Märkeskläder till småbarn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Märkeskläder till småbarn

Nej, jag tycker inte att det låter snobbigt! Det hade varit en helt annan sak om du hade sett ner på mig för att jag köper Lindexkläder, men det gör du väl inte? Du gillar bara inte samma sak som mig, och det stör inte mig alls. Tvärtom tycker jag att det är ok eftersom det ju då är ett barn mindre som har likadana kläder som mina...!

Snobbig är man när man köper det dyraste av allt till sina barn och verkligen smutskastar sådana som väljer billigare alternativ.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Nej jag skulle aldrig se ner på någon för deras smak! Det är så individuellt.

Sen har jag full förståelse för om man handlar det billigaste som finns om man vill spara. Det finns massor av begagnade kläder som är hur billigt som helst. Knappt använt eftersom barnen växer så fort.

Det enda som jag tycker ser illa ut är när man klär småflickor i "sexiga" kläder. Men det är en helt annan diskussion.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Jag har köpt en del märkeskläder till mina barn. Det är mest för att dessa faktiskt tål att tvättas (har en riktig lortgris till son) utan att för den skullen bli färgblekta eller fula i formen. Dock köper jag sällan till ordinarie pris utan köper när det är rea, då kostar dessa kläder inte så mycket mer än de stora klädkedjornas barnkläder. Dock handar jag även på de stora kedjorna ibland.

Så länge man inte ser ned på andra som inte köper märkeskläder så tycker jag att det är okej...
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Det är väl skitsamma om man har märkeskläder eller inte på ungarna, så länge som man inte sätter värderingar i ungen så att den som sexåring rynkar på näsan åt vad kompisarna har, för då tror jag att man har skapat sig ett problem. Efters om du har en tjej (!) så kommer hon att bli märkesmedveten i allafall - jag lovar. Det är inte så jättekul när de är tonåringar och "vana" vid att få märkeskläder när jackan de vill ha plötsligt bara kostar 6000.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

var i helgen i Täby C och skulle inhandla småbebiskläder inför 4an som är på G.
Var inne på alla butiker som sålde stl 50-56. Jag hittade inget som var gulligt (hatar dessa randiga kläder i röd/vitt o blå/vitt). Till slut hittade jag kläderna jag ville ha........på HM.
Man får väl köpa kläder till sina barn var som helst men jag har inte sett skillnad på kvaliten än så länge. Många plagg ska nu 4an få ärva från sina 3 syskon och de är som nya trots billiga kedjor. Tycker många ggr att märkes kläder är tråkiga och vuxenbetonade.
Skor har jag slutat köpa dyra så de sliter ut dem oavsett märke på en sommar med bobbycaråkning osv. Dessutom så tappar man lätt bort en av skorna om man har en stor rörlig familj :angel:
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Åh, nej då har du ju samma kläder till 4an som jag precis har köpt till min pojke på 11 månader. :angel:

Äsch, jag tycker att nallepuh och snobben är så söta på bebiskläder :love: och därför köpte jag lite sådana kläder till min yngste. Den äldsta får kläder med bilar eller andra "tuffa" saker på. :cool:

Hittade du något bra?
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Min tanke kring barnkläder är att de ska vara snygga, praktiska och hållbara.

Jag vet dock inte om ett par jeans från tex Lindex är mycket sämre än en par Timberland jeans.

Barn sliter kläder nåt otroligt, så jag lägger hellre lite mer pengar på att köpa mycket kläder än ett fåtal märkeskläder.

Min dotter har en uppsjö av kläder, och hon ser ju ingen skillnad i om det är kläder från våra vanligaste klädkedjor eller kommer från våra exklusiva affärer, hon är nu 7 år, det lär ju vara annat om än 5 år.

Det jag dock satsar på är riktiga skor, där ska det vara rejäla fotvänliga skor, som är anpassad efter hennes fötter.


Efter att ha arbetat inom förskolan länge så har man sett att det är just bland skorna det brister, 4 syskonet har ärvt skorna som det första syskonet har haft!!!

För mig spelar det ingen roll om folk köper märkeskläder till sina barn, har man gott om pengar och vill lägga ner det på kläder, så är det helt ok.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Jag tror att det kan sticka folk i ögonen för att man sänder ut "fel" signaler till barnen redan på ett tidigt stadium, nämligen att det är viktigt att ha dyra och exklusiva märkeskläder. Man får givetvis uppfostra sina barn hur man vill, men jag tycker att det är tråkigt att många barn verkar bli väldigt påverkade av omgivningen och därmed känna krav att ha vissa prylar och kläder för att duga och få kompisar. Därmed inte sagt att så blir resultatet om man köper märkeskläder till sina barn! Man kan säkert ingjuta bra attityder i barnen ändå!
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Jag tillhör dem som undrar vad människor håller på med när de köper dyra barnkläder.

Inte är det för barnets skull !

Och vad ger man för signaler till barnet om det ska vara någon liten barbiedocka för föräldrarna?

Vill man förmedla snobbighet eller ytlighet så kan man fördel indoktrinera det från början....

Jag tycker barn ska få vara BARN och att kläderna ska fylla DERAS behov och inte de vuxnas.

De första tre åren bryr sig inte ungarna om vad de har på sig. Då är det allra skönast och mysigast med väl begagnade mjuka plagg som garanterats tvättats massor av gånger och är formalinfria.

Vidar har ärvt nästan alla sina kläder där upp till åtta barn haft dem före honom. De andra har jag köpt begagnade lådvis för symboliska summor.

Återanvändning är bra för miljön och barnen.

Det där med att kvalitet=pris är skitsnack. Man betalar för märke och mode, vilket är helt ointressant för små barn. När man ärver kläder eller köper väl begagnat så får man automatiskt bra kvalitet - det andra är utsorterat ;)

Pengarna kan man spara till senare när de behövs bättre, eller som i mitt fall, användas för att kunna vara mer TID med barnen när de är små istället för att jobba för att kunna köpa saker åt dem.
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Jag har nog tidigare varit som dig Tim, nästan i alla fall...
jag har absolut inget emot billiga kläder, så länge de är någorlunda bra. MEn jag har nyligen hittat "Lingon och Blåbär"-kläderna och DEM köper jag väldigt gärna trots att de kostar lite mer. Inte för att det sitter ett märke på dem utan för att de håller formen i tvätt efter tvätt efter tvätt... Och eftersom jag numera har en tjej till som kommer kunna ärva kläderna efter Selma så köper jag ju gärna kläder som håller sig fina även till Signe. Har faktiskt börjat kassera en hel del av Selmas gamla Lindexboddysar för att de tappat elasticiteten, de är inte alls kul att ha på Signe, ens hemma :( .
Vi har dock också en hel del ärvda kläder i olika åldersgrupper - en del kläder som JAG och min bror hade när vi var små har åter kommit till nytta!
Men när ja gköper nytt nu så lägger jag gärna några kronor extra för att kläderna ska hålla sig fina även efter 30 tvättar...
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Jag tror faktiskt att ärvda/begagnade kläder, särskilt de gamla, har bättre kvalitet än nyköpta från de stora kedjorna :) På köpet får man ofta BARNkläder, istället för nutidens extrema uppdelning på pojk- och flickkläder. (det finns ju bra mer neutrala barnkläder nu också, men då är det den kategorin du hittat, inte det vanliga i affärerna)

Vidars lillebror får ärva de av Vidars kläder vi kan låna tillbaka - de har varit ute hos ett eller två barn i mellantiden ;) De bästa härstammar från 60-talet :D

Men vi har ju haft jättetur som fått ärva så mkt från början, någon fördel av att vara "sist" i bekantskapskretsen med att bli mamma :idea:
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Har inte stött på att nån har "trackat" på nån för att de haft vissa kläder.
Min kille får ärva jättemycket kläder, och det är mest märkeskläder, av några vänner som har en son som är lite äldre.
Men jag skulle inte köpa dem själv, just av snålhet, det betyder heller inte att jag skulle köpa nått som inte ser bra ut bara för att det är billigt.
Min son ska alltid se välklädd ut, sen får han leka hur mycket som hellst i dem, men nog känns det lite bättre när en tröja för 50:- är fullkladdad i målarfärg än om det är en för 300:- .... Men det är enbart för att jag är lite snål.
Till mig själv köper jag dock nästan aldrig kläder och skulle jag göra det är det för att jag snubblar över nått bra och BILLIGT :-).
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Tack :bow:

Ska få - i början av januari. I födelsedagspresent till Classe :love:

Du vill inte komma hit och rida mina pållar nu när jag har sån xxxxx foglossning ;)

Och apropå trådämnet - jag tycker det känns helt OK att liksom låna tillbaka det man tidigare gett bort - barnkläder används ju så kort tid och det är resursvänligast på alla vis att låta dem cirkulera tills de är utslitna!
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Silverkedjan skrev:
Du vill inte komma hit och rida mina pållar nu när jag har sån xxxxx foglossning ;)
Jag råkar vara ledig nu :angel: Dina hästar är underbara!
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Grejen är ju bara att även NU så måste någon köpa de bra kläderna nya innan de kan ärvas vidare osm begagnade.
Menvisst var det nog mindre könsuppdelat förut, nu blir man ju tokig på alla roda och gula spetsar och rosetter på tjejavdelningarna och mörkt, murrigt med bilar och eldsflammor på pojksidan..

Jag föll pladask för L&B som har en hel del unisex och UTAN ryschpysh!
 
Sv: Märkeskläder till småbarn

Jag köper det jag tycker är fint. Givetvis accepterar jag inte VILKA priser som helst men då jag skyr tryck, glitter och annat krusidull på kläderna så får man även köpa lite dyrare i bland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 960
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 546
Senast: Unafraid
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 733
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp