Måla oljad ek?

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare MiniLi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 14 645

MiniLi

Trådstartare
Jag har ett bord, sex stolar och en byrå i oljad ek som jag vill måla vita. Går det?
Skulle vilja ha så att ådringen syns, är så fint :love:
Hur går jag till väga?
Förarbete?
Vilken färg ska man använda sig av?

Sv: Måla oljad ek?

Du måste slipa bort all gammal olja och rester, dvs ett ganska tufft jobb men köp en slipmaskin för några hundringar så går det snabbare.
Sen laserar du det vitt och lackar klarlack ovanpå. Innan du laserar så blöta lite lätt med vatten och slipa en gång till med fint slipppapper så riskerar du inte ätt der reser sig.

Vill du bara måla vitt behöver du bara rugga lätt med slipen och sen använda lackfärg.

Hur vet jag om jag fått bort all olja? Den syns väl inte direkt?

Slipmaskin har jag redan, så det är inga problem :)

Du ser det ganska väl i porerna, men får du inte bort precis allt är det inte hela världen.

Liknande trådar

Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Jahopp
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 904
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
382
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?