Magomvridning =(

Sv: Magomvridning =(

Alla mina hundars veterinärvårdsförsäkring, inkl liv har överstigit 1800 kr/år. Tidigare haft högsta vetvård i Agria, nuvarande är försäkrad i Sveland /fick inte välja själv).
 
Sv: Magomvridning =(

jag gick ett extra varv i djuraffären nu när jag handlade foder, såg precis en sån med en upphöjning i metall, men ja, jag tänkte samma, undrar om det hjälper?

annars finns ju varianten med stora stenbumlingar i matskålen, men den skulle inte jag våga, stackars tänder..

hur reagerar han om han får maten i en sån där aktivitetsboll? då var det ju plast då, gissar ju att det är pga allergin han inte ska ha plastskålar?
min har kommit på hur man får sönder aktivitetsbollen så på henne hjälper det inte...
 
Sv: Magomvridning =(

Han har ju aldrig visat allergi mot plast, så tror rek om rostfritt är mer en för säkerhets skull. Så kanske är mer viktigt han äter långsamt än att han inte har plastskål.

Jag hade en sån där boll med små hål i, i hårdplast, som de ska rulla så maten trillar ut förr, kvar efter ett antal tidigare hundar. Jag betraktade den närmast som oförstörbar. Han puttade runt den i några minuter, konstaterade sen att det var mat kvar i, la sig och gnagde metodiskt sönder den.

Han kallas ju inte för intet The Black Destructor, och hans enda "leksaker" är petflaskor, märgben och vedträn ;) Aktivitetsbollar, kongs osv tuggar man helt enkelt sönder i en miljon små bitar på nolltid. Tack och lov spottar han ut bitarna, han är inte ute efter att äta upp, utan att ta sönder. Men ta sönder lusten är enorm, jag minns fortfarande hur kaxig jag var när jag köpt nån (påstått) ultrahållbar leksak testad av tigrar. 5 minuter och 40 sekunder senare var den i hundleksakshimlen...
 
Sv: Magomvridning =(

Viktor mår under omständigheterna så bra som man kan förvänta sig tycker veterinären. Ligger på dropp och smärtlindring och är ju av förståeliga skäl lite medtagen. Men operationssåret ser bra ut, han ligger bra i cirkulation, buken är smal och fin och han har inga hjärtarrytmier än, även om risken för det inte är över än. Men ju längre tid som går utan hjärtknas dessto större är ju chansen att han helt ska slippa det.

Om allt fortsatte se bra ut skulle han få prova dricka lite vatten ikväll eller imorgon =)

Lilla fightern. Eller okej, stora fightern. Jättestora faktiskt. Min jättevalp med fladderöron ♥
 
Sv: Magomvridning =(

KL

Hej, håller tummarna för Viktor, magomvridning är något av det gräsligaste man kan råka ut för när det gäller en älskad hund, både för hunden och hundägaren, min stora skräck.

Inte vet jag om jag kan tillföra något men som hästuppfödare som alltid blötlagt betfor så har jag slentrianmässigt alltid blötlagt torrfodret till mina hundar, liksom betforen med kallt vatten. Jag inbillar mig att det är bättre att fodret jäser i matskålen än i hundens mage och jag kan då också se volymen som torrfodret intar/skulle inta efter jäsning i magsäcken – och det är inte lite.

Har och har länge haft magomvridningskandidater (irl.varghund/bullmastiff) och de får sitt uppblötta foder 4 ggr/d, frukost 7, mellanmål 11, e.m. 15, kväll 19, eftersom jag har förmånen att kunna styra min tid. Båda raserna glupska. Minst 1 tim efter maten får de inte umgås, f.n. 2 ungdomar som vill härja med varandra i tid och otid.

Har hitintills varit förskonad.

Vänlig hälsning Marna
 
Sv: Magomvridning =(

KL

Jag inbillar mig att det är bättre att fodret jäser i matskålen än i hundens mage och jag kan då också se volymen som torrfodret intar/skulle inta efter jäsning i magsäcken – och det är inte lite.

Har själv kandidater (GD) för magomvridning.

JÄST foder skulle jag aldrig ge. Det om något kan ge rubbningar. Jag/vi SVÄLLER inte heller fodret. Däremot har jag sett för många som sätter fodret på svällning till nästa mål när hunden äter sitt ena mål. Det kan innebära att fodret står och sväller, kanske i rumstemperatur, i många timmar. Det är inte alls nyttigt. Ett uppblött foder behöver behandlas som ett färskt foder/kött dvs förvaras så att det inte börjar jäsa eller få oönskad bakterietillväxt.
 
Sv: Magomvridning =(

kl.

Usch för magomvridning...

Min GD hane åkte på det i maj förra året då var han fem år.Det kom inte i samband med mat ,faktiskt flera timmar senare han försökte kräkas men fick bara upp skum ,vi satte oss i bilen ringde närmsta jourvet som inte ville ta imot oss för att"han skulle hem för han är faktiskt inte bara veterinär utan människa också"...så det var bara att köra till blå stjärnan i GBG vilket tar en timme till i tid.Jag var övertygad om att hunden skulle dö i bilen,som tur var så gick han aldrig in i chock och kunde gå själv in på djursjukhuset ,de la han på dropp och skulle akutop.Det gick bra och han fick sin magsäck fastsydd i bröstet.Fick komma hem efter 1 dygn, mest för att han mådde väldigt psykiskt dåligt av miljön.

Han har dock svällt upp vid två tillfällen till efter detta ,har inte hänt något på ett halvår nu (peppar,peppar) Båda gångerna som han har svällt har det gått tillbaka med kraftig massage och motion,sen har han haft gaser i ett par timmar..har pratat med vet om detta men de har ingen förklaring.

Han hade en 360 graders omvridning och jag vill minnas att det gick på runt 33.000 ,fick betala 15.000 själva då vi var i slutet av försäkringsåret och de flesta pengarna på försäkringen var slut.
 
Sv: Magomvridning =(

Japp, det finns som våtfoder. Eller vått och vått, det har en himla skum konsistens faktiskt, gummiaktig typ? Jag ger mig fan på att det studsar om man skulle kasta en klump i golvet ;) Men man kan röra ut det i vatten så blir det gröt eller soppa.

Men det fastnar brutalt mycket i skägget av det. Min hund har helt klart inget som helst bordsskick eftersom andra skägghundar klarar att äta utan att impregnera skägget med maten..

Däremot håller han vikten sämre på det, varför vet jag inte, men att t ex blanda är ju inget större problem, förutom något ökad kostnad men den är hanterbar - speciellt ställt emot en ny sådan här resa. (Och då tänker jag inte främst på pengarna utan att behöva uppleva det igen)

Hjälper det att blanda ut torrfoder med något annat än våtfoder (typ ris, potatis, köttfärs, köttstrimlor, grönsaker eller liknande)?

Jag skulle inte blanda ut med något i själva torrfodret - inte med något som innehåller vätska eller är fuktigt. Alltså inte våtfoder eller köttfärs tillsammans med torrfodret eftersom ditt torrfoder innehåller citronsyra. Däremot ge det vid ett annat tillfälle på dagen.

Jo, att ge matrester har visat sig minska risken, så om det finns något som hunden tål, så är det bra om du ger det vid ett annat tillfälle än med torrfodret. Köttfärs, köttstrimlor och potatis låter bra, men inte för mycket så att fodret blir obalanserat.

Ris kan vara sämre eftersom spannmål kan öka risken. Helst ska fodret vara spannmålsfritt eller så lite spannmål som möjligt. För mycket fett är heller inte bra. (Fett inom de fyra första platserna i ett torrfoder ökade risken för magomvridning enl Glickamans studie.)

Kokt potatis innehåller kolhydrater och det kan hjälpa en hund att gå upp i vikt och du skrev att du ville att han ska öka lite.

Skönt att det ser ut att gå åt rätt håll för er.
 
Sv: Magomvridning =(

Hittade denna länk om akupressur om hunden råkar ut för symtom på uppsvälld buk som inför magomvridning. Det är inte i stället för veterinär, men kan enl författaren vara en hjälp när du sitter i bilen på väg till veterinären. Det ska kunna rädda hunden liv, skriver Dr. Chris Krowzack. Värt att kika på.

"I don’t recommend this procedure instead of veterinary treatment, but begun early, or on the way for veterinary treatment, can save your hound’s life!"


http://www.iwane.org/acp_point_v2.htm
 
Sv: Magomvridning =(

Om manger t ex matrester vid annat tillfälle, så det minskar då risken för magomvridning/att magen sväller upp just det målet - men inte i stort? Dvs "pelletsmålet" är i så fall samma risk?

I så fall finns det ju inte någon riktig anledning att blanda med matrester sen på sikt, utan då är det ju bättre att han får pelletsen på ett sätt som minskar risken?

Han tål nöt, vilt, lamm, ris, majs, potatis, ärter, morötter och äpplen for sure. (Han tål säkert mer saker men de där är jag bergsäker på).
Han tål INTE kyckling, fläsk, kalkon, ägg, mjölkprodukter och vete. Finns mer han inte tål, men de där är jag bergsäker på.

Jag har inte gått längre i vad han tål/inte tål, så det finns som sagt mer. Men de saker jag är bergsäker på att han tål gör ju att det är fullt möjligt att ge "godismat" vid behov, och ffa att han kan få sina älskade märgben - som dessutom gör en del för hullet, märgen är ju fet. Han äter jättemycket märgben, men har inte gjort det senaste veckorna.

När han ska få något 'gott' brukar han få en blandning av ris och/eller potatis, köttfärs och/eller ungnötlever samt ärtor, morötter, majs och solrosolja. Gör en allergihund som bara äter trista pellets till vardags och aldrig får godis (utom märgben) alldeles till sig av lycka ;)

Men det där med fett - är fett i form av olja också en riskfaktor? Han ska nämligen ha linfröolja egentligen, hyfsat stor mängd. Den är dock slut sen över en månad och i allt kaos som varit har jag hela tiden glömt köpa ny. Men han bör äta ett par dl linfröolja per dag för sin SLO, vilken jag innan den tog slut helt sonika slog på fodret, en dl/dag. (Han tål inte Viacutanet eftersom det är fiskolja, så andrahandsvalet var ganska rejäla mängder linfröolja)

Om det är en risk ge ihop med pelletsen går det ju att ge honom 'mellanmål' med potatis och olja t ex, men är oljan i sig en risk är det ju knepigare?

Frustrerande det här - han har under alla år aldrig haft minsta magproblem, trots att han ibland fått matrester (enl ovan) ihop med pelletsen, han fått rejäla mängder olja på pelletsen vid varje mål, ätit just pellets och fort, ätit från matbar osv. Men nu känns ju allt livsfarligt :S
 
Sv: Magomvridning =(

kl.

Usch för magomvridning...

Min GD hane åkte på det i maj förra året då var han fem år.Det kom inte i samband med mat ,faktiskt flera timmar senare han försökte kräkas men fick bara upp skum ,vi satte oss i bilen ringde närmsta jourvet som inte ville ta imot oss för att"han skulle hem för han är faktiskt inte bara veterinär utan människa också"...så det var bara att köra till blå stjärnan i GBG vilket tar en timme till i tid.Jag var övertygad om att hunden skulle dö i bilen,som tur var så gick han aldrig in i chock och kunde gå själv in på djursjukhuset ,de la han på dropp och skulle akutop.Det gick bra och han fick sin magsäck fastsydd i bröstet.Fick komma hem efter 1 dygn, mest för att han mådde väldigt psykiskt dåligt av miljön.

Han har dock svällt upp vid två tillfällen till efter detta ,har inte hänt något på ett halvår nu (peppar,peppar) Båda gångerna som han har svällt har det gått tillbaka med kraftig massage och motion,sen har han haft gaser i ett par timmar..har pratat med vet om detta men de har ingen förklaring.

Han hade en 360 graders omvridning och jag vill minnas att det gick på runt 33.000 ,fick betala 15.000 själva då vi var i slutet av försäkringsåret och de flesta pengarna på försäkringen var slut.

Skönt att han klarade sig!

Läskigt det där med att han fått uppsvälld mage igen dock, men bra det gick över utan åtgärd.

Hur var konvalescensen?
 
Sv: Magomvridning =(

Ja att magen sväller upp igen gör ju att man får hjärtat i halsgropen minst sagt! dock så har det väl bara varat under kanske 5 min ,men det har ju lett till att jag knappt vågar lämna djuret ensam..

Konvalecensen gick rätt så bra ,tratt såklart frågade efter en sådan där uppblåsbar krage men de sa att den inte hjälpte när styngen sitter på buken,de når ändå. Syngen tog jag själv efter 14 dagar ,satte igång magen på sönderkokt ris,kokta kycklinghjärtan,kycklingfileer,började blanda in hans normal foder (robur performance) försiktigt.

Tror inte alltid att det är matrelaterat ,eller ja i mitt fall så var det inte det det kom flera timmar efter matintag ,även de gångerna han har svällt upp i efterhand,tror att stress (både positiv och negativ) kan ha en stor inverkan läste någonstans att det är ett stresshormon som mjukar upp ligamenten,som då även påverkar ligamenten som magsäcken hänger i.

Hoppas att viktor klarar sig bra! han har ju klarat det värsta nu!
Själv blev jag så skrämd av hela upplevelsen så att jag funderar på att skaffa något riktigt litet som nästa hund!
 
Sv: Magomvridning =(

Kan ju kanske tillägga att min Gd har enormt lätt för att gå upp i stress ,väldig känslig individ ..och svårhullad vilket ska vara en riskfaktor vad jag hört.
 
Sv: Magomvridning =(

Ja, fett i torrfoder är en risk och ja, olja är också fett. Om du ger linfröoljan vid ett annat tillfälle borde vara bättre än om han får det tillsammans med torrfodret.

Du kan ju läsa om studien från Purdie University. Kopierar in några rader om fpdrets betydelse. Här står faktiskt att det minskar risken att blanda i annat i torrfodret så du kanske kan göra det då. Om det andra är väldigt blött skulle jag inte göra det dock.

"Several diet-related factors were associated with a higher incidence of bloat. These include feeding only dry food, or feeding a single large daily meal. Dogs fed dry foods containing fat among the first four ingredients had a 170 percent higher risk for developing bloat. Dogs fed dry foods containing citric acid and were moistened prior to feeding had a 320 percent higher risk for developing bloat.

Conversely, feeding a dry food containing a rendered meat-and-bone meal decreased risk by 53 percent in comparison with the overall risk for the dogs in the study. Mixing table food or canned food into dry food also decreased the risk of bloat. During the past 30 years there has been a 1,500 percent increase in the incidence of bloat, and this has coincided with the increased feeding of dry dog foods. There is a much lower incidence of bloat in susceptible breeds in Australia and New Zealand. Feeding practices in these countries have been found to be less dependent on dry foods."

http://www.goldenrescuestlouis.org/Bloat.asp
 
Sv: Magomvridning =(

Skönt att höra att Viktor håller fanan högt, trots denna pers!

På fullt allvar så ändrade jag inte något alls. Jag gav samma torrfoder, samma mängder och hade samma rutiner som innan. Min tik älskade mat, men var inte någon extrem hetsätare.

Det enda jag alltid varit noga med är att inte fysa hundarna direkt efter utfodring. Minst en timma går mellan mat och rejäl fysiskaktivitet. Men den regeln hade jag även när omvridninge hände, så...

För oss kom omvridningen mitt emellan två mål och ingen kunde riktigt förstå varför.

Vi fortsätter hålla tummarna!

/Swat
 
Sv: Magomvridning =(

JO, jag slits mellan att känna så, att det har fungerat i fyra år (och i än fler år med andra hundar) och inte ens veterinärerna kan ju säga exakt varför en hund just ett visst tillfälle får magomvridning, medan den inte fått det vid likadana tillfällen tidigare och en annan hund inte får det. Och läser man på vad som kan orsaka magomvridning så kan lek, flämta hårt/mycket, dricka vatten, äta mat, stress och 'utan anledning' ge magomvridning.

Samtidigt så OM han skulle drabbas igen och man inte ändrat riskfaktorer, så skulle jag må blä.

Utöver det så finns ju bara för att komplicera det risken att ändringar ökar risken. Om jag te x skulle blöta maten (det tänker jag inte, men vi säger om). Så att hälla upp mat = Viktor tror han ska få mat. Att då slå vatten på den och ställa den en stund = en Viktor som "stressar" över att han vet det snart är mat men han inte får den. Vilket kan öka risken. Osv med andra exempel.

Leka direkt efter maten har jag aldrig egentligen tänkt på att undvika, men iom när maten serverats osv har det ändå alltid automatiskt blivit så att efter maten är det lugnt.

Jag tror ju om jag ska spekulera att det hände i söndags var en olycklig kombination av ett mått otur och en rad olika faktorer. Han åt lite fortare än vanligt, jag slog vatten på maten, han jagade katten ganska häftigt två språng efter maten (magen kan för all del snurrat då) och så helt enkelt "jävla otur". Det är ju inte första gången något av det som hände kring maten hände, och det har ju förr hänt "samtidigt" med.

Men det var det där med om man inte ändrar något och det - Gud förbjude - händer igen. Samtidigt så känns det som att det som ger mest lugn är att behålla all rutiner precis som de varit så långt det någonsin är möjligt, med några mindre justeringar bara. Typ kasta ut åtminstone en del av givan på golvet, och se om det går att splitta maten på fler mål. Han får inte några hysteriska mängder/mål, men ändå. Blir han sådär hungrig av det är ju frågan om det slår fel.

Den stora risken är ju borta i och med att han är opererad, de KAN få en omvridning igen - men faktum kvarstår att idag har han en mycket, mycket mindre risk för magomvridning än han hade för 2 v sen, när jag övht inte oroade mig för det eller tänkte på det.

Men hälla vatten på maten tänker jag absolut inte göra igen! Inte för jag på något vis tror att det var just det som utlöste det, men..
 
Sv: Magomvridning =(

kl
Torrfoder i petflaska funkar minst lika bra som aktivitetsboll :)

Hoppas allt går bra!
 
Sv: Magomvridning =(

Jag haller tummarna att han fortsatter att bli battre.

Min rottis ar, minst sagt, fortjust i mat och hetsater gjarna. Det ar lite svart att sprida ut hennes matkulor i grasmattan da vi har (mycket lite hemma, men de finns) fireants har i sodern. Jag har en matskal (nu ar det plast, men en metall med upphojd mitten funkar nog ocksa ratt bra) som saktar ner hennes atande och dessutom levererar jag maten i tre omgangar. Forst far hon en laddning och nar hon atit upp den pratar jag med henne lite och lagger upp nasta portion, och tar inte fram den sista portionen forran hon ar klar och har fatt en minut att lugna ner sig efter portion nummer tva.
Jag matar oftast pa kvallen medan jag lagar mat sa det ar enkelt att ga emellan och jag behover inte passa henne, och frukost far hon oftast medan jag ger hastarna frukust i stallet och om vi tranar gjor vi det da ocksa och drar ut pa tiden mellan de olika portionerna ytterligare.

Jag kom just pa ... Nar jag lamnar henne hos sonen medan jag reser glommer jag ofta hennes matskal hemma och da lagger jag helt enkelt en burk (en kortare med mindre innehall alltsa) med annanas ringar i hennes matskal som gjor att hon tar betydligt langre tid pa sig att fiska upp kulorna an om det inte finns nagot hinder. Sedan far hon en ny burk varje gang vi kommer dig. lol
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 710
Senast: Eva S
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 692
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 380
Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp