magplatta vid hoppning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 569
Sv: magplatta vid hoppning

Globus plattgjordar i mindre storlek 90-110cm har mindre plattor än de större. Chetak tror jag också har så

snigelfarmor skrev:
På en ponny kan man bara sadla på ett ställe :)

När plattan är så bred att benen tar emot när frambenen är långt bak ex trav, så skaver det. Många är även böjda fram under bogen så att den nuddar frambenen hela tiden.

Tips på bra magplattor, svarta, till en prestigesadel? Jag kollade på hööks men de har bara en modell, och den är till full.

Vad synd då :(
Den som är full på HÖÖKS har jag själv. Den är jätte bra men inte för ponny. Alldeles för stor.

Prestiges egen magplatta är väldigt bra

AA2S(3).jpg

snigelfarmor skrev:
Var hittar man ponnyhopp plattor? Många plattor är byggda för stor häst och ger skav på benen enligt min ponnys ägare.

En i klubben köpte till sina ponnysar (shettis och b-ponny), hon beställde från en sadelmakare,,,
Johnny hette han och jag troor att han håller till på strömsholm:confused: ;)
Dom kostade tusingen styck och passade jättebra. Hon är/var jättenöjd, men däremot så tyckte inte jag om dem..:crazy:

har alltid magplatta vid hoppning. Även om min nuvarande häst inte tar benen så mycket under magen, men man vet aldrig. Ponnyn fick sår på magen innan han fick magplatta.. stackaren! Och sen dess är det magplatta som gäller.

snigelfarmor skrev:
På en ponny kan man bara sadla på ett ställe :)

När plattan är så bred att benen tar emot när frambenen är långt bak ex trav, så skaver det. Många är även böjda fram under bogen så att den nuddar frambenen hela tiden.

Tips på bra magplattor, svarta, till en prestigesadel? Jag kollade på hööks men de har bara en modell, och den är till full.

Jag hade en på prov som jag sedan lämna tillbaka för jag tyckte plattan var för liten.. den plattan var liten just för ponny. Fanns på Stenbergs i SThlm för ett par år sedan.. kommer inte ihåg vilket märke och vet inte om liknande finns kvar fortfarande.

knapplån

Jag tror som nån skrev här tidigare att magplattan (eller snarare magplattsgjordarna) är en av de där "måste"-grejorna inom hoppsporten. Det går ju trender i allt!! Jag säger inte att en del hästar verkligen behöver ha magplatta, men definitivt inte alla. Jag provade att ha magplatta på en häst jag hade och hon gillade det inte alls. Visst, det blev märke i plattan, men den går ju faktiskt ner en bit. Jag slutade med magplattan och undersökte hästen noggrannt efter varje hopp-pass. Inga sår där.... I o f s rider jag aldrig med extremt långa gräsbroddar heller eftersom jag tycker att det verkar lite vanskligt. Men jag har "normala" broddar vid hoppning på gräs.

Men som sagt, många har nog dessa sadelgjordar för att de tycker att det är snyggt, inte för att hästarna egentligen behöver det....

Mayflower skrev:
knapplån

Jag tror som nån skrev här tidigare att magplattan (eller snarare magplattsgjordarna) är en av de där "måste"-grejorna inom hoppsporten. Det går ju trender i allt!! Jag säger inte att en del hästar verkligen behöver ha magplatta, men definitivt inte alla. Jag provade att ha magplatta på en häst jag hade och hon gillade det inte alls. Visst, det blev märke i plattan, men den går ju faktiskt ner en bit. Jag slutade med magplattan och undersökte hästen noggrannt efter varje hopp-pass. Inga sår där.... I o f s rider jag aldrig med extremt långa gräsbroddar heller eftersom jag tycker att det verkar lite vanskligt. Men jag har "normala" broddar vid hoppning på gräs.

Men som sagt, många har nog dessa sadelgjordar för att de tycker att det är snyggt, inte för att hästarna egentligen behöver det....

Det går ju som du sa mode i allt. tex var det ju ett tag mode att ha pullarträns.
jag tycker att det är kula att följa mode men gör det inte så ofta köper inte helt onödinga saker, men köpte ett pullarträns då det var mode.

Min magplatta därimot köpte jag för jag hade hört bara posetiva saker om den och när jag nu när jag hittade en som jag ville ha så fick jag den i julklapp.

Har varit på väg att köpa en i nästan ett år och tillslut så fick jag den :D

Tycker själv att det är ett nytt måste hos mej. Men inte lika viktigt som täcken men ändå något som jag måste ha. Knäpp att man kan bli så fäst vid en gren :crazy:

JAg tycker att alla hästar som behöver det ska få ha det och sen dom som inte behöver kan ha det i förebyggade syfte

starcraft skrev:
har alltid magplatta vid hoppning. Även om min nuvarande häst inte tar benen så mycket under magen, men man vet aldrig. Ponnyn fick sår på magen innan han fick magplatta.. stackaren! Och sen dess är det magplatta som gäller.

Stakaren. brodd sår är inte alls kul.
Men häst har trampat sig med brodden i kronranden föra vintern:cry:
Blev helt chockad av vilket sår som det blev av en liten skit brodd:devil:
Riktigt stort sår då.
Blev senare tvungen att använda boots bak och fram i hagen.
Nu i vintras trampade hon sig igen på samma kronrad och exakt samma ställe. Höll på att svimma.
Men det blev inte lika stort sår då :o Pu

Men hon måste ändå ha boots på sig i hagen och när jag rider men mest i hagen.

olgaklara skrev:

AA2S(3).jpg

de´n verkar ha en bra fyllning.
Där jag stod förut hade en tjej en sådan. Tycker den är snygg och så men ser lite klumpig när den inte sitter på hästen för då är den skit snygg

Jag använder alltid magplatta vid hoppning :P

olgaklara skrev:

AA2S(3).jpg

Sâdan har jag ocksâ, fast brun. Som ngn sa, förr hade man det inte men allt var dâ inte bättre förr! Jag minns en bild dâ jag hoppade min fullblodshäst pâ Strömsholm( gräs alltsâ broddar)......fattar varför han ser sâ sur ut...hovarna i magen ...aj!Man ska ha platta när man hoppar

DSC01697.jpg

Den här har aldrig nuddat sin platta, hindret är bara ca en meter...han är försiktig, hoppar högt men drar inte "upp" nämvärt. Fantastisk ridklädsel och kandar i munnen, skulle inte hoppa men fotografen tjatade:)

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Pass förvaring