Bukefalos 28 år!

Märkeskläder till småbarn

Status
Stängd för vidare inlägg.

TheWickedWitch

Trådstartare
Vad är det egentligen för fel på att ha märkeskläder på småbarn :confused:
Alla andra föräldrar jag pratar med verkar tycka att kläderna man köper till de små ska vara så billiga som möjligt, och har man då en annan åsikt ska man i det närmaste kortfästas och hängas upp?
Är det inte upp till var och en vad man vill köpa för kläder till de små?
Ett frekvent använt argument är "Men de växer ju ändå ur kläderna"
Jamen So? Om JAG vill köpa såna kläder till min dotter så får jag väl göra det? jag är ju inte så dum att jag inte fattar att hon kommer att växa ur dem, och det är väl mina pengar jag spenderar...
Finns det någon förklaring till "fenomenet" eller är det bara jag som stöter på detta :confused:
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Det är klart att du får köpa hur dyra kläder som helst till dina telningar, det är ju DINA pengar. Själv har jag alltid försökt köpa snygga men ändå skapligt billiga kläder, men det är ju mer min ekonomi som styrt, och inte nåt slags ideal.

Handla du det du vill, kläder av bra kvalitet kan ärvas många gånger och dessutom säljas till second hand för en skaplig peng.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Det är ju lite det som är min "poäng", självklart handlar jag även märkeslösa kläder åt damen i fråga, om jag springer på något som känns ha bra kvalitet :)

Men det känns som att en del ska försöka få det till att vara skrytsamt och nästan lite fult att köpa de lite dyrare alternativen... Och detta övergår mitt förstånd, om jag har på mig en Esprit-tröja är det inga problem men om min dotter har det är det snobbigt ??
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

De är nog bara avundsjuka kanske, att de själva inte kan köpa samma kläder till sina små. I vilken grupp av människor är det du stött på dem? Säkert i mamma-barn-grupper, där tyckte jag det förekom ren mobbing!
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

*skrattar* Till och med de som inte har egna barn brukar diskutera vilt när detta ämnet kommer upp, det verkar nästan vara en regel, att barn ska ha billiga kläder...

Nog för att vi lever i ett materialistiskt samhälle, men att vara avundsjuk över en så löjlig sak är ju inte ett så moget beteende, dessutom har vi absolut inte mer pengar att röra oss med än andra, det handlar ju bara om att man prioriterar olika...
Vi har inget hus som måste underhållas, och vi har ju bara ett barn som ska kläs än så länge... Dessutom så är det ett av mina intressen kan man nog nästan säga, jag tycker att det är jätteroligt att fara och shoppa med lillan, samt ha fina och lite modernare kläder till henne, och hon tycker ju att det är lika roligt :)

Jag har hållit mig borta från mamma-barn grupper, just för att jag tidigare sett mobbingtendenser samt att det har varit en nästan sekt-liknande stämning på en del...
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Det är absolut inte fel att köpa märkeskläder, jag tycker däremot att det är onödigt och framförallt dyrt. Min dotters kläder har inte hunnit bli särskilt nötta och slitna innan hon har vuxit ur dem, därför har det inte känts meningsfullt för mig att köpa märkeskläder även om de skulle vara av bättre kvalitet.

Jag bryr mig inte om vad andra föräldrar köper för kläder till sina barn. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att kommentera andras klädval. Jag tror också att det handlar om avundsjuka, att man gärna vill ha köpa sådana kläder till sitt barn men inte har råd.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Jag tror att andra föräldrar reagerar eftersom de antingen är avundsjuka eller tycker att du är "osolidarisk". De blir helt enkelt rädda att deras barn ska tycka att din dotter har finare kläder vilket i förlängningen skulle göra så att de var tvungna att köpa märkeskläder åt sina barn så att de inte skulle hamna utanför, känna sig underlägsna gentemot din dotter och själva bli märkesfixerade.
Nu är det ju så att var och en har rätt att bestämma själv hur man vill klä sitt barn så det är väl bara att fortsätta om du tycker att det är värt pengarna!
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Det är väll upp till var och en.
Lägger mig varken för eller emot i diskussionen.

Men det är snyggt med snygga kläder! Många små barn har så tråkiga kläder.....
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Som Pauling oxå har sagt, än så länge har jag inte tyckt att det har varit någon idé att köpa märkes kläder Jo Paxskor, för de är så betydligt mycket bättre! ;) Men jag blir inte "sur" för att andra köper det till sina barn, har de pengar så får de väl göra de vill?! Våra kompisar har fått ärva en otrolig mängd kläder ifrån sina syskon, alltså har de köpt dyrare/fräckre kläder det de har köpt själva.
Men sen måste jag få säga att det finns en hel del snygga kläder billigt till små barn!
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Inget fel alls så länge som du själv inte dömer folk som inte gör det :)
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Jag köper iofs kläderna i såna storlekar att hon ska kunna ha kläderna länge, och då hinner de ju användas och tvättas massor av gånger, och det är oftast i tvätten som en del andra barnkläder blir noppriga, blekta och fula...

Massor av lillans märkeskläder har jag köpt på rea, så de har inte varit så himla mycket dyrare än tex. HM-kläder :)
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Sar skrev:
Jag tror att andra föräldrar reagerar eftersom de antingen är avundsjuka eller tycker att du är "osolidarisk". De blir helt enkelt rädda att deras barn ska tycka att din dotter har finare kläder vilket i förlängningen skulle göra så att de var tvungna att köpa märkeskläder åt sina barn så att de inte skulle hamna utanför, känna sig underlägsna gentemot din dotter och själva bli märkesfixerade.
Nu är det ju så att var och en har rätt att bestämma själv hur man vill klä sitt barn så det är väl bara att fortsätta om du tycker att det är värt pengarna!

Så har jag faktiskt aldrig tänkt, fast att de andra barnen skulle vara avundsjuka på hennes kläder ligger nog något år bort i tiden, eftersom Wilma är 2 år nu, och de flesta barnen på dagis är mellan 1½-3½ år gamla. Jag är nog märkesfixerad på ett lite annat sätt än andra, jag vill ha saker som håller och då kan jag betala för det, sen om det är adidas, mexx, fix eller Esprit spelar ingen roll,Däremot har många billigare affärskedjor väldigt bra barnjeans och sånt och då köper jag ju givetvis dem där så länge jag tycker att de är fina :)
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Enda gången jag reagerar på om ungar har "fina" kläder på sig är om dom inte tillåts leka pga av mammas -akta dina fina kläder.

Min svärmor köper oftast kvalitetskläder till barnbarnen men nu när det mesta är inne på andra varvet så ser jag ingen större skillnad på det som var köpt dyrt eller på HM eller Ka##- A##. Tex nötte 6- åringen konsekvent hål på 6 par byxor i våras - då köper man inga dyra byxor förräns han är ur den perioden.

Att jag inte köper en tröja för 300 när det finns för 150 beror på min snålhet. :p
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

TheWickedWitch skrev:
Vad är det egentligen för fel på att ha märkeskläder på småbarn :confused:

Finns det någon förklaring till "fenomenet" eller är det bara jag som stöter på detta :confused:

Det är klart upp till dig, du spenderar dina pengar på vad du vill, och finns det något bättre sätt än på sina barn? :love:

Enda risken jag kan se med det är att barnen senare tar förgivet att det ska vara märkeskläder, mao de blir bortskämda.. Men det är ju inget man inte kan påverka... Jag tycker själv inte om hysterin i skolan med att alla "måste" ha de gympadojorna, de med billiga kopior är inte "inne"... Det är svårt att hantera som barn.. t o m som vuxen ibland...
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Klart att det känns "kul" med märkeskläder till barnet! De kläder som vi har köpt till vår dotter har varit väldigt speciella, men så är det ju till en speciell person :love:

Vi har köpt westernkläder från USA på nätet :idea: Boots, jeans, klänning, skjorta osv. Storlek small :)

Sen köpte vi bara speciella kläder till henne, märkeströjor, osv.

Dock har vi fått extremt mycket kläder så några "vardagskläder" har vi inte behövt köpa. Overaller, mössor, gummistövlar, allt man behöver.

Inte vill man ha trista, billiga kläder till sitt barn?

Till mig själv köper jag bara hästkläder, men till barnet kostar jag gärna på.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Billiga trista kläder?? Tycker du verkligen att HM och Lindex kläder är trista?? Jag gillar inte FIX eftersom de är så tråkiga. Herregud, jag såg för bara en vecka sedan en munkjacka från Fix i en bajsbrun nyans. Det skulle jag aldrig sätta på mina barn!!
Däremot gillar jag Disneykläderna på HM och De flesta plaggen på Lindex. Barn ska ha barnkläder, inte vuxenkläder istorlek mini!!
Fast sedan kan jag även köpa Fixkläder begagnat ( fast inte den bajsbruna munkjackan...) men jag känner att jag inte vill ge fullt pris för dem.
Annars köper jag billiga kläder för barnen växer så fort.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Luff skrev:
Enda gången jag reagerar på om ungar har "fina" kläder på sig är om dom inte tillåts leka pga av mammas -akta dina fina kläder.

Min svärmor köper oftast kvalitetskläder till barnbarnen men nu när det mesta är inne på andra varvet så ser jag ingen större skillnad på det som var köpt dyrt eller på HM eller Ka##- A##. Tex nötte 6- åringen konsekvent hål på 6 par byxor i våras - då köper man inga dyra byxor förräns han är ur den perioden.

Att jag inte köper en tröja för 300 när det finns för 150 beror på min snålhet. :p

För mig får hon leka hur mycket hon vill, även om hon har finkläder eller märkeskläder på sig, och det har jag sagt till dagis också, efter en liten fin glirning om att man inte ska ha kläder som man är rädd om på dem på dagis ;)
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Jepp! Det tycker jag. Du får gärna tycka att det låter snobbigt.
Vi köpte våra kläder i Schweiz eftersom vi bodde där då.

Kapp-Ahl tyckte jag hade en del ok kläder. Sen finns det ett företag med hemförsäljning som heter "Lingon och blåbär". Har inte handlat där själv men jag har fått massor av deras kläder av kompisar.

Eftersom vi har släkt i Finland så har vi fått massor av superfina finska kläder i en underbar kvalitet.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Finska barnkläder är verkligen super!
Speciellt vinterkläder är de suveränt duktiga på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 981
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 548
Senast: Unafraid
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 736
Senast: _Taggis_
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp