Malinois valp tips?

Oavsett vilken typ av cockerspaniel så är det inte en hund som brukar/ska ha mycket skärpa. Finns ju massor med andra raser som blivit populära snabbt med att vad det medför, dalmatiner, collie, welsh corgi pembroke och shiba exempelvis, som ändå inte är med i topp 10.

Jag ser också att sidan inte är bra översatt men valde att fokusera på just de topp 10 raserna som studien kommit fram till. Vilket ändå är basen i denna diskussion, vilka raser som biter oftast. Trovärdigheten i studiens resultat är inte noll, även om sidan som presenterar den inte är så trovärdig.

Nej listan är inte korrigerad för förkomst, men schäfer är också en mycket vanlig ras. Att både cocker spaniel, golden och labbe är i samma lista som schäfer (som ändå ska ha skärpa, dådkraft osv), påvisar att det inte är helt utan grund de är med i statistiken. Om det är en på hundra goldens och en på hundra schäfrar så visar det ju ändå på att golden inte är så "safe".
Det är inte fråga om olika "typer av cocker spaniel", det är två olika raser som har blandats ihop. Sluta skriv "cocker spaniel"! Det är en annan ras än vad studien avser!

Sen är det fråga om en undersökning som baseras på material mellan 1970 och 2019 verkligen säger något om vilka raser som biter oftast. Jag kan som sagt inte komma åt själva studien, men tycker att sidan verkar vara ett riktigt tveksamt underlag för diskussionen.
 
Senast ändrad:
Det är inte fråga om olika "typer av cocker spaniel", det är två olika raser som har blandats ihop. Sluta skriv "cocker spaniel"! Det är en annan ras än vad studien avser!

Sen är det fråga om en undersökning som baseras på material mellan 1970 och 2019 verkligen säger något om vilka raser som biter oftast. Jag kan som sagt inte komma åt själva studien, men tycker att sidan verkar vara ett riktigt tveksamt underlag för diskussionen.
Jag vet att det finns två raser som båda har namnet "cocker spaniel" i sitt hela namn, så det behöver du inte förklara. Jag har inte heller tagit personlig ställning till vilken av raserna det är som är med i statistiken (Eng eller am).

Här en annan källa som är bättre utformad än den jag länkade innan, men med samma slutsats, det är inte bara bullhundar och mallar som biter, och att goldens/labbar/am cocker spaniel inte gör det för att de saknar skärpa. https://allpetslife.com/dog-bite-statistics/
 
Jag vet att det finns två raser som båda har namnet "cocker spaniel" i sitt hela namn, så det behöver du inte förklara. Jag har inte heller tagit personlig ställning till vilken av raserna det är som är med i statistiken (Eng eller am).

Här en annan källa som är bättre utformad än den jag länkade innan, men med samma slutsats, det är inte bara bullhundar och mallar som biter, och att goldens/labbar/am cocker spaniel inte gör det för att de saknar skärpa. https://allpetslife.com/dog-bite-statistics/
Jag vill bara inflika att bitstatistik från USA och liknande är väldigt missvisande för Sverige då våran hundhållning skiljer sig stort.
I länder där hundar varken tränas eller motioneras, ja knappt ens är utanför planket som omger tomten, så är det inte konstigt att reaktiva beteenden uppstår. Ffa hos bruksraser, arbetsraser och liknande som kräver mer stimulans än normalhunden.
 
Jag vill bara inflika att bitstatistik från USA och liknande är väldigt missvisande för Sverige då våran hundhållning skiljer sig stort.
I länder där hundar varken tränas eller motioneras, ja knappt ens är utanför planket som omger tomten, så är det inte konstigt att reaktiva beteenden uppstår. Ffa hos bruksraser, arbetsraser och liknande som kräver mer stimulans än normalhunden.
Absolut det är jag helt med på. Men hittade ingen användbar svensk statistik som var aktuell.
 
DET är skit bakom spakarna anser jag! (Holländarna hade samma rykte ett tag)
Belgarna är för snygga för sitt eget bästa, tyvärr.
Njä säger jag. Träffat flera mallar som inte varit särskilt behagliga trots duktiga ägare. Mitt ex blev helt oprovocerat biten av en. Men mitt intryck är att det har blivit bättre?
 
Njä säger jag. Träffat flera mallar som inte varit särskilt behagliga trots duktiga ägare. Mitt ex blev helt oprovocerat biten av en. Men mitt intryck är att det har blivit bättre?
Jag tycker snarare att det blivit sämre, dom är för populär helt enkelt. Många som går över från annan (bruks-) ras gör inte tillräcklig research - det är en Belgare i grunden, på gott och på ont. Kvick i huvudet, kvick i benen, känslig OCH skarp = svår kombo.
 
Jag måste nog dessvärre också sälla mig till de som sett att mallen blivit sämre. Det har blivit väldigt mycket hetsavel för att få fram explosiva IGP- hundar och rasen har ökat kraftigt i popularitet. Snabbare än vettig avel har kunnat lösa efterfrågan.
Jag har flera hundbekanta som har eller har haft "sin sista malle" och bytt ras.
Dessutom har autoimmuna sjukdomar börjat ploppa upp i rasen.
 
Jag tycker snarare att det blivit sämre, dom är för populär helt enkelt. Många som går över från annan (bruks-) ras gör inte tillräcklig research - det är en Belgare i grunden, på gott och på ont. Kvick i huvudet, kvick i benen, känslig OCH skarp = svår kombo.
Jag hade t ex aldrig ens tänkt tanken på att ta mig an varulven om det inte var för att hans linjer har mycket bra MH och rent från veterinära anmärkningar. Samma med de andra jag hade tillsammans med ex, bra linjer med trevligt temperament, tyvärr fick en PRA. Fanns ingen anmälningplikt på det då men jag bad veterinären att ändå skicka in till SKK. :(

Fåntratt har jag hämtat i Norge, han har linjer från en uppfödare jag haft ögonen på i ca 20 år. Också en omplacering.
 
Jag tycker faktiskt lite tvärtom, jag både träffar och hör om fler och fler öppna och sociala mallar! Så även här är det väl en fråga om linjer, och de uppfödare som lägger vikt vid sociala trevliga hundar - och de som tycker att det räcker med kamp och arbetslust.
 
Jag är för övrigt helt emot att dela upp rasen i två, bruksbelgare och utställningsbelgare. I mina ögon är det att förstöra rasen och rätt vad det är har vi samma problem som med t ex schäfern.

Dessutom är ofta "utställningsmallar" rätt otrevliga exemplar - arbetslust men utan riktig förmåga, och skärpa utan ett stabilt nervpaket. Lite rädslor på det - huuu. :( Att "dämpa ner" arbetsegenskaperna låter sig inte göras utan att det blir en massa andra trista bieffekter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 448
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 537
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp