magplatta vid hoppning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 569
M

My Beauty

Jag undrar om ni använder magplatta vid hoppning?

Själv så använder jag det vid hoppning av alla former. Även nu på vintern använder jag den när jag rider ut och jag har broddar, men det är bara ibland.
har en gjorde med fast platta då jag inte tycker om lösa som man drar på.

Min är köpt på HÖÖKS tror att det är märket CH

Sv: magplatta vid hoppning

Jag använder alltid magplatta när jag rider med min hoppsadel (= alltid nästan).

Har en magplattegjord från Herve Godignon...

alltid alltid magplatta vid hoppning. om det inte är så att jag bara ska gymnastikhoppa lite på mycket låga höjder.

jag har det vid terräng och hoppning särsk. när han är broddad, eftersom jag vet att han slår upp frambenen ganska rejält under sig i sprången.
plattan har fått en del fina hål efter broddarna så den fyller sin funktion :)

Jag har hört att det inte är bra att ha platta hela tiden. Minns inte varför men det var nåt om att det hindrar hästens muskler eller nåt sånt. Så man ska bara ha det vid hoppning. var nån här som sa det.

dessutom finns ju ingen anledning att använda den när man inte hoppar, jag skulle vilja se den häst som slår sig på magen då ;)

Haha... :D Men vet att många rider med dom hela tiden, även vid markarbete/uteritt.

Jag använder mina till 90% av all ridning... Min häst får lätt sadeltvång utan... Får bara höja ett hål i taget 4 hål på varje sida och gå imellan... Med plattan kan man spänna på en gång...
Hoppningen hänger han i frambenen, så för den skull ser det tom töntigt u att använda den...

jag har inte det.. ska inskaffa en. någon som vet någon bra billig i svart läder!

skulle aldrig hoppa min häst utan magplattegjorden... absolut inte nu när hon är broddad heller. Men jag ahr haft hästar som inte har gillat magplatta och de har ju givetvis sluppit den...

Japp, jag använder alltid magplatta när jag hoppar/rider terräng/rider bommar etc. De skulle nog sluta hoppa annars hästarna, för fy satan i gatan vad plattorna ser misshandlade ut!

Mina är från Prestige och jag är jättenöjd.

*lånar knapp*

En magplattegjord är ju väldigt bra eftersom den fördelar trycker på en större yta. Måste ju helt klart kännas bättre för hästen.

Jag har dock inte det på alla hästarna men dock lite bredare gjordar

skulle aldrig hoppa min utan! måste ha den, annars skulle han slå upp hela magen :crazy: man hör lixom när han slår i den när man hoppar!
har en från Prestige som jag är jättenöjd med :)

Jag tycker det är väldigt onödigt att ha det när man hoppar låga höjder och när man bara rider ut eller något. Men förstår att man vill ha det när hästarna är broddade och man hoppar höga höjder. Jag tycker att det är lite töntigt när man ser ponnyer på lokala tävlingar mitt i sommaren på grusbana som har magplatta. Vad fyller det då för funktion? Mer än att vara i vägen.

Jag har alltid det, vid uteritt, dressyr o hoppning. Tycker att det stabiliserar upp sadeln mer än en vanlig gjord, dessutom blir anläggningsytan mot magen större vilket måste betyda mindre tryck på ett ställe.. MEN detta gäller förstås en RIKTIG gjord, inte en billig där "plattan" ligger i vertikal position när man satt på den. Det är det absolut FULASTE jag vet!!:devil:

Marika skrev:
Jag tycker det är väldigt onödigt att ha det när man hoppar låga höjder och när man bara rider ut eller något. Men förstår att man vill ha det när hästarna är broddade och man hoppar höga höjder. Jag tycker att det är lite töntigt när man ser ponnyer på lokala tävlingar mitt i sommaren på grusbana som har magplatta. Vad fyller det då för funktion? Mer än att vara i vägen.

Jag tycker att det är urgulligt när en liten ponny kommer med magplatta. den fyller lika mkt funktion på en liten ponny som en stor häst. Det är därför som man har olika storlekar.
en av dom foderhästar som jag haft var en B-ponny som tävlade SM nästan alla Hästar där spelade igen roll hade magplatta.
även min foderhhäst,

min är ifrån HÖÖKS är jätte smidig och bra på alla sätt
Kostar 659 eller något sånt:bump:

Jo jag vet men jag syftade på dom som rider lokal mitt i sommaren på grus. Många som har det bara för att det är snyggt och typ status som allt annat.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka