Malinois valp tips?

Aldrig ifrågasatt det. Men om jag får välja på att en nybliven malleägare ställer en fråga på bukefalos och att inte ställa frågan alls föredrar jag det första. Oavsett finns det ingen anledning att ifrågasätta ts lämplighet att ha rasen för att den ställer en fråga.
Nej, det håller jag med om, men tyvärr är det ju väldigt svårt att ge råd utifrån den ganska vaga beskrivningen som TS givit. Dessutom verkar ju TS ha lämnat tråden för flera dagar sedan.
 
Nej, det håller jag med om, men tyvärr är det ju väldigt svårt att ge råd utifrån den ganska vaga beskrivningen som TS givit. Dessutom verkar ju TS ha lämnat tråden för flera dagar sedan.
Och jag har aldrig argumenterat för att människor på buke borde ge råd om den här typen av problem. Även om kunskapen finns är det som du skriver svårt på distans.
Jag tycker bara attityden ”Skaffar du malle ska du veta detta” är jäkligt tråkig. Jag vet att jag med flera försöker välkomna nya malleägare in i ”den här världen” och den typen av kommentarer hjälper inte.
 
Och jag har aldrig argumenterat för att människor på buke borde ge råd om den här typen av problem. Även om kunskapen finns är det som du skriver svårt på distans.
Jag tycker bara attityden ”Skaffar du malle ska du veta detta” är jäkligt tråkig. Jag vet att jag med flera försöker välkomna nya malleägare in i ”den här världen” och den typen av kommentarer hjälper inte.
Och inte ens de mest erfarna Malleägare fixar situationen alla gånger (eller hundägare, för den delen). En MYCKET van brukshundsinstruktör med lång erfarenhet av rasen, köpte en extremavlad Malle från ett annat land - och fick ge upp redan innan hunden fyllt 2. Den tog till anfall vid sina rädslor och fick avlivas då den till slut blev farlig. Mycket mycket oväntat och väldigt sorgligt för alla.
 
Nja en brukshund som får härja fritt kan bli rätt otrevlig, så man ska inte kategoriskt uttala sig som att man aldrig bör korrigera en nafsande valp. Det kan bli nödvändigt. Men också förödande, om valpen nafsar av rädsla i självförsvar. Därav att man måste se valpen, inte bara höra en beskrivning.
Var skrev jag att hunden skulle "härja fritt" .. Jag skrev att det bästa utan att veta varför valpen gör så är att Avleda.. Du förstår väl skillnaden på avleda och härja fritt.?

Om inte godis funkar för att valpen nafsar då...så måste ju en kamp leksak eller annan leksak funka bättre.. Jag har iaf aldrig varit med om en belgarvalp som inte gillar leksaker eller leka på andra typiska belgarvis..
TS skrev ju också att "hennes känsla var att valpen kände sig orolig/hotad och då om någon gång är det inte bra att tillrättavisa en belgare... Om den är orolig och korrigeras av matte/husse då så kan den bli värre...

Men självklart är att ta råd av någon som kan träffa valpen bäst
 
Nja en brukshund som får härja fritt kan bli rätt otrevlig, så man ska inte kategoriskt uttala sig som att man aldrig bör korrigera en nafsande valp. Det kan bli nödvändigt. Men också förödande, om valpen nafsar av rädsla i självförsvar. Därav att man måste se valpen, inte bara höra en beskrivning.

Men förlåt. Men bara för att man inte korrigerar bort utfall så behöver man ju inte låta sin brukshund härja fritt.

OM det är en osäker malle, som dessutom börjat försvara sig mot sin ägare redan och blivit osäker på denna. Så är det betydligt större risker med att fortsätta gå den vägen än att börja träna in alternativa beteenden och belöna dessa. Speciellt om man inte riktigt har fingertoppskänsla för hur, var och när man ska korrigera.

Men så har jag också sett hur fel och farligt det kan gå när man försöker korrigera bort sånt hos malle (av "duktigt" folk ska tilläggas).

Till TS: Detta är ett bra forum. Men vi, generellt, anser helt enkelt att man ska ha rätt stor erfarenhet/kunskap och ett bra kontaktnät när man skaffar en malle. Kom gärna tillbaka, vi är inte riktigt så farliga som vi verkar :D Vad säger uppfödaren? Har du några träningskamrater som är duktiga och kan hjälpa dig?
 
Jag tycker att köper man en sån hund du har bör man ha basic kunskaper och bra mycket mer faktiskt.
Både för hundens skull och även samhället som redan är fullt av småtjejer med nannydogs som har ihjäl småhundar på löpande band.
Eh vilken hundras tror du Malinois är ? Nannydogs kallar vissa - Staffordshire Bullterrier!.. Så du tror att dessa hundar och Malle har ihjäl små hundar på löpande band i Sverige Eller menar du utomlands där dom har kamphunds tävlingar, men dom hundarna tvingas att slåss.. Vilken större hundras som helst kan i princip ha ihjäl små hundar om dom har oturen att få helt fel ägare....Har aldrig hört att en Belgare skulle ha bitit ihjäl en liten hund...
 
Eh vilken hundras tror du Malinois är ? Nannydogs kallar vissa - Staffordshire Bullterrier!.. Så du tror att dessa hundar och Malle har ihjäl små hundar på löpande band i Sverige Eller menar du utomlands där dom har kamphunds tävlingar, men dom hundarna tvingas att slåss.. Vilken större hundras som helst kan i princip ha ihjäl små hundar om dom har oturen att få helt fel ägare....Har aldrig hört att en Belgare skulle ha bitit ihjäl en liten hund...
Jag drog en jämförelse och tyvärr har raser med lite skärpa på löpande band ihjäl småhundar i sverige för att dom har en ägare som inte vet vad dom har i kopplet eller inte har kunskap att hantera det dom har i kopplet.

En golden eller cocker spaniel eller hundratals andra raser med mjuk mentalitet hos en okunnig ägare har oftast inte intresse att ge sig på andra hundar som egen arbetsuppgift.
Dom går och gömmer strumpor eller ligger på sofflocket och väntar.

Så summan av det hela är att jag tycker det är skrämmande att man skaffar en ras som malle utan att veta hur man ska reda ut problem redan när hunden är valp samt inte verkar ha en uppfödare tillgänglig.
 
Senast ändrad:
Jag drog en jämförelse och jo raser med lite skärpa har på löpande band ihjäl småhundar i sveigige för att dom inte har en ägare som vet vad dom har i kopplet alt. Inte har kunskap att hantera det dom har i kopplet.

En golden eller cocker spaniel hos en okunnig ägare har oftast inte intresse att ge sig på andra hundar som egen arbetsuppgift.
Dom går och gömmer strumpor eller ligger på sofflocket och väntar.

Så summan av det hela är att jag tycker det är skrämmande att man skaffar en ras som malle utan att veta hur man ska reda ut problem redan när hunden är valp samt inte verkar ha en uppfödare tillgänglig.
Nu är TS redan ägare till en schäfer så hon är knappast helt bakom flötet och vem ger dig rätten att vara otrevlig mot en ny användare? Varulvens första ägare är polis, van med schäfrar och fick dåliga råd av sina kollegor på hundenheten och tappade kontrollen helt, jag fick en hund som inte litade på någon vid 1.5 års ålder. Jag lovade mig själv att om det inte fungerade skulle han inte behöva flytta mer utan isf avlivas, jag är hans fjärde hem och han fyller nu 10 år. Jag är definitivt ingen expert och vi har rykt ihop flera gånger men han har även lärt mig otroligt mycket.

Jag vet vad jag har och det har inte varit någon räkmacka de här åren men han är numer en glad hund trots att han inte är en hund för alla. Han skulle aldrig bita ihjäl en annan hund utan är helt säker med andra djur förutom råttor.
 
Eh vilken hundras tror du Malinois är ? Nannydogs kallar vissa - Staffordshire Bullterrier!.. Så du tror att dessa hundar och Malle har ihjäl små hundar på löpande band i Sverige Eller menar du utomlands där dom har kamphunds tävlingar, men dom hundarna tvingas att slåss.. Vilken större hundras som helst kan i princip ha ihjäl små hundar om dom har oturen att få helt fel ägare....Har aldrig hört att en Belgare skulle ha bitit ihjäl en liten hund...
En belgare kallas inte bitsk vallhund utan anledning :idea:
 
Bäst är såklart som tidigare nämnt att ta kontakt med uppfödare eller lämplig instruktör.
TS kanske har lämnat tråden men kan ju vara någon annan med samma problem som läser detta nån gång.

Gissningsvis är det både försvarsdrift och osäkerhet inblandat i beteendet. Viktigt att komma ihåg är att valpen gör egentligen inget fel, den reagerar på en retning vilket är helt naturligt, något som är lätt att glömma när det känns tungt. Hur vill du att den ska bete sig istället, ska den komma in till din sida? För där i ligger tryggheten. Man behöver lära sig läsa av sin valps kroppspråk (hur den ser ut i svanshållningen, blicken, musklerna, stänger den munnen etc) så man kan fånga upp den och lära den rätt beteende innan den går upp i varv, för den är inte kapabel att lära sig något om den ligger för högt i stress. Går du in och korrigerar valpen i det här läget, utan att ni har grundat en god relation i den sociala driften, så kommer den bara bli ännu mer otrygg. Så känn ingen stolthet eller att du ska fokusera på själva bitandet i det här läget, du som förare behöver vara den som behåller lugnet oavsett hur valpen beter sig.

I kombination med detta skulle jag jobba med kontakt allmänt så att valpen har mer fokus på dig. Experimentera med din röst och kropp, vad tycker valpen är spännande att du gör utan godis och leksak inblandat? Då är det lättare att få kontakt även vid retningar.
 
Jag ser mest tjejer i min stad och även tjejgrupperna på Facebook är fulla med tjejer med bullhundar, och nämner någon ordet kamphund läggs hundratals bilder ut på deras gullebullar med en bebis klängandes på huvudet.

Tjejer i tjejgrupper fulla med tjejer. Och deras hundar har ihjäl andra hundar på löpande band. Jävla tjejer alltså.
 
Tjejer i tjejgrupper fulla med tjejer. Och deras hundar har ihjäl andra hundar på löpande band. Jävla tjejer alltså.
Du kan gå med i valfri småhundsgrupp så ser du alldeles för många inlägg med småhundar med tratt och dränage samt rip inlägg.

Tycker det är extremt larvigt av dig att börja driva med mitt inlägg.

Det ÄR vanligt att dessa raser gör illa andra hudnae ENBART pga deras ägare inte kan sin egen hund/ras.

Tackar för mig nu.

Troll och hån tack och adjö.
 
Jag ser mest unga tjejer med dessa hundar i min stad och även tjejgrupperna på Facebook är fulla med tjejer med bullhundar, och nämner någon ordet kamphund läggs hundratals bilder ut på deras gullebullar med en bebis klängandes på huvudet.
Säger ju lite sig själv att det är mest tjejer med hund i en tjejgrupp? Inte riktigt en rättvis bild av hur den verkliga situationen är.

Jag drog en jämförelse och tyvärr har raser med lite skärpa på löpande band ihjäl småhundar i sverige för att dom har en ägare som inte vet vad dom har i kopplet eller inte har kunskap att hantera det dom har i kopplet.

En golden eller cocker spaniel eller hundratals andra raser med mjuk mentalitet hos en okunnig ägare har oftast inte intresse att ge sig på andra hundar som egen arbetsuppgift.
Dom går och gömmer strumpor eller ligger på sofflocket och väntar.

Så summan av det hela är att jag tycker det är skrämmande att man skaffar en ras som malle utan att veta hur man ska reda ut problem redan när hunden är valp samt inte verkar ha en uppfödare tillgänglig.
Mig veterligen är det rejält många goldens i statistiken när det kommer till hundbett. I en topp tio lista från 2019 är labrador, golden och cockerspaniel samtliga listade. https://sv.vsku.se/10-shocking-dog-bite-statistics-how-likely-are-you-get-bit
 
Du kan gå med i valfri småhundsgrupp så ser du alldeles för många inlägg med småhundar med tratt och dränage samt rip inlägg.

Tycker det är extremt larvigt av dig att börja driva med mitt inlägg.

Det ÄR vanligt att dessa raser gör illa andra hudnae ENBART pga deras ägare inte kan sin egen hund/ras.

Tackar för mig nu.

Troll och hån tack och adjö.

Är det småhundsgrupper eller tjejgrupper jag ska gå med i? Blir ett pass på det, oavsett.

Men om det är egen empiri som är underlag för diskussionen så har jag och mina hundar enbart blivit anfallna av lösa små pälsbollar på våra promenader, så man kan nog säga att kassa ägare finns i alla rasgrupper. Jag har för övrigt rätt god insyn i staffecommunitiet,
där finns allehanda typer representerade och de är väl i regel som folk är mest.

Hej då, då!
 
Säger ju lite sig själv att det är mest tjejer med hund i en tjejgrupp? Inte riktigt en rättvis bild av hur den verkliga situationen är.


Mig veterligen är det rejält många goldens i statistiken när det kommer till hundbett. I en topp tio lista från 2019 är labrador, golden och cockerspaniel samtliga listade. https://sv.vsku.se/10-shocking-dog-bite-statistics-how-likely-are-you-get-bit
Den riktiga källan är låst, men det är en amerikansk studie byggd på amerikansk data (som omfattar perioden 1970-2019). Och därför vill jag påpeka att "cocker spaniel" med all sannolikhet avser rasen amerikansk cocker spaniel som heter "cocker spaniel i USA". Den ras vi kallar cocker spaniel i resten av världen går i USA under namnet English cocker spaniel. Amris är en mycket vanlig ras i USA och har varit ännu vanligare. Efter Lady och Lufsen blev den superpoppis och det är som bekant sällan positivt för en hundras, vare sig när det gäller hälsa, temperament eller lämpligheten hos ägarna.

De som gjort websidan i länken har inte känt till skillnaden i översättning och helt okritiskt lagt in en bild på en (engelsk) cocker spaniel. Men det är alltså en annan ras som inte har något med denna bitstatistik att göra!

För övrigt är hela sidan en sällsynt dålig maskinöversättning. Trovärdighet noll.
 
Senast ändrad:
Jag drog en jämförelse och tyvärr har raser med lite skärpa på löpande band ihjäl småhundar i sverige för att dom har en ägare som inte vet vad dom har i kopplet eller inte har kunskap att hantera det dom har i kopplet.

En golden eller cocker spaniel eller hundratals andra raser med mjuk mentalitet hos en okunnig ägare har oftast inte intresse att ge sig på andra hundar som egen arbetsuppgift.
Dom går och gömmer strumpor eller ligger på sofflocket och väntar.

Så summan av det hela är att jag tycker det är skrämmande att man skaffar en ras som malle utan att veta hur man ska reda ut problem redan när hunden är valp samt inte verkar ha en uppfödare tillgänglig.

Alla erfarenheter ska någongång bli den första och alla raser likaså.
Likaså är varje individ unik även om vissa saker är rastypiska. Man kan ALDRIG bli helt förberedd på vad man ska få i en hund.

De bästa hundägarna är de som är ödmjuka och ber om hjälp. Att skriva folk på näsan hjälper ingen. Då är det bättre att vara tyst.

När jag födde upp bruksras blev det väldigt tydligt att både i min ras och i många andra fanns det gott om uppfödare som bara är intresserade av en liten klick av sina valpköpare. Av de som tävlar, helst på högre nivå och av de som köpte för tjänst. "Bruks-Maja" fick klara sig på egen hand. Ofta blev de tom idiotförklarande och hånade för att de tog hjälp på tex brukshundsklubb och liknande samtidigt som uppfödaren ansåg att det var bortkastad tid att hjälpa någon som inte skulle nå någonstanns (tävla)

Varför säljer de då till "Bruks-Maja"?
Jo för på det stora hela så är det en väldigt liten del av brukshundarna som blir tjänstehundar eller tävlingshundar på elitnivå. Köparna för den typen av hund är inte så himla många. Skulle detta endast vara målet med aveln så skulle raserna ha väldigt små populationer. "Bruks-Maja" och hennes kompisar behövs.

TS kan ha både stor kunskap och ha vänt sig till sin uppfödare. Hen kan också ha sökt hjälp hos tränare men i väntan på den även sökt input här. På ett forum där vi ofta hävdar att det finns stor kunskap.
 
Mig veterligen är det rejält många goldens i statistiken när det kommer till hundbett. I en topp tio lista från 2019 är labrador, golden och cockerspaniel samtliga listade. https://sv.vsku.se/10-shocking-dog-bite-statistics-how-likely-are-you-get-bit
Men det är väl inte så konstigt eftersom de också toppar listorna över vanligaste hundarna. Listan är ju inte korrigerad för förekomst. Tröttsam förvrängning av statistik. Säger ju ingenting om det är en på tio Pit bulls som biter medan en på hundra goldens.
 
Du kan gå med i valfri småhundsgrupp så ser du alldeles för många inlägg med småhundar med tratt och dränage samt rip inlägg.

Tycker det är extremt larvigt av dig att börja driva med mitt inlägg.

Det ÄR vanligt att dessa raser gör illa andra hudnae ENBART pga deras ägare inte kan sin egen hund/ras.

Tackar för mig nu.

Troll och hån tack och adjö.

Jag förstår ändå vilka människor du menar. Folk som skaffar shitbulls och ska bevisa för alla att de är såååå snälla och aldrig skulle skada en fluga ens.

Släpper ihop dom med diverse hundar, missar massor med signaler hunden ger och när hunden är tillräckligt gammal så ryker den ihop ordentligt med någon hund.

Har också sett att sådant ökat. Har för mig att någon polis/från SKK tagit upp detta också?

Att typ amstaffs ofta har aggression mot andra hundar är ju knappast nytt för folk på buke tänker jag. Lägg ihop det med naiva människor som tror att hunden blir vad du gör den till så ja, då händer skit också.
 
Den riktiga källan är låst, men det är en amerikansk studie byggd på amerikansk data (som omfattar perioden 1970-2019). Och därför vill jag påpeka att "cocker spaniel" med all sannolikhet avser rasen amerikansk cocker spaniel som heter "cocker spaniel i USA". Den ras vi kallar cocker spaniel i resten av världen går i USA under namnet English cocker spaniel. Amris är en mycket vanlig ras i USA och har varit ännu vanligare. Efter Lady och Lufsen blev den superpoppis och det är som bekant sällan positivt för en hundras, vare sig när det gäller hälsa, temperament eller lämpligheten hos ägarna.

De som gjort websidan i länken har inte känt till skillnaden i översättning och helt okritiskt lagt in en bild på en (engelsk) cocker spaniel. Men det är alltså en annan ras som inte har något med denna bitstatistik att göra!

För övrigt är hela sidan en sällsynt dålig maskinöversättning. Trovärdighet noll.
Oavsett vilken typ av cockerspaniel så är det inte en hund som brukar/ska ha mycket skärpa. Finns ju massor med andra raser som blivit populära snabbt med att vad det medför, dalmatiner, collie, welsh corgi pembroke och shiba exempelvis, som ändå inte är med i topp 10.

Jag ser också att sidan inte är bra översatt men valde att fokusera på just de topp 10 raserna som studien kommit fram till. Vilket ändå är basen i denna diskussion, vilka raser som biter oftast. Trovärdigheten i studiens resultat är inte noll, även om sidan som presenterar den inte är så trovärdig.
Men det är väl inte så konstigt eftersom de också toppar listorna över vanligaste hundarna. Listan är ju inte korrigerad för förekomst. Tröttsam förvrängning av statistik. Säger ju ingenting om det är en på tio Pit bulls som biter medan en på hundra goldens.
Nej listan är inte korrigerad för förkomst, men schäfer är också en mycket vanlig ras. Att både cocker spaniel, golden och labbe är i samma lista som schäfer (som ändå ska ha skärpa, dådkraft osv), påvisar att det inte är helt utan grund de är med i statistiken. Om det är en på hundra goldens och en på hundra schäfrar så visar det ju ändå på att golden inte är så "safe".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 937
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp