magplatta vid hoppning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 569
Sv: magplatta vid hoppning

Kan ingen ta lite bilder på hopplattan som fyller sin funktion?

Förr hade man inte hopplattor, men hästarna hoppade lika bra för det. Sen hade väl pessoa det o vips skulle alla små ponnyryttare ha det.

Jag vill gärna se bilder på hästar som behöver hopplatta med.

/jenny, för hopplattor, men undrar lite över fenomenet ändå.

Plattor har funnits i många år, iaf 20år på tävlingsbanorna. Men då var de lösa, de sattes fast på den befintliga sadelgjorden

Marika skrev:
Jag tycker det är väldigt onödigt att ha det när man hoppar låga höjder och när man bara rider ut eller något. Men förstår att man vill ha det när hästarna är broddade och man hoppar höga höjder. Jag tycker att det är lite töntigt när man ser ponnyer på lokala tävlingar mitt i sommaren på grusbana som har magplatta. Vad fyller det då för funktion? Mer än att vara i vägen.

Tänk på att magplattegjorden fördelar trycket av sadelgjorden på en större yta vilket medför att det blir betydligt behagligare för hästen.

Prova själ att spänna ett skärp runt magen som är smalt resp brett..

Dessutom har höjden inget med magplattan att göra, en häst kan ju slå i magen på vilken höjd som helst.

Denna häst http://x12.putfile.com/1/1605122517.jpg slår sig i magen och fick sår det sysn bättre på en video eftersom det är en bråkdel av en sekund som det sker. Bilden är tagen i en 110cm hoppning

Senast ändrad:

Marika skrev:
Jo jag vet men jag syftade på dom som rider lokal mitt i sommaren på grus. Många som har det bara för att det är snyggt och typ status som allt annat.

Hästarna kan slå sig även då och det är väl skitsamma om det är lokalt.

Jag rider ofta med min magplatta och jag rider just nu en massa clear raunder inte ens lokalt pga att jag tycker att hon ska få rutin på banorna först.
Men till hösten blir det lokalt i både dressyr och hoppning.

Tycker att det spelar igen roll om det är nationellt eller lokalt man ska ha en ändå.
Tycker oxå att det inte spelar någon roll vilket underlag det är.
Änvänder den även om jag inte har broddar.

Det var så jag tänkte också. Att det skulle vara skönare för hästen. Men då fick jag höra från flera håll att detta inte alls var bra! :confused:

Nu rider jag bara dressyr och har en extra bred gjord så det spelar iofs ingen roll för mig längre, men konstigt att folk tycker så olika ang mag-gjordar?

snigelfarmor skrev:
Förr hade man inte hopplattor, men hästarna hoppade lika bra för det. Sen hade väl pessoa det o vips skulle alla små ponnyryttare ha det.

Förr körde man väl inte lika mycket med broddar som man gör nu?

Jag har en extra bred gjord och när jag såg att det blev märken i den efter hoppning så skaffade jag en magplatta som även den fick märken. Så den fyller definitivt sin funktion.

*kl*
Jag använder magplatta. Den sorten som sitter fast i gjorden när jag hoppar. Fick rådet att börja använda den vid en löshoppning eftersom hon slå upp frambenen. Efter att jag började använda den så tycker jag att hon hoppar bättre. Vi hoppar inga större höjder. Men det handlar ofta om vilken teknik de har med frambenen. Och inte höjden.

De hästar som vill sträcka fram frambenen är det onödigt att ha platta på eftersom de aldrig kommer att slå sig eller ens nudda vid magen.

Har alltid magplatta när jag hoppar. Har en från Sjöhagen.

Jag har inte in förskaffat mig en "vanlig" gjord till min hoppsadel då jag tkr att det känns liite onödigt samtidigt som ja kan vara väääldigt snål :devil: så när jag rider med hoppsadeln har jag inget annat val än att använda sadelgjorden m platta!

Har inflr skafat mig en sådan också, tycker dom ska ha det när man hoppar, och rider med brodd, det är en säkerhets grej :) samma som att man harbotts osv :)

Använder alltid magplatta vid all sorts ridning, har bara en sådan gjord, eller ja, ligger en smal och skräpar någonstans. Fungerar bra, ger mer stabilitet. Kan tänka mig att min hästs teknik kräver sådan, plus att det är viktigt nu när hästarna är broddade.
Min är från Equipe.

SanchoPancho skrev:
Använder alltid magplatta vid all sorts ridning, har bara en sådan gjord, eller ja, ligger en smal och skräpar någonstans. Fungerar bra, ger mer stabilitet. Kan tänka mig att min hästs teknik kräver sådan, plus att det är viktigt nu när hästarna är broddade.
Min är från Equipe.

Tycker oxå att magplatten ger stabilitet och hästen hoppar bra med den oxå.

Använder min "vanliga" gjord bara när jag rider ut och sitter och trimmar dressyr.

Hästen får inte all tryck på en lje utan det fördelas med en platta som ligger rätt.

En platta som ligger rätt för följsam och ligger med hela plattan på magen eller vad man ska säga.
Hoppas ni för står. :D

snigelfarmor skrev:
Kan ingen ta lite bilder på hopplattan som fyller sin funktion?

Jag vill gärna se bilder på hästar som behöver hopplatta med. /jenny, för hopplattor, men undrar lite över fenomenet ändå.

Jag tycker att man ska använda magplatta även om man inte har sett att hästen behöver den.
Man kan ju lika gärna förbygga så att inte hästen skadar sig. :o
Jag vet att det inte är roligt när hästen har satt en brodd i magen.

Sen så måste ju självklart plattan sitta rätt annars kan den göra mer skada än gott.

Jossan_92 skrev:
Jag har inte in förskaffat mig en "vanlig" gjord till min hoppsadel då jag tkr att det känns liite onödigt samtidigt som ja kan vara väääldigt snål :devil: så när jag rider med hoppsadeln har jag inget annat val än att använda sadelgjorden m platta!

Och det tycker inte jag är något fel att använda platta.

Jag tycker inte att du e snål bara väldigt smart. :)

Var hittar man ponnyhopp plattor? Många plattor är byggda för stor häst och ger skav på benen enligt min ponnys ägare.

snigelfarmor skrev:
Var hittar man ponnyhopp plattor? Många plattor är byggda för stor häst och ger skav på benen enligt min ponnys ägare.

jag tror att HÖÖKS har ponnyplattor. Dom har ju ett stort ponny sortiment.
Har även sett små plattor där.

Kolla där.

Men hur då får ponnyn skav på benen?
Kanske ni sadlar för långt fram? Vad vet jag

Marika skrev:
Jo jag vet men jag syftade på dom som rider lokal mitt i sommaren på grus. Många som har det bara för att det är snyggt och typ status som allt annat.

Även på låga hinder på lokaltävlingar kan olyckan vara framme. Anser själv att det är bra att ha magplatta hela tiden, även om hästen vanligtvis inte brukar få upp benen såpass mycket under magen att den kan skada sig. När man minst anar det kan olyckan vara framme, och hästen kanske drar upp benen under sig jättebra. Om man då har magplatta slipper man skador... Perfekt! :)

På en ponny kan man bara sadla på ett ställe :)

När plattan är så bred att benen tar emot när frambenen är långt bak ex trav, så skaver det. Många är även böjda fram under bogen så att den nuddar frambenen hela tiden.

Tips på bra magplattor, svarta, till en prestigesadel? Jag kollade på hööks men de har bara en modell, och den är till full.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Pass förvaring