Bukefalos 28 år!

Magnetröntgen-Försäkringsbolag som betalar? Pris?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Det här är kortversionen av min hästs problem. Hästen halt vänster fram, problemet sitter i hoven. För att diagnostisera vad det är för problem skulle tydligen en magnetröntgen vara att rekommendera. I mitt försäkringsbolags villkor står att de INTE ersätter magnetröntgen. Jag har Sv*****. Jag undrar vilka bolag ni har som fått delar eller hela magnetröntgen ersatt. Jag har läst här på Buke (men kan inte hitta det igen) att någon fått magnetröntgen ersatt trots att försäkringsbolagets villkor angav att de inte ersätter detta. Någon som känner igen sig och i så fall, vilket bolag? (Får man förresten fråga som jag gör i forumen? Hoppas det). Vet någon vad magnetröntgen kostar!?
 
Sv: Magnetröntgen-Försäkringsbolag som betalar? Pris?

putt putt!

Ni som fått / inte fått MRI godkänt/ersatt av ert försäkringsbolag, snälla skriv ett inlägg / skicka ett PM. Jag är orolig för min häst och vill kolla ALLA möjligheter att hjälpa honom!

Tack på förhand!
 
Sv: Magnetröntgen-Försäkringsbolag som betalar? Pris?

En i mitt stall gjorde MR på sin häst för ett tag sedan och försäkringsbolaget tog det. Tror hon har samma som dig.
 
Sv: Magnetröntgen-Försäkringsbolag som betalar? Pris?

Pratade med en klinikveterinär som sa att Folksam var ett av bolagen som tog en del av summan, tror det var 5000:-, undersökningen kostar upp mot 15.000:- har jag för mig.
 
Sv: Magnetröntgen-Försäkringsbolag som betalar? Pris?

Jag tycker du ska prata med ditt bolag, eller ännu hellre be din veterinär göra det. I vissa fall kanske det kan göras undantag för att kunna ställa diagnos.

A
 
Sv: Magnetröntgen-Försäkringsbolag som betalar? Pris?

Det är klart jag ska göra det :D! Men jag vill ha lite mer på fötterna, därav min fråga. Fler tips?
 
Sv: Magnetröntgen-Försäkringsbolag som betalar? Pris?

Jag gjorde magnetröntgen på min dåvarande islandshäst år 2002. Det vara aldrig någon diskussion om att försäkringsbolaget inte skulle ta kostnaden. Hade då Agria.
 
Sv: Magnetröntgen-Försäkringsbolag som betalar? Pris?

En kompis till mig blev nekad MR av Folksam. Vetrinären anade redan att så skulle bli fallet då hästen var för lågt försäkrad, de hade sett tydligt att bolagen nekar nästan alla hästar som är lågt livförsäkrade. Hästar som däremot har hög livförsäkring (över 100´) blir sällan nekade om inte prognosen redan ser väldigt mörk ut, för där blir det dyrt för försäkringsbolaget att betala ut livvärdet så där är de mer måna om att hitta reparerbara fel. Jag blev uppriktigt förbannad när jag hörde detta, då detta ju totalt strider mot vad de själv hävdar ang lågt livvärde kontra hög veterinärfförs. Hästen som blev nekad ovan var en fin 7 årig hlbtävlingshäst alltså klart värd mkt mer än vad den stod försäkrad i liv, men ägaren hade valt att lägga mer pengar på en utökad veterrinärförsäkring istället förr högt livvärde vilket ju nu då bara satte henne i klistret. Hade hon valt att ha hästen i dess verkliga värde och bara en enkel vetförs ja då hade de tagit undersökningen. Det skulle egentligen vara intressant om en sådan här sak kom upp tiill prövning i någon högre instans om de verkligen egentligen får göra på detta sätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 251
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Nielaa
·
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 604
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp