Bukefalos 28 år!

Märkligt beteende!

super

Trådstartare
Nu är det dax igen... Min häst beter sig konstigt i framförallt longering. Det har kommit gradvis smygande.
I vänster varv, som är hans starka sida och det varv jag alltid börjar med, sköter han sig för det mesta och joggar med huvudet lågt. Men i höger varv så började det med att han glodde mycket mer och kastade sig för saker osv, som letade saker att bli rädd för. Nu senaste två veckorna så har han börjat uppvisa mer irritation såsom vispa med svansen och ruska på huvudet och rulla med ögonen.
Han har varje vår en period då han blir mer ruskig med huvudet, troligen någon pollenreaktion då det brukar komma ungefär nu och försvinna i typ juni. Men det brukar då inte vara bundet till ena varvet som det är nu. Han kollades så sent som i mitten på november då jag tyckte att han inte var fräsch. Vet hittade då inget utan hästen bedömdes som mycket fräsch och symmetrisk. Jag kan inte se någon rörelsestörning nu utan hästen rör sig mycket bra. Kollade gamla journaler och vi hittade ju en gammal käkledsfraktur på höger sida för två år sedan som blev behandlad och vet sa då att dom sällan ställer till problem om man blir kvitt inflammationen. Till saken hör att hästen aldrig betedde sig såhär ens när inflammationen var som värst.. Dessutom så har jag svårt att ta mig till den vet som ställde diagnosen då han finns ca 50 mil bort.. Och andra veterinärer är skeptiska till hur käkledsfrakturen diagnostiserades så om vi åkte in till annan vet så skulle vi troligen få börja om från början..
Har tid bokad till equiterapeut på onsdag. Har någon varit med om något liknande?
 
Jag skulle kunna tänka mig att tex ett knä (som är svårt att få böjreaktion på) skulle kunna orsaka irritation och smärta och att det ändå kan missas av undersökande veterinär.
Jag har varit med om flera tillfällen med infl i knäled där hästen inte visat något på böjprov och inte varit synligt halt, men som känts "fel". Först efter bedövning av leden såg man hur ont han faktiskt hade.
Så, jag skulle nog boka tid för en ordentlig utredning, man kan ju passa på att ta UL på knäna, det är inte invasivt och man kan se om det ser skumt ut.
Såhär års skulle man kunna tänka sig att ett knä är som värst efter en lerig/hal vår, kanske är inflammationen så liten att den normalt läker ut själv till juni, när underlaget varit bättre ett tag. Det skulle kunna förklara det återkommande, hästen är kanske lite instabil i sina knän.
 
Det är ju svårt när man inte ser hästen. Men det att den blir mer orolig i ena varvet och även blir mer lättskrämd får mig att tänka på att den kanske ser dåligt/inte alls på det ena ögat.
 
Min har lite samma reaktion under framförallt longering. Höger varv = lugn och fin, jobbar på fint.Vänster varv = blir lätt spänd, "hoppig" och ser spöken. Rör sig symetriskt i båda varven, är undersökt av veterinär (pga en annan orsak) och bedömdes vara fint musklad, symetrisk och rengående i alla gångarter. Ridmässigt är reaktionen inte lika uttalt, om ens existerande. Det visade sig att han har ett något "brant" bäcken som spökar lite ibland (mest på vänster sida). När symtomen kommer tillbaka och kan ses vid longering, är det dags för kiropraktor och evt. lite massage och så är han fin igen och jobbar på fint och likvärdigt i bägge varv. Dock tror jag att jag får leva med att han alltid är lite mer "levande" i vänster varv.

Så hos oss handlar det om att hela tiden vara uppmärksam på bäckenet och att vi rider lite mera i vänster varv hela tiden. Om det fuskas från min sida (som naturligtvis helst rider i höger varv :o;)) så är det betalning direkt vid kiropraktorns kassa! Och en reprimand från densamma att jag har fuskat i min ridning :grin:

En skritt-tur i friskt tempo i naturen minst en gång i veckan där fokus är rakriktning gör underverk för oss. Och samtidigt kan vi hålla koll på status, om vi fuskat ridmässigt är allt farligt!! Och om vi är på spåret är han, ja aldrig lugn men ser ialla fall inte spöken överallt.
 
Svarar alla, tack för era svar! Kollade precis på filmerna som jag tog innan vi åkte in i november och man ser redan då, nu med facit i hand, att han ruskar mer på huvudet i höger varv samt att han ser mindre avslappnad ut. Han håller dock på att slå om till korsgalopp hela tiden i vänster varv så det var det jag fokuserade på då.. Vi kollade honom då med höghastighetskamera så det borde kommit fram om han inte ville belasta något ben såsom ena baknät men han var tvärtom den mest symmetriska häst dom sett även bland sk friska individer..

Lägger in filmerna från november så ni ser och tar nya filmer idag som jag postar ikväll.


 
Jag tror ju att de mycket väl kan röra sig "ohalt" trots att de har ont. Som flyktdjur är det viktigt för dem att inte visa smärta, det är först när det är "för mycket" smärta som de börjar halta. Olika individer är olika känsliga, vår ena islandskorsning är ALDRIG halt (förrän möjligen när han brutit ett ben, typ) medan den andra blir blockhalt om han DRÖMDE att han slog i benet :banghead:
Så, jag skulle ändå tänka att det mest troligt är någon smärta.
Om inte infl i någon led kan det ju vara annat, nerv i kläm, muskel som stramar..
 
Även om filmerna är från november och han känns bra där så kan man ju ändå vara uppmärksam på att han inte lika gärna vill galoppera i vänster varv och ser ut att tappa det inre benet.

Men det kan ju lika gärna vara en styrka som fattas.
 
Väldigt fin modell på häst !
Ang problem osv har jag öht ingen aning och gissar inget heller utifrån det. Känns som utifrån den tråkiga statistiken du delgett ang hästen som om en gissning skulle vara näst intill absurd för nån som inte är veterinär typ eftersom inte ens de hittar ngt .
Det enda jag tänker utifrån det du skriver att tidigare diagnos ang käken osv blivit ifrågasatt av annan veterinär (om jag inte missuppfattat?) är väl att kanske det skulle vara bra att "börja om från början" med ny genomgång från scratch som du nämde... Trots att det måste kännas svinsegt....

Tänker lite utifrån din andra tråd runt det där att den är så känslig med bett/rörelser/beröring runt huvudet osv i kombo med käkfrakturen...

Det är det "bästa" jag kan bidra med i tråden för min del .
 
Jag tror ju att de mycket väl kan röra sig "ohalt" trots att de har ont. Som flyktdjur är det viktigt för dem att inte visa smärta, det är först när det är "för mycket" smärta som de börjar halta. Olika individer är olika känsliga, vår ena islandskorsning är ALDRIG halt (förrän möjligen när han brutit ett ben, typ) medan den andra blir blockhalt om han DRÖMDE att han slog i benet :banghead:
Så, jag skulle ändå tänka att det mest troligt är någon smärta.
Om inte infl i någon led kan det ju vara annat, nerv i kläm, muskel som stramar..

Jag kan absolut hålla med om att dom kan vara halta utan att man ser en regelrätt hälta. Dock brukar dom då bli korta i steget samt att det kommer fram vid böjprov.
Min häst böjdes ju igenom i november så tror inte på hälta däremot kan han ju ha ont någonannanstans, frågan är då bara var?

Nu ikväll när jag longerade för att filma för att visa eqt imorgon så visade hästen ingenting.... Hur nöjd och glad som helst.. Det enda jag hade ändrat var att sätta knuten på repgrimman på andra sidan.....:banghead:
Så nu avbokade jag tiden till eqt och kör på och ser vad som händer.:cool:
 
Hur ser han ut i munnen? Tandiskoll? Hur rör han sig i löslongering?

Kollad tänderna i september, lite vass men inget anmärkningsvärt. Har inte haft möjlighet att löslongera då vi inte haft någon inhägnad plats att vara på. Dock var han utan symptom ikväll...
 
Även om filmerna är från november och han känns bra där så kan man ju ändå vara uppmärksam på att han inte lika gärna vill galoppera i vänster varv och ser ut att tappa det inre benet.

Men det kan ju lika gärna vara en styrka som fattas.

Jag åkte in och kollade upp hästen pga hur han såg ut i november och veterinären hittade inget fel utan trodde det berodde på styrka. Hästen hade varit ofräsch och vilat ganska länge innan filmerna.
 
Väldigt fin modell på häst !
Ang problem osv har jag öht ingen aning och gissar inget heller utifrån det. Känns som utifrån den tråkiga statistiken du delgett ang hästen som om en gissning skulle vara näst intill absurd för nån som inte är veterinär typ eftersom inte ens de hittar ngt .
Det enda jag tänker utifrån det du skriver att tidigare diagnos ang käken osv blivit ifrågasatt av annan veterinär (om jag inte missuppfattat?) är väl att kanske det skulle vara bra att "börja om från början" med ny genomgång från scratch som du nämde... Trots att det måste kännas svinsegt....

Tänker lite utifrån din andra tråd runt det där att den är så känslig med bett/rörelser/beröring runt huvudet osv i kombo med käkfrakturen...

Det är det "bästa" jag kan bidra med i tråden för min del .

Visst är han fin!:love:
Själva diagnosen är inte ifrågasatt utan metoden med kraftig ultraljudsapparat som är lite omtvistad. Då den vet som satte diagnosen hävdade att det inte skulle synas på vanlig röntgen utan bara på den speciella ultraljudsapparaten.
Jag tänkte ju när jag åkte in i november att vi skulle gå igenom honom från topp till tå men då hittade dom inget trots att han visade lite fula grejer på ridprovet.. Vet ansåg att hästen nog är lite svår i skallen...:angel:

Hur som så visade hästen ingen irritation nu ikväll utan var hur nöjd som helst..:confused:

Nya filmer kommer när yt laddat klart.:D
 
Kollade på filmerna, han ser nöjd och fin ut där iaf:)

Men när du skrev att du bytte sida med knuten på repgrimman kom jag att tänka på en sak. Min kompis har en unghäst som hon skickade iväg på inridning strax efter att hästen var insutten, hon red hästen ett par gånger hos beridaren, nemas problemas. Så tar hon hem hästen och åker i backen ganska omgående, hästen blir utan förvarning galen rodeohäst. Detta upprepas ett par gånger och hon känner att självförtroendet blir ganska stukat. Hon tar hjälp igen, där de ganska fort inser att med blinkers gör hästen ingenting, han var skygg på ena sidan.
Nu har jag inte träffat henne på ett tag, men jag ser på fb att de plockat bort blinkersen och rider och tränar hästen som vanligt.

Min häst gillar inte skramlande pannband tex, de ska sitta åt och får inte "slå" honom i pannan. Kan du hitta någon sådan grej?
 
Kollade på filmerna, han ser nöjd och fin ut där iaf:)

Men när du skrev att du bytte sida med knuten på repgrimman kom jag att tänka på en sak. Min kompis har en unghäst som hon skickade iväg på inridning strax efter att hästen var insutten, hon red hästen ett par gånger hos beridaren, nemas problemas. Så tar hon hem hästen och åker i backen ganska omgående, hästen blir utan förvarning galen rodeohäst. Detta upprepas ett par gånger och hon känner att självförtroendet blir ganska stukat. Hon tar hjälp igen, där de ganska fort inser att med blinkers gör hästen ingenting, han var skygg på ena sidan.
Nu har jag inte träffat henne på ett tag, men jag ser på fb att de plockat bort blinkersen och rider och tränar hästen som vanligt.

Min häst gillar inte skramlande pannband tex, de ska sitta åt och får inte "slå" honom i pannan. Kan du hitta någon sådan grej?

Min är precis likadan med pannband, tog ett tag innan jag fattade varför han var så arg i just ett träns..:confused::cautious:

Jag rider ju även med repgrimman då hästen även har en knepig mun och då har han inte visat någon irritation över knuten, däremot gillar han inte remontgrimman något vidare som jag måste rida med för att få plats med repgrimman..O_o Han vill gärna försöka klia bort den..:meh:
 
En repgrimma kan vara ganska skarp, och om hästen haft en fraktur så är kanske vissa nerver/områden extra känsliga.
Skönt att den verkar nöjd nu :)
 
Min är precis likadan med pannband, tog ett tag innan jag fattade varför han var så arg i just ett träns..:confused::cautious:

Jag rider ju även med repgrimman då hästen även har en knepig mun och då har han inte visat någon irritation över knuten, däremot gillar han inte remontgrimman något vidare som jag måste rida med för att få plats med repgrimman..O_o Han vill gärna försöka klia bort den..:meh:
Båda mina senaste kan bli sjuuuukt irriterade på nosgrimmor osv som sitter "för långt ner" på näsan.
 
Färska filmer från ikväll på den helt plötsligt nöjda hästen...:confused:



Kanske är helt ute och seglar nu men rörelsemönstret din häst har påminner mig om en annan jag sett, värre i ett varv och denna jag såg hade mycket stök för sig i ena varvet.... Har ni kollar rygg? Alltså inte bara med röntgen utan även med UL på själva kotorna? tycker den ser lite stum ut i ryggen i galoppen och blir lite "skuttig".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
452
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 476
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 359
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp