Magomvridning =(

Sv: Magomvridning =(

Det är Många som kommer in som blir lite chockade över att deras försäkringar inte räcker någonstans när det verkligen gäller, finns en hel del som tom bara har 20.000kr i veterinärvårdsförsäkring och är inställda på att det kommer att räcka till allt.
En faktor att veterinärvård för hund är dyrt (jmf med häst) att det ofta tar/tillåts ta mer resurstid precis som du säger och det är dyrt.
(Satt för ett tag sedan och räknade ut sekundkostnad på besöket när jag satt och vakade en transfusion, den var rätt hög, lite sådär ot)

Kan tänka mig det, jag anser (ansåg? *s*) mig ju ändå ha hyfsad koll. Men inte på den där nivån helt klart :S

Men 20 skulle jag aldrig våga ha. 3 * 7000 kr och du är ju över, och 7000 kr är inte alls svårt att komma upp i, är det på jourtid räcker det ju med en "struntsak" sett till allvarlighetsgrad. Typ en sårskada som behöver sys och få drän. Men tusenlapparna seglar iväg. En "magsjuka" där de behåller hunden för observation något dygn och lägger den på dropp och tar lite prover och swish även utanför jourtid. Och så pyo då, inte så aktuellt för en hane, men med en tik. Då förslår ju inte 20 långt om man så bara har liite otur.

Men då 40 - 50 brukar vara det högsta man kan välja, trodde jag ju som sagt det skulle räcka en bra bit. De frågade ju såklart när jag kom in om Viktor var försäkrad och jag tyckte 'glatt' att "Jajamen, upp över öronen, inget problem" och var där och då 'glad' och lättad över att DET åtminstone inte var något problem/något att oroa sig över - att han ju hade en tokomfattande maxad försäkring. Ja tills jag hörde prislappen och insåg att 'shit!'. Och det var ändå när jag trodde jag hade 50 - 60 000 vilket ju var fel...

Så det vore ju trevligt om bolagen kunde erbjuda ett högre belopp som valmöjlighet iaf, jag har ju försäkring just för att INTE behöva oroa mig för kostnaden, åtminstone inte första tiden. Å andra sidan, om de snor mig på 10 000 kr för 40 000 kr/år skulle jag ju inte ha råd med högre belopp... Men den premien ligger ju av någon anledning himla högt jmf med andra försäkringar (som också har bra skydd). Inte för det hjälper mig varken nu eller sen, men rent allmänt då.

Men, som balansering, UTAN försäkring, även om den 'bara' täcker 40 000 kr och kostar mig sjukt mycket/år - då hade det inte funnits någon Viktor nu. Det hade slutat vid ankomst, och jag hade ändå haft en rejäl räkning att betala.
 
Sv: Magomvridning =(

Ja det innehåller citronsyra (citric acid på engelska) Googla på det för jag kan inte länka då försvinner inlägget. Om det är detta du ger så finns det med:

Hill's® Prescription Diet® z/d™ Canine ULTRA Allergen-Free Dog Food
---
Det bästa vore om du kunde hitta ett färskfoder som vovven tål. Färskfoder eller delvis färskfoder anses bäst för att minska risken för magomvridning.

Jag har för mig att du skrev att hunden hade en lekkompis på besök. En ny hund i hushållet har visat sig ge en mycket förhöjd risk för magomvridning. Kul för vovven, men kan vara att han blir extra uppjagad också.

Jo, jag har läst att de kan få en ny magomvridning fast magsäcken är fastsydd. Fast det kanske är delvis magomvridning då. På engelska kallar de allt för BLOAT och det är från uppsvälld buk till delvis och fullständig magomvridning. Fast det kanske är det senaste att de inte får någon ny magomvridning. Metoderna utvecklas ju hela tiden.

Fint att han repar sig! Håller tummar och tassar för att det ska fortsätta åt rätt håll för er!

Precis det jag ger ja. Typiskt. Ang färskfoder har jag svarat på det lite tidigare i tråden, det funkar helt enkelt inget bra på honom =/

Operationen när de syr fast magsäcken är INTE en garanti för ny omvridning, det KAN hända ändå (det visste jag och det varnade vet för), men minsken minskar extremt mkt. Däremot kan de fortfarande få att magsäcken sväller upp, om de kastar i sig mat etc, men det är mellan mycket svårare till omöjligt (beroende på hund) för den att vrida sig igen.

Så om jag bara får hem The Black Destructor igen, med magsäcken fastsydd och ev med lite ändringar i utfodringen - ska prata med veterinären om det om/när det är aktuellt om vad man ev bör/kan ändra så borde risken för en ny magomvridning vara minimal, även med fortsatt z/d. Och z/d har väldiga fördelar rent generellt. Och det tog lång tid att hitta ett fungerande foder etc. Som han tål, som inte ruinerar mig fullkomligt och som han håller i alla fall ett acceptabelt hull på.

Han har 'flickvännen' på besök ja, pappas tik. De känner varandra väl dock, och träffas ofta. Dessutom har hon varit här konstant sen i tisdags kväll, så nyhetens behag i den mån sådant fanns (de träffades dagligen i ~2 v innan det) har ju gått över. Däremot äter han fortare när hon är här (konkurrens). Jag matar i olika rum dock, och det har ju gått bra förr (men det är ju ingen garanti). Däremot så kanske det hjälpt om jag INTE slagit vatten på maten för att sänka farten, även om det fungerat förr med.

Stressmässigt så han var hos hundvakt (ihop med tiken) fre - lördag. Det har han dock varit förr men klart han blir lite mer stressad av det, dessutom när han ska impa på tiken och hade varit ganska vaktig och boffig. Dessutom bil dit/hem och han blir väldigt stressad i bilen. Samtidigt så den stressen avslutades igår kväll, och han har upplevt den förr, så ingen aning om den kan påverkat ändå? Känns som 'allt' kan påverkat - eller inte. Enda som tveklöst påverkat är ju att han kastar i sig maten och anatomisk har ökat risk (djup bröstkorg, lågt hull, stor hund) även om den risken ju varit konstant hela livet. Men from igår kväll och tills symptomen så var allt precis som vanligt, normalt och lugnt. För vad det nu är värt...

Jag satt och handmatade pappas hund vid kvällsmaten. Sjukt att man ska bli livrädd för en så banal och basal sak som att "mata hunden" :S

Och tack gode gud att det här inte hände en av de dagar då jag gett mat och sen ~30 min efter åkt till jobbet/skolan! Då hade jag kommit hem till en död hund som dött i svåra plågor och vetesjutton om jag blivit samma människa igen riktigt :S
 
Sv: Magomvridning =(

Som jämförelse är min nyopererad, tog fyra timmar från lämning till hämtning.
Knöl på sidan, rakning, metacam, sedering, mm. Enkelt ingrepp enl vet.
7500 kr.

Det är hiskeligt dyrt, och svårt att försäkra hund.
Betalar 3700 efter rabatter via if, fast självrisk på 2500.


Håller tummarna för viktor!



Du kan inte ge mindre mat vid fler tillfällen?
 
Sv: Magomvridning =(

Finns allergifodret som våtfoder? I så fall kunde du ju ge delvis våtfoder. Det är bättre att ge delvis våtfoder än enbart torrfoder med tanke på risken för magomvridning.
 
Sv: Magomvridning =(

Som jämförelse är min nyopererad, tog fyra timmar från lämning till hämtning.
Knöl på sidan, rakning, metacam, sedering, mm. Enkelt ingrepp enl vet.
7500 kr.

Det är hiskeligt dyrt, och svårt att försäkra hund.
Betalar 3700 efter rabatter via if, fast självrisk på 2500.


Håller tummarna för viktor!

Jo precis, och tre sådana saker och vips är man över 20 000 kr i tak, så det skulle jag aldrig våga välja. Många tycker ju att "är det så allvarligt/stor op/liknande ska jag iaf inte operera så jag behöver inte mer". Men det räcker ju med några små inte alls livshotande/stora saker så vips..

Det är många år sen nu så priset är säkert högre. Men hund busar i bäcken, skriker och kommer upp med blodet forsande från ett ben. Skärskada. Ingalunda livshotande men behöver helt klart sys. Lördagsfm, så jourtid. Bara gå in genom dörren kostar tusenlappar.

Hund undersöks, sövs, sys ihop (ett halvt ligament och själva såret), får ett drän. Påväg hem inom en timme, 5000 kr (för typ 10 år sen).

Dränet syddes bara med ett stygn och i överkant. Det åkte såklart ut inom ett dygn, fortfarande jourtid. In igen, dra igenom ett nytt drän under lokalbedövning, sy med två stygn, klart på 10 min. 3500 kr. (Varav merparten jourkostnaden).

Andra populära 'kosta en hel del trots småsak egentligen" här har varit klokapselbrott. De har en enorm känsla för när det är jour, händer det på en vardag kan man ge sig på att det är 2 minuter efter stängning för lokala veterinären.. Förra riesenhanen staplade sporrklokapselbrotten på varandra, kostade säkert totalt 10 000 kr under ett halvår innan sporrarna opererades bort (2500 kr hos lokala vet, dvs billigt värre i jmf).

Så, 20 skulle jag inte våga ha övht, det räcker ju ingenstans ens om det är enbart 'smågrejer' hunden drabbas av om det är en klantig hund eller man har otur och det blir flera besök för samma sak. (Ibland kan det ju ta sin tid få reda på vad som är problemet med, och upprepade besök, även om problemet sen visar sig vara ganska enkelt att behandla).

Och visst, på så vis (upprepade besök) kan man ju nå 40 K med, fast det känns mer orimligt än att nå 20. Men jag har fått helt ny insikt hur lite även 40 kan räcka till om man har riktigt otur. Trots att jag både opererat pyo, gjort en allergiutredning samt haft en hund med mycket undersöknings och behandlingskrävande sjukdom (immunmedierad polyartrit). Inte på samma hund de tre dock. Får ändå tacka för att jag fick den brutala insikten just med en helt orörd försäkring. Så det inte gått åt 7 - 10 K på 'annat' innan!
 
Sv: Magomvridning =(

Finns allergifodret som våtfoder? I så fall kunde du ju ge delvis våtfoder. Det är bättre att ge delvis våtfoder än enbart torrfoder med tanke på risken för magomvridning.

Japp, det finns som våtfoder. Eller vått och vått, det har en himla skum konsistens faktiskt, gummiaktig typ? Jag ger mig fan på att det studsar om man skulle kasta en klump i golvet ;) Men man kan röra ut det i vatten så blir det gröt eller soppa.

Men det fastnar brutalt mycket i skägget av det. Min hund har helt klart inget som helst bordsskick eftersom andra skägghundar klarar att äta utan att impregnera skägget med maten..

Däremot håller han vikten sämre på det, varför vet jag inte, men att t ex blanda är ju inget större problem, förutom något ökad kostnad men den är hanterbar - speciellt ställt emot en ny sådan här resa. (Och då tänker jag inte främst på pengarna utan att behöva uppleva det igen)

Hjälper det att blanda ut torrfoder med något annat än våtfoder (typ ris, potatis, köttfärs, köttstrimlor, grönsaker eller liknande)?
 
Sv: Magomvridning =(

Tummarna här hålls för Viktor!

Min gamla skäggiga tik drabbades av magomvridning som sexåring.
Tack och lov var vet B.W på Västerort på plats och akutopererade. Någon eftervård fanns dock inte på denna underbara klinik, utan mitt i natten fick jag åka hem med min nyöppnade, drogade hund.
Operationen hade bl.a. innefattat att magsäcken fästes i bukväggen. Detta fungerade dock inte på min tik!

Efter 13 dygn fick jag åter akutköra till Västerort då hela scenariot upprepade sig. Jag tog nu farväl av min älskade vän och bad vet. BW att avliva hunden.
Detta var fyra dagar före julafton och hela mitt liv bara stannade!

Som den underbara vet. BW nu är så bad hon om att få öppna hunden ytterligare en gång och sedan ringa mig från op-salen.
Den stund jag väntade på samtalet, sittandes i bilen går inte att beskriva i ord.
När så samtalet kom var det kort men positivt. Ingreppet som behövde göras var litet och jag fick hämta min trötta, åter igen drogade hund några timmar senare.

Dessa operationer gav mig och min fantastiska skäggiga dam ytterligare två år tillsammans. Men två buk.op på 14 dygn klara bara en bra försäkring och en underbar veterinär :love:

/Swat
 
Sv: Magomvridning =(

Du kan inte ge mindre mat vid fler tillfällen?

Mja, nja.. Rent praktiskt så de flesta dagar jag men andra dagar nej just nu. Förr kunde jag det utan problem, och när han var yngre fick han lunch. Han kräktes galla mitt på dagen annars, och ansåg att han höll på att dö av svält. Tog nog tills han var två år innan jag kunde sluta med 'valplunch'.

Dock så nu när han får samma mängd men 2 ggr/dygn så dels håller han (han är konstig jag vet) vikten bättre, och äter lugnare. Trodde först det var för han blev mättare då, och provade att ge en skopa till lunch med (dvs öka givan med 1/3) - men dels gick han inte upp något av det, och blev mer hetsig i ätandet igen. Jag vet faktiskt inte varför? En teori, men den är himla långsökt och bara en gissning, var för att han stressade mer kring lunchen då han inte hade något att koppla till när den kom, och såg fram emot lunch stup i kvarten?

Han får ju sin frukost när han varit med ut och hästarna fått mat kl 8, och sin middag när han varit med ut och hästarna tagits in (eller nu då fått mat ute) kl 20. Han kan hyfsat klockan, men han går mer på att "efter hästarna är det dags". Dvs om jag är sen med hästarna, och de inte får frukost förrän kl 09 och middag 21, så är Viktor helt lugn tills vi varit ut - men när vi kommer IN är han rantig kring matskålen. Samma sak de dagar då jag är ut 06, när vi kommer in så MATDAGS i Viktors värld.

Ocht ex förut när jag jobbat natt, mamma gett honom frukost vid 08, jag kommer hem vid 10 och går ut i stallet och han får följa med. Då tycker han MATDAGS när vi kommer in. Samma om jag av någon anledning går ner i stallet vid säg 22 (normalt går jag inte ner efter 20), även om han av mig fått mat efter stallet vid 20, så när vi kommer in där vid 22 är det MAT. Så det KÄNNS som han kopplar matdags mer till rutinen än klockan, och en tanke är som sagt att det inte fanns någon rutin kopplad till lunch och han var mer 'nu är det nog snart mat kanske' när han fick lunch och därför han bakvänt nog stressar mer vid alla mål när han fick lunch?

Men teoretiskt, så absolut går det att splitta maten på fler mål, jag vet dock inte vilket som egentligen är bäst riskmässigt, å ena sidan minskas risken av, å andra sidan ökas den av. Men jag räknar ju med att kunna diskutera det där med veterinären innan han kommer hem.

Jag TROR dock det som skulle ge bäst effekt är att få bort maten från koncentrerat i matskål? Typ slänga den på golvet så han får leta rätt på den pellets för pellets (om han ska äta pellets alltså). Kanske ge våtfoder i skålen först så han får 'äta frukost' t ex, och så kasta ut pelletsgivan på golvet att leta upp en efter en, och efter han (har känslan av) att ha ätit sin portion?
 
Sv: Magomvridning =(

Oj, snacka om maximal otur - och änglavakt - att få, och klara, två stycken på två veckor! Men peppande att höra att det gick bra, din är förresten den enda annat svartskägg jag hört om som drabbats. Det var inga problem efter de två op? Ändrade du något i rutiner/foder/etc efteråt?
 
Sv: Magomvridning =(

Jag ska diskutera med veterinären, men frågan är om jag ska skippa det här med skål och "kasta ut" maten på golvet istället? Då äter han en pellets i taget, och även om han ändå inte tuggar pelletsen, så kanske det inte blir lika mkt luft och det går ju dessutom inte lika fort som om han får all pellets i skålen?

Du som också bor så att du bör ha tillgång till en trädgård, så hade jag slängt maten i gräsmattan, helst inte allt för välklippt heller. Då är dom tvungna att använda näsan för att söka maten, och nosarbetet i sig brukar ha en lugnande verkan i sig på de flesta hundar.
Slänger man bara det ut över golvet så tycker jag dom brukar hetsa lika mycket eller till och med mer. Den lille här hemma är till och med snabbare på att äta sin mat när hon får den över hela köksgolvet än i skålen, så oftast blir det gräsmattan sommartid eller nu under vintern i snön där det inte är för djup snö.
Höll på att testa mig fram en hel del med rottisen som tyvärr inte finns längre, för så länge han fick enbart torrfoder så åt han så fort att det kom upp igen allt som oftast.

/Camilla
 
Sv: Magomvridning =(

Han letar ganska långsamt på golvet faktiskt, han är rätt ointresserad av nosarbete nämligen. Han tror nog egentligen att han är en greyhound, han går mycket mer på syn än på näsa för det mesta. Han nosar ju upp alla tillslut, men först flummar han runt och tittar efter de han ser. Sen går han planlöst runt och sniffar och blir lycklig när han av en slump träffar på en pellets. SEN sniffar han rätt på resten ;) Han har aldrig kräkts upp maten när han ätit den utkastad heller (oavsett inne eller ute dock). Nu brukar han ju inte kräkas upp maten som standard oavsett, men det händer kanske 1-2 ggr/månad att maten kommer upp inom ett par h, osmält.

Han skulle aldrig dra i ett rådjursspår ens om det är färskt, men ser han ett rådjur på 1 km avstånd så piper han om han har chansen. Det enda han eg spårat är mig och döda djurdelar när vi plockar svamp.. Hrm..

Ute är han mer stressad när han söker, utom i hundgården (mamma gav honom 'snacks' i hundgården i somras, kastade ut en näve pellets så det skulle bli positivt att bli instängd där en stund). Sitter kanske i en större (inbillad) rädsla för att någon ska ta hans mat utomhus, men inne och i hundgården känner han sig tryggare att ingen kommer och tar den?

Men när sommaren kommer kan jag ju absolut strö ut den ute med
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

Om du blöter maten innan då? Jag har aldrig kunnat ge torrt foder till mina hundar för de har i princip kvävt sig då med foder i strupen. Så jag har alltid blott fodret i god tid innan.
 
Sv: Magomvridning =(

Vilken pärs! Jag håller tummarna för att han fortsätter att återhämta sig och blir helt återställd.

Att få honom att äta långsammare verkar ju vara prio. Jag undrar om du har provat de där skålarna med bulor i botten som är designade för att få hundar att äta långsammare? Vi har dem till mopsarna. Även om de äter med samma frenesi så tar det i alla fall lite längre tid innan de får i sig maten. Annars tycker jag att det låter som att det som skulle funka bäst för er är att sprida kulorna på köksgolvet, eftersom han verkar ta det lugnast då.
 
Sv: Magomvridning =(

Om du blöter maten innan då? Jag har aldrig kunnat ge torrt foder till mina hundar för de har i princip kvävt sig då med foder i strupen. Så jag har alltid blott fodret i god tid innan.

Inte provat, det har ju som sagt aldrig varit några problem innan, han har ätit fort, men det gjorde ju t ex min förra riesen med, så en matglad hund som glatt äter sin mat direkt. Han har ju aldrig ens satt i halsen eller liknande.

Av andra anledningar än att sänka ätttakten har han ju ibland fått maten utkastad, och jag har när han av någon anledning fått t ex matrester, burkmat, färskfoder osv bara noterat att "det gick ännu fortare" eller "nu tog det lite tid".

Så, jag har aldrig så att säga funderat så mycket på saken innan det här. Aldrig haft minsta oro kring hans ätande (efter många år med kinkiga greys som ätit som flugor och inte velat äta har det tvärtom varit ganska skönt med en hund som glatt och utan mankemang äter allt man häller i skålen och med god aptit.)

Utan är eg bara i situationer som te x när han har flickvännen här som jag "för säkerhets skull" och egentligen mer av oro att maten ska komma upp, som jag har slagit lite vatten på den för att dämpa takten lite. I övrigt har jag ju inte försökt påverka annat än att jag inte vill han ska behöva känna att han är hysterisk hungrig.

Blöt mat var ju dock enligt den där studien, och om maten innehöll citronsyra, en riskfaktor i sig. Så just det tror jag att jag hoppar över. Däremot så tror jag inte det kommer bli några större problem att få honom att sänka takten om man försöker. Sen lär detta lång tid innan jag slutar vara nervös ändå misstänker jag, men..
 
Sv: Magomvridning =(

ja har sänkt ättakten rejält på min matinhalerande tik med en "bucklig" matskål.. köptes för typ 150 kr på djuraffären.. istället för 30 sekunder så tar det numera fem - tio min för henne att peta i sig maten..
har samma riskfaktorer på min hund... stor hund, underhull osv...
 
Sv: Magomvridning =(

ja har sänkt ättakten rejält på min matinhalerande tik med en "bucklig" matskål.. köptes för typ 150 kr på djuraffären.. istället för 30 sekunder så tar det numera fem - tio min för henne att peta i sig maten..
har samma riskfaktorer på min hund... stor hund, underhull osv...

Finns de buckliga matskålarna i rostfritt? (sett dem i plast, så vet vilken typ som menas, men vet inte om jag sett dem i RF? Han ska enligt vet inte ha plastskålar, därför jag undrar)
 
Sv: Magomvridning =(

nej tyvärr har jag inte sett dom i annat än plast.. men hmmm.. kan man inte höra med en plåtslagare om att få en skål tillverkad? eller på närmsta gymnasium med plåtslagarinriktning?
 
Sv: Magomvridning =(

Så hemskt, magomvridning är en mardröm. Jag hoppas att han repar sig!

Angående matskålar som ska få dem att äta lugnare så finns varianten med en upphöjning i mitten i metall:
3120_1.gif


Edit: Nu var jag visst några sekunder sen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 690
Senast: Eva S
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 683
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 388
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp