man blir paff, halt häst på nytt:(

IrishHarmony

Trådstartare
hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D...

Så här ligger det till - jag har en d-ponny valack född 1991, världens goaste och väldigt fin i kropp och mkt pigg och fräsh, dessvärre så blev han "halt" innan förra sommaren, hältan syndes inte alltid och kom då och då i perioder. Ena vekan såg han fin ut och andra veckan såg man en pytteliten tendens till hälta..

Jag beslöt hur som helst att låta honom vila under sommarbetet ( 3 månader) , han vilade helt och blev helt avställd, vilket han naturligtvis njöt av i den gigantiska sommarhagen.:)
när det sedan var dags att ta hem honom och sätta igång igen så kändes han ren igen,MEN det dröjde inte länge innan han visade en ganska otydlig hälta höger fram igen!

Då var det naturligtvis dags att åka till veterinären eftersom det inte hjälpte me vila..
Så jag åkte till veterinären och vi gjorde böjprov på alla fyra och longera å allt möjligt, visade utan böj på mindre volt att han haltade höger fram vilket jag misstänkte..
- sen vid böjprov reagerade han på båda fram å höger bak.
helt sinnes sjukt!..
han var alltså halt på 3ben av 4!
hältorna var iofs nästan inte synliga men veterinären behandlade för kotledsinflammation på alla tre ben!
fan va man känner sig som en värelös människa när man trodde att man gjorde rätt i att låta honom vila?

- då börjar man undra? kan det ha vart så att han var halt på höger fram när jag först märkte det och sen när han fick vila så belastade han sig fel vilket gjorde honom halt på fler ben? eller var det helt enkelt så att han kanske var halt på tre ben men jag kände/märkte bara ett av dom?

de e så mycket funderingar man har!
hur som helst så blev det fler återbesök då behandlingen inte gav med sig..
2 återbesök å sen friskförklarad..
Då kommer ju det otroligt roliga igång sättnings schemat! med alla promenader osv..
jag har verkligen följt veterinärens schema, till och med tagit det ännu mer försiktigt inna jag började me galopp osv..
så i mitten på januari så skulle han vara "klar" för normal ridning..
och inte ens nu i början av februari så har jag kommit så långt som att galoppera på bölda spår osv, så jag har verkligen tagit det väääldigt långt och försiktigt, allt för att göra det i så lugn takt som möjligt..

Sen kom det som en bomb i ansiktet på mig igen!!!:(
när man äntligen var ledig i lördags och skulle ut på en skritttur i härligt väder så sätter jag mig på honom för att rida iväg så känns han helkonstig.. jag kände verkligen att han rörde sig fel igenom hela bak å ryggen.. hur som helst så fortsatte jag skritta 5 meter till för att känna efter ordentligt. Det kändes helt åt helvete fel så jag hoppade av, kollade under hovarna så inget satt där men det gjorde de ju inte?! jag sprang några meter med honom och ser en gansa kraftig hälta bak..
Ingen hälta som jag någonsinn sett innan, den var verkligen igenom hela bak och upp över rumpa och rygg..
bara att gå hem igen!
Man blir juu så paff när det blir såhär! man har gjort ta mig fan allt, vääldigt långsamt och försiktigt!
Jaja hur som helst han var verkligen halt... då hade han vilat 6 dagar pga av mitt jobb..
min första tanke var - de kanske är en hovböld?
eftersom hältan inte fanns där 6 dagar innan?
jag ringde min hovslagare och frågade om man kunde tänka sig att komma 2 dagar tidigare än planerat pga av att min häst haltade kraftigt..
Då får jag till svars: du får lugna dig lite, vi syns på måndag...

sånna svar tål jag fan inte, vadå lugna mig?
han hade kunnat säga: tyvärr jag kan inte , eller va fan som helst men inte det svaret jag fick!

hovslagaren kom iaf idag oh hittade ingen hovböld!
så när skorna var på så sprang vi återigen framm å tillbaks för att se om han fortfarande haltade.. Å nu ´ser jag inte ens om han är halt?
hur kan en ponny gå ifrån jätte halt till att knappt se ngt på 2 dagar!?

jag menar hade han fått någon yttreskada såsom spark eller så så hade han ju förmodligen haft sår eller åtminstonde var varm eller svullen.. men ingetnting syns och jag kan inte ens se om han är halt längre?

jag har iaf bokat tid för hältutredning på onsdag!
oavsett om han är halt eller inte så kan det nog vara bra att kolla igenom han så att han e hel så jag kan fortsätta att sätta igång honom!
fasen va man känner sig hopplös när man gör allt å de aldri blir bra..

är det så att min älskade ponny på 20 år inte ens håller som skogsmulle 2-3 dagar i veckan eller va fasen händer?
han är så jäkla fin i kropp och rörelser och pigg/ het i ridningen.. t.o.m veterinären sa sist att man skulle kunna tro att han var mycket yngre pga sin fräshhet:)

är det ngn annan som har erfarenhet av jobbiga hältor, kotledsinflamationer eller äldre hästar..

mycket tacksam för ena synpunker och svar:)
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Kolla om han har en låsning nånstans. Ta ut kiropraktor när du gjort hältutredningen. Han kanske har en låsning som lägger sig på ibland. Hoppas ni hittar felet.
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Hej!

Innan du får helt panik..

Hästen har tidigare varit halt och är halt igen. Han har en hälta som dök upp plötsligt och nu är nästan borta?? Jag skulle gissa på att han kanske vrickat sej, eller ramlat och fått ett blåmärke på nåt dumt ställe.

Jag ser faktiskt ingen orsak att koppla ihop tidigare hältor med den han har nu, men tycker ändå att det är bra att du åker in för utredning. En hälta kan ju vara precis vad som helst!

Hoppas det går bra!

/Lavinia
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Detta med hältor är skitjobbiga om man får använda det ordet.
Man känner sig helt handfallen och kan inte göra ett piss.

Men som nån skrev. Ta det lugnt och se vad utredningen kommer fram till.
En häst kan lätt vricka sig speciellt nu när det är så hårt och ojämnt i marken.
Det kan även vara som du säger att han börjar bli gammal och hans ben inte orkar med minsta påfrestning längre.
Jag skulle iaf tro på att han gjort något i hagen :)

Hoppas det löser sig :) Lycka till
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Vet att han mycket väl kan ha vrickat sig eller vad som helst men jag vill gärna kolla för säkerhetsskull så han verkligen är helt frisk.. Det står snart kavaletti bommar och lite hoppning på sjukschemat och då vill jag verkligen veta att han e 100% hel:)
I morgon bär det iaf av till veterinären så jag hoppas verkligen att han e hel å fin :)
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Hej!

Rapportera gärna när du kommer hem igen:-).

Hoppas det går bra!

/Lavinia, som själv väntar på att buttan ska gå ur så det syns om häst fortfarande är halt..
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

skriver i morgon kväll igen när jag vet hur det gått:)
Hoppas hoppas att det inte börjar snö nu som dom sagt på vädret! hatar att köra i skit väder...:(
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

veterinär besöket gick "bra".. Han longerades oh böjdes utan reaktion.. Ganska bra för att vara 20 årig gammal ponny som just haft kotledsinflammtion på 3 ben :)
känndes mycket skönt att slippa oroa sig över det iaf:)
däremot så hittade veterinären en svulland på runt hasen och knäet på höger bak.. Dock någon som jag missat eller inte tänkt på.. men när hon visade mig så var det så uppenbart, hur kunde jag ha missat,?
troligen så är det bara en sträkning,vrickning eller spark ller liknande..
fick fenylbutazon emot svullnaden (pulver) som jag ska ge han på kraftfodret i 8 dagar..
synd bara att min häst vägrar att äta sin mat med medicin på...
så nu blir det spruta i munnen i stället:) å de funkar ju bra..
ut å gå 20-30 min i 2 veckor ska jag göra med:)
sköönt iaf att det inte var kotledsinflammation igen som jag först misstänkte:)
svullnaden har redan nu efter 2 dagar gått ner lite så det kommer nog bli bra:D
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Vad bra att det var så pass "bra"! Mkt skönt! Min egen tjej hittades i hagen i onsdags blockhalt. mindre bra slut på den storyn! Hoppas du får många fina år till med din ponny!
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Riktigt tråkigt.. En fraktur nånstans mellan kotan och hovleden.. Inte mkt att göra. Jag skulle just plocka hit henne till Sthlm,hon har bott hos min syster ett tag. Såg så fram emot att få sätta igång henne efter hennes 1,5 års långa vila pga av skador och fång, men nånting ville annorlunda. Ägt henne i 2 år ca.
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

å där var han halt igen! va faaaaaaaaaan är felet... ? han har ju knappt ridits.. endast skogsmulle ridning inprincip... å nu har han stått i 3 månader på bete.. orkar inte en utredning till...:(
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Men du...

Inte måla fan på väggen.

Han kan ju ha vrickat till sej igen, eller vad som helst.

Tyvärr verkar det vara så nuförtiden att hästjäklarna är mer halta än inte. Inte för att det gör ditt lite lättare.

Är det samma hälta som innan (höger fram var det väl då?) eller är det nåt nytt?

3 månader på bete kan vara helt livsfarligt. Den enda hästen i "min" hage (med 5 hästar i) som inte träffat veterinären under sommaren är min. Men så har hon gått halva sommaren vid stallet pga fetma.. Dom nadra träffar vet både en och två gånger och bor i sjukhage. Hästar har tyvärr en tendens att skada sej på betet..

Men ta det lugnt, avvakta ett par dagar och se om det går över. (och sen undrar jag såklart om röntgen gjordes när han var halt förra vändan?)

/Lavinia, som vårdar varje frisk dag med hästen mycket ömt
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Men du...

Inte måla fan på väggen.

Han kan ju ha vrickat till sej igen, eller vad som helst.

Tyvärr verkar det vara så nuförtiden att hästjäklarna är mer halta än inte. Inte för att det gör ditt lite lättare.

Är det samma hälta som innan (höger fram var det väl då?) eller är det nåt nytt?

3 månader på bete kan vara helt livsfarligt. Den enda hästen i "min" hage (med 5 hästar i) som inte träffat veterinären under sommaren är min. Men så har hon gått halva sommaren vid stallet pga fetma.. Dom nadra träffar vet både en och två gånger och bor i sjukhage. Hästar har tyvärr en tendens att skada sej på betet..

Men ta det lugnt, avvakta ett par dagar och se om det går över. (och sen undrar jag såklart om röntgen gjordes när han var halt förra vändan?)

/Lavinia, som vårdar varje frisk dag med hästen mycket ömt

tack för ditt svar:)
det ser ut som att det är höger fram, men sist jag bara trodde det var på höger fram så var han ju halt på 3 ben helt plötsligt, (kotledsinflammation)..
Detta var också efter betet förra sommaren..

har kollat till honom varannan dag under 3 månader och har har aldrig haft någon svullnad eller vart varm någon stanns iaf, så mkt vet jag..
tog hem han för 1 vecka sen drygt och har ridit bara 4 ggr i skritt max 45 min.. inte ett travsteg eller någon galopp har jag tagit...

jag tyckte andra dagen när jag red honom att han var lite trög att fåfram, men kände ingen hälta så som jag kände igår...

det är så jäkla svårt det därmed hälta, de kan bero på så mkt..

Kotledsinflammationer verkar ju ha ganska lätt att komma tillbaka, dock så har han ju inprinip inte ansträngt sig på det sättet tycker man ju...

sist jag var hos veterinären var i feb, då hade han en mystisk hälta som jag inte hittade orsaken till, hältan var kraftig och efter att hovslagaren uteslutit hovböld så fick det bli veterinären,..
dom konstaterade då att han troligen vrickat sig eller fått en spark..
vi passade även på att göra bövprov oh lonering på de 3 ben som han haft kotledsinflammation på och alla ben var friska, ingen reaktion.. så ifrån feb så vet jag ju att han var frisk..
därefter reds han endast 3-4 dagar i vekan, skogsmulleridning med något enstaka inslag av lättare dressyr på banan, detta i 3 månader innan betet!

tänkte nu att jag börjar med att ta ut ovslagaren för att kolla om det finns någon hovböld, han skall ändå skos om 1-2 veckor...

annars får det bli veterinären igen..

:(
röntgen gjordes men dom hittade inga större avvikelser som skulle påverka eller vara ivägen eller så...

ursh man får hoppas på det bästa:(
han e ju ändå 20 år nu och så himla pigg och fin annars:)
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Det kan ju vara så att kotledsinflammationerna är sekundära och att den primära orsaken sitter någon annanstans?
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Hej!

Tänkte precis skriva detsamma. Om det är återkommande på samma hov, även under vila kan det mycket väl vara nåt i nån muskel eller liknande högre upp..

/Lavinia, vars förra hade kotledsinflammation båda fram som försvann på en vecka- utan mediciner- när vi behandlade huvudorsaken till problemet- nämligen ryggen.

Det kan ju vara så att kotledsinflammationerna är sekundära och att den primära orsaken sitter någon annanstans?
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

Om
Det inte är någon hovböld så får veterinären gå igenom allt!
Trött på en massa besök hos veterinären nu:(
Alltid är de ngt känns det som!

De ända jag vet är att han inte reagerade för tryck över ryggen igår.. Nu e jag ingen expert men jag vet iaf hur en häst säker ryggen pga av smärta!
Så hoppas att de inte ska vara ngt större där heller!
Men som sagt de får en veterinär kolla ordentligt!
Tack för era svar!
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

hade hovslagaren här igår! ingen hovböld !
De senaste 3 dagarna har han vart väldigt hängig, geggig i ögonen men även dregglat ganska mkt.. aldrig sett han göra detta tidigare..
Pälsen har blivít matt...
Hela han ser allmänt trött ut!

han e 20 men har alltid både sett ut som oh betett sig som en 10 åring, alltid vaken i blicken å pigg å glad men nu e allt tvärt om?!
va har hänt?
jag tänker på om det kan vara borelia?!, har vart mkt noga med att ploka bort de få fästingar han haft men vet att fästingarna är mkt giftiga i år...
han har ingen feber, men ngt e ju fel.. väldigt hängig! han ha lixom blivit gammal på 4 dagar typ?!
hur som helst så ringde jag veterinären och vi fick en tid i morgon bitti...
skall göra en mkt grundlig undersökning av hela honom plus en hältutredning!

har ni vart med om att er häst eller ngn annan bara vänt helt å hållet bara på ett par dagar?!
 
Sv: man blir paff, halt häst på nytt:(

hade hovslagaren här igår! ingen hovböld !
De senaste 3 dagarna har han vart väldigt hängig, geggig i ögonen men även dregglat ganska mkt.. aldrig sett han göra detta tidigare..
Pälsen har blivít matt...
Hela han ser allmänt trött ut!

han e 20 men har alltid både sett ut som oh betett sig som en 10 åring, alltid vaken i blicken å pigg å glad men nu e allt tvärt om?!
va har hänt?
jag tänker på om det kan vara borelia?!, har vart mkt noga med att ploka bort de få fästingar han haft men vet att fästingarna är mkt giftiga i år...
han har ingen feber, men ngt e ju fel.. väldigt hängig! han ha lixom blivit gammal på 4 dagar typ?!
hur som helst så ringde jag veterinären och vi fick en tid i morgon bitti...
skall göra en mkt grundlig undersökning av hela honom plus en hältutredning!

har ni vart med om att er häst eller ngn annan bara vänt helt å hållet bara på ett par dagar?!

Råkade snava över den här gamla tråden av en slump...
Blev nyfiken på hur det gick för er, det här sista inlägget lät ju inte alls roligt. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 305
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp