Magomvridning =(

Sv: Magomvridning =(

Jo, sett det jag med. Han har dock fått vatten på torrfodret förr (inte alltid men ibland), så jag vet inte om det gjorde till eller från. På ett sätt verkar det ju kunnat öka risken, å andra sidan sänkte det ättakten vilket minskar risken.

Han har upphöjd matbar med, vilket också stod kunde öka risken. Samtidigt vet jag sen den tid jag hade greyhound att vissa påstår det kan minska risken (TUR jag haft greys, som är predisp för magtarmomvridning och hade läst på när jag hade dem och visste vad det var och hur bråttom det är)

Han har ju i sig typ alla riskfaktorer, han är storvuxen, djup bröstkorg, i lågt hull/väldigt smal, inhalerar maten och då som sagt matbar. Samtidigt är han 4½ år och aldrig haft minsta problem innan så antar att det är som de säger att de vet precis VAD som händer, men det är svårare säga VARFÖR det händer just en viss hund vid ett visst tillfälle?

Men känns som att vattnet förvisso sänkte ättakten, men nog förvärrade när nu oturen var framme? Han brukar dricka i samband med mat iofs, men att vattnet nu gjorde att pelletsen svällde fortare i magsäcken? Att han nog kanske fått magomvridning idag även med torr mat, men att det var vatten i magsäcken med så pelletsen svällde och det var stopp gjorde det värre?

Han äter Hills z/d ultra allergifoder, vet inte om det innehåller den där syran?

Men lär ju knappast slå vatten på maten i framtiden - frågan är om jag övht vågar ge honom mat :S
 
Sv: Magomvridning =(

Hade det varit min hund hade jag funderat på att ge färskfoder istället, om jag inte minns helt fel ska det vara snällare mot mage och tarm överlag, och även ge en mindre risk för magomvridning.

/Camilla
 
Sv: Magomvridning =(

En vän till mig hade en hund som nyligen fick magomvridning och även där sa vetten att det skulle kosta 50.000:- för op och vård. Ägaren hade en veterinärvårdsförsäkring på 20.000:-. Hunden var mycket illa däran och ägaren valde att låta hunden somna in. :(

Lycka till med din hund. Håller tummarna här!
 
Sv: Magomvridning =(

Deövis kl

Jag hade också gett färskfoder, om det finns något han tål? Annars hemlagat kanske vore något?

Håller tummarna för att allt kommer gå bra!

Och jag måste bra fråga, vad är det för försäkring som kostar 10 000 kr/år?
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

Vad är det som gör kostnaden? Mest nyfiken bara, inte menat att kritisera den. Men om man jämför med en väldigt akut pyo, så de sådana jag vet på samma klinik har landat på runt 25 000 kr. Hund kommit in akut, nedsatt, de har stabiliserat och opererat närmast direkt. Sen har hunden varit kvar 2-3 dygn på kliniken och sen komma hem.

Vad skiljer (jag fattar ju du inte kan säga ngt om 'mitt' djursjukhus, men om du jmf med hos er) i de två fallen som gör en magomvridning så mycket dyrare? Är det mer intensiv vård de där dygnen efter operationen eller vad? Operationsmässigt så är det ju öppet buksnitt i båda fallen, men ändå (antar jag?) ganska straightforward ingrepp som i normalfallet inte tar jättelång tid. Och så 2-3 dygn kvarliggande.

Magomvridningen tar oftast längre tid att operera så redan där har kostnaden gått om pyometran. Oftast kräver de mer intensivvård både innan, under och efter operationen. Oftast får de chockbehandling, vilke pyometran oftast inte behöver. Sen kan en pyo oftast gå hem nästa dag, medan eftervården för en magomvridning tar både mer tid och resurser.
 
Sv: Magomvridning =(

Viktor kan nog fortsätta äta sitt z/d efteråt om det är det foder han mår bäst på. Magsäcken är antagligen fastsydd och kan inte snurra runt igen.
 
Sv: Magomvridning =(

Tack för svar, då var det som jag misstänkte. Även om pyofallen jag tog som ex kommit in ganska sent, och behövt stabiliserande behandling innan op och stannat 2-3 dygn efter op, så är det ju säkerligen inte lika akut-akut och antar att eftervården på en pyo är betydligt mindre krävande än en magomvridning?
 
Sv: Magomvridning =(

Deövis kl

Jag hade också gett färskfoder, om det finns något han tål? Annars hemlagat kanske vore något?

Håller tummarna för att allt kommer gå bra!

Och jag måste bra fråga, vad är det för försäkring som kostar 10 000 kr/år?

Viktor är en extremt svårfödd hund, vilket gör att det blir hysteriska mängder färskfoder man behöver ge. Eftersom han är allergisk finns inte så många sorter att välja på, men det finns numera någon sort som i princip bara innehåller nötkött och potatis (tror det var potatis). Men det blir ett väldigt magert foder, och man får ge enorma mängder som sagt. Det är heller inte lätt få tag i här, och blir vansinnigt dyrt. Och då ska betänkas att z/d är ett svindyrt foder som kostar 75 kr/kg... Men det blir ÄNNU dyrare med färskfoder, men inte bättre hull etc. Dessutom så äter han än mer hysteriskt av "godmat". Z/d är nog i grunden ungefär lika smakligt som frigolit, men han är ju en riesen, äter allt. Men är det GOTT så är han helt hysterisk på maten. Och även om färskfoder inte kan svälla, så genom att kasta i sig det kan de få magomvridning likt förbannat.

Z/d fungerar han bra på, håller ett "acceptabelt" hull (han är för smal/underviktig, men han var tills imorse i alla fall fullt frisk, han är en glad, mycket livlig skit och ja han får väl vara en smalis då liksom. Öka maten ger ingen effekt av någon anledning, finns en gräns, upp till den fungerar det att öka, över den händer inget ens om jag dubblar maten?).

Och som redan påpekats, de har sytt fast magsäcken så den kan inte rotera igen. Förhoppningsvis så eftersom han klarat 4½ år utan minsta problem så ska han slippa drabbas av att magen blir gasfylld och utspänd med. Hoppas jag.

Jag ska diskutera med veterinären, men frågan är om jag ska skippa det här med skål och "kasta ut" maten på golvet istället? Då äter han en pellets i taget, och även om han ändå inte tuggar pelletsen, så kanske det inte blir lika mkt luft och det går ju dessutom inte lika fort som om han får all pellets i skålen?

Men först ska han klara sig, lilla gubben...

Nytt inlägg om försäkringen
 
Sv: Magomvridning =(

Och jag måste bra fråga, vad är det för försäkring som kostar 10 000 kr/år?

Hans försäkring ja. Han hade årsförfallo i januari och i dec fick jag försäkringsbrevet och höll på att få en hjärtinfarkt! Jag tänkte ringa, delvis för att ändra den för att få ner kostnaden (TUR jag inte gjorde det), delvis för att fråga vad i hela helvetet som 'hänt'?

Jag försäkrade ju in honom i IF som liten. Livförsäkring (som knappt kostar ett nåt), och så då deras då mest heltäckande veterinärvårdsförsäkring som då hette VeterinärXtra. Minns inte på rak arm vad försäkringen kostade då, billigt var det inte men inte hysteriskt? 5000 kr/år kanske, men då med fast självrisk och ett väldigt heltäckande skydd.

Sen har han haft samma försäkring, den har ökar lite men inte så jag reagerat mer än knorrat lite - men det kostar ju ha en bra försäkring.

Nu kostar det 9910 kr/år!! 7000 kr i liv, och då den där VeterinärXtra, 40 000 kr/år. Vid tecknande högsta beloppet.

Min mamma blev väldigt akut sjuk och det var livshotande så jag kom liksom av mig med att ringa försäkringsbolaget (mamma är fortfarande på sjukhus, det är fortfarande allvarligt, mitt liv är kaos så helt glömt av det med försäkringen). Men när jag idag kollar på nätet så VeterinärXtra finns inte att teckna mer. Istället heter det Stor Hundförsäkring, samma täckning som min veterinärextra, men med 50 000 kr/år som högsta belopp.

Jag förstår INTE varför de inte konverterat min till en sån där hundextra, och jag förstår inte VAD det är som kostar så fruktansvärt. IF höjer/sänker ju beroende på om de utnyttjat försäkringen eller ej, men det borde inte kunna ge sådana summor. Han utnyttade försäkringen en hel del första året då allergin konstaterades och utreddes, sen har det varit ganska lite, förra året var han till vet en gång men det nådde inte ens självrisken och belastade inte försäkringen.

Men jag ska försöka reda ut imorgon vad i hela friden det är som har hänt, premien känns spontant helt orimlig. IF hade stängt idag dock.

TILLÄGG: IF hatar tydligen mig! Jag bad en kompis kolla vad en försäkring med det där stor hundextra skulle kosta. Hon fick då ett pris på ca 7000 kr/år, med Viktor uppgifter men hennes postnummer. Nu när JAG kollar med samma hunduppgifter men mitt postnummer - pris/år 10 001 kr :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

Då förstår jag att du inte vill byta! Men han tål nöt? Vom og hundemat har ett foder so. heter exklusiv som enbart innehåller nöt. Det är deras fetaste foder. Bara som tips om om ångrar dig :)
 
Sv: Magomvridning =(

Jäklar :eek: det låter inte rimligt någonstans! Hoppas det reder ut sig med försäkringen! Och såklart allt annat också.
 
Sv: Magomvridning =(

Då förstår jag att du inte vill byta! Men han tål nöt? Vom og hundemat har ett foder so. heter exklusiv som enbart innehåller nöt. Det är deras fetaste foder. Bara som tips om om ångrar dig :)

Jag vill gärna kunna mata inomhus ;) Annars är vom og hundemat ett av de få färskfoder som är enkelt för mig att få tag på. Men jag vill kunna ge mat inomhus - och jag har en hund med SKÄGG, som matrester - och lukt - fastnar i. Så - aldrig i livet! :devil:

Bravos med nöt och potatisfiber så rek giva för hans vikt är 800 - 1000 gram/dag (6-7 'burgare'). Jag gav dubbelt så mycket (15 burgare/2250 gram) och han gick ändå ner i vikt (han gillade mig väldigt mycket den där tiden dock *s*). Jag höll på att gå i personlig konkurs.. (75 kr/dag...)
 
Sv: Magomvridning =(

Hoppas har tar sig igenom det, skönt att operationen gick bra iaf. Vi håller tummarna. Har varit involverad i en magomvridning själv och där gick det bra även om det tog lång tid för hunden att återhämta sig (toxinpåverkan) efter op.

En nära bekants berner fick magomvridning för en vecka sedan och sist jag pratade med dem låg notan på över 40.000kr (mindre klinik i norrbotten) så är nog ingen ovanligt högt pris du fått.
 
Sv: Magomvridning =(

Du vet inte vem du talar med hör jag ;) jag har bearded collie och här fastnar faktiskt inget i skägget :p

Men när jag hör om hans problematik med allergier och vikt så förstår jag att du inte vill ändra på ett vinnande koncept. 75 kr/dag låter lite magstarkt! Min är också allergisk och det ska mycket till innan jag byter foder nu när vi äntligen hittat nåt som funkar!
 
Sv: Magomvridning =(

Ainon - nej jag tror/har inte tänkt priset är orimligt någonstans, jag är mest förvånad hur det kan kosta så mycket. Det innebär ju att hundförsäkringar är otäckt tandlösa. Jag har ju någonstans levt i tron att ~50 000 kr i vetvård på hund motsvarat ~100 000 kr i vetvård på häst. Dvs täcker inte vad som helst, och är oturen framme flera gånger samma år kan taket sprängas. Men att det räcker till för några veckor på djursjukhus. Men med 50 000 kr i 'okomplicerat' fall för det här, så är ju hundförsäkringarnas maxtak/år väldigt 'snålt' tilltaget.

Dessutom så jag har ju hästar med, och man skulle ju kunna tro hästar generellt var dyrare, men 2 v intensivvård för häst med massa behandlingar och us slutade på 80 000 kr. Så hade inte en aning om att något på ca 3 dygn skulle kosta 50 k. Så mer chock och nyfikenhet VAD som kostar, än ett ifrågasättande över debiteringen - den är säkerligen helt normal och i sin ordning. Det är ju ändå ett fullt utrustat djursjukhus med jour - sånt kostar, och sen kostar ju själva vården. Han sysselsatte ju fyra personer ett bra tag, och det akutfall de höll på och ta hand om "åkte ut" (stackars den ägaren) när Viktor kom in.
 
Sv: Magomvridning =(

OJ! Vilket pris - jag som tycker jag betalar dyrt för mina ska aldrig mer klaga känner jag... betalar knappt 9000 för tre hundar och då har jag lägsta självrisken och högsta ersättningen.

Hoppas Viktor kryar på sig!
 
Sv: Magomvridning =(

Ainon - nej jag tror/har inte tänkt priset är orimligt någonstans, jag är mest förvånad hur det kan kosta så mycket. Det innebär ju att hundförsäkringar är otäckt tandlösa. Jag har ju någonstans levt i tron att ~50 000 kr i vetvård på hund motsvarat ~100 000 kr i vetvård på häst. Dvs täcker inte vad som helst, och är oturen framme flera gånger samma år kan taket sprängas. Men att det räcker till för några veckor på djursjukhus. Men med 50 000 kr i 'okomplicerat' fall för det här, så är ju hundförsäkringarnas maxtak/år väldigt 'snålt' tilltaget.

Det är Många som kommer in som blir lite chockade över att deras försäkringar inte räcker någonstans när det verkligen gäller, finns en hel del som tom bara har 20.000kr i veterinärvårdsförsäkring och är inställda på att det kommer att räcka till allt.
En faktor att veterinärvård för hund är dyrt (jmf med häst) att det ofta tar/tillåts ta mer resurstid precis som du säger och det är dyrt.
(Satt för ett tag sedan och räknade ut sekundkostnad på besöket när jag satt och vakade en transfusion, den var rätt hög, lite sådär ot)
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

Jo, sett det jag med. Han har dock fått vatten på torrfodret förr (inte alltid men ibland), så jag vet inte om det gjorde till eller från. På ett sätt verkar det ju kunnat öka risken, å andra sidan sänkte det ättakten vilket minskar risken.

Han har upphöjd matbar med, vilket också stod kunde öka risken. Samtidigt vet jag sen den tid jag hade greyhound att vissa påstår det kan minska risken (TUR jag haft greys, som är predisp för magtarmomvridning och hade läst på när jag hade dem och visste vad det var och hur bråttom det är)

Han har ju i sig typ alla riskfaktorer, han är storvuxen, djup bröstkorg, i lågt hull/väldigt smal, inhalerar maten och då som sagt matbar. Samtidigt är han 4½ år och aldrig haft minsta problem innan så antar att det är som de säger att de vet precis VAD som händer, men det är svårare säga VARFÖR det händer just en viss hund vid ett visst tillfälle?

Men känns som att vattnet förvisso sänkte ättakten, men nog förvärrade när nu oturen var framme? Han brukar dricka i samband med mat iofs, men att vattnet nu gjorde att pelletsen svällde fortare i magsäcken? Att han nog kanske fått magomvridning idag även med torr mat, men att det var vatten i magsäcken med så pelletsen svällde och det var stopp gjorde det värre?

Han äter Hills z/d ultra allergifoder, vet inte om det innehåller den där syran?

Men lär ju knappast slå vatten på maten i framtiden - frågan är om jag övht vågar ge honom mat :S

Ja det innehåller citronsyra (citric acid på engelska) Googla på det för jag kan inte länka då försvinner inlägget. Om det är detta du ger så finns det med:

Hill's® Prescription Diet® z/d™ Canine ULTRA Allergen-Free Dog Food

ngredients: starch, hydrolyzed chicken liver, soybean oil (preserves with BHA, propyl gallate and citric acid, hydrolyzed chicken, powdered cellulose, lactic acid, dicalcium phosphate, calcium carbonate, glyceryl monostearate, potassium chloride, iodized salt, choline chloride, vitamin E supplement, L-ascorbyl-2-polyphosphate (source of vitamin C), niacin, thiamine mononitrate, vitamin A supplement, calcium pantothenate, biotin, vitamin B12 supplement, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, vitamin D3 supplement, folic acid, DL-methionine, ferrous sulfate, zinc oxide, copper sulfate, manganous oxide, calcium iodate, sodium selenite, taurine, mixed tocopherols and citric acid added to maintain freshness, rosemary extract and beta carotene
Guaranteed Analysis: Crude Protein (min) 14.0%, Crude Fat (min) 10.0%, Crude Fiber (max) 5.0%, Moisture (max) 10.0%, Ash (max) 5.5%, Calcium (min) 0.5%, Phosphorus (min) 0.35%, Vitamin E (min) 450 IU/kg, Ascorbic Acid* (vitamin C) (min) 85mg/kg

Det bästa vore om du kunde hitta ett färskfoder som vovven tål. Färskfoder eller delvis färskfoder anses bäst för att minska risken för magomvridning.

Jag har för mig att du skrev att hunden hade en lekkompis på besök. En ny hund i hushållet har visat sig ge en mycket förhöjd risk för magomvridning. Kul för vovven, men kan vara att han blir extra uppjagad också.

Jo, jag har läst att de kan få en ny magomvridning fast magsäcken är fastsydd. Fast det kanske är delvis magomvridning då. På engelska kallar de allt för BLOAT och det är från uppsvälld buk till delvis och fullständig magomvridning. Fast det kanske är det senaste att de inte får någon ny magomvridning. Metoderna utvecklas ju hela tiden.

Fint att han repar sig! Håller tummar och tassar för att det ska fortsätta åt rätt håll för er!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 690
Senast: Eva S
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 682
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 388
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp