Bukefalos 28 år!

Maja fotades i smyg men pojken gick fri

Men för den som eventuellt undrar varför man inte valde att åtala eller döma för försök till kränkande fotografering, så ser juridiken ut som den som nyss beskrivits.
Jag hänger inte riktigt med, togs det inga bilder? I så fall förstår jag inte varför man i domen resonerar kring huruvida den var dold eller ej.
 
"Hon såg en svart iPhone som kom in under dörren med baksidan uppåt. Hon såg även en hand. Kameran sticks bara in en gång och i kanske två sekunder.

Ursäkta min brist på allvar, jag har fullt upp med tzatziki och retsina just nu så jag har inte tagit reda på något om det där fallet.

Men: hur fan tänker man när man ligger på knä utanför en provhytt och försiktigt petar in en iphone för att ta bilder? Är man stolt över sig själv? Tycker man att man har en bra idé? Har man ett liv?

Jösses :rofl:
 
Jag tycker att uppsåtet är viktigare än hur bra man lyckas. Misslyckade mördare borde kunna få samma straff som kompetenta. Samma sak för smygfotograferare.

Sen kanske det stämmer att ofredande hade varit mer rimligt, så Majas ombud (eller hur det fungerar) kanske klantade sig, men det är irriterande att en så uppenbar kränkning går obestraffad.
En misslyckad mördare ska väl inte få annat än mordförsök eller?
 
Jag tycker att uppsåtet är viktigare än hur bra man lyckas. Misslyckade mördare borde kunna få samma straff som kompetenta. Samma sak för smygfotograferare.
Lite OT men misslyckade mördare lyckas väl rimligen inte ha ihjäl folk och då är de inte mördare.

Och misslyckade smygfotografer, tar de obrukbara bilder?
 
En misslyckad mördare ska väl inte få annat än mordförsök eller?

Lite OT men misslyckade mördare lyckas väl rimligen inte ha ihjäl folk och då är de inte mördare.

Och misslyckade smygfotografer, tar de obrukbara bilder?

Nja, det borde väl kallas mordförsök, men jag tycker att straffen borde vara likvärdiga - "det är tanken som räknas".
Det kanske redan är i princip så? Jag vet inte hur domarna brukar bli. Om någon la en bomb i min bil tycker jag att de förtjänar samma straff oavsett om jag hittar den eller blir sprängd i bitar. Om jag blir skjuten i syfte att dödas men räddas av en fantastisk kirurg borde straffet bli samma som om jag dött. I tv-serier har jag sett det där att utredaren svarar i telefonen och sen säger till den åtalade att "offret just avlidit på intensiven, så nu blir det elektriska stolen för dig, din rackare!", vilket jag tycker är godtyckligt och dumt (men lite coolt).

Men mitt resonemang skulle antagligen bara fungera för brott med tydligt uppsåt. Jag tycker egentligen att det är lite oschysst att vårdslös körning har olika straff om man dödar någon eller ej, eftersom det är omständigheter som avgör, men det vore förstås omöjligt att rättvist bedöma att beteendet hade potentialen att döda ett visst antal personer, men man kanske bör faktorera in det lite åt andra hållet, så att man inte straffar någon as-hårt när andra bara hade fått böter, å andra sidan känns det förstås fel med ett för milt straff åt någon som kört ihjäl en person, det är bara slumpfaktorn som skaver för mig.

I fallet vi diskuterar tycker jag att det är enkelt. Killen försökte smygfotografera. Hans framgång är inte viktig. Det enda ytterligare intressanta för domen som går förlorat på grund av hans avslöjande är vetskap om vad han hade gjort med bilderna om han lyckats. Han kan förstås inte dömas för att ha spridit bilderna han inte lyckats ta, eftersom vi inte vet om det var hans uppsåt, men fotograferingsförsöket i sig borde varit straffbart.
 
Nja, det borde väl kallas mordförsök, men jag tycker att straffen borde vara likvärdiga - "det är tanken som räknas".
Det kanske redan är i princip så? Jag vet inte hur domarna brukar bli. Om någon la en bomb i min bil tycker jag att de förtjänar samma straff oavsett om jag hittar den eller blir sprängd i bitar. Om jag blir skjuten i syfte att dödas men räddas av en fantastisk kirurg borde straffet bli samma som om jag dött. I tv-serier har jag sett det där att utredaren svarar i telefonen och sen säger till den åtalade att "offret just avlidit på intensiven, så nu blir det elektriska stolen för dig, din rackare!", vilket jag tycker är godtyckligt och dumt (men lite coolt).

Men mitt resonemang skulle antagligen bara fungera för brott med tydligt uppsåt. Jag tycker egentligen att det är lite oschysst att vårdslös körning har olika straff om man dödar någon eller ej, eftersom det är omständigheter som avgör, men det vore förstås omöjligt att rättvist bedöma att beteendet hade potentialen att döda ett visst antal personer, men man kanske bör faktorera in det lite åt andra hållet, så att man inte straffar någon as-hårt när andra bara hade fått böter, å andra sidan känns det förstås fel med ett för milt straff åt någon som kört ihjäl en person, det är bara slumpfaktorn som skaver för mig.

I fallet vi diskuterar tycker jag att det är enkelt. Killen försökte smygfotografera. Hans framgång är inte viktig. Det enda ytterligare intressanta för domen som går förlorat på grund av hans avslöjande är vetskap om vad han hade gjort med bilderna om han lyckats. Han kan förstås inte dömas för att ha spridit bilderna han inte lyckats ta, eftersom vi inte vet om det var hans uppsåt, men fotograferingsförsöket i sig borde varit straffbart.
vet inte om jag är ute och seglar nu, men jag har för mig att straffvärdet på ett mordförsök ligger på ca 60% jämfört med om det planerade mordet lyckats
 
Nja, det borde väl kallas mordförsök, men jag tycker att straffen borde vara likvärdiga - "det är tanken som räknas".
Nu kan tanken skilja sig en hel del mellan mordförsök och mord. En anledning att man misslyckas kan vara att man egentligen inte vill och ångrar sig och i sista stund försöker sikta med vapnet på annat håll, bromsar för att inte köra på etc. Eller så tänker man mörda sitter och vaktar och offret tar en annan väg för första gången på en månad.

Som tur för alla som i varierande grad planerar brott och för alla tilltänkta brottsoffer så genomförs långt ifrån alla brott, många avbryts i ett tidigt satadie andra så sent att man inte kan undviak skada. Det är gärningen som räknas, och vad man verkligen gjort. En fegis som inte vågar göra en fluga förnär ska väl inte bli straffad för mer än planerna eller?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 540
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 792
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp