pinky

Trådstartare
Varför ger man hästar majs?
Läste i Kraffts ABC-bok om majs, och där stod nästan inget positivt alls, vad jag kunde få fram iaf...

Det måste väl ha nåt speciellt innehåll som man vill åt om man ger det? Jag tänker på t.ex. lusern, där vill man ju oftast åt proteinet, men vad innehåller majs? Stärkelse? Är det nåt man brukar reglera i foderstaten öht?

Oj, nu blev det mycket kanske konstigt, men jag vill gärna veta... :D
 
Majs är ett onödigt dyrt fodermedel i Sverige om man räknar på pris per energihet. Det är energirikare än havre och korn, men inte särskillt prisvärt. Det är inget bra fodermedel till unghästar pga av sitt låga proteinhalt och låga lysinhalt. I USA fodras majs tillsammans med lusern till unghästar och på så vis får man en balanserad foderstat även till unghästarna. Fast majs är ju inte så dyrt i USA eftersom de kan ju odla det på plats.
 
Ahaaa...

Men enligt ABC-boken innehåller det dessutom energi som är svårt för hästar att tillgodogöra sig, funkar det ändå som komplement till lusernet?

Frågorna blir fler ju mer man får veta... :p
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till...
2
Svar
21
· Visningar
2 996
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp