Bukefalos 28 år!

Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Rimfaxe

Trådstartare
Idag upptäckte vi att proppen till hästarnas badkar låg bredvid badkaret. Kanske inte så väldigt underlig, om man inte ser till den senaste tidens märkliga händelser kring sommarhagen...

Det hela började för ca en månad sedan. Detta ställe där sommarhagarna är placerade, är en bit utanför byn. Det är verkligen avsides, man ger sig inte in på den vägen såvida man inte har något direkt ärende dit.
Ägaren till de två andra hästarna (en annan hage vid våra hästars hage), kom till hagen och fann den med båda grindhandtagen öppna. Det är så kallade E-line-grindar, elastiska som det är bra spänn i. Att hästarna skulle ha lyckats öppna båda grindarna själva är inte särskilt troligt. Också beroende på att båda hästarna återfanns betandes en längre bit ner i hagen (hagen är några hektar stor).
Någon vecka senare var det dags igen, men då sammankopplat med även en annan händelse. Just intill grindöppningen till hagen, ligger en sommarstuga. Uppskattningsvis är det ca 15 meter mellan grindöppning och farstukvisten till sommarstugan. Klockan 05.30 ungefär, väcktes de boende i sommarstugen av ett kraftigt bankande på dörren. De blev livrädda och vågade inte gå för att se efter vem som var på dörren. Samma morgon återfanns hagen återigen med öppna grindar, men hästarna kvar i hagen...
Även om hästarna skulle lyckats öppna grinden, så lär de inte ha knackat på dörren till stugan.:crazy:

De två hästarna är nu flyttade till en annan hage, som ligger mer i byn. Inget mer har hänt dem sedan de flyttades dit.

Häromdagen, i förrgår, fann vi badkaret till våra hästars hage tomt på vatten. Proppen låg i badkaret. Det är underligt, för proppen saknar snöre och är verkligen svår att få ur karet. När vi ska tömma det får vi vända upp och ner på badkaret och ta en pinne eller något för att peta loss proppen underifrån. Nåväl, vi fyllde på karet och allt var frid och fröjd.

Idag när vi kom till hagen, var karet tomt på vatten och proppen fanns inte i karet. Vi fann den bredvid badkaret. Det är högst otroligt att hästarna återigen ska ha fått loss proppen och tömt karet, sedan lyft den ur karet och släppt den bredvid.

Alla dessa händelser tillsammans är ganska otroligt sammanträffande, så vi misstänker helt klart att det är någon som har något i görningen. Om det verkligen är någon som har tagit ur proppen ur badkaret, så vet man ju inte vad nästa nivå är. Kanske är det någon som börjar med små saker och sedan vågar sig till andra saker. Hästar har skurits i våra trakter, mer än ett stall har blivit drabbat. Hade det varit någon med de avsikterna i kikarn, så hade det väl redan hänt, men tänk ifall det är någon ny, som har konstiga idéer i huvudet?

Inatt ligger sambon på vakt utanför hagen. Ifall det är någon som rör sig i hagen, så är det bästa ju om man kan ta dem på bar gärning. Det finns som sagt inte mycket bebyggelse omkring, så man kan ta sig tämligen osedd in till hagen.
Usch, det känns väldigt obehagligt detta. :(
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Ush, fy vad obehagligt. Tur att ingen av era hästar hade smitigt när grinarna var öppna. Det låter högst otroligt att någon av hästarna har gjort allt det här. Skulle inte vilja vara med om det själv. Fattar inte vad det finns för idioter ute i landet. Varför skulle det vara roligt att göra några sånna här saker?

Hoppas att din sambo eller någon annan hittar dom som har gjort det här. Som du säger så kan det ju börja med små saker som senare blir så mycket större.
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Jo det är just det. Saker och ting kan ju eskalera. Det som börjar tämligen oskyldigt kan ju leda till värre hemskheter. Någon har ju bevisligen öppnat hagen i alla fall. :crazy:

Kanske är det våra hästar som är så påhittiga att de kan få loss proppen. Det bästa är ju om det är så, men med tanke på det som har hänt tidigare, så känns det som att det är läge att övervaka hagen i alla fall.
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Fyy vad läskigt, bra att sitta vakt tror jag. Men kom ihåg håll bara kvar dem eller skräm dem och sen ring polisen om ni lyckas hålla kvar dem det är ju hot och olaga intrång..usch vad hemskt. Som sagt vad är nästa sak och jätte äckligt med bankandet på dörren...
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

men gud så läskigt :o jag hoppas värkligen att det löser sej till det bästa !
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Nej usch vad läskigt, hoppas ni får tag på dem som gör de.
Nu blev jag nästan lite mörkrädd (är jag förvisso alltid) o jag som ska ut i stallet strax o ge natthö:crazy:
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Usch vad obehagligt! Speciellt när man inte vet vem det är man har o göra med. Jag skulle nog göra precis som ni gör nu, ligga på vakt utanför hagen och försöka få tag i personen/personerna på bar gärning. Dock skulle jag vara åtminstone två, det kan ju bara vara snorungar som inte har nåt bättre för sig men man vet ju aldrig.
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

låter faktiskt inte som ett ungdomsgäng som har tråkigt :crazy: tror knappast era hästar har lyckats görde de själva heller för den delen!!
gud va modigt av din sambo!! ligger han där helt ensam?? :eek: de skulle ja aldrig våga! eller om ja hade en vakthund eller två kanske jag skulle överväga de
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Jo, han ligger där ensam. Myggen som sällskap. ;)

Om man får syn på vilka det kan vara som rör sig i hagen, så har man ju något att gå på. Så länge hästarna inte är skadade, så har väl polisen inget fall, och finns inga spår så.... :crazy:
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

du får berätta imorgon hur det gick :)
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Vad obehagligt :eek: Det låter ju inte som att hästarna kan lyckas med allt det där ensamma. Hoppas att det bara är busstreck av uttråkade tonåringar, men man vet ju aldrig. Och det kan ju gå ordentligt illa om hästarna faktiskt skulle smita när grindarna är öppna.
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Fy vad obehagligt.. :S hoppas det inte händer något under natten
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Håller tummarna för att det "bara" är ett pojkstreck och inte någon som är ute efter att skada hästarna
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

*Svarar på senaste knappen*

05.30 imorse fick jag ett sms från en mycket frusen sambo som ville bli hämtad från hagen. Han har varit vaken hela natten (inte helt frivilligt, fick först hjälp av blodtörstiga mygg och sedan nattens kyla) men har inte sett eller hört något misstänkt. Två hästar har dock då och då kommit fram och undrat vad i hela friden han gjorde där. ;)

Förhoppningsvis är det hästarna som har varit i farten och krafsat med framhovarna i karet och på något vis fått loss proppen, sedan kanske plockat med mulen när karet var tomt men de var törstiga. Då lyckats lyfta upp proppen och släppa den bredvid badkaret. Lite märkligt låter det dock, särskilt eftersom det är ganska lerigt just där karet står. Hästarna sjunker ner en bit i geggan och det känns som om att karet är lite väl högt beläget för att de ska få ner frambenen i det. :confused:

Inga fler öppnade hagar har det varit i alla fall och som tur är lider sommaren mot sitt slut och vi kommer ju då att flytta dem därifrån.

Helt klart är det i alla fall att hästarna inte har bankat på någon dörr, och att lyfta bort grindhandtagen tror jag verkligen inte på. I så fall borde de ju ha gått ut ur hagen. Det är otäckt det här. :eek:
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Ang proppar så har mina föl o unghästar varit proffs på att få upp proppar utan snören, genom åren. Mkt irriterande, dessutom så har jag kommit på små ponnyföl som nästan badat i badkaren. Så möjligheten finns att det är era egna hästar som fått tag på proppen.
'
Det kan ju varit någon som gått förbi och sett hagen öppen och då knackat på hos haggrannen för att fråga om grindarna ska stå öppna.
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

Fast om proppen verkligen är SÅ svår att få loss så är det ganska otroligt att någon annan har stått och pillat med den.
Troligare då att en häst på något sätt har fått för sig om att "leka" med den.. :p

Och ang att hagarna har varit öppet är det nog bara något pucko som lämnat den öppen/öppnat.
Antingen för att hästarna ska få vara fria, eller på rent jävelskap.

Med tanke på att hästarna inte verkar ha blivit skadade än så skulle inte jag vara så orolig för det (även om det är bra att ha ögonen öppna givetvis).
Jag tror inte att folk som är ute efter att skada hästarna börjar med att jävlas...
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

'
Det kan ju varit någon som gått förbi och sett hagen öppen och då knackat på hos haggrannen för att fråga om grindarna ska stå öppna.

Det var det första jag tänkte när jag läste om det. Skulle jag se en öppen hage med kreatur i hade jag nog också knackat på närmaste hus för att göra dem uppmärksamma på det.
 
Sv: Märkliga händer omkring sommarhagen - vad är i görningen?

jag hade faktiskt en häst för några år sedan som kunde öppna grindhantag och även dörrar genom att vrida om den stora nyckeln som satt i. Misstänkte också att någon varit där första gångerna då hästen stod på gårdsplanen och båda handtagen öppna. Dessutom stod stalldörren öppen och det var saker lite här och var på stallgolvet.

Det konstiga var att hunden inte alls reagerade! Jag hade aldrig trott att hästen skulle kunna göra något sådant förän jag såg det med egna ögon.
 

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 432
Senast: Mia_R
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: Qosack
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 285
Senast: Zarro
·
Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 293
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp