Måla om huset/gården kanske?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare thevalley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 875
T

thevalley

Jag funderar på att måla om boningshuset i sommar och nu vill jag att ni lägger in bilder på era gårdar så jag får lite inspiration.

Vi har en helt vanlig gård med stora ekonomibyggnader målade i falurött och nu funderar vi på vilken färg boningshuset ska få. Ett vanligt hus från sekelskiftet har vi, 2 plans ca 200 kvadrat boyta.

Jag vill att huset ska synas väl, matcha mot faluröd och kännas lantligt. Det känns också viktigt att det känns som en gård, och inte en villa om ni förstår hur jag menar...
Funderade på herrgårdsgult med vita knutar (men svårt med rätt kulör av det gula?) eller vitt med ljusgrå eller ljusgröna knutar.

Kom med tips och bilder så blir jag glad:bow: :bow: :bow:

Sv: Måla om huset/gården kanske?

Jag har inga bilder, vi ska nämligen också måla om huset till sommaren. Samma sak för oss, alla övriga byggnader är faluröda. Det som vi lutar mest åt nu är vitt med röda (ganska mörk, mer åt vinrött kanske) knutar och fönsterfoder. Har sett det på några ställen, är otroligt snyggt. Speciellt om man har spröjs på fönstren (såna där gamla fönster med fyra små rutor upptill)och målar även det rött... :d
Annars är ju herrgårsgul ett alternativ, men det passar inte vårt hus då jag tycker huset ska vara lite herrgårdslikt isf.
Det är svårt med färger faktiskt, då jag känner likadant som du, att det inte får kännas som en villa...
Annars tycker jag rött med vita knutar och blåa (tror nyansen kallas dala-blått eller nåt sånt...) dörrar och fönster är jättemysigt, men det passar ju bäst på en stuga.

Hej,
Vi bygger ju allt nytt nu, och stallet blir traditionellt faluröd med
svarta knutar och vita fönsterfoder etc.

Huset skall målas med en ljus beige, med mörkröda knutar (ser ut som faluröd) och med vita spröjs. Vi har inte börjat måla huset ännu, det gör vi till sommaren, men det kommer att bli ungefär så här:

67670756.jpg

Byggnaden ovan är fr Mellby-garage.
Jag tyckte att det passade bra ihop med stall-färgerna.

Lycka till
//Jezz

Det låter snyggt med vitt+vinrött men jag har aldrig sett det IRL tror jag. Ingen som har några bilder?

Till Jezzibell- jättesnyggt garage, snygga kulörer.
Jag tror dock att ert hus passar bättre i den kulören än mitt skulle göra, eftersom ert är nybyggt, då kan man ta lite "fräsigare" färger.

In med fler bilder ni andra! Kanske någon som har före-efterbilder?

En annan färg som skulle kunna passa på ditt hus,
kanske vore dalablå med falufärgade knutar?
//Jezz

Här ser man en liten bit av denna färgen:
65310930.jpg

Ta dig en titt på omgivande gårdar och hur de ser ut, det blir allra bäst om stället smälter in i landskapet. I stället för herrgårdsgul finns en blekare variant av gult som är rätt vanlig, t ex. Eller vitt eller blekt grönt.

En gammal tradition är att huset är "finast" och sen djurstallarna med hästarna, korna osv i "fallande ordning" där t ex dörrar och ingångar blir allt enklare. Det finns ju också fler sätt att "märka ut" huset och gården än just färgen - även om den är otroligt viktig.

Nej, har inga bilder men kom på en annan sak. När sambons föräldrar målade om deras hus i somras så tog dom bilder på huset och så ändrade sambon färgen på deras hus i Photoshop. Funkade jättebra, och så kan man se sitt eget hus i alla olika färger som man funderar på! Om du inte kan med Photoshop själv så kanske du känner någon som gör det.

Liknande trådar

Hemmet Hur bestämmer man sig för vilken färg man vill ha om man ska måla om huset? Rött eller vitt känns fint, Det måste passa in och ge en... 2
Svar
20
· Visningar
3 443
Senast: iNHALE
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 435
Senast: Magiana
·
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 458
Senast: Chili
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och... 2
Svar
37
· Visningar
10 030
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023