Malinois valp tips?

Hej!

Jag har haft min Malinois tik i ungefÀr en mÄnad. Hon Àr nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jÀtte bra och hon lÀr sig otroligt snabbt.

Nu dock de senaste dagarna har hon ibland börjat göra utfall mot förbi passerade mÀnniskor och hundar. Upplever det hÀnder mest pÄ kvÀllen men hÀnder Àven ibland nÀr det Àr ljust. Vi har börjat hÄlla lite mer avstÄnd till folk och försöker fÄ hennes uppmÀrksamhet med hjÀlp av godis vid möten. Men nÀr jag vÀll tappar den Àr den mycket svÄr att fÄ tillbaka dÄ hon morrar och skÀller istÀllet. Det brukar funka med lite extra avstÄnd till mÀnniskor men inte med hundar för dÄ blir hon galen.


Hon har Àven försökt bita mig nÀr jag gÄtt in och sÀger till.
Men har sjÀlvklart dÄ sagt till mycket bestÀmt och visat att det INTE Àr ok.


Min frÄga Àr: Vad Àr bÀsta sÀttet att fÄ bort detta beteende? Hur ska jag sÀga till för bÀst effektivet? Vad Àr det som triggar beteendet?
Min gissning Àr att hon kÀnner som orolig/hotad. Om sÄ Àr fallet hur ska ja göra för att fÄ henne att kÀnna sig tryggare??


Kan Ă€ven tillĂ€gga att jag Ă€r uppvĂ€xt med hund och har just nu Ă€ven en schĂ€fer tik pĂ„ 3 Ă„r. Är alltsĂ„ inte min första hund men bönar nu efter hjĂ€lp.


Vill gÀrna ta tag i detta direkt innan de eskalerar sÄ alla tips uppskattas!


Tack pÄ förhand
Det Àr faktiskt helt omöjligt att komma med bra rÄd pÄ nÀtet. Man mÄste se hunden för att fÄ en uppfattning om varför den beter sig som den gör, och hur den svarar pÄ ÄtgÀrder. Generellt sÄ behöver hundar ramar och regler, de behöver lÀra sig att nej Àr nej och att man inte kan vÀlja nÀr man har lust att lyssna. Men de behöver ocksÄ lÀra sig att samarbete lönar sig, att föraren fixar biffen och vad som Àr den korrekta reaktionen nÀr man möter en hund eller mÀnniska. Och sen har valpar, precis som barn, en begrÀnsad förmÄga. Ibland kan de liksom inte uppföra sig bÀttre i just den Äldern de Àr, och det Àr bara att vÀnta för det gÄr över av sig sjÀlvt. Var ligger bristen hos er? Vet du det?

Parallellt med att lÄga valpen hÀnga i en trasa tycker jag att det Àr lÀmpligt att lÀra in kommandot "loss". TÀnk dÄ pÄ hur hunden upplever lydnad av kommandot. Tar du undan leksaken sÄ kan den uppleva det som en bestraffning -det roliga slutar ju. BÀttre att trÀna mÄnga gÄnger att om den slÀpper, sÄ fÄr den leka igen. SkvallertrÀning Àr ocksÄ nÄgot som Àr effektivt pÄ hundar som har börjat göra utfall, poÀngen Àr dÄ att vÀnda hundens första tanke nÀr den ser en mÀnniska eller hund till att det betyder belöning hos föraren.

RÄden ovan kommer inte hjÀlpa dig hela vÀgen, inte ens i nÀrheten. Det handlar bara om att du ska köpa dig lite tid innan felbeteenden fÄr ordentligt fÀste och att kampglada hundar blir lÀttare att handskas med om de kan slÀppa pÄ kommando.
 
Spontant kÀnner jag att köpare av dem hÀr rasen inte skulle behöva frÄga basic valpfrÄgor pÄ ett forum.
Vad sÀger uppfödaren?
Vad ska du ha hunden till?
Spontant kĂ€nner jag att den hĂ€r typen av kommentar Ă€r sĂ„ otroligt onödig. Alla Ă€r nya pĂ„ rasen nĂ„n gĂ„ng och oavsett hur basic du nu anser frĂ„gorna Ă€r sĂ„ Ă€r det vĂ€l bĂ€ttre att vĂ„ga frĂ„ga Ă€n att inte göra det? Det verkar ligga nĂ„n prestige i att inte behöva be om hjĂ€lp nĂ€r det snarare borde vara tvĂ€rtom, reder du inte ut hunden vĂ„ga be om hjĂ€lp oavsett hur ”basic” problemen Ă€n mĂ„ vara.
 
Jag har haft flera Belgare...bÄde Laekenois och Malinois, men jag Àr ingen expert pÄ just din Malinois...men det borde ju uppfödaren vara!?
Varför inte frÄga uppfödaren som mÄnga skrivit?
Varför valde du en Malle?
Enligt mig Àr Belgare den bÀsta rasen om man gillar att aktivera, trÀna och ev tÀvla med sin hund i olika saker - bÄde fysiskt och mentalt utmanande saker.

I alla fall sÄ hÄller jag med "inverterad" Du ska absolut inte "visa att det valpen gör inte Àr ok" Eller med andra ord korrigera INTE valpen - du vet inte varför den gör sÄ och att korrigera en malle i dom situationerna kommer bara göra det vÀrre...och hunden kommer inte lita pÄ dig tillslut. SÄ avleda Àr mkt bÀttre genom en kampleksak; boll; dig sjÀlv eller gott godis.,osv...

Dom Àr vÀldigt lÀttlÀrda - pÄ gott och ont... dom behöver/krÀver aktiviteter f.o.m nÀr dom Àr valpar och uppÄt (sjÀlvklart ökar behovet av motion och aktiviteter ju Àldre valpen blir) annars hittar dom pÄ egna aktiviteter och med en sÄn lÀttlÀrd och smart ras mÄste man kunna tÀnka steget före..jag tycker att dom kan vara rÀtt stolta av sig- lite olika fr individ till individ.
 
Spontant kĂ€nner jag att den hĂ€r typen av kommentar Ă€r sĂ„ otroligt onödig. Alla Ă€r nya pĂ„ rasen nĂ„n gĂ„ng och oavsett hur basic du nu anser frĂ„gorna Ă€r sĂ„ Ă€r det vĂ€l bĂ€ttre att vĂ„ga frĂ„ga Ă€n att inte göra det? Det verkar ligga nĂ„n prestige i att inte behöva be om hjĂ€lp nĂ€r det snarare borde vara tvĂ€rtom, reder du inte ut hunden vĂ„ga be om hjĂ€lp oavsett hur ”basic” problemen Ă€n mĂ„ vara.
Jag kan dock tycka att det Àr ett stort problem att mÄnga hellre stÀller frÄgor pÄ sociala medier Àn ringer sin hunds uppfödare. Denne bör ju vara den mest lÀmpade att hjÀlpa till dÄ denne an bÄde rasen och linjerna i hunden.
 
Jag har haft flera Belgare...bÄde Laekenois och Malinois, men jag Àr ingen expert pÄ just din Malinois...men det borde ju uppfödaren vara!?
Varför inte frÄga uppfödaren som mÄnga skrivit?
Varför valde du en Malle?
Enligt mig Àr Belgare den bÀsta rasen om man gillar att aktivera, trÀna och ev tÀvla med sin hund i olika saker - bÄde fysiskt och mentalt utmanande saker.

I alla fall sÄ hÄller jag med "inverterad" Du ska absolut inte "visa att det valpen gör inte Àr ok" Eller med andra ord korrigera INTE valpen - du vet inte varför den gör sÄ och att korrigera en malle i dom situationerna kommer bara göra det vÀrre...och hunden kommer inte lita pÄ dig tillslut. SÄ avleda Àr mkt bÀttre genom en kampleksak; boll; dig sjÀlv eller gott godis.,osv...

Dom Àr vÀldigt lÀttlÀrda - pÄ gott och ont... dom behöver/krÀver aktiviteter f.o.m nÀr dom Àr valpar och uppÄt (sjÀlvklart ökar behovet av motion och aktiviteter ju Àldre valpen blir) annars hittar dom pÄ egna aktiviteter och med en sÄn lÀttlÀrd och smart ras mÄste man kunna tÀnka steget före..jag tycker att dom kan vara rÀtt stolta av sig- lite olika fr individ till individ.
Nja en brukshund som fÄr hÀrja fritt kan bli rÀtt otrevlig, sÄ man ska inte kategoriskt uttala sig som att man aldrig bör korrigera en nafsande valp. Det kan bli nödvÀndigt. Men ocksÄ förödande, om valpen nafsar av rÀdsla i sjÀlvförsvar. DÀrav att man mÄste se valpen, inte bara höra en beskrivning.
 
Jag kan dock tycka att det Àr ett stort problem att mÄnga hellre stÀller frÄgor pÄ sociala medier Àn ringer sin hunds uppfödare. Denne bör ju vara den mest lÀmpade att hjÀlpa till dÄ denne an bÄde rasen och linjerna i hunden.
Är uppfödaren tillgĂ€nglig? Alla uppfödare Ă€r nog inte sĂ„ behjĂ€lpliga som de du och jag Ă€r vana vid.
 
Spontant kĂ€nner jag att den hĂ€r typen av kommentar Ă€r sĂ„ otroligt onödig. Alla Ă€r nya pĂ„ rasen nĂ„n gĂ„ng och oavsett hur basic du nu anser frĂ„gorna Ă€r sĂ„ Ă€r det vĂ€l bĂ€ttre att vĂ„ga frĂ„ga Ă€n att inte göra det? Det verkar ligga nĂ„n prestige i att inte behöva be om hjĂ€lp nĂ€r det snarare borde vara tvĂ€rtom, reder du inte ut hunden vĂ„ga be om hjĂ€lp oavsett hur ”basic” problemen Ă€n mĂ„ vara.
Jag tycker att köper man en sÄn hund du har bör man ha basic kunskaper och bra mycket mer faktiskt.
BÄde för hundens skull och Àven samhÀllet som redan Àr fullt av smÄtjejer med nannydogs som har ihjÀl smÄhundar pÄ löpande band.
 
Jag tror vi kan lÄta trÄden sjÀlvdö, TS har inte loggat in mer efter sitt tredje och sista inlÀgg.
Jag tycker att köper man en sÄn hund du har bör man ha basic kunskaper och bra mycket mer faktiskt.
BÄde för hundens skull och Àven samhÀllet som redan Àr fullt av smÄtjejer med nannydogs som har ihjÀl smÄhundar pÄ löpande band.
Är man redan schĂ€ferĂ€gare sĂ„ tror jag att man har lite hum om hundar, malle har jag aldrig ens hört kallas för nannydog. :crazy: RĂ€tt trist om TS blivit bortskrĂ€md frĂ„n forumet istĂ€llet för att fĂ„ hjĂ€lp med sin unghund.
 
Precis vad jag tÀnkte.....
Är uppfödaren tillgĂ€nglig? Alla uppfödare Ă€r nog inte sĂ„ behjĂ€lpliga som de du och jag Ă€r vana vid.

SÄ kan det ju vara, men dÄ kan man som TS skriva det tÀnker jag. Det borde vara första kÀllan man vÀnder sig till.
Jag har mer kÀnslan av att valpköpare kan tycka det Àr jobbigt och pinsamt att vÀnda sig till uppfödaren om problem, snarare Àn att uppfödaren skulle vÀgra vara behjÀlplig om de faktiskt fick frÄgan.

FörlÄt, jag borde tagga @Malinoisvalp förstÄs. :)
 
Jag tror vi kan lÄta trÄden sjÀlvdö, TS har inte loggat in mer efter sitt tredje och sista inlÀgg.

Är man redan schĂ€ferĂ€gare sĂ„ tror jag att man har lite hum om hundar, malle har jag aldrig ens hört kallas för nannydog. :crazy: RĂ€tt trist om TS blivit bortskrĂ€md frĂ„n forumet istĂ€llet för att fĂ„ hjĂ€lp med sin unghund.
Ts svarade vÀl idag?
Nej jag skrev inte att malle Àr en nannydog men att hela samhÀllet kryllar av dessa det behövs inte fler som köper en skarp hundras utan varken kunskap eller en tillgÀnglig uppfödare, jag blir bara förvÄnad dÄ uppfödare av malle brukar vara aningen mer noggranna med vilka som fÄr köpa valp.
 
Ts svarade vÀl idag?
Nej jag skrev inte att malle Àr en nannydog men att hela samhÀllet kryllar av dessa det behövs inte fler som köper en skarp hundras utan varken kunskap eller en tillgÀnglig uppfödare, jag blir bara förvÄnad dÄ uppfödare av malle brukar vara aningen mer noggranna med vilka som fÄr köpa valp.
Nej, 00:03 igÄr var senaste inlÀgget och inloggningen. Totalt tre och jag har viss förstÄelse, blir man sÄgad jÀmns med fotknölarna som ny hade inte jag heller fortsatt.
 
Jag tycker att köper man en sÄn hund du har bör man ha basic kunskaper och bra mycket mer faktiskt.
BÄde för hundens skull och Àven samhÀllet som redan Àr fullt av smÄtjejer med nannydogs som har ihjÀl smÄhundar pÄ löpande band.
Sen nÀr Àr det smÄtjejer som gÄr runt med okontrollerade bullhundar? Tror jag aldrig att jag sett och jag bor ÀndÄ nÀra storstad.

Snarare unga killar i fel sÀllskap eller medelÄlders mÀn som vill göra snabba pengar pÄ att avla fram bullys.
 
Sen nÀr Àr det smÄtjejer som gÄr runt med okontrollerade bullhundar? Tror jag aldrig att jag sett och jag bor ÀndÄ nÀra storstad.

Snarare unga killar i fel sÀllskap eller medelÄlders mÀn som vill göra snabba pengar pÄ att avla fram bullys.
Jag ser mest tjejer i min stad och Àven tjejgrupperna pÄ Facebook Àr fulla med tjejer med bullhundar, och nÀmner nÄgon ordet kamphund lÀggs hundratals bilder ut pÄ deras gullebullar med en bebis klÀngandes pÄ huvudet.
 
Sen nÀr Àr det smÄtjejer som gÄr runt med okontrollerade bullhundar? Tror jag aldrig att jag sett och jag bor ÀndÄ nÀra storstad.

Snarare unga killar i fel sÀllskap eller medelÄlders mÀn som vill göra snabba pengar pÄ att avla fram bullys.
Jag ser mest unga tjejer med dessa hundar i min stad och Àven tjejgrupperna pÄ Facebook Àr fulla med tjejer med bullhundar, och nÀmner nÄgon ordet kamphund lÀggs hundratals bilder ut pÄ deras gullebullar med en bebis klÀngandes pÄ huvudet.
 
Jag tycker att köper man en sÄn hund du har bör man ha basic kunskaper och bra mycket mer faktiskt.
BÄde för hundens skull och Àven samhÀllet som redan Àr fullt av smÄtjejer med nannydogs som har ihjÀl smÄhundar pÄ löpande band.

Jag har förstÄtt att du tycker det. Och det Àr vÀl alltid önskvÀrt att man har kunskap.
Men attityden att ”man bör ha basic kunskaper” kommer inte Ă€ndra det faktum att ts har problem med sin valp och ber om hjĂ€lp.
Varken ras eller samhÀlle blir hjÀlpt av att mÀnniskor som besitter denna kunskap stÀnger ute mÀnniskor som saknar viss erfarenhet/kunskap. Eller att dÄ antyda att hundÀgaren som ber om hjÀlp inte borde behöva stÀlla den typen av frÄgor, vilket snarare leder till att man slutar frÄga.
Ts malle blir definitivt inte hjÀlpt av det.


Framförallt sĂ„ Ă€r det kanske inte sĂ„ lĂ€tt att ha faktiska kunskaper inom en problematik som du inte upplevt tidigare. Teoretiskt Ă€r en sak men har du inte sjĂ€lv stĂ„tt med en valp som blivit ”tokig” vid hundmöten, för att i nĂ€sta sekund rikta om och försöka sĂ€tta sig i armen sĂ„ Ă€r det inte sjĂ€lvklart att veta vad sjutton man ska göra i den situationen. Jag har sjĂ€lv stĂ„tt dĂ€r och det var inte ens med första mallen. Ts skriver dessutom att valpen blir blockerad för belöning/avledning vilket inte heller underlĂ€ttar (avstĂ„nd i all Ă€ra men det Ă€r inte alltid möjligt).
Jag tror man mĂ„ste ha haft malle med den hĂ€r problematiken för att faktiskt förstĂ„ hur j’vligt det kan vara.
 
Jag kan dock tycka att det Àr ett stort problem att mÄnga hellre stÀller frÄgor pÄ sociala medier Àn ringer sin hunds uppfödare. Denne bör ju vara den mest lÀmpade att hjÀlpa till dÄ denne an bÄde rasen och linjerna i hunden.

Aldrig ifrÄgasatt det. Men om jag fÄr vÀlja pÄ att en nybliven malleÀgare stÀller en frÄga pÄ bukefalos och att inte stÀlla frÄgan alls föredrar jag det första. Oavsett finns det ingen anledning att ifrÄgasÀtta ts lÀmplighet att ha rasen för att den stÀller en frÄga.
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som Ă€r ett Ă„r. Som valp var hon ganska tuff men nĂ€r det kom till mĂ€nniskor sĂ„ tyckte hon det var lĂ€skigt. Inte sĂ„...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
HundhÀlsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstÄr vem det handlar om. Jag Àr aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag Ă€r bĂ„de en klant och ganska godtrogen blev jag pĂ„lurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det Ă€r...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjĂ€lp i frĂ„gan om vĂ„r lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i vĂ€rsta fall avlivas. Hon Ă€r bara 2 Ă„r...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp