• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Muppe00
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 079
M

Muppe00

Det här med magnesium till tittiga hästar, kan någon utveckla det för mig? Egna erfarenheter? Vad gör magnesiumet eg med hästen eftersom det hjälper osv...

Sv: Magnesium

Muppe00 skrev:
Det här med magnesium till tittiga hästar, kan någon utveckla det för mig? Egna erfarenheter? Vad gör magnesiumet eg med hästen eftersom det hjälper osv...

Antingen har hästen en brist, och i spåren av denna brist kan hästen ta sig an ett och annat udda fenomen. Oftast visar sig bristen i musklerna, det är därför magnesium behövs.

Så har hästen ingen brist av magnesium, så kommer det ej heller att hjälpa. En överdosering av magnesium kan ge ett förgiftningstillstånd, då blir hästen låg och slö.

Muppe00 skrev:

Magnesium samarbetar bl.a. med kalken i kroppen. Den har bl.a. även en lugnande effekt på nervbanor och muskelatur, även den glatta (mage/tarmar).
Och får man detta att slappna av så blir det ju lugnare. Finns att läsa mycket på humansidan och det funkar lika för hästen.

med normal giva Mg i foderstatan r redan förklarat, men när man ökar magnesiumgivan, 100-200% av behovet så får hästen en lätt magnesiumförgiftning, men blir inte rädd, det enda magnesiumförgiftningen gör är att hästen taggar av och blir lite lugnare, inget annat symptom har hittats änsålänge vad jag vet..

Rimliga mängder magnesium är ofarliga står det i min Mineral & Vitaminbok. Men vad är rimliga mängder? 100-200% låter väl mycket i mina öron. Det finns dessutom en fara med det hela. Det är så att i kombination med överskott av fosfor kan magnesiumöverskottet innebära en ökad risk för bildning av tarm- och urinstenar.
//marti

Men eftersom det finns magnesium till häst på marknaden så borde det väl, om man följer doseringen på förpackningen inte vara någon fara? Fodertillverkaren vill nog vara på den säkra sidan och inte bli stämd av en massa hästägare.

Ja men sedan beror det också på vilka mängder du har i grovfodret och andra foder du ger! Summan är det som är intressant inte vad som står på burken.
//marti

Vi har en liten brist här hos oss, i den totala foderstaten ligger bristen på ca 3 gr. 1 dosmått ger 3,3 gr, så det får mina hästar per dag.

Jag ska riva fram mina foderanalyser och sätta mig och räkna. Magnesium har jag inte kollat i foderstaten nämligen....

Muppe00 skrev:
Jag ska riva fram mina foderanalyser och sätta mig och räkna. Magnesium har jag inte kollat i foderstaten nämligen....

Nej och du är inte ensam om det, för oftast inriktar man sig på kvoterna smrp/Mj samt Ca/P och då hamnar Mg lätt på sidan.

marti130 skrev:
Rimliga mängder magnesium är ofarliga står det i min Mineral & Vitaminbok. Men vad är rimliga mängder? 100-200% låter väl mycket i mina öron. Det finns dessutom en fara med det hela. Det är så att i kombination med överskott av fosfor kan magnesiumöverskottet innebära en ökad risk för bildning av tarm- och urinstenar.
//marti
nej, det är inte speciellt mycket, polarens ponny har 7 g Mg som behov, hon får 9 g just nu och skulle man ge Mg tillskott 1½ mått är dosen uppe på 200%..

och jag ser att jag skrev fel där i förra, 150-200% menade jag.. dvs dubbla behovet..

och håller man koll på foderstaten och har allt analyserat så ser man även om fosfornivån är hög, vilket den sällan är om man inte ger vetekli eller krafft pluss grön..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 769
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka