Mål och planer 2026!

Bukefalos 30 år!

Med Freddie hoppas jag på något slags mirakel - att vi kan hitta vad som är fel på honom och hjälpa honom med det, annars är nog nästa år året jag måste fatta något beslut, han har varit skadad sen i april och han mår inte bra. :(

Med fuxen är det lyckligtvis roligare - han ska ut och tävla lite hoppning i vår, han är ff väldigt grön i hoppningen trots att han nu blir 8 men där är planen att debutera nån 90-klass i mars och sen tuffa på där och ge oss ut och träna lite terräng så fort det går för att förhoppningsvis debutera H90 på Ryttis v20. :)
Kanske jag låter matten debutera nån dressyrstart också... :angel: :D
Matte säger att hon nog tänker göra det. Senaste dressyrstarten var hösten 2014 så det är väl på tiden. Några LB-klasser bör väl gå att hitta. Sen hoppas hon på att våga börja skutta lite nån gång under året, men tänker definitivt inte sno honom vad det gäller hopptävlandet.
Sen hoppas ju jag också på ett mirakel vad det gäller Freddie, jag saknar dressyrandet på honom.

Min ponny ska gå kvar i ridskoleverksamheten i ett halvår, vad som händer efter det vet jag inte ännu - för mitt främsta mål är att hitta en ny stallplats på en helt (för oss) ny ort. Skulle vilja ha en häst till, men det beror på vad vi hittar för stallplats.

Storm: Jag vill fortsätta att träna de stärkande övningar vi gör (matta, lastpall, madrass) och köra så ofta vi känner för det. Hon har uttryckt en önskan om att få springa mer, så minst en gång i månaden ska hon få vara lös på ridbanan (det är lite trixigt då hon bara får vara där kvällstid och så måste jag stänga haggrindarna, flytta undan allt foder och ”ponnysäkra” staketet på ett par ställen). Sen är jag sugen på att testa fritt följ och kanske få till lite baklängeskedjor.

Pål: Vi ska promenera runt området, kolla in ridbana och ridhus. Börja med lite förberedande övningar inför inridning, han kan t.ex. inga rösthjälper öht. Tänker främst parkering och omvänd rundkorall, men även stärkande övningar som Storm gör. Jag får se om jag kanske säljer honom, ork och lust är låg.

Med Storm har jag uppnått de flesta mål. Vi flyttade till Påls stall i början på april. Det har underlättat träningen massor! Förutom de stärkande övningarna (som vi nu kan göra helt löst) och körning så har vi jobbat en del med fritt följ. Hon har också sprungit lös en del både på ridbana och ridhus, det är roligt! Men allra bäst är att hon för första gången i sitt liv fått en kompis. :love:

Jag ska ta tag i de där baklängeskedjorna snart… Blev peppad när mina tränare tyckte det var dags att steppa upp träningen med tex madrass-fritt följ-lastpall. Så det ska vi nöta framåt!

Pål har gått många promenader och blivit allt modigare. Ridhuset är fortfarande lite läskigt, men ridbanan är en trygg plats där vi tränar roliga saker. Han är ruskigt duktig på fritt följ, rösthjälper för halt, skritt och trav sitter fint nu. Han är skeptisk till mattan, men har stått på lastpallen ett par gånger. Parkering vid uppsittningspallen behöver vi nöta mycket mer på dock.

Vet fortfarande inte om jag ska behålla eller sälja, det ändrar sig lite från dag till dag. Ibland tror jag vi passar ihop och ibland tror jag att jag bara har FOMO och därmed inte törs sälja.

Har nog inga riktiga mål alls faktiskt. Men lite.. drömmar? Förhoppningar? Ingenting som måste bli men som kanske är något att sträva mot?

Nova❤️ hon blir 4 år nästa år.
Hon ska få hoppa under ryttare och starta någon pay and jump. Men jag rider inte då🤣
Om hon känns mogen och redo vill jag att hon ska starta första riktiga tävlingen till hösten, kanske på hemmatävlingarna. Men bara om hon känns redo.
Desamma med dressyren. En LC på hemmatävlingarna hade varit så roligt, om hon är redo!
Annars kunna rida ut dit jag vill utan konstigheter. Kunna gymnastikhoppa lite hemma och bara ha kul och utvecklas i våran takt❤️ utan bocksprång!!
Jag ska prova att mäta henne nu till våren, ifall hon klassas in som D-ponny.

Mini❤️ blir två år?! Mina drömmars häst😍 förutom haflingern, hon var det på riktigt i så många kategorier.
Hon överraskar mig ofta, har så stort förtroende och vill vara till lags. Mild och klok.
Ska få testa på löshoppning under vårvintern. Testa longera lite och när det blir ljust och bra underlag igen, följa med Nova på promenad i skogen.
Till hösten kanske jag sitter på henne?! Det är ingen brådska och jag är inte alls säker på att jag kan göra det själv, har dåligt med hjälp hemma också. Men kanske! Annars får hon åka iväg. Men det kanske blir på våren -27.

Här går det mycket bra!
Nova hoppar små banor under ryttare och har hoppat 40cm på pay and ride! Vi rider ut dit jag vill men jag är lite feg med galoppen än, ifall hon drar på en tvärnit🙈 men vi galopperar absolut! Hoppar lite också.
Hon har också startat LC dressyr på bortaplan över all förväntan, 64%. Blir nog några fler tävlingar iår. 😊
Tyvärr är hon mätt till 151cm men det är som det är!

Mini❤️❤️❤️ tror jag kan rida in henne själv. Har hängt och suttit på henne ett par gånger, ensam och lös och hon är jättesnäll och väl förberedd. 🤩 har löshoppat jättefint och går gärna på promenad.

Ser fram emot hösten och kanske framförallt nästa år med en 5 åring och en 3 åring!

DD39848F-DE1C-4FE5-9E88-3878565F753C.webp

Hästen som blir sju ska tävla Msv B WE, förhoppningsvis med stabila resultat. Troligen kommer han gå en eller annan dressyrklass också, Lätt A till att börja med. Han som blir 15 ska jag göra roliga saker med, rida ut, träna WE, leka och lattja. Jag är lite sugen på att testa om det skulle gå att rida med garrocha på honom - det skulle kunna vara så att han är så mogen att han kan hantera det nu.
Sjuårige P har tävlat Msv B WE hela våren med stabila och fina resultat. Bitvis är han verkligen galet fin, och vi jobbar på den största svårigheten han har just nu - att stå still i halterna. Jag undrar vad någon som kom förbi och ställde sig och tittade på ett av våra träningspass skulle tänka, det ser inte ut som vi gör någonting tänker jag! När det gäller dressyren har jag tänkt om. Iom att kvalreglerna ser ut som de gör ska jag försöka mig på Msv B:1 och B:2 istället för Lätt A. Vi har ridit en P&R på nästan 65% även utan att stå still i halterna, så förhoppningsvis ska vi innan året är slut kunna komma över 62% på tävling.
Med 15-årige G har jag lekt och lattjat enligt plan. Jag hade faktiskt glömt det jag skrev om garrocha, kanske ska testa det under semestern? Det tror jag kan bli kul!

Frasse kan ju nu räknas som både inriden och inkörd. Och jag har både ramlat av och slungats ur rockarden, så check på dem! Pay&jump (bombana) och WE-träning har också avhandlats. Så för 2026 lägger jag till att vi ska kunna fatta galopp för skänkel (just nu bara röst). Kunna hoppa en lägre bana (30-50). Hitta traven! Och utveckla tölten, kanske åka iväg på någon träning. Definitivt lastträna och åka till ett ridhus. Och komma ut på längre uteritter.
Vi har definitivt hittat traven! Vi skänkelviker även i trav och travar över 1 bom på volt (fler blir för komplicerat). Vi har inte kommit så långt med galoppen än, men han förstår skänkeln men har inte så mycket ork. Och hoppningen blir mest plockepinn! Han bjuder fint och försöker, men lyckas riva det mesta. Har därför inte lagt upp mer än enstaka hinder på 30 cm. Tölten går också fint och vi fortsätter med att finslipa den. Har inte lasttränat eller åkt till ridhus trots att jag betalade ridhushyra för jan-juni. Har varit på uteritter med sällskap och kört med (nya!)rockarden utan sällskap, men inte så långa rundor som jag hade tänkt än. Men året är ju långt ifrån slut! Ska jobba mer med uppbyggnad av styrka och mer dressyr. Jobbar i skänkelvikning, öppna och step-over i skritt och har fått ett par steg i sluta. Just nu är det lite sommarvila.

Det går framåt men i olika omfattning:

Halvblodet har kommit iväg på både markarbetskurs och sedan hyfsat regelbunden dressyrträning varannan vecka indviduellt. Samt i alla fall en uteritt utanför hemmaområdet men med planer för flera. Hoppningen har inte blivit av på länge pga svårt att lösa utan medhjälpare på marken. Men det ska väl hinnas med lite krysshinder i alla fall innan mörkret sänker sig igen, och sedan försöka hålla en rutin med små hinder någon dag på helgen i höst. Han har på det här halvåret blivit mycket säkrare och lugnare att lasta utan extra hjälp, men blir fortfarande lätt spänd och då trock i ridningen och ofta i ridhuset. Det bromsar utvecklingen lite och gör att jag inte velat testa någon tävling ännu innan han får större vana av nya platser och händelser. Men det är som sagt mycket kvar på året. Och där jag hittills varit lite defensiv och undvikit utmaningar så börjar jag nu vara tillräckligt säker för att söka upp utmaningarna och på så sätt jobba genom dem.

Nordsvensken har tyvärr ännu inte kommit iväg på någon utflykt med släpet eftersom jag behöver ha med någon lasthjälp första gångerna när vi kommer till en för honom okänd plats. Och det har jag inte lyckats lösa ännu. Han har lagt på sig för mycket vikt nu på betet så jag försöker konditionsträna honom med lagom försiktighet så han inte överansträngs men ändå får jobba av en del.

"Ponnyn"/den övervuxna ponnyn som inte rids är ju också den som det blir minst tid för. Men vi har gått lite promenader, longerat och övat lite avsuttet och igår hade vi miljöträning med olika skrämmande föremål när det blåste friskt. Han sköter sig bra i allt vi gör och framför allt verkar han nöjd och glad. Och det är ju inte så illa!

Halvtidscheck
Shettisen gör skolor i båda varv i skritt , vi har inte kommit till trav än. Hon har fått dra stockar i skogen och harv men vi har inre hittat någon lämplig kup eller 4-hjulsvagn än, men med tanke på hur stabil hon är lät det bara vara att tuta och köra mär vi väl hittar. Sen är hon betäckt så vi hoppas på en kopia 2027 som framtida parhäst 🙏

Ungponnyn såldes och vi köpte ett annat russ. Men har fortfarande målet att köra den istället med släpande redskap och vi är väll ungefär halvvägs då hon dragit däck med draglinor. Är inkörd för vagn men en lite mer nervös individ så vi får ta det sakta men säkert.

Shettisen - är ju primärt dotterns ponny men för min del ska jag introducera fler redskap som domänsax, harv, potatiskup och om vi får tag på en liten fyrhjulig vagn också. För att använda henne lite runt gården/skogen, hon är bara sparsamt körd i rockard innan vi köpte henne men älskar körning. Har även som mål att få till skolor i skritt och trav vid tömkörningen.

Ungponnyn - om vi inte bestämmer oss för att sälja och köpa en ponny som dottern kan rida inom snar framtid så är målet att kunna köra med släpande redskap på åkern och få henne dräktig till sommaren. Sen till hösten börja rida in.

Ärtan är fräsch och fin att rida 🥰
Har gjort tre ft-starter, första rev jag bort mig, andra blev vi fyra och den tredje vann vi 👑
Kommer dock bli max två starter till den här säsongen, en katt fick ögoninflammation och den andra behöver munsanering och då prioriterar jag såklart bort att tävla.

Har gjort några dressyrstarter i främst LA3 och trots att vi ligger stadigt i procent så känner jag mig så dålig efter varje start när jag inte riktigt får till det som jag vill inne på banan så där har jag helt tappat sugen.
Är omotiverad till att träna för tävling öht just nu. Älskar att vara i stallet, pyssla och rida men inte det där extra som krävs för att tävla.

Hon är en drömmig häst och jag är fortsatt glad för henne varje dag ❤️
DSCF6989.webp

Det går framåt! Vi har lastränat utan problem men inte åkt någonstans än. Kan lasta och lasta ur utan hjälp. Och vi har ridit ut själva och gjort en längre uteritt med sällskap. Galoppfattning för skänkel börjar sitta, men fortfarande lite för lite ork, jobbar på det. Traven blir mer och mer stabil och har hittat lite form på volt.

Liknande trådar

• Mål och planer 2026
  • Tävlingsmål 2026
  • Mål och planer 2025 (alla inriktningar)
  • Mål och Planer 2025

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka