Bukefalos 28 år!

Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

Empress

Trådstartare
Min häst tappar höger bakben och blir blockhalt 3-4 steg, sedan släpper det.
(Alltså, ingen hakning... benet bara viker sig)

Kort bakgrundshistoria:
I början på juli la min häst sig ner på stallgången. (orsaken: gammal sadeltvång i kombination med min egen dumhet tyvärr) När han försökte komma upp igen halkade han omkull ett flertal gånger och slog sig i princip överallt.
Efter denna incident fick han vila 3 veckor och fortsätta gå på betet (på vet's inrådan). Därefter började vi skritta barbacka ut i skogen och bara ta det lungt, succesivt började vi rida mer och mer.

Första gången han tappade vänster bakben var i en avsaktning från trav till skritt, på ridbanan, i ett hörn, vänster varv.
Det kändes som om han snubblade till och höger bakdel försvann under honom.. därefter stod han på 3 ben
och vägrade sätta ner bakbenet.
Hoppade så klart av och fick honom att gå några steg framåt (han verkade rädd för att det skulle göra ont)..
Efter några få steg var det som om han fattade att det inte gjorde ont längre och skrittade sedan på med
gott mod..
Jag fick honom att trava omkring mig på en liten volt i båda varven.. ingen hälta eller tecken på obehag...
??
Efter detta blev det att skritta lungt i skogen samt tömköra igen... ett par veckor..
Sedan var det dags igen...
Jag skulle rida lektion och vi valde att köra en 'skritt-lektion' då volten var aningen hård...
Skrittade på volt, vänster varv, flyttade bakdelen ut .. pang... han tappar höger bakben igen och denna
gång 'hann' han inte komma upp igen utan satte sig ner på rumpan med höger ben inunder sig.. (typ som valpar brukar sitta ni vet).. Puh..
Han kom upp igen (fortfarande med mig på ryggen, det gick rätt fort).. och står då på 3 ben igen.
Precis samma som sist.. det onda släppte efter några få steg och ingen markering varken på volt eller rakt spår.. ??
Dock märke jag efteråt att det inte gick att dra BAK höger bakben något vidare... ok att kratsa hovar, men inte ok för hovslagaren om ni fattar vad jag menar..
Han rycker åt sig benet direkt och drar upp den inunder magen ....
(Kan meddela att han är väldigt vig 'framåt'... inga problem att stretcha bakbenet fram alltså)

Denna gång ringde jag och bokade klinik-tid direkt..
Väl inne på Strömsholm kan inte veterinären se någon hälta på honom.. hon försökte sig på att dra bak hans ben för att manipulera fram smärtan.. detta fungerade så bra att han, efter 3:e försöket, kickar till henne rakt över knäna.. :eek: .. (Nåväl - det är en annan historia)
Kontentan.. Ingen hälta märks på hästen... smärta vid bakåtförande av benet..
Röntgade från hov till knä... ingenting..
Ingen smärta vid palpering, ingen värme eller svullnad.. ingen märkbar 'snedhet'...
Suck..

Så nu är vi då hemma igen då... Butta i 14 dagar och sjukhage totalt 3 veckor... om han inte blir bättre skall han förmodligen scintas.. :crazy: ..

Den 25:e kommer en equiterapeut ut i stallet, vi får se om hon ser/märker något... annars vet jag inte vad
jag skall ta mig till...

Tur i oturen är att jag har en metod att se efter om han fortfarande har ont utan att behöva 'rida fram' det..
Dvs. försöka föra bakbenet bakåt så att säga..

Ok, några ideer? Sett det förut? Hört det förut? Tips? Kan man verkligen se på scint om det är fel i
mjukdelarna/nerver??
 
Sv: Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

När min häst hade problem att föra bakbenet bakåt (vår sommar -05) så berodde det på en låsning i länden. Hon hade problem med att bakbenet vek sig (hb), svårt för galopp på volt i höger varv och även problem vid skoning. Jag tycker att det låter som något liknande som din häst har problem med.
Min häst fick hjälp av en et efter 3 behandligar så var hon urfin i ryggen. Tyvärr borde jag låtit kolla henne ne gång till eftersom hon troligen fått tillbaka endel av problemet vilket jag tror är en bidragande orsak till hennes hälta vf i år.
Ska et komma medans du fortfarande ger butta? Jag undrar om det är så smart hästen går ju på smärtlindrande då så et kanske inte hittar problemet då. Det är möjligt att jag tänker helt fel men för mig skulle det kännas fel att ta ut et till en häst som går på smärtlindrande. Det går inte att ta ut et lite senare alternativt avbryta butta kuren (efter samråd med vet) tidigare?
 
Sv: Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

Jag får en känsla av att det sitter högre upp, typ i höften.
Min häst tappar med bakben ibland, och han har problem med låsningar och spänningar i ländrygg efter att ha haft snett bäcken.
Bra att du tar ut en equiterapeut!
Lycka till med det
 
Sv: Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

Har haft en häst med liknade symton så tillvida att han ibland tappade bakdelen helt och satte sig platt ner. Han satte heller inga muskler alls i bakdelen.
Dock verkade han inte ha ont utan var lika glad ändå. .
Han hade en låsning eller förskjutning i ländryggen och han stog parkerad hos en fysiolog som knackade rätt kotorna så fort de halkade snett, efter ett tag blev ligamenten och muskerna så starka att det höll sig på plats själv och sen hade han aldrig några problem mer.
Att ta ut equiterapeuten är mycket klokt.
 
Sv: Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

Jag har ingen erfarenhet av det du skriver, men jag tycker precis som föregående talare att det låter som att det sitter högre upp, eventuellt i länden.

Scintigrafi ger information om ämnesomsättningen i skelettet till skillnad från vanlig röntgen som ger en bild på ben konstruktionen. Jag tror inte att man kan se mjukdelar eller nerver, utan snarare hur skelettet är påverkat runt omkring. Om en mjukdel är skadad så kan man ju se en förändring av ämesomsättningen i skelettet kring denna mjukdel.

Mjukdelar kan man se på ultraljud.

Jag scintade min häst i samband med hennes skada. Hon hade en kraftig blödning i senan som binder ihop hasen med knät (gastrocnemus?) precis i infästningen till skelettet. Det syntes tydligt på scinten att området kring hasen var påverkat. (och då är ju senor mjukdelar som inte syns på scinten). Så på så vis kan man lokalisera skadan.

Hoppas att det löser sig med din häst, det är aldrig roligt när ens häst är dålig...

//Julia
 
Sv: Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

pattella upphakning???
 
Sv: Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

Tack så mycket för svaret, känner mig lite mer positiv inför utfallet nu.. =)
Equi - kommer ut 4 dagar efter buttakuren är avslutat... då har han gått på det i 14 dagar....
Håller med om att jag inte skulle vilja ha någon att 'pilla' på honom när han går på smärtstillande.. känns bra att det rent tidsmässigt passade så bra.. (equi. skulle ändå ut det datumet för ett par andra hästar)..



Shaggy skrev:
När min häst hade problem att föra bakbenet bakåt (vår sommar -05) så berodde det på en låsning i länden. Hon hade problem med att bakbenet vek sig (hb), svårt för galopp på volt i höger varv och även problem vid skoning. Jag tycker att det låter som något liknande som din häst har problem med.
Min häst fick hjälp av en et efter 3 behandligar så var hon urfin i ryggen. Tyvärr borde jag låtit kolla henne ne gång till eftersom hon troligen fått tillbaka endel av problemet vilket jag tror är en bidragande orsak till hennes hälta vf i år.
Ska et komma medans du fortfarande ger butta? Jag undrar om det är så smart hästen går ju på smärtlindrande då så et kanske inte hittar problemet då. Det är möjligt att jag tänker helt fel men för mig skulle det kännas fel att ta ut et till en häst som går på smärtlindrande. Det går inte att ta ut et lite senare alternativt avbryta butta kuren (efter samråd med vet) tidigare?
 
Sv: Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

Tack för svar och förklaring...
Jag har också varit rätt säker på att det sitter längre upp... möjligen från en av fallen han gjorde när han ramlade så illa på stallgången, undrar om en sträckning, muskelbristning el likn. kan sitta i såpass länge? Eller om det blev ännu värre när han ramlade på rumpan sist gång för att den intitiala skadan inte var helt utläkt.. pust... stackars häst..:cry: ..


Freyja_bus skrev:
Jag har ingen erfarenhet av det du skriver, men jag tycker precis som föregående talare att det låter som att det sitter högre upp, eventuellt i länden.

Scintigrafi ger information om ämnesomsättningen i skelettet till skillnad från vanlig röntgen som ger en bild på ben konstruktionen. Jag tror inte att man kan se mjukdelar eller nerver, utan snarare hur skelettet är påverkat runt omkring. Om en mjukdel är skadad så kan man ju se en förändring av ämesomsättningen i skelettet kring denna mjukdel.

Mjukdelar kan man se på ultraljud.

Jag scintade min häst i samband med hennes skada. Hon hade en kraftig blödning i senan som binder ihop hasen med knät (gastrocnemus?) precis i infästningen till skelettet. Det syntes tydligt på scinten att området kring hasen var påverkat. (och då är ju senor mjukdelar som inte syns på scinten). Så på så vis kan man lokalisera skadan.

Hoppas att det löser sig med din häst, det är aldrig roligt när ens häst är dålig...

//Julia
 
Sv: Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

Hmm... min får ju definitivt ont när det här händer, men av någon konstigt anledning verkar det släppa rätt fort..
Jag masserade bakdelen på honom härom dagen och han verkade tycka att det var himla skönt då han tryckte sig rejält mot mig..
När jag sedan slutade tryckte han bakdelen (mitt på skinkan typ) mot boxväggen, krubban mm ... Han kliade inte, utan bara vickade lite och tryckte sig mot.. ??? :confused:
Fattar inte det riktigt.. Får nästan en känsla av att det är en nervsmärta... (Är själv ryggopererad och vet hur 'konstig' en nervsmärta känns, det liksom kittlar och gör ont på samma gång och hur man än försöker komma åt det så går det inte, dessutom gör det rejält ont i vissa lägen)..
Hmm...
Musklad i baken?
sida21.jpg

Kort taget strax innan allt började.. :love:

Leoni skrev:
Har haft en häst med liknade symton så tillvida att han ibland tappade bakdelen helt och satte sig platt ner. Han satte heller inga muskler alls i bakdelen.
Dock verkade han inte ha ont utan var lika glad ändå. .
Han hade en låsning eller förskjutning i ländryggen och han stog parkerad hos en fysiolog som knackade rätt kotorna så fort de halkade snett, efter ett tag blev ligamenten och muskerna så starka att det höll sig på plats själv och sen hade han aldrig några problem mer.
Att ta ut equiterapeuten är mycket klokt.
 
Sv: Märklig åkomma.. tappar bakben (långt)

Empress skrev:
Musklad i baken?
sida21.jpg

Kort taget strax innan allt började.. :love:

Hmm, din har ju fina muskler i alla fall. Min hästs bakdel såg ut som en getabocks

Håll oss uppdaterade! Spännade att se vad de kommer fram till
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
827
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 383
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: mily
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp