Bukefalos 28 år!

Mager 30-årig fånghäst?

Linnea_

Trådstartare
Hej! Jag har en b-ponny på 30 år som har svårt med hullet. Hon har haft fång vilket gör att jag inte vågar ge henne vad som helst. Hon har nu fri tillgång till hö (går inte på bete pga risk för fång) och får 1-2 liter lucernpellets (ca 0.7-1.4 kg) och 1-1.5 dl olja om dagen. Träckprov är taget. Jag vill ge henne till hösten att gå upp i vikt, är det ingen skillnad om 1-2 månader ska jag, tillsammans med veterinär, fundera på om det finns något mer vi kan göra för henne.

Så har ni något tips på vad jag kan ge henne?
 
Hej! Jag har en b-ponny på 30 år som har svårt med hullet. Hon har haft fång vilket gör att jag inte vågar ge henne vad som helst. Hon har nu fri tillgång till hö (går inte på bete pga risk för fång) och får 1-2 liter lucernpellets (ca 0.7-1.4 kg) och 1-1.5 dl olja om dagen. Träckprov är taget. Jag vill ge henne till hösten att gå upp i vikt, är det ingen skillnad om 1-2 månader ska jag, tillsammans med veterinär, fundera på om det finns något mer vi kan göra för henne.

Så har ni något tips på vad jag kan ge henne?

30-årig mager ponny med fång?
 
Så har ni något tips på vad jag kan ge henne?

Har du analys på ditt hö så du vet om hon får i sig tillräckligt med protein? Är det brist på protein i foderstaten så kan du ge mer lusernpellets. Krafft har ju nu lusernpellets utan melass vilket skulle passa din häst. Du kan blöta pelletsen och blanda med urvattnad betfor så blir det lättare att tillgodogöra sig näringen om hennes tänder inte är i toppskick. Betfiber innehåller mycket pektin som är en utmärkt energikälla. Pektinet omvandlas till acetat/ättiksyra i hästens grovtarm (med hjälp av bakterier).

Olja skulle jag vara försiktig med särskilt om det inte är linfröolja du ger.

Eftersom hon är så pass gammal så bör du kolla henne för PPID som någon föreslog.
 
Har du analys på ditt hö så du vet om hon får i sig tillräckligt med protein? Är det brist på protein i foderstaten så kan du ge mer lusernpellets. Krafft har ju nu lusernpellets utan melass vilket skulle passa din häst. Du kan blöta pelletsen och blanda med urvattnad betfor så blir det lättare att tillgodogöra sig näringen om hennes tänder inte är i toppskick. Betfiber innehåller mycket pektin som är en utmärkt energikälla. Pektinet omvandlas till acetat/ättiksyra i hästens grovtarm (med hjälp av bakterier).

Olja skulle jag vara försiktig med särskilt om det inte är linfröolja du ger.

Eftersom hon är så pass gammal så bör du kolla henne för PPID som någon föreslog.


Det är de melassfria pelletsen hon får, uppblötta. Betfor har jag gett tidigare men är rädd för stärkelsen, men urvattnad kan det kanske funka. Vad är risken med olja? Jag ska ta analys på den nya höskörden som nyss är bärgad. Tankar på PPID finns men jag vill få upp henne åtminstone lite i hull innan jag börjar undersöka mer.
 
Betfor har jag gett tidigare men är rädd för stärkelsen, men urvattnad kan det kanske funka.

Betfor ska i princip inte innehålla någon stärkelse eftersom sockerbetor till skillnad från andra växter inte lagrar energi i form av stärkelse eller fruktan utan som sukros, dvs. socker.

Jag analyserade betfor när produkten innehöll 20% socker (nu innehåller produkten endast 10,5% socker). Efter en sköljning och två blötläggningar var sockerhalten endast 3,4% räknat på aktuell Ts på 90% (3,8% räknat på torrsubstans).

Vad är risken med olja?

Höga halter fett i foderstaten kan förvärra insulinresistensen hos IR-hästar och eftersom din häst har haft fång är hon med all säkerhet IR eller har PPID. Dessutom har relationen mellan omega-3 och omega-6 fettsyror i foderstaten stor betydelse. Gräs innehåller ca. 4 gånger mer omega-3 fettsyror än omega-6. Tyvärr förstörs det mesta av omega-3 fettsyrorna vid torkning till hö varvid förhållandet i hö är det omvända, dvs. höet innehåller ca. 4 gånger mer omega-6 fettsyror än omega-3. Man bör därför tillsätta omega-3 fettsyror till foderstaten när hästen inte har tillgång till färskt gräs. Detta är särskilt viktigt för IR-hästar eftersom omega-3 fettsyror är inflammationshämmande medan omega-6 är inflammationsdrivande. Den enda oljan som innehåller 4 gånger mer omega-3 än omega-6 är linfröolja. Rapsolja som många använder innehåller mest omega-6 fettsyror (förhållandet är ca. 1:4).
 
Betfor ska i princip inte innehålla någon stärkelse eftersom sockerbetor till skillnad från andra växter inte lagrar energi i form av stärkelse eller fruktan utan som sukros, dvs. socker.

Jag analyserade betfor när produkten innehöll 20% socker (nu innehåller produkten endast 10,5% socker). Efter en sköljning och två blötläggningar var sockerhalten endast 3,4% räknat på aktuell Ts på 90% (3,8% räknat på torrsubstans).



Höga halter fett i foderstaten kan förvärra insulinresistensen hos IR-hästar och eftersom din häst har haft fång är hon med all säkerhet IR eller har PPID. Dessutom har relationen mellan omega-3 och omega-6 fettsyror i foderstaten stor betydelse. Gräs innehåller ca. 4 gånger mer omega-3 fettsyror än omega-6. Tyvärr förstörs det mesta av omega-3 fettsyrorna vid torkning till hö varvid förhållandet i hö är det omvända, dvs. höet innehåller ca. 4 gånger mer omega-6 fettsyror än omega-3. Man bör därför tillsätta omega-3 fettsyror till foderstaten när hästen inte har tillgång till färskt gräs. Detta är särskilt viktigt för IR-hästar eftersom omega-3 fettsyror är inflammationshämmande medan omega-6 är inflammationsdrivande. Den enda oljan som innehåller 4 gånger mer omega-3 än omega-6 är linfröolja. Rapsolja som många använder innehåller mest omega-6 fettsyror (förhållandet är ca. 1:4).


Min fånghäst kan inte äta betfor alls. Men potatisprotein o olja fungerar utmärkt. Så det är inviduellt.
 
Om du vill ha något betforsliknande men är rädd för socker rekommenderar jag Kwikbeet/Speedibeet, vilket är betfibrer utan tillsatt melass.
Jag ger det för att min häst inte tål melass, men det bör ju fungera i ditt syfte också.
 
TS : vanligtvis vid så hög ålder spelar ju tandstatusen in en hel del och brukar i slutänden vara avgörande.

Har du någon status från veterinär på hur tänderna är i skick ?
Det är nog så att man ofta på sådana gamla hästar helt måste bortse från "fri tillgång på Hö" s.a.s för de kan inte tugga/tillgodogöra sig det och då måste du ge mera grovfoder av annan art - tex lusern och betfor .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 899
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 892
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp