Måla bruna lister vita?

Silver Girl

Trådstartare
Jag ska få nycklarna till min nya lägenhet nästa vecka och tapetsera om lite innan jag flyttar in. Helst skulle jag också vilja måla om listerna kring fönster och dörrar i två rum. De är idag mörkt bruna och jag skulle helst vilja ha dem vita. Har pratat med en del i bekantskapskretsen om detta (ej några proffs, men hemmafixare) och det ska tydligen vara väldigt svårt att få det bra, dvs att få den vita färgen att täcka utan att det mörka lyser igenom.

Någon som provat detta? Blev det bra? Eller behövs professionell hjälp för att få det bra? Eller speciell färg?
 
Sv: Måla bruna lister vita?

1. Tvätta med målartvätt
2. Grundmåla med grundfärg
3. Måla med din valda färg
4. Måla med den valda färgen igen

Det borde räcka.
 
Sv: Måla bruna lister vita?

Först måste du förstås kolla att det är trälister eftersom det inte är självklart. Men ja, du kan måla över dem. Men lister är ganska billigt att köpa och om det inte är några mängder du behöver skulle jag vilja tipsa om att åka till byggvaruhuset och helt enkelt köpa vita lister och lägga de mörkbetsade listerna i något förråd någonstans. Så kan du återställa när du flyttar om du vill, och du sparar en massa jobb och tid.
 
Sv: Måla bruna lister vita?

Jag röstar också för att byta ut dom. Färgen kostar förmodligen nästan lika mycket som nya lister... (Kanske inte riktigt, men kvalitetsfärg är inte gratis.)
Och det krävs några strykningar för att det ska täcka. Dessutom är det lättare att tapetsera om man tar bort listerna först :) (Om det är samma rum förstås.)
 
Sv: Måla bruna lister vita?

Det jag tycker är allra svårast med att måla mörka lister ljusa är kanterna, för färgen vill av naturliga skäl inte ha samma tjocklek på kanten av listen som på övriga delar så antingen får man minst 2 mörka streck eller så får man måla typ 1000 ggr.

Så även jag röstar för att köpa nya lister, betydligt enklare och mindre tidskrävande och slutnotan bör bli ungefär detsamma.
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
995
Senast: cewe
·
Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 467
Senast: sweep
·
Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: majola
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp