Sv: Mål 2012

Mål 2011
Ta fälttävlanskortet och rida stadiga rundor på 1,0 m. Men en hovspricka stoppade all hoppning i somras, ville inte chansa, och hösten var det matte som var ofräsch.

Mål 2012
Ta fälttävlanskortet och starta en debutant FT, starta 1,1 i hoppning och klara oss runt LB över 60%. Känns "bra" med tanke på att jag nu inte ridit på 3 veckor pga lungsäcksinflammation nåja pållen blir motionerad i alla fall av gulliga stallisar. :love:

Min medryttare har hoppat lite och ridit dressyr och min kompis har tränat Parelli med honom så nu har han fått tänka vem som ridit och vad vi menar, nyttigt för honom.:angel: Men nu ska matte sätta igång igen så att det blir lite mer kondition av det hela.
 
Sv: Mål 2012

Hade inga direkta mål sådär 2011 eftersom hästarna var under inridning, men för Flips del var det treårstest i Maj och för Marlin var det att vara klar för detsamma senare under sommaren även om det inte blev visning. Uppfylldes :)
Molinna var hos fodervärd och planerna där var väl stadiga rundor i 100cm och kvala och starta CNC*. Tyvärr satte skada stopp efter årets första fälttävlan, debuten i 100cm så hon fick komma hem och bli mamma igen.

Mål 2012

Marlin: 4-årschampionat fälttävlan. 90 cm hoppning. 4-årskval dressyr. Kvalitetsbedömning.
Flip: 4-årschampionat fälttävlan. 1m hoppning. Kvala semifinal 4-årschampionat hoppning. Kvalitetsbedömning.
Molinna(+bebis): Få ett friskt och starkt föl. Fölchampionat och stamboksföring.

(Drömmar 2012 - mer eller mindre sannolika :angel:

Marlin: Placering 4-årschampionat fälttävlan. Kvala till finalen i 4-årschampionat dressyr. Dubbeldiplom kvalitetsbedömning.
Flip: Placering 4-årschampionat fälttävlan. Kvala till finalen i 4-årschampionat hoppning. Hoppdiplom kvalitetsbedömning.
Molinna(+bebis): Föda ett vackert isabellfärgat stoföl med tre fantastiska gångarter som kvalar in till Riksföl med fina poäng. Stamboksföras med goda vitsord från domare och rekommenderas till fortsatt avel.)
 
Sv: Mål 2012

Är det verkligen klokt att satsa på allt med dina 4-åringar?

Mål för 2012 har jag bara med min 4-åring då jag inte vet säkert vad för andra hästar jag kommer ha och om jag kommer ha någon, men ett mål är väl att försöka rida så mycket ft som möjligt ;)
Unghästen hoppas jag iaf. ska kvala till 4års-championatet i ft samt gå hoppning 1m och beroende på hur bra hon hoppar och hur hon går, eventuellt försöka kvala till hoppning också. Vill dock inte komma dit med en trött häst eller utan att tro att hon har en chans till bra poäng.

Eventuellt har jag som mål med breeders i ft med en 6åring med :laugh:
 
Sv: Mål 2012

Det låter kanske mer eftersom jag har två, men jag har ju skrivit samma som du?

Målet är 4-årschampionatet fälttävlan, borde räcka med 1 start, kanske två för att kvala dit.

Den hoppinriktade får gå lite hoppning utöver, vill inte göra för många starter fälttävlan eftersom det trots allt är tre grenar de ska orka igenom så då får det bli lite hopptävlingar (en klass om dagen företrädesevis) för att få mer rutin. Målet med kval till semifinal innebär ju tre felfria 1m, kommer inte jaga ihjäl efter dessa nollor men gör man några starter så borde nollorna trilla in tänker jag.

Sedan är det absolut inte säkert att jag startar semifinalen för att målet är att kvala dit, är upplägget samma som förra året är det ju samma helg som FT-championatet så då går det ju i vilket fall inte.

Den dressyrinriktade tänkte jag starta en dressyrkvalklass eller två med för skojs skull, se hur han står sig i konkurrensen. Chansen att han kvalar är nog minimal tror jag men skulle han göra det får jag väl ta det angenäma problemet att välja om han ska gå dressyren eller fälttävlan. Lite hoppklasser får han också ut på som träning, men han behöver inte gå några 1m om det nu inte skulle kännas alldeleds plättlätt med 90.

Kvalitetsbedömningen vill jag gärna visa dem på för avelsvärderingens skull, nu är ju båda valacker men för föräldrarna vill jag gärna ha siffror -iaf på den som inte gick treårstest.
 
Sv: Mål 2012

Nja, tänker inte visa på kvalitet, tycker det blir för mycket. Det är också som sagt endast om jag tycker hon känns riktigt bra jag försöker rida hoppningen också, eller rider semin även om hon är kvalad. Troligen inte då jag inte tror hon kommer få tillräckligt bra poäng för att gå vidare ändå, det är ingen hopphäst på det sättet, samt att det ligger nära ft-finalen.
1m hoppning tycker jag de ska gå ändå för att vara förberedda för ft-championatet.

Menar bara att det är lätt att göra för mycket med fyraåringarna. Det är ändå relativt lätt att kvala till alla finaler och bedömningar, men det gäller att komma ihåg att det faktiskt tar rätt mycket på dem när de inte är vana vid allt som har med tävling att göra. Hade jag varit du hade jag valt bort iaf. något för varje häst, men det är jag
Vet en del 4-åringar som har gått både hopp och ft eller till och med kvaliten också och åkt hit och dit för det, det har sällan gått bra i något av det, därför jag reagerade :)
 
Senast ändrad:
Sv: Mål 2012

Fast Kvaliteten tycker inte jag är någon stor grej, det som krävs av dem där är ju inte mer än en vanlig t.ex hopptävling där man rider en klass. Det tar ca 20 min att åka dit för vår del, liksom till Flyinge där förmodligen championaten kommer ligga.

Igen, semifinalen tänker jag troligen inte rida, men tycker tre felfria 1m är lagom som mål, då blir det ju samma som kval dit.

Tycker inte start i 1m är nödvändig för championatet, även om de självklart ska vara klara för det på hemmaplan. Därför sätter jag inte det som mål med den jag vill göra en eller två dressyrstarter på.
 
Sv: Mål 2012

Nja, tänker inte visa på kvalitet, tycker det blir för mycket. Det är också som sagt endast om jag tycker hon känns riktigt bra jag försöker rida hoppningen också, eller rider semin även om hon är kvalad. Troligen inte då jag inte tror hon kommer få tillräckligt bra poäng för att gå vidare ändå, det är ingen hopphäst på det sättet, samt att det ligger nära ft-finalen.
1m hoppning tycker jag de ska gå ändå för att vara förberedda för ft-championatet.

Menar bara att det är lätt att göra för mycket med fyraåringarna. Det är ändå relativt lätt att kvala till alla finaler och bedömningar, men det gäller att komma ihåg att det faktiskt tar rätt mycket på dem när de inte är vana vid allt som har med tävling att göra. Hade jag varit du hade jag valt bort iaf. något för varje häst, men det är jag
Vet en del 4-åringar som har gått både hopp och ft eller till och med kvaliten också och åkt hit och dit för det, det har sällan gått bra i något av det, därför jag reagerade :)

JAG kan ju berätta att jag startade allt utom semifinalen i hoppning (som ovan sa, den gick samtidigt som finalen i fälttävlan i år, därav krockade det), min 4-åring verkade inte specielt orolig av detta, ändå hade jag 2,5 timme till kväliten (åkte dagen innan och stallade upp) och till finalen tog det väll 5-6 timmar ned. Men jag hade en häst som inte verkade nått betagen alls efter detta! Han är dock rätt cool i huvudet (e:feliciano, kanske säger allt?) Så jag kan säga att jag INTE ångrar att jag startade allt! Kvaliten är ju inte specielt krävande! Du rider fram kanske en kvart innan, rider det domaren vill, därefter sadlar du om och in och hoppar några hinder, och detta va inte så många, hästen va ju knappt varm efter! (hoppträningen är mer krävande!)

Skulle dock vilja säga att skall du ha nått att hämta nere på Finalen bör du ha förberett din häst bra innan, viktigast är att den är van vid att vara ute så den inte stressar upp sej för detta och lägger onödigt mycket energi på detta. Du vill ju ha en häst som vilat i boxen, helst även legat ned om den gör detta hemma. Det får man inte om man inte vänjer den innan. Därav va det toppen att kunna stalla upp vid kvaliten för då såg du hur den betedde sej och va dagen efter.
Min fick sedan sin sommarvila direkt efter Breeders, lite sent men fick ändå välbehövlig vila, är nu igång för fullt inför 5-års säsongen!
Tycker helt klart ni skall starta på alltihop!
 
Sv: Mål 2012

Kul att det gick bra för dig, feliciano brukar ju vara rätt coola på det sättet ja :love:

Men jag håller fortfarande inte med... Visst ska de vara förberedda, nu har jag sån tur att jag inte behöver stalla upp för championatet i varken hopp eller ft, eller kvaliteten för den delen heller, men det jag menar är att det kan bli för mycket ändå. I viljan att förbereda så mycket som möjligt kan det bli för bra och har hästen väl tröttnat en gång, eller fått en dålig erfarenhet för att den har blivit trött i kroppen, är det svårt att få viljan tillbaka igen.

Men det beror ju också såklart på vad man satsar mot med sin häst, jag rider gärna breeders, tycker det är roligt och ett bra mål att ha, men det är ingen nödvändighet om jag känner att hästen inte blir klar med de förberedelserna jag tycker är rimliga. Red en 4åring för ett tag sen, den gick en eller två hopptävlingar 0.90 och 1m samt en fälttävlan på vintern/våren, fick långt sommarbete och gick sen en fälttävlan till på hösten och kvalade till championatet där han sen var placerad. Den hästen går idag svår klass. Man vill så mycket med unghästarna när de äntligen kan börja tävla på riktigt och som sagt är det relativt enkelt att kvala och rida allt, men varför ha så bråttom? De blir inte bättre hästar tillslut för att de kan allt som 4-åringar redan, tvärtom tycker jag...
 
Sv: Mål 2012

Lycka till! Vi kanske syns på breeders då??

Mitt mål förra året va att kvala till Breeders i hoppning och testa på fälttävlan med min 4-åring.
Vi kvalade till breeders i hoppning redan i maj och han gick klockrent på terrängbanan så jag valde att börja sattsa på Breeders där med, vilket vi kvalade in till på vår andra start (första fick vi för låga dressyrpoäng). Väl där slutade vi på 13:e plats, så supernöjd!

Målet för i år är självklart Breeders i fälttävlan!!! Vid sidan om detta så kanske vi även sattsar på hoppningen också, det återstå att se, 1.10 går han superfint men vi har ännu ej testat 1.20 hinder...

Kanske det kanske! Beror på vad ägaren tycker, hon sa häromdagen att "om han är bra på att hoppa kan han ju lika gärna gå unghästchampionatet i hoppning istället för dressyr." Ska ta ut honom på terrängträning i april så får vi se vad han går för, hursom tror jag att det kan bli en toppen terränghäst. Så fort han tvekar behöver man bara smacka lite och han säger: "Ok, om du säger så, då travar jag på". Så skönt att ha en häst med positiv inställning till i princip allt.
 
Sv: Mål 2012

Mål 2011: Genomföra en hel debutant. Gick åt pepparn, vi kom aldrig till start. Trassel med ett gaffelband.

Mål 2012: Komma till start i en debutant :p. Ta oss igenom en hel tävling vore också trevligt men det får bli nästa steg ;)
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 758
Senast: __sofia__
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: WildHorse
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
508
Senast: Freazer
·
Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
627
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp