Bukefalos 28 år!

Märkning av kläder på dagis...

Sv: Märkning av kläder på dagis...

märker du sockar med lappar??
Jag har just undrat hur man ska göra med sockar.

Jag har köpt en MASSA fler pack strumpor på HM (både i fler färg,men mestadels en färgade) Dom har en liten vit rand i resåren som man kan skriva på,sen gör det inte så mycket om en strumpa försvinner,(vet inte om fler har problemet,men jag är helt övertygad om att vår tvättmaskin ÄTER strumpor!)för då finns det fler att para ihop med...
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Enklast och billigast är en vanlig permanent OH-penna som man skriver barnets namn på lapparna med.

De som struntar i att märka sina barns kläder tycker jag beter sig respektlöst mot personalen :(
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

De som struntar i att märka sina barns kläder tycker jag beter sig respektlöst mot personalen :(

Det beror på! Hur man som förälder förhåller sig till det. Vi har många som säger att de inte orkar märka strumpor och underkläder och struntar i det! Dvs. de frågar inte efter dem och ber ingen leta efter dem, utan dyker de upp så hittar de kläderna själva. Oftast finns ju allt där ihopsamlat på ett ställe och många tycker att det är enklare. För det finns vissa barn som är helt hopplösa på att sparka av sig sina strumpor stup i kvarten (eller inte) (och underkläder brukar ju sitta där de sitter ;)) Man lär sig snabbt vilka barn som har märkta strumpor. Det var en tjej på mitt förra jobb, så det var inte så mycket att hålla reda på! Nu är det ingen.
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Men du, nu när jag stoppar in mina tre barn på samma avdelning på dagis så räknar jag med att personalen faktiskt har koll på vårt efternamn, även om det är vanligare. Så enormt svårt är det inte att lära sig namnen på barnen man jobbar dagarna i ända med.

Det är knöligt i början faktiskt. Vart någonstans på en förskola så ser du ett efternamn? Hos oss har vi inte efternamn i hallen, inte på schema, inte vid upprop etc etc. Enda stället jag kommer i kontakt med barnens efternamn är när jag läser deras hälsodeklarationer. Det gör jag först. Kollar efter allergier, sen använder jag hälsodeklarationerna om jag måste ringa efter någon förälder. Det är jätteviktigt att de är sorterade efter barnens förnamn så att man hittar dem snabbt om det behövs. De sorteras aldrig efter efternamn.

Så de första man lär sig är ju de som man ringer hem ofta. Hälsodeklarationerna ska stå inlåsta i ett skåp, det är ingen litteratur man ska sitta och snoka i för skoj skull. Sen lägger jag hellre ned min tid på att göra något med barnen än att sitta och memorera deras efternamn från en hälsodeklaration. Man måste ju fundera på vad som är mitt viktigaste uppdrag. Jag sätter barnen främst och ger dem den tid jag har så mycket som jag bara kan.

Sen lär man sig efternamn om föräldrarna t.ex. är föräldrarespresentanter, skriver på protokoll etc. De andra namnen kommer lite pö om pö. Roligt är de ju när de blir lite äldre och kommer i perioden när de presenterat sig med både för- och efternamn och alla sina mellanamn :D Jag tror att de flesta kommer i det stadiet!

Så att jag ska kunna alla efternamn på alla nya barn när vi drar igång på hösten är inte alls så himla självklart. Man måste räkna med att det kan bli lite misstag då. Allt är inte så himla självklart.

De var även därför jag skrev att har man syskon så är det givetvis lättare med de yngre syskonen. Men det äldsta syskonet hade ingen före...

Men känner igen kläder gör jag. Är det 50-60 barn så vet jag på våren vem handskar det är oavsett avdelning utan att jag behöver läsa i dem. Men på hösten kan jag det inte. Tyvärr. Jag har en kollega som kan lukta på kläderna och avgöra vems kläder det är :rofl: (Men hon behöver också några månader på sig, hon kan det inte samma dag som alla börjar)
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Jag köper vit vävtejp, sk coach-tejp, på en sportaffär och tejpar i kläder och skor. Sen skriver jag på den med spritpenna. Den tejpen håller för både tvätt och torktumling samt gör det lätt för personalen att se namnet.
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

ett tips är att du kollar på de jackor/overaller som hänger i hallen. Skriver föräldrarna efternamn i kläderna så lär du hitta det även där.
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Men hur mkt tid tror du personalen har på att leta reda på rätt ägare till kvarglömda/avskalade kläder????

20 uppsättningar kläder = 20 tittar per klädesplagg som kan vara ett par stycken.

Jag vet inte jag ja men jag hoppas då intensivt att de som ska vara förskollärare till mina barn prioriterar barnen före att leta rätt på rätt ägare till kläder som är halvtaskigt märkta.
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Funkar jättebra ... förutsatt att alla barn i familjen har samma efternamn, vilket inte är fallet i vår familj. Samt att man inte ärver kläder från andra familjer.

Mina har inte samma efternamn men är garanterat ensamma om sina förnamn. Och ärver kläder eller köper begagnat.

Jag stryker bara de tidigare namnen och skriver nya där det finns plats. Ofta finns det ganska många/stora lappar att skriva på.

Jag skiter fullkomligt i hur lång raden med överstrukna namn är - kläder ska väl användas tills de är utslitna :D
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Jo, det är ju så vi resonerar också. Speciellt dyrare saker som overaller och vinterjackor kan ju hinna få ett par ägare.

Fast jag tycker det blir så fult med en massa namn, men jag kanske ska sluta bry mig. Egentligen spelar det ju inte så stor roll.
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Men hur mkt tid tror du personalen har på att leta reda på rätt ägare till kvarglömda/avskalade kläder????

20 uppsättningar kläder = 20 tittar per klädesplagg som kan vara ett par stycken.

Jag vet inte jag ja men jag hoppas då intensivt att de som ska vara förskollärare till mina barn prioriterar barnen före att leta rätt på rätt ägare till kläder som är halvtaskigt märkta.

att leta rätt på ägarna behöver inte vara såå jobbigt, man frågar barnen om de vet vems det är och gör de itne det lägger man det i fyndlådan. Är kläderna märkta så hänger man det på kroken hos det barnet som äger kläderna. De dagis jag känner till är en del personal på antal barn och de finns på olika avdelningar vilket faktiskt gör att det inte blir så svårt att lära sig sina barns efternamn.
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Våra barn är 5:e-6:e barnet på kläderna och nu börjar det bli ont om plats på lapparna... :D Vit vävtejp och tuschpenna funkar bra och gör det lätt för personalen att hitta namningen. Jag brukar vika tejpen runt befintliga tvättrådslappar, det funkar suveränt!
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Det beror på! Hur man som förälder förhåller sig till det. Vi har många som säger att de inte orkar märka strumpor och underkläder och struntar i det! Dvs. de frågar inte efter dem och ber ingen leta efter dem, utan dyker de upp så hittar de kläderna själva. Oftast finns ju allt där ihopsamlat på ett ställe och många tycker att det är enklare. För det finns vissa barn som är helt hopplösa på att sparka av sig sina strumpor stup i kvarten (eller inte) (och underkläder brukar ju sitta där de sitter ;)) Man lär sig snabbt vilka barn som har märkta strumpor. Det var en tjej på mitt förra jobb, så det var inte så mycket att hålla reda på! Nu är det ingen.
Ok, det var en annan vinkel på det. Mitt perspektiv var när 25 barn med 3 olika färger av POP-jackor ska gå ut och Kalle och Lisa inte vet vems jacka som är vems.
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

alla kläder glöms som sagt inte heller på avdelningen utan kan ligga gärna ligga ute/omklädningen till rörelse eller andra gemensamma utrymmen dvs du har fyra avdelningar med 17 barn styck att söka igenom...
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Vad är då meningen med att föräldrarna ska märka upp kläderna, om det ändå inte går att hålla reda på varken kläderna eller namnen?

Är märkningen bara till för att föräldrarna ska hitta rätt när de letar?
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Vad är då meningen med att föräldrarna ska märka upp kläderna, om det ändå inte går att hålla reda på varken kläderna eller namnen?

Är märkningen bara till för att föräldrarna ska hitta rätt när de letar?

Det är väl i o f s inte fy skam det heller men förhoppningsvis hamnar de flesta kläderna rätt via personalen tack vare märkningen.
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

har man skrivit namn så ska väl kläderna inte hamna i fyndlådan?!
Har föräldrarna ansträngt sig och skrivit namn så får personalen som har hand om barnen 7-8 timmar om dagen faktiskt klara av att hålla reda på efternamn. Att klara av att hålla reda på 20 efternamn är faktiskt inte särskilt svårt, det klarar de flesta redan i lågstadiet...

På vårt dagis hamnar strumpor i fyndlådan trots att hela hennes förnamn står tryckt på det. Blev irriterad i början, men kom sen på att det antagligen är städpersonlaen som lägger de där. Och då är det bra att den är märkt så att jag kan ta hem den med gott samvete. Och jag håller med om att det är bra tv-sysselsättning.
- Nej, älskling, jag håller på att märka barnens kläder!:D
Personalen har dock koll på ärvda kläder även om förnamnet står. De hävdar att det tom lär sig kusinernas namn efter ett tag.
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Tackar för alla svar! Vi har shoppat vävda band + tagit (eller vad de nu heter), men jag har tittat lite i kläderna som vi har och upptäckt att det finns en hel del lappar där, så det blir nog att köpa en penna också.

Imorgon skall vi till dagiset för första dagen på inskolningen, så då får vi väl höra mer hur de gör på den avdelningen.

Köpte lillkillens första skor igår, eccokängor, eg hiskeligt dyra, men som tur var halvar priset :)

Hur märker ni skor? Skriver på sulan eller?
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Märkpenna är helt klart enklast. Har använt namnband oxå, men dem måste man sätta fast och då är det lätt att det glöms eller att man struntar i det.

// Anna
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Vill man "återvända" kläderna så blir det ju hål efter "tagit"...(För visst är det sådana där clips som man nyper fast lappen med?)

På skor/stövlar brukade jag försöka märka inuti.

Lycka till med inskolningen, tänk på att våga fråga personalen om det som är oklart. Och har du som förälder en positiv inställning till förskolan så brukar det ofta smitta av sig på barnet!
 
Sv: Märkning av kläder på dagis...

Jag har inte märkt ett enda av lillkillens plagg :o men det är nog viss skillnad då han är hos dagmamma, inte lika många barn att hålla reda på.
Men till hösten blir det till att märka mer då han börjar lekis, tror dock att han kommer, liksom storebror, att vara ganska ensam om sitt förnamn. Skriver med vattenfast spritpenna på tvättlappen eller namnlappen om det finns en sådan.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 528
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 656
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 174
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 314
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp