Bukefalos 28 år!

Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

När jag tänker sponsring tänker jag ett företag sponsrar en ryttare. Inte att det räknas när ex Hööks sponsrar 15 tävlingar över hela Sverige och man vinner ett schabrak. Förstår du hur jag tänker?
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Hur blir det om man t.ex har tillverkarlogga på ena sidan och sponsorlogga på andra?

Om en butik t.ex tar ett schabrak ur sitt sortiment med 10x10 cm logga på ena sidan, skriver sitt eget namn/logo på andra sidan och sponsrar mig med detta schabrak?

det frågade jag ridsportförbundet för några dagars sen men dom har valt att inte svara på det.
 
Sv: Märken på tävling

Hur är det med eget namn och hästnamn på schabrak? Det måste man väl få ha iaf för det är ju inte reklam...
 
Sv: Märken på tävling

Jo, men om en affär sponsrar mig med t.ex. ett Schockemöhle schabrak, där Schockemöhles logga överstiger maximummåtten. Jag är alltså inte sponsrad av Schockemöhle utan en affär som sponsrat mig med denna utrsutning. Får jag då använda schabraket på tävling? Vad jag förstår så är det godkänt att tävla med det om jag är sponsrad av Schockemöhle, men om man blir sponsrad av en ridsporstaffär, vad gäller då?
 
Sv: Märken på tävling

Riktig knepigt det där, som sagt är allt väldigt luddigt men antar att om du är sponsrad av en ridsportsbutik borde det endast bara vara deras logga som syns, har dock ingen aning ärligt talat :p
 
Sv: Märken på tävling

Riktig knepigt det där, som sagt är allt väldigt luddigt men antar att om du är sponsrad av en ridsportsbutik borde det endast bara vara deras logga som syns, har dock ingen aning ärligt talat :p

Jag tolkar reglerna som du gör, men kan ju inte säga säkert att jag har rätt :p
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Hör inte riktigt till kanske, men är så många som tjatar om att regeln inte är ny utan fanns med förut också, och jag tror det, men inte på allt väl? Nån som har ett gammalt TR hemma och kan kolla? :p Jag har för mig det var olika mått på olika grejer förra året och tror jag kollade hundra gånger förra året i TR, inte kan väl jag minnas så fel att det var precis samma regel förra året? ;) Nån som vet gamla måtten?
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Hör inte riktigt till kanske, men är så många som tjatar om att regeln inte är ny utan fanns med förut också, och jag tror det, men inte på allt väl? Nån som har ett gammalt TR hemma och kan kolla? :p Jag har för mig det var olika mått på olika grejer förra året och tror jag kollade hundra gånger förra året i TR, inte kan väl jag minnas så fel att det var precis samma regel förra året? ;) Nån som vet gamla måtten?

Hade också varit intresserad av detta, kan inte minnas att jag läst några såhär strikta regler innan :confused: Fast och andra sidan kan jag inte skryta med att jag direkt lusläst TR heller :p
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Blir ju inte många ridhjälmar som är godkända då heller om regeln med en logga och max 3cm2 gäller:crazy:
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Hör inte riktigt till kanske, men är så många som tjatar om att regeln inte är ny utan fanns med förut också, och jag tror det, men inte på allt väl? Nån som har ett gammalt TR hemma och kan kolla? :p Jag har för mig det var olika mått på olika grejer förra året och tror jag kollade hundra gånger förra året i TR, inte kan väl jag minnas så fel att det var precis samma regel förra året? ;) Nån som vet gamla måtten?

Mitt adobe reader är lite osamarbetsvilligt så jag fick skriva av allt och förbehåller mig därmed rätten att ursäkta eventuella stavfel :o

Från TR I 2011

"Mom 151 Sponsorskap, reklam

En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer. Ryttare har rätt att bära reklam (logotype) på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn enligt nedan specificerade ytmått. Ryttare som tävlar internationellt måste ha sponsorkontrakt godkänt av Ridsportförbundet. Rättigheten gäller inte Olympiska Spel eller andra tävlingar under IOC:s beskydd. Om personlig sponsor ska användas vid VM och EM fordras speciellt tillstånd från Ridsportförbundet.

Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller emblem.
På tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller logotype endas exponeras på en maximal yta av:

- 400 cm2 på vardera sidan av tävlingsvagnen i dressyrmomentet och i precisionskörningen eller på voltigevojlock (backpad).
- 200 cm2 på vardera sidan av vojlock.
- 75 cm2 på en gång på insektsluva.
- 100 cm2 på voltigeklädsel.
- 80 cm2 en gång i höjd med bröstfickan på ridjacka/frack eller tävlingsjacka med undantag för klädseln på fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
- 80 cm2 på varje sida av ridjackan i höjd med bröstfickorna vid banhoppning.
- 16 cm2 på vardera sidan av skjortkragen, gäller ej fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
- 200 cm2 på en ärm av tävlingsjackan vid fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
- Sadelmakarens namn får förekomma en gån på varje seldon på ett märke som inte är bredare än den del det sitter på och inte längre än 10 cm2.
- Vagntillverkarens namn får visas på vagnar, men ett märke av högst 50 cm2.
- Identifiering/märke av klädestillverkare får bara förekomma en gång per klädesplagg och ej större än 3 cm2.

- I moment A, B och C under och i samband med prisutdelning får sponsors namn och/eller logotype exponeras på ett märke om 80 cm2 i höjd med bröstfickan på tävlingsjacka.
- Affärsmässig annonsering är inte tillåten på någon del av ett ekipage. Detta gäller även täcken under tävlandet (inkluderande maratonpauser och prisutdelningsceremonier). Annonsering får endast ske enligt nedanstående

I körningens maratonmoment får reklam från sponsorn visas på vagnens sidor och framstammen. De får inte överstiga 2 520 cm2 på vardera av de tre reklamplatserna. På tre medhjälpares/grooms ryggar får reklamen inte överstiga 1 260 cm2 på vardera rygg.

För att en ryttare ska kunna ha personlig sponsor (utföra reklamtjänster mot ersättning, som utlämnade av sitt namn, person, fotografi eller häst till annonsering er.dyl.) måste Ridsportförbundet skriftligen godkänna sponsorkontraktet.

Reklamrätten vid internationella tävlingar som VM, EM och Nations Cup tillhör Ridsportförbundet.

På fritidskläder/överdragskläder är det tillåtet med reklam. All reklam på hästtäcke inne på tävlingsbanan är förbjudet på alla tävlingar inom eller utom Sverige. Undantaget är överräckande av sponsortäcke vid prisutdelning.

Sponsoravtal, cuper och serier
Klubbar och distrikt får sluta spearata avtal med företag som kan gynna Ridsportförbundets tävlingsverksamhet. Dessa avtal ska godkännas av Ridsportförbundet. Rikstäckande avtal är förbehållet förbundet. Som rikstäckande avtal räknas avtal som företag tecknar med fler än två distrikt eller med klubba från mer än två distrikt. I det fall företag önskar teckna avtal med flera distrikt eller klubbar ska avtal slutar med Ridsportförbundet."
 
Sv: Märken på tävling

Där ser man, har visst var lite ouppmärksam på vad som egentligen stått i TR... Men kan ju inte säga att jag sett så många följa just den punkten :p
 
Sv: Märken på tävling

Det är väl ok med ett blaffigt Agria-schabrak om du fått det, som jag har förstått det. Stog på något ställe att det är inga problem om mamma eller mormor vill sponsra dig med grejor med märkeslogga på, men vet inte om dom ändrat det igen.
Tycker detta är tokrörigt och otroligt dåligt skött av förbundet.
 
Sv: Märken på tävling

Känns helt ok med bye-bye feta loggor, jag tycker inte det är snyggt! :crazy:

Men det är ju när man köper nya saker, i nuläget så har man ju redan en hel garderob med otillåtet stora loggor i och med att alla stora (bra) märken ju bara har haft det! Och det är ju inte så att man som hästägare direkt skiter pengar vilket förbundet tycks tro! :crazy:

För mig är det liksom inte att bara köpa nytt för att få tävla "lagligt"! Blir jag piskad att köpa nytt för att få tävla så snackar vi om att jag måste köpa billigt skit i nuläget, det enda jag skulle ha råd med om jag ska fulluppdatera tävlingsstassen!

Känns ju sisådär att tex folk med dyra och säkra hjälmar kanske köper billigare mindre säkra!

Urrk, förbundet är ju inte direkt några som främjar tävling på gräsrotsnivå... :(
 
Sv: Märken på tävling

Licenserna är ju också en sak för sig, fy fanken! :crazy:
Tur det finns pay and ride och pay and jump! :bow:
Det blir väl den tävlingsformen man har råd med i framtiden!

Jag har just löst livstidslicens för min fölunge för att slippa årslicens!
 
Sv: Märken på tävling

Nej det stämmer inte, för de sponsrar tävlingen i sig, inte ryttaren som vinner prylarna, så på just den tävlingen syns ju deras grejer, men de får ju inte användas av ryttaren på andra tävlingar. men jag förstår hur du tänker och det börjar nog bli rörigt i allas huvuden nu :D

break_a_leg: Jag har fått ett Agria-schabrak av Agria, men jag är inte sponsrad av dem, så jag borde väl inte få använda det schabraket?

mackan: Nja, det som jag reagerade över är ju deras felskrivning om att ingen märkesutrustning fick förekomma på tävlingsområdet, det var ju där den storra ändringen låg, men det har de ju skrivit var en felöversättning och att det skulle gälla tävlingsarenan, vilket överensstämmer med tidigare TR. Plus att det inte gäller annan utrustning än schabrak, luva, hjälm, ridjacka och ridbyxor (även om jag inte tolkat schabrak och luva som klädesplagg tidigare, med det tillägget tycker jag inte spelar någon större roll) vilket gör enorm skillnad mot att behöva byta ut alla utrustning därutöver som tex benskydd och säkerhetsväst som inkluderas i uttrycket "all utrustning".
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp