Bukefalos 28 år!

Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Det är fortfarande tillåtet med namn på dig eller hästen:)

Än så länge!

Det härliga förbundet har på tal om att överjobba saker lagt ner åtskilliga timmar på att reda ut vilket namn min häst ska tävla i! Jag har en tysk häst, där fick jag veta att det var vanligt att hästar först registreras i ett namn, sedan tävlar i ett annat. Jag har ju köpt min häst och kallat henne det som säljaren gjorde, namn på trailern, schabraket osv. Så plötsligt börjar förbundet rota i det hela, kanske är det så att hon ska kallas något annat när jag tävlar? Känns ju enormt viktigt att förbundet lägger tid (pengar...) på att utreda så en häst som tävlar lokal och någon enstaka regional kallas rätt i programmet när det finns två namn att välja på! :grin:
 
Sv: Märken på tävling

Täcka för loggan kan vara jäkligt svårt! Logga på kardborrebandet på skydden tex.

Jag tycker om att köpa nya saker. Däremot har jag inte råd att göra det! Det är ett ekonomiskt pusslande att få ihop att ha råd med häst, att köpa ny utrustning i den mängd som krävs funkar inte! Då får jag ge fanken i att tävla ett år, använda pengarna till ny utrustning och tävla året därpå...

Tack och lov för att dressyrutrustningen inte behövs bytas! Där har jag faktiskt utrustning utan logga. Men hopputrustningen... :crazy:
 
Sv: Märken på tävling

Det var ju en lättnad allafall! :)

Får mäta metallskylten på sadeln och se om jag måste pilla bort den. Blir ju inte så snyggt med blekt och skruvhål, men vad gör man?!
Tränsen klarar sig i allafall, där är ju metalloggan så liten att den klarar kraven.

Tänk att man ska behöva köpa saker med sämre kvalité för att Ridsportförbundet vill knäppa tillverkarna av hästsaker på näsan! :eek:
Jag har genom åren märkt att de dyrare märkena håller faktiskt betydligt längre, därför har jag uteslutande hästutrustning som kostar lite mer! Det blir billigare i längden, men då hade jag ju inte räknat med kostnadskolossen Ridsportförbundet! :cool:
 
Sv: Märken på tävling

Du behöver nog inte oroa dig för varken sadeln eller tränset.

Saxat från inlägg 228:

Citerar från den länkade artikeln:

"Skillnaden på 151:1 och 151:2
Om du är sponsrad av företag, hästägare etc gäller att du kan ha sponsorns logga på de platser och i de storlekar som anges i TR I Mom 151 1.1.1 > 1.6.2.2.
Från och med 2012 behövs inget skriftligt avtal mellan ryttare och sponsor så länge allt tävlande sker i Sverige.

Om du som ryttare inte är sponsrad av företaget i fråga gäller att logga får vara 3 cm2, dvs 1 x 3 cm, stor. Det gäller synlig reklam."

och

"Måste jag göra mig av med hela min utrustning nu och köpa nytt?
Nej, det ska inte vara nödvändigt. Kontrollera logotyper på ridjacka eller motsvarande, ridbyxor, skjortkrage, hjälm för ryttarens del samt schabrak och insektsluva för hästens del.
Övrig klädsel och utrustning berörs ej."
 
Sv: Märken på tävling

Jag har några sponsorsschabrak som namnet på tillverkaren - Hansbo - syns litegrann (sadelgjordsflärpen), får jag inte använda dom heller?
 
Sv: Märken på tävling

Men alltså LÄSER ni ö.h.t?
sadel och träns är ju inte involverad i regelverket.
 
Sv: Märken på tävling

Så länge det inte är ändrat och förtydligat i TR kommer förvirringen att fortsätta. De flesta räknar nog in sadel, träns och benskydd i kategorin utrustning och det bör ju räcka med att läsa TR och inte en massa förtydliganden på andra ställen.
 
Sv: Märken på tävling

Snälla!! Kan alla läsa detta!!!

"Måste jag göra mig av med hela min utrustning nu och köpa nytt?
Nej, det ska inte vara nödvändigt. Kontrollera logotyper på ridjacka eller motsvarande, ridbyxor, skjortkrage, hjälm för ryttarens del samt schabrak och insektsluva för hästens del.
Övrig klädsel och utrustning berörs ej.
"

Läs och begrunda.

Sadel, träns, skydd, täcken, transportskydd, borstar, höpåsar med mera med mera gäller ej!!!!!!! :)
 
Sv: Märken på tävling

Jag har läst, men det står fortfarande inte i TR på ett begripligt sätt, och så länge det inte gör det kommer förvirringen att fortsätta.
Reglerna som de nu vekar vara är helt OK i mina ögon. Jag är mer bekymrad över att förbundet skrivit som de gjort i TR om det var det de menade från början. Det borde finnas gränser för hur dålig man får var på att uttrycka sig om man ska arbeta med att skriva TR.
 
Sv: Märken på tävling

Fast istället för att haka upp sig på principer och sitta och gräma sig över att det var luddigt uttryckt första gången, så kan man kanske ta till sig att det nu är ypperligt förtydligat och slippa sitta och älta ngt som står klart och tydligt på pränt, och som stod klart och tydligt på pränt även 2011.
 
Sv: Märken på tävling

Så fort de ändrat i TR ska jag sluta oroa mig ;).

Fast jag är faktiskt allvarligt bekymrad över hur dåliga de är på att fundera över vad det är de egentligen skriver INNAN de publicerar TR. Tänka först och gå ut med nyheter sedan skulle bespara vårt stackars förbund mycket bekymmer.
 
Sv: Märken på tävling

Ta och printa ut aktuell info och ha med dig lappen till alla tävlingar. Om ngn säger ngt så kan du visa upp vad som gäller. (om du tänker på sadlar etc)

Jag har varit aktiv i debatten även till svenska ridsportförbundet, men det va främst för att dom i ett läge tom sa att man inte fick rida fram eller vistas på området med vissa saker. Det gjorde mig ganska så irriterad. Nu orkar jag inte bry mig mer, trist att lägga bort mina köpta schockemöhle schabrak jag köpt enbart till tävling och använda tråkiga märkeslösa vita istället. Men jaja,,,då får det väl va så då. Jag får iaf använda mina ländtäcken, mina benskydd/lindor, transportskydd, fleecetäcken etc på tävlingsområdet.

regeln ang ridjackorna känns dock lite luddiga...på banan förstår jag att man inte får ha på kavaj o dylikt, men det kan ju förekomma en del loggor på jackor på tävlingsområdet, både bland publik och ridande.
 
Sv: Märken på tävling

Jag läste dock någonstans i TR (fråga mig inte var. Har varit så mycket olika texter nu på sistone) att dessa regler inte gällde överdragskläder som man alltså har utanför banan. I svenska ridsportförbundets förtydligande står det också att "tävlingsområdet" är felaktigt och att de i själva verket menar tävlingsbanan. Men gäller det inte överdragskläder antar jag att jag får fortsätta att ha min HV Polo-jacka när jag går banan.
 
Sv: Märken på tävling

Man tycker att dom borde ändrat tävlingsområdet till banan vid det här laget. Skrev ut den delen av TR nyss och där står det fortfarande området när det gäller icke-sponsrade kläder.
Känns tryggt att dom har sådan bra koll på läget..
 
Sv: Märken på tävling

trist att lägga bort mina köpta schockemöhle schabrak jag köpt enbart till tävling och använda tråkiga märkeslösa vita istället
Nu ska jag vara sån, Schockemöhle säljer schabrak både med och utan logga (precis som man kan välja vit eller svart så kan välja med eller utan logga) :angel:
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Nån som har koll på om detta nu bara var rekommendationer? Såg det i nån annan tråd:/...
 
Sv: Märken på tävling

kl

Nu har jag undrat alltför länge för att inte fråga. Ni som tycker den här regeln är bra, varför? För jag antar att det på sin höjd är 10% av er som har sponsorer i ryggen. För att det är korkat att gå omkring med gratis reklam? Varför får man inte göra det om man vill? Sticker det så i ögonen att se att någon har dyraste sakerna? Spelar det någon roll för tävlingens skull? För att ni inte gillar kingsland ska ingen få ha det? Varför mysa i andras olycka? Majoriteten av alla som dabbas är ju inte snobbar direkt. Varför man nu inte kan få vara snobb.
 
Sv: Märken på tävling

kl

Jag har en annan fundering. Borde inte företagen rimligtvis vilja att gräsrötterna får tävla i deras utrustning som de sponsrat elitryttarna med? Tanken borde ju rimligtvis vara att man sponsrar elitryttarna så att produkterna exponeras, gräsrötterna ser dem och KÖPER egna som de vill använda på tävling.

Om de inte får använda produkterna på tävling, varför ska de vilja köpa dem? Om de inte vill köpa dem, varför ska företagen sponsra?

Jag tror att SvRF biter handen som föder dem...
/Lady_S
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp