Bukefalos 28 år!

Märklig hälta

bejkonfis

Trådstartare
Gammelhunden (fyller 10 år i år) har drabbats av en väldigt konstig hälta.
Han rör sig jätterent och fint under promenaden och plötsligt börjar han halta markant på vänster framben i ca 6-10 steg (som om han har vrickat sig eller trampat på något vasst) för att sedan röra sig lika rent igen. Går vi en väldigt lång promenad så kan hältan ibland komma tillbaka efter några kilometer men den håller sig återigen i bara 6-10 steg.
Benet/tassen ser jättefin ut, ingen värme, svullnad eller ens så mycket som en skråma och hunden är i övrigt superpigg och visar inga tecken på sjukdom.
Vad tusan kan detta vara?
 
Om det bara kommer på promenader så tänker jag köldkramp?

Det är för tillfället -25 där jag bor och min hund gör samma sak.
 
Känns tyvärr inte så troligt när vi har mellan 0 och +5 grader här på västkusten

Hundar är olika känsliga och vad jag förstått så kan äldre hundar vara känsligare. Min mammas ena hund får köldkramp så fort det blir minusgrader och min får det först vid -20, men i plusgrader är det kanske inte så troligt...
 
Gammelhunden (fyller 10 år i år) har drabbats av en väldigt konstig hälta.
Han rör sig jätterent och fint under promenaden och plötsligt börjar han halta markant på vänster framben i ca 6-10 steg (som om han har vrickat sig eller trampat på något vasst) för att sedan röra sig lika rent igen. Går vi en väldigt lång promenad så kan hältan ibland komma tillbaka efter några kilometer men den håller sig återigen i bara 6-10 steg.
Benet/tassen ser jättefin ut, ingen värme, svullnad eller ens så mycket som en skråma och hunden är i övrigt superpigg och visar inga tecken på sjukdom.
Vad tusan kan detta vara?

Brukar oftast bero på artros. Dags att kolla upp!
 
Åldersartros är ju inget ovanligt - vare sig hos människa eller hund. Gör en vetkoll och se om ni kan få prova inflammationshämmande och smärtstillande en kortare period. Börja samtidigt med ett bra tillskott med glucosamin, så är det inte alls omöjligt att hunden klarar sig några år enbart på det, när inflammationshämmande tas bort :)
 
En av mina tidigare hundar gjorde nåt liknande, haltade några steg och sen gick han vanligt. Då kom jag på att på asfalt eller annat hårt underlag haltade han, på gräs gick han vanligt. Jag kollade tassen många gånger och var även iväg till vetten. Han fick ha strumpa på. När det hade gått cirka 2 månader såg trampdynan konstig ut och efter ytterligare någon vecka kunde jag dra ut en konformad glasskärva. Den hade förmodligen tryckts upp i tassen och sen gått neråt efterhand som det läktes.

Men visst är artros det första man tänker på när en 10-årig hund börjar halta. Har du kollat klorna och klofalsarna? Bruten eller lös klo, eller inflammation i klofästet. Sprucken klo.
 
Åldersartros är ju inget ovanligt - vare sig hos människa eller hund. Gör en vetkoll och se om ni kan få prova inflammationshämmande och smärtstillande en kortare period. Börja samtidigt med ett bra tillskott med glucosamin, så är det inte alls omöjligt att hunden klarar sig några år enbart på det, när inflammationshämmande tas bort :)

I detta fall är det en väldigt stor moralfråga. Han är ändå 10 år gammal. Om det skulle visa sig vara Artros och han måste medicineras mot en obotlig sjukdom för resten av sitt liv så känns det isåfall mer humant att låta honom somna in. Medicinen gör honom dessutom inte 100% smärtfri, utan skjuter bara upp det oundvikliga.
 
En av mina tidigare hundar gjorde nåt liknande, haltade några steg och sen gick han vanligt. Då kom jag på att på asfalt eller annat hårt underlag haltade han, på gräs gick han vanligt. Jag kollade tassen många gånger och var även iväg till vetten. Han fick ha strumpa på. När det hade gått cirka 2 månader såg trampdynan konstig ut och efter ytterligare någon vecka kunde jag dra ut en konformad glasskärva. Den hade förmodligen tryckts upp i tassen och sen gått neråt efterhand som det läktes.

Men visst är artros det första man tänker på när en 10-årig hund börjar halta. Har du kollat klorna och klofalsarna? Bruten eller lös klo, eller inflammation i klofästet. Sprucken klo.

Jag har kollat genom hans ben och tassar så noggrannt jag bara kan. Skulle det dock vara så att en liten glasbit har letat sig in i t.ex trampdynan så är det mycket möjligt att jag kan ha missat det om den har grävt in sig ordentligt.
 
Min hund som blir 9 i år betedde sig precis så och det visade sig på röntgen vara artros i framknäna. Hon äter nu metacam varje dag och är då smärtfri. Hon har även gått ner i vikt då hon var lite tjock för att inte belasta knäna mer. För vår del känns det helt okej att medicinera varje dag då hon är pigg och levnadsglad. Ortopeden vi var hos som är väldigt duktig sa att hans erfarenhet är att artroshundar får medicinera hela livet men kanske finns det dom som mår bra med enbart glucosamin.
 
I detta fall är det en väldigt stor moralfråga. Han är ändå 10 år gammal. Om det skulle visa sig vara Artros och han måste medicineras mot en obotlig sjukdom för resten av sitt liv så känns det isåfall mer humant att låta honom somna in. Medicinen gör honom dessutom inte 100% smärtfri, utan skjuter bara upp det oundvikliga.
Inte alls säkert att hunden behöver medicineras resten av livet. En period på två veckor för att få bort ev inflammation och sen enbart ge tillskott i form av glucosaminpreparat kan räcka :) Jag har själv artros i ett knä och jag käkar inte antiinflammatoriskt för jämnan.
 
Så länge medicin ger hunden ett bra liv (alltså tillräckligt dämpar symptom och ger inga allvarliga biverkningar) ser jag egentligen inga problem med att ge det resten av livet. Det livet blir väl sannolikt kortare än om hunden inte varit dålig, och kanske även kortare än om hunden inte ätit medicinen, men så länge livskvaliteten är god är det nog för mig ingen större skillnad om den kvaliteten behöver upprätthållas med medicin eller ej...

Med det sagt är det givetvis upp till dig vad du väljer att göra! Jag bara funderar. :) Och förhoppningsvis är det inte ens artros, utan något lättfixat. :up:
 
@1887 @russinbulle @Monstermom

Åh nu blir jag ju alldeles kluven av era kommentarer!
Har googlat till förbannelse men hittar bara en massa "hunden fick avlivas" och "medicinen gjorde inte hunden helt symptomfri" :down:
Vi har en veterinärtid bokad till imorgon med röntgen och allt va det innebär. Kommer bli en nervös natt, Bejkonfis kommer va en jävligt trött fis imorgon...
 
@1887 @russinbulle @Monstermom

Åh nu blir jag ju alldeles kluven av era kommentarer!
Har googlat till förbannelse men hittar bara en massa "hunden fick avlivas" och "medicinen gjorde inte hunden helt symptomfri" :down:
Vi har en veterinärtid bokad till imorgon med röntgen och allt va det innebär. Kommer bli en nervös natt, Bejkonfis kommer va en jävligt trött fis imorgon...

Usch, sluta googla! :)

Du måste ju faktiskt inte ta ställning till alla tänkbara alternativ för alla möjliga scenarion i förväg. Det är ju knappast något så allvarligt att hunden måste avlivas på plats imorgon, eller hur? Utan börja med att ta reda på vad det är, prata med veterinären om de olika alternativ som finns (kanske be att få återkomma med frågor sen du smält det hela och faktiskt vet vad du vill fråga om ;)), och gå hem och tänk på saken.

Sen tror jag ingen har förespråkat att låta en hund lida vidare i fall där medicinen inte hjälper tillräckligt, eller där medicinen själv får hunden att må dåligt! I alla fall jag ser bara inte värdet i att på principgrunder avskriva medicinering som möjlighet. Jag tänker helt enkelt att om det funkar så får det gå så länge det går, och funkar det inte så är man tillbaka i ursprungsläget. (Däremot menar jag inte att man ska prova medicinera precis vad som helst! En del saker kan säkert vara grymma att försöka få hunden att genomlida medan man försöker.)

Men först och främst: ta reda på vad som felas. :)
 
@1887 @russinbulle @Monstermom

Åh nu blir jag ju alldeles kluven av era kommentarer!
Har googlat till förbannelse men hittar bara en massa "hunden fick avlivas" och "medicinen gjorde inte hunden helt symptomfri" :down:
Vi har en veterinärtid bokad till imorgon med röntgen och allt va det innebär. Kommer bli en nervös natt, Bejkonfis kommer va en jävligt trött fis imorgon...

Kompisens förra hund (en gammal collie) fick några år extra med enbart glucosamin och msm. Bara sista halvåret fick han även Rimadyl och när inte det gav tillräcklig effekt fick han somna in. Men åren med enbart glukosaminpreparat gav massor hjälp :)

Är din hund i övrigt pigg och glad, så skulle ja absolut satsa lite och prova - det värsta som kan hända är att det inte hjälper, men det kan ge massor positivt :)

Men som någon annan redan sagt - kolla upp vad som är fel och utgå från det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 718
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 201
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp