Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Alltså, storlekarna ovan gäller på lokal, regional och nationell nivå i Sverige, och 1x3cm regeln gäller på internationell nivå OM man inte har sponsor! PUNKT!:bump:

Låter rimligt! Så tolkar jag också förtydligandet. Hoppas innerligt att vi har fattat rätt :laugh:
 
Sv: Märken på tävling

"I TR I Mom 151 har kravet på sponsoravtal för tävlande på svenska tävlingar tagits bort och det innebär att alla ryttare kan bära ”reklam”(från sponsor eller tillverkare) utan att bryta mot någon regel. Dock måste reglerna för storlek och placering enl TR Mom 151 respekteras.
Ryttare som tävlar internationellt måste ha skrivna sponsorkontrakt godkända av Svenska Ridsportförbundet"


Jag tolkar detta som om man även kan ha loggor på schabrak, kläder och luvor. Dock får detta inte överskrida måtten som anges för sponsrade ekipage. Eftersom inget kontrakt behövs på de lägre tävlingarna kan ingen påstå att du inte är sponsrad, du kan således vara sponsrad av dina föräldrar :p

Det är väl inget att räcka ut tungan för ;). Jag ÄR sponsrad av min pappa. Allt foder, en hel del utrustning och en transport.
står "Pappa betalt" på släpet (på pappas begäran) och gårdsnamnet fastän jag inte står uppstallad där.
Min pappa är supersnäll :love: dock har vi inget kontrakt men det behövs ju inte nu ändå.
 
Sv: Märken på tävling

Och vi stackare som betalar själva förutsätts alltså ljuga? Jag är väl gammalmodig antar jag men jag gillar inte att ljuga.
 
Sv: Märken på tävling

Tror ärligt talat inte överdomare kommer gå runt och fråga alla ekipage, vem som sponsrar dem, blir ju bara löjligt :p Så förhoppningsvis slipper du ljuga :)
 
Sv: Märken på tävling

Citerar från den länkade artikeln:

"Skillnaden på 151:1 och 151:2
Om du är sponsrad av företag, hästägare etc gäller att du kan ha sponsorns logga på de platser och i de storlekar som anges i TR I Mom 151 1.1.1 > 1.6.2.2.
Från och med 2012 behövs inget skriftligt avtal mellan ryttare och sponsor så länge allt tävlande sker i Sverige.

Om du som ryttare inte är sponsrad av företaget i fråga gäller att logga får vara 3 cm2, dvs 1 x 3 cm, stor. Det gäller synlig reklam."

och

"Måste jag göra mig av med hela min utrustning nu och köpa nytt?
Nej, det ska inte vara nödvändigt. Kontrollera logotyper på ridjacka eller motsvarande, ridbyxor, skjortkrage, hjälm för ryttarens del samt schabrak och insektsluva för hästens del.
Övrig klädsel och utrustning berörs ej."

Med förtydligandet blev det ju, om inte bättre, så iallafall tydligare.
Det ska inte vara nödvändigt att köpa ny utrustning, enligt vem det nu är som skrivit texten, men jag har då varken några tävlingsridbyxor eller jacka/kavaj som jag kan ha enligt 3 cm2-regeln, som då fortfarande gäller på banan. Hjälmen klarar sig nog inte heller.
 
Sv: Märken på tävling

Jag hoppas verkligen att de ändrar och förtydligar i TR så att det går att fatta vad som gäller av att läsa där. Som det står nu är det ju verkligen inte detta som är den naturliga tolkningen. Att sadel, träns och benskydd inte räknas till utrusning är ju till exempel inget jag skulle gissa på.
 
Senast ändrad:
Sv: Märken på tävling

Ja, tyvärr verkar det så, det SKA inte behöva vara nödvändigt att byta ut utrustningen men för många är det nog tyvärr det :(
 
Sv: Märken på tävling

*kl*
allmän fundering bara...

Man behöver ju inget sponsorsavtal om man som de flesta i Sverige, tävlar på lokal/regional nivå. Frågar ÖD varför man rider med ett schabrak med "Stinas ridshop" så får man väl säga att man är sponsrad av det företaget - då borde ju schabraket vara okej? Eller har jag fattat helt fel?

Jag inbillar mig iaf att hoppryttare har mer blaffiga loggor på sina grejer än vad dressyrryttare har, är jag helt fel ute då?
 
Sv: Märken på tävling

Jag har tolkat det så här efter att kollat runt flera ggr på olika ställen:

Man får lasta ur hästen i vilka transportskydd man vill, det får vara dekaler på fordon/transport. Man får ta vilket täcke man vill, man får rida fram i vilket ridtäcke man vill. Man får använda vilka benskydd/lindor/boots man vill på framridning/tävlingsområde.

MEN:
Det man måste kolla är ridjacka, ridhjälm, ridbyxor, schabrak/vojlock, huva. Dessa mått får inte vara större än 1x3. täcken på tävlingsbanan får däremot inte ha reklam om du rider in för prisutdelning.. Om du är sponsrad så får loggan vara större.
 
Sv: Märken på tävling

*kl*
allmän fundering bara...

Man behöver ju inget sponsorsavtal om man som de flesta i Sverige, tävlar på lokal/regional nivå. Frågar ÖD varför man rider med ett schabrak med "Stinas ridshop" så får man väl säga att man är sponsrad av det företaget - då borde ju schabraket vara okej? Eller har jag fattat helt fel?

Jag inbillar mig iaf att hoppryttare har mer blaffiga loggor på sina grejer än vad dressyrryttare har, är jag helt fel ute då?

Jo, rent tekniskt sett borde det vara helt okej, överdomare kanske dock förstår att ett ekipage på lokal nivå antagligen inte är sponsrade av exempelvis Scapa. Men undrar hur mycket de egentligen kan göra åt saken :angel: Inget sponsoravtal behövs ju... Tycker det blir väldigt luddigt alltihop!
 
Sv: Märken på tävling

*kl*
allmän fundering bara...

Man behöver ju inget sponsorsavtal om man som de flesta i Sverige, tävlar på lokal/regional nivå. Frågar ÖD varför man rider med ett schabrak med "Stinas ridshop" så får man väl säga att man är sponsrad av det företaget - då borde ju schabraket vara okej? Eller har jag fattat helt fel?

Jag inbillar mig iaf att hoppryttare har mer blaffiga loggor på sina grejer än vad dressyrryttare har, är jag helt fel ute då?

Jo, det borde ju rimligtvis vara godkänt.

Det där är jag också nästan helt säker på. När jag tävlade hoppning så hade var och varannan enorma loggor, medan dressyren är mer diskret.

Till alla. Har haft svårt att tolka SvRF kryptiska förklaringar och förtydliganden. Om man har en affär som väljer att sponsra en med utrustning som har logotyper som överstiger måtten, vad gäller då? Är det godkänt eftersom att man blivit sponsrad, men inte har sponsorkontrakt med det märket?
 
Sv: Märken på tävling

Visst är det luddigt;)

Om jag tänker ett steg längre så tror jag även att man kommer att få svårare att hitta sponsorer till tävlingar. En del ridsportbutiker/andra företag sponsrar gärna, med täcken och schabrak med reklam på. Naturligtvis gör dom det för att deras grejer ska synas, tex på andra tävlingar. Med den nya regeln kommer ju inte dessa grejer att kunna användas på tävling iaf.
 
Sv: Märken på tävling

jo, om företaget sponsrar med sin egen logga, tex sitt eget företagsnamn så får man ju tävla på det..iaf enligt vad ridsportförbundet skrivit under dagen.
 
Sv: Märken på tävling

Till alla. Har haft svårt att tolka SvRF kryptiska förklaringar och förtydliganden. Om man har en affär som väljer att sponsra en med utrustning som har logotyper som överstiger måtten, vad gäller då? Är det godkänt eftersom att man blivit sponsrad, men inte har sponsorkontrakt med det märket?

Om exempelvis Kajsas ridsport väljer att sponsra dig så får dom göra det utan kontrakt (om du inte tänker rida internationellt). Då gäller andra mått.

Men Kajsas ridsport kan inte sponsra dig med ex Schockemöleschabrak.

(Om jag nu har fattat rätt...)
 
Sv: Märken på tävling

Visst är det luddigt;)

Om jag tänker ett steg längre så tror jag även att man kommer att få svårare att hitta sponsorer till tävlingar. En del ridsportbutiker/andra företag sponsrar gärna, med täcken och schabrak med reklam på. Naturligtvis gör dom det för att deras grejer ska synas, tex på andra tävlingar. Med den nya regeln kommer ju inte dessa grejer att kunna användas på tävling iaf.

Nej men hur tänker du nu? Som jag fattar det är det enbart de som sponsrar som kommer att synas, och då borde det bli lättare att få sponsorer eftersom de inte drunknar i mängden.

Regeln som disjuteras är väl "ickesponsrad reklam"? Den sponsrade reklamen har ju betydligt generösare ytor.

Nu börjar det bli rörigt i mitt huvud också:o.
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Hur blir det om man t.ex har tillverkarlogga på ena sidan och sponsorlogga på andra?

Om en butik t.ex tar ett schabrak ur sitt sortiment med 10x10 cm logga på ena sidan, skriver sitt eget namn/logo på andra sidan och sponsrar mig med detta schabrak?
 
Sv: Märken på tävling

Så i princip är det okej med blaffiga brodyrer från hästsportbutiker, men tex Agriaschabrak då? Agria sponsrar knappast ryttare på lokal nivå, men ombuden har iaf tidigare sponsrat även lokala/regionala tävlingar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp