Malin Fransson: Idiotiskt upplägg i VM – för publiken och hästvälfärden

Bukefalos 30 år!

Det är jättekul att kunna kalla sig VM-ryttare i hoppning.
Men alla är inte kallade att vara det.
Hoppningen växer i rekordfart och på fyra år har antalet lag i VM ökat från 22 till 31. Det leder till extremt långa tävlingsdagar, och till att vissa ekipage som deltar inte är mogna uppgiften.

Jag han läsa innan den låstes.

På sätt och vis håller jag med.

Alldeles för många ekipage som inte var mogen uppgiften. För många starter totalt.

Debattörens tanke är två separata klasser där de bästa ekipagen hoppar en svårare bana. De mindre erfarna en lättare.

Kanske lite dumt att kalla det A och B.

Sen håller jag helt med om att det borde vara svårare att kvala in. Samtidigt är det ett VM. Går det att kalla en tävling för VM när (i stort sett) enbart Europa och USA deltar?

Om man ser till de ekipage som klarade av banan på vettigt sätt kommer majoriteten från Europa och USA...

Lite virriga tankar ... andemeningen håller jag egentligen med om .... men omöjligt att utföra i praktiken.

Sen kan man fundera på vad alternativet är ... jag vet faktiskt inte ... ett VM där kanske 10-15 länder har ryttare som har på den här nivån att göra?

Strängare kontroller där domare faktiskt blåser av? Vore jättebra, men är det genomförbart i praktiken?

Regel om automatiskt uteslutning vid tredje rivningen? Kanske...

Strängare krav på utrustning (förbud mot dubbla bett, spö och sporrar)? Definitivt.

Eller så slutar vi tävla med djur överhuvudtaget...

Om en löpare eller hoppare blir uttagen till VM eller OS kommer hon/han inte vidare från kvalet ... nu tänker jag verkligen högt ... Kanske göra något liknande?

Gör en kvalklass och enbart kanske 40-50 ekipage går vidare? Vet inte om det är genomförbart. Skulle åtminstone solla ut de som absolut inte har på VM att göra...

Jag spånar bara fritt, skulle man kunna ha enklare hoppning som kval för svårare?
Fem första hindren på 140 nivå, fel på dessa hinder så är man avblåst där, nästa fem på 150 nivå och fel på dem så är man avblåst och sista fem på 160 nivå?
Fast problemet är ju ryttare som inte är nog bra som sitter på hästar som är så bra att de ändå klarar banan. Det blir inte så roligt att se men syns inte i resultatlistan hur illa det såg ut.

Och ska man vara krass så såg ju Sveriges ekipage inte bra ut i finalrundan heller, trots skickliga ryttare. Det är svårt med utslagsgivande banor för de allra bästa (för de såg det ju bra ut, och man måste kunna skilja mellan medaljerna på dem) och inte göra det för svårt för ganska bra ekipage (typ de svenska i finalen i år då) eller farligt/omöjligt för de orutinerade som behöver få kunna vara med för att bredda sporten.

Fälttävlan hade banor med många alternativ, vore det något?
Lite enklare linjer, men med vägar som tar längre tid?

Inser att det är väl i princip omöjligt då det tyvärr ofta är de penningstarka nationerna som berörs och det blir subjektivt och risk för att missbrukas, men jag tycker banne mig man borde införa varning/uteslutning för farlig ridning i banhoppning också! En misstag kanske kan vara ok och anses mänskligt men när de sätter hästen i skiten både andra, tredje och fjärde gången borde ett dommarkollegium kunna avbryta ritten.

Inser att det är väl i princip omöjligt då det tyvärr ofta är de penningstarka nationerna som berörs och det blir subjektivt och risk för att missbrukas, men jag tycker banne mig man borde införa varning/uteslutning för farlig ridning i banhoppning också! En misstag kanske kan vara ok och anses mänskligt men när de sätter hästen i skiten både andra, tredje och fjärde gången borde ett dommarkollegium kunna avbryta ritten.
Det finns men borde absolut brukas mera.

Fast problemet är ju ryttare som inte är nog bra som sitter på hästar som är så bra att de ändå klarar banan. Det blir inte så roligt att se men syns inte i resultatlistan hur illa det såg ut.
Exakt, eftersom en del av dem kom runt felfritt ändå vettetusan om det är rätt sätt att komma åt problemet... Högre krav för att kvala in (fler rundor som visar på att man kan leverera konsekvent) och/eller att man oftare avbryter ritter känns kanske rimligare. Om fler ritter avbryts kommer väl samtliga nationer på sikt sluta skicka ryttare som inte kan rida vettigt också.

Exakt, eftersom en del av dem kom runt felfritt ändå vettetusan om det är rätt sätt att komma åt problemet... Högre krav för att kvala in (fler rundor som visar på att man kan leverera konsekvent) och/eller att man oftare avbryter ritter känns kanske rimligare. Om fler ritter avbryts kommer väl samtliga nationer på sikt sluta skicka ryttare som inte kan rida vettigt också.
Dessutom om det kommer in en bedömning av hästvälfärd under ritten (och risk för avblåsning) så kommer ryttarna rida bättre… det är tråkigt att det ska påverka men finns en risk för sämre tävlingsresultat och officiell ”skam” så kommer hur man rider påverkas. Och till det bättre då.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka