Mål och planer 2025 (alla inriktningar)

Bukefalos 30 år!

Jollboll: blir tre nu och ska ridas in. Kanske visas på treårs, om jag mäktar med det.
Nickis: blir sex år nu och det vore kul att rida för tränare, han är mest riden ut i skogen (men har skuttat några hinder och är “grundskolad” på banan). Kanske prova på lite terräng? Finns flera banor med träningar på rimligt avstånd. Nåja vi får se!

Om du ändå är helt säker på att du vill gå över helt till R+ (som jag tolkar dig är vad du menar) skulle jag göra det snarare förr än senare med en äldre häst.

Är du däremot tveksam om du vill gå över helt skulle jag fortsätta som du gjort nu

Det är här jag är lite självisk och skulle vilja ha en sista säsong med hoppning innan omskolning.

Har iaf bestämt mig för att sätta igång henne som vanligt så snart förutsättningarna är lite bättre och sen när hon är igång göra vetcheck och sen ta beslutet efter det.

Jag är lite sugen på att sikta på ryttarklassikern också i år då det är ganska snälla klasser. Troligtvis distans, WE och dressyr som tre grenar. Om centimeterhoppning hade dykt upp hade man kunnat lägga till den 😎 Eller som jag säger: jag och Elsa är byggda för bredd, ej höjd.

Jag känner lite att jag står och balanserar mellan ytterligheterna. Snart måste jag ta ett beslut…

Alternativ 1
Sätta igång Ariel ordentligt, komma igång med hoppningen igen. Köpa ny (dyr…) dragbil och börja åka iväg på hoppträningar, p&j och kanske t.o.m. debutera i hoppning. Träna minst en gång/månad på terrängbanan.

Alternativ 2
Acceptera att jag bara kan träna belöningsbaserat och börja om från början med ridningen utifrån det. Kanske inte ens få rida i början (även om Ariel verkar positiv till att bära mig).

Storm ska fortsätta att stärka kroppen med belöningsbaserad träning från marken, vi ska börja nosa på kedjor och kanske lära oss stegra på kommando. Såklart ut och köra när hon känner för det, men jag är inställd på att det kan bli rätt sällan. Skulle vara skoj att komma ut ihop med Ariel där Storm körs av mig och Ariel rids av kompis, men det hänger på ovanstående också.

Hoppas på att komma till ett beslut efter BHIS-dagarna.

Man kan väl säga att det blivit alternativ två för Ariels del. Har varit och kollat på ny bil idag och det blir inte en dragbil utan en mindre pendlarbil.

Pratat med stallägaren och blir det kris så kör hon hästen till klinik åt mig. Dvs transporten ska säljas på sikt.

Däremot kanske vi hoppar lite på hemmaplan om det känns skoj. Har funderat väldigt mycket och egentligen är jag inte så förtjust i att hoppa, det är Ariel som fått mig att tycka det är kul. Hon tycker iofs det är skoj med löshoppning också.

Halsring är inköpt så kanske blir det en del av målet för 2025?

Vad har ni för mål och planer för 2025? Behöver inte vara tävlingsplaner, utan precis vad som helst. :)
Om jag svarar här så får jag kanske lite press på mig!

Med Löva som är 7 år i år så är målet att komma igång med ridningen och även se till att köra släde innan snön försvinner och sedan få till fyrhjulsvagnen och lära henne dra den.

Med Wilda som blir 3 i år så är målet inkörning i första hand och även påbörjan av inridning. Det lutar åt att jag byter ett gäng höbalar mot att en bekant kör in henne då jag gärna vill att hon ska gå det enklare körprovet på Wången I augusti.

Jag hindras/ bromsas av att jag är rädd/ orolig för att köra och av fibro- kroppen som dränerar mig på ork.

Åh detta med ryttarklassikern hade gått mig förbi tills jag kollade här, det låter ju som ett motiverande och inte helt ouppnåeligt mål! Så länge man inte måste inkludera voltige, då är det nog rätt kört. :laugh:Sportkörning är också hyfsat avlägset...

Åh detta med ryttarklassikern hade gått mig förbi tills jag kollade här, det låter ju som ett motiverande och inte helt ouppnåeligt mål! Så länge man inte måste inkludera voltige, då är det nog rätt kört. :laugh:Sportkörning är också hyfsat avlägset...
Jag siktar också på den! Distansen tänkte jag ta i Hovdala i slutet av sommaren och Åsbo har WE tidig sommar om jag minns rätt 😁

Det är bra att sätta lite press på sig själv och sätta upp målen. Bara för att jag skrivit ut det här så kände jag mig "tvingad" (på ett bra sätt) att faktiskt börja.

Så idag har Wilda haft loksele och tagit promenad! :banana:

Förutom att grannen passerade med sina travhästar så Wilda blev lite stressigt en stund och att hon taggade sista biten hen och lättade lite fram en gång gick det bra. Inga reaktioner på vare sig loksele eller boots så det kändes bra. Sedan är det blankis ÖVERALLT så det är svårt att känna sig avslappnad under promenaderna ändå

Missade halvårsavstämningen, men jag puttar upp tråden nu istället.

Fick ta bort Ariel i april, så det blev varken eller med henne.

Storm har tränats en hel del belöningsbaserat, främst omvårdnadsgrejer, men även lite stärkande övningar för kroppen. Lite körning har det också blivit, vi har så kul när hon vill bli selad. :love:

Pål (min nya häst) kommer om några dagar och målet med honom i år är att lära känna honom och börja introducera belöningsbaserad träning. Kanske kommer vi så långt så vi kan träna lite omvänd rundkorall eller löshoppa lite.

Hur har det gått för er andra?

Jag har ridit en gång i år, en 1½ h tur med flera galopper.
Hästen jag red några gånger förra året skadade sig i våras, och promeneras bara. Förhoppningsvis kan jag rida henne i höst.
Jag har en islandshäst-ridkurs bokad om två veckor, och funderar på att boka några privatlektioner på ridskolan i grannkommunen.

Jag velar också mellan att försöka sätta igång min häst ordentligt, rida dressyr och tävla (online) eller bara inse att det inte går (pga familj och livet typ) och skrutta i skogen. Han har lite kroppsliga svagheter så måste antingen hållas igång ordentligt eller så kan man bara promenadrida.

Åringen som nu blir två har jag sommarpremiering som det stora målet :)
Hade gärna fyllt på med fler utflykter och tömkörning.
Jag är faktiskt ingång och rider, men vi har inte ridit speciellt mycket dressyr.
En tävling har det blivit, novice obstacle course, där jag lärde mig att vi inte gör side pass..

Åringen är anmäld till sommarpremiering och går nu på unghästbete. Vi har klickertränat under våren :)

Vi bytte stall 1 maj och då blev det en lämplig vila efter initial inridning (skritt och tölt, framåt, halt, styrning), tömkörning med gjord, dubbellongering med gjord och longering utan gjord.

Efter en månads vila fortsatte vi inridningen och inkörningen med ca 4 dagars arbete per vecka varav två uppsuttet och två från marken. Han kan nu sidvärtsrörelser i skritt (skänkelvikning och öppna), kan öka och minska skritten för sätet, även till halt. Han töltar på hela varv på ovalbanan och vi har testat uppsutten galopp, men inte mycket och inte galoppfattning. Skrittar över bommar med ryttare och kan longeras över lägre cavaletti (han travar inte) och litet skutt. Han har gått med komplett maratonsele och dragit linor. Går att styra runt bommar och koner på bana och på gräsytor vid tömkörning. Även i tölt.

Kvar är då att komma ut på uteritter med och utan sällskap (har dragit lite på det för vi behöver korsa en trafikerad väg för att komma ut). Ska gå rundorna till fots några gånger först. Ska fortsätta stärka upp honom i skritt och tölt och därefter lägga in galopp med galoppfattningar (han har varit lite slö nu i värmen så han har fått vila mer och jag har endast ridit korta pass med mest fokus på lyhördhet i skritt).

I inkörningen är nästa mål att lägga till en svängel och hänga på kedjor (typiskt att jag sålde min fina svängel inkl draglinorna som jag använde för nyinkörningen av Mariella), däck mm. Och att börja introducera skaklar. Jag sitter för fullt och klurar på hur jag ska kunna tillverka svängel och skaklar med enkla medel.

Han har också lärt sig att med nöd och näppe stå ut med att bli sprayad med flugspray och duschad på hovarna (håller på att arbeta mig uppåt).

Jag har också seeeeg rehab av ett knä som kanske aldrig blir riktigt som förut men jag hoppas ändå att kunna rida i hoppsadel och stå i lätt sits, ev hoppa lite innan året är slut. Hoppa terräng känns dock avlägset just nu.

Men jag har börjat träna lite WE så har som mål att prova göra någon start där på LA-nivå. Känner mig inte jättesugen på att tävla ren dressyr i dagsläget, inte så inspirerande att förmodligen göra sämre resultat än för 4 år sedan 😅. Men borde kanske ha som mål att rida lite dressyrträning för det var säkert över 2 år sedan sist.

Hästen som är hos fodervärd vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, han får kanske ut och prova någon dressyrtävling om det blir att jag tar hem och börjar rida honom igen.

Ridit i hoppsadel ✅
Ridit i princip ett helt ridpass i övervägande lätt sits ✅
Hoppat små hinder ✅

Gjort 3 starter WE LA och är anmäld till en MsvB ✅
Har dock inte ridit någon dressyrträning men det får kanske bli längre fram till vintern då. 😅

Andra hästen är kvar hos fodervärd och har hoppat felfritt i 90 och debuterat 1m och 105.

Axel och Zarre, inga direkta mål mer än att fortsätta vara glada pensionärer i hagen. Och käka en morot lr två. ❤️

Alva - Komm igång på riktigt igen, lappa vår lite trasiga relation efter ett år av gräs-bråk. Få tillbaka vår rutin kring gräs, åter befästa "upp" och "nästa tuva" kommandona.
Och framförallt komma i vagn igen. Mitt drömmål gör 2025 är att kunna/våga köra 5km rundan helt själv utan medhjälpare. 🫣

Mirax - Största målet blir väl att komma till botten med hans återkommande kotledsinflammationer (som är anledningen till att han pensionerades från ridskolan) för att kunna hålla honom så frisk och glad som möjligt. Drömmålet vore att han håller för lätt hobbyridning/promenadridning men det viktigaste är att han får leva sitt bästa pensionärs liv så länge som möjligt. 🥰
Samt att få honom trygg och bekväm med att åka släp.

Well, Zarre har strax under 11 timmar kvar i livet. 💔

Axel är knackig i sina ben och behöver antingen utredas vidare då jag misstänker problematik i båda framknän eller, och jag har svårt att acceptera att jag ens tänker i de banorna, så får han sitt älskade sommarbete i år en sista gång och får vandra vidare i höst. Jag måste helt enkelt inse att med de sätt allt fortsätter skena iväg i kostnader varje år har jag inte längre råd att ha så många hästar som jag har haft. Att vänta tills min ekonomi fullständigt går i botten är bara idiotiskt men ändå, hur kan jag ens överväga att ge upp utan att gett honom alla chanser, som jag alltid gett alla mina djur?

Mirax, ja vi gick väl till botten med hans återkommande kotledsinflammationer på sätt o vis. Gammal kronisk gaffelbandsskada...
Prognos för annat än hagprydnad/promenad häst mycket låg.
Har dessutom fortfarande stora problem med o hålla hull/muskler. Har tid i september för vidare utredning.
Har fått skimmel knutar, visserligen pyttesmå o inget som påverkar just nu men kan inte släppa oron över ev invärtes tumör iom hull. (Uträknat foderstat, mask, tänder, ppid etc kollat dock ska vi ta om ppid proveti höst)

Alva gör väl exakt noll framsteg vad det gäller gräsfronten och jag känner mig bra lost. Just nu är min ända plan och hopp att hon faktiskt har klarat en viss mängd gräs förut, så om jag bara lyckas få upp henne i kondition så hon inte blir smällfett direkt kanske hon kan få beta någon mager plätt någon timma innan motion så att dikes kanterna inte är det ENDA stället hon kan hitta/få tag på gräs.

O just ja, hon hade kolik, Igen, när hon dessutom vare ute 24/7 nu under sommaren (enda gången hon dricker hyffsat på egen hand) samt ändå fortsatt ge henne extra gottavatten. Hon är den enda som får problem, kan inte låta bli o oroa mig för att hon har något underliggande problem mer än att hon bara är dålig på att dricka..

Så, ja just nu känns det mesta hyffsat pissigt bara...

Mitt mål är ganska lågt satt, jag hoppas kunna komma upp i sadeln igen i början av hösten. Då borde min fot hunnit läka ihop så pass att jag får lov att rida igen för kirurgen, väntar på tid för sista(?) återbesöket. :)

Mitt mål för året var/är att starta MSVA. Målet är inte uppnått än men på god väg. Gör rörelserna hemma men lite spänning på tävling gör att vi inte är redo att ta steget riktigt än, när han blir spänd blir han lite introvert och då känner jag att han inte kommer ha energi till såpass krävande rörelser. Så vi jobbar på och året är inte slut, så vi får se om vi gör det eller om det blir till våren 😊

Jollboll: blir tre nu och ska ridas in. Kanske visas på treårs, om jag mäktar med det.
Nickis: blir sex år nu och det vore kul att rida för tränare, han är mest riden ut i skogen (men har skuttat några hinder och är “grundskolad” på banan). Kanske prova på lite terräng? Finns flera banor med träningar på rimligt avstånd. Nåja vi får se!
Jag ska inte göra planer.

Nickis fick problem med bakknäna plus fång och vilar sedan slutet av maj. Så himla trist, för vi kom igång bra i våras och jag hade en vision om en ridsommar med träningar och pay & jump.

Jag har själv fått bekymmer med min rygg och Jolly är inte mer än sadeltam pga min bristande ork. Funderar på om jag ska sälja henne istället, eller skicka på inridning och sen sälja, eller behålla, eller…eh… jag har inte så hög motivation till nåt just nu.

Mitt mål var att fortsätta utvecklas, ha roligt tillsammans och starta fälttävlan 😄
Än går det över förväntan! Vi har utvecklats väldigt mycket i alla tre grenar. Gjort två dressyrstarter i LA1 på lång bana och vunnit bägge på fina procent 🤩
Även startat två fälttävlan och blivit placerad i bägge!
Ärtan är helt fantastisk på alla vis och jag är glad för henne varje dag oavsett om vi tränar, tävlar, rider ut i skogen eller bara har en ledig dag och gosar i hagen ❤️

Storm har tränats en hel del belöningsbaserat, främst omvårdnadsgrejer, men även lite stärkande övningar för kroppen. Lite körning har det också blivit, vi har så kul när hon vill bli selad. :love:

Pål (min nya häst) kommer om några dagar och målet med honom i år är att lära känna honom och börja introducera belöningsbaserad träning. Kanske kommer vi så långt så vi kan träna lite omvänd rundkorall eller löshoppa lite.

Håller igång min efter lite sommarvila :). Ökade på motionen med distansutmaning före det; körde ute 1 mil uppdelat på ett par turer och red 4 mil uppdelat på ett antal turer- hann detta under första halvan av juli, vilat sedan resten av månaden :). Nu håller vi på att komma igång igen 😊.

Så trist med din fina Ariel 😪 men spännande med din nya stjärna (utöver ponnyn såklart) :)

Så ledsamt med Ariel! Henne har du väl haft länge?

För egen del, så är allt stoet inriden som planerat. Hon har till och med hoppats med dottern.

Men sorgligt nog kommer hon att säljas. Hon blir inte liten dressyrhäst, utan stannar på d- ponnymått.

Så nu stundar jobbig tid med försäljning och att hitta bästa tänkbara hemmet. Jag avskyr det...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka