Bukefalos 28 år!

mager häst?

starcraft

Trådstartare
Finns det något som är bra att ge till hästar som behöver lägga på hullet, men utan att ge dom för mycket energi? Det känns som jag är slut på idéer till min häst som inte vill lägga på sig mer...
 
Sv: mager häst?

Mera bra (både hygieniskt bra så det är smakligt samt med bra värden) grovfoder?
 
Sv: mager häst?

Korn brukar ju funka bra som hulluppbyggare + fri tillgång dygnet runt på ett bra grovfoder..
 
Sv: mager häst?

Glömde. Visst är tänder och ev. förekomst av mask kollad? Sånt kan också ställa till det.
 
Sv: mager häst?

tgd skrev:
Glömde. Visst är tänder och ev. förekomst av mask kollad? Sånt kan också ställa till det.

Om detta är kollat och i sin ordning skulle jag tipsa om Solid Gold, hästens mage mår mycket bra av det!! Jag ger det tillsammans med Fibergi och resultatet är bra :D
 
Sv: mager häst?

Jag brukar ge lusern, pellets eller hackad strå.
 
Sv: mager häst?

curryfia skrev:
Om detta är kollat och i sin ordning skulle jag tipsa om Solid Gold, hästens mage mår mycket bra av det!! Jag ger det tillsammans med Fibergi och resultatet är bra :D


Han är regelbundet avmaskad under sommaren/hösten nu så mask bör det ju inte vara och tänder kollades för ca 3-4 månader sedan.

Var får man tag på Solid Gold? Vad kostar det?
 
Sv: mager häst?

Några tips:

* Fri tillgång på grovfoder.
* Lusern.
* Foderjäst. (ser till att magen mår bra och att hästen tar upp näringen bättre.)
* Korn. (Men det ger ju energi)
 
Sv: mager häst?

Det kanske är lite svårt att få tag på, men om du går in på www.ladugardsinrede.com (kan ej länka) och klickar på Solid gold i vänsterspalten så får du fram info om det + några återförsäljare. Det är rätt dyrt, 1 säck a 20 kg kostar ca 400 ex moms. Jag ger ca 0,5 kg/dag och tycker det är värt pengarna flera gånger om...
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
698
Senast: Ray
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: lillan222
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
576
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 558
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp