Män som förväntas fria

Också är vi tillbaka i det där med normer, att bli objektifierad, backlash, kvinnokamp samt lite annat smått och gott.
Om du vill bli objektifierad ja annars behöver du inte. Du får hitta en partner som synkar med det du vill och det är inte ovanligt att männen mer än gärna delar.
 
Ja, jag säger inte att det inte kan vara så också. Jag har varit på ett fåtal sådana dejter också. Jag säger bara att man inte heller ska dra slutsatsen att alla män som slänger upp plånboken gör det bara för att de är män. Jag själv brukar insistera på att betala av ren artighet och att jag vill visa en generös sida av mig själv, särskilt om jag är förtjust i personen.
Mina dejter har ju varit här på mindre orter i Småland.
 
Jag ser inte det ena eller andra sättet som mer rätt och därmed kan man inte kräva något utan man får välja själv om det är en person man vill fortsätta dejta precis som med många andra faktorer.

Man får göra precis som man vill, och vi som tycker att det ena är fel får tycka det också eftersom ”kvinnans roll” som dessa glidare etablerar drabbar oss andra också i förlängningen. Alla måste inte göra samma, men det kommer att finnas åsikter kring det.
 
Man får göra precis som man vill, och vi som tycker att det ena är fel får tycka det också eftersom ”kvinnans roll” som dessa glidare etablerar drabbar oss andra också i förlängningen. Alla måste inte göra samma, men det kommer att finnas åsikter kring det.
Hur drabbar det dig?
 
Man blir tvungen att ha långrandiga tröttsamma diskussioner om vem som ska betala och ses som en jäkla torrboll när man inte vill bli bjuden. Dessutom blir man obektifierad trots att man inte vill det och blir pålagd en massa gamla mossiga föreställningar om hur en kvinna ska bete sig och vad hon vill.
Inte på grund av de kvinnorna dock utan pga du är på dejt med en man du inte matchar med.
 
Inte på grund av de kvinnorna dock utan pga du är på dejt med en man du inte matchar med.
Med tanke på att jag var tillsammans med en av dom i ett och ett halvt år och den andra är min sambo nu så matchade vi rätt bra ändå. Då pratar vi bara om det där jävla bjudandet på första dejten. Objektifierandet händer ju hela tiden det har inte enbart med dejtande att göra det är ju ständigt pågående var man än vänder sig eller ens bara man ska ta sig igenom en dörrjävel två personer av olika kön tex.
 
Män man inte matchar med pga normer som dessa kvinnor (bland andra) bibehåller.
Fast samma tänk går ju åt alla håll. De matchar inte med killar som följer en annan norm och enligt dig själv så är normen att inte kunna förvänta sig att få saker betalda.
 
Jag är en generös och givmild människa, så jag ger/bjuder ofta och gärna. Även när det kommer till dejter, men jag trugar ingen som hellre vill dela och propsar inte tjurigt på motsatsen om någon vill bjuda.

Frågan har dock aldrig någonsin kommit på tal innan en dejt, så vad för förväntningar män kan tänkas ha eller vad män "tar för givet" angående just sånt, har jag ingen aning om på förhand.
 
Fast samma tänk går ju åt alla håll. De matchar inte med killar som följer en annan norm och enligt dig själv så är normen att inte kunna förvänta sig att få saker betalda.

Ja? Och jag tycker att en norm är fel och en annan norm är rätt. Vilket var min poäng, att alla har rätt till sin åsikt om saken. Folk kan följa en annan norm allt de vill men jag kommer att fortsätta tycka att det är fel, skadligt osv.
 
Fast samma tänk går ju åt alla håll. De matchar inte med killar som följer en annan norm och enligt dig själv så är normen att inte kunna förvänta sig att få saker betalda.
Det finns liksom ingen anledning till att hålla fast vid cementerade könsroller som kommer i från traditioner som missgynnar kvinnor.
Om jag vill ha en urringad tröja någon dag så ska jag behöva gå runt och bli utstirrad av diverse män som förutsätter att jag vill att de ska stirra på mina bröst tex. Normer gör mer än bara färre matchningar, det gör att män har svårare att få vårdnaden om sina barn, det gör att kvinnor för lägre löner och har svårare att få vissa tjänster, det gör att barn inte träffar båda sina föräldrar lika mycket, det gör att kvinnor blir misshandlade av män, våldtagna av män och att man lyssnar mindre på kvinnor generellt.
 
Det finns liksom ingen anledning till att hålla fast vid cementerade könsroller som kommer i från traditioner som missgynnar kvinnor.
Om jag vill ha en urringad tröja någon dag så ska jag behöva gå runt och bli utstirrad av diverse män som förutsätter att jag vill att de ska stirra på mina bröst tex. Normer gör mer än bara färre matchningar, det gör att män har svårare att få vårdnaden om sina barn, det gör att kvinnor för lägre löner och har svårare att få vissa tjänster, det gör att barn inte träffar båda sina föräldrar lika mycket, det gör att kvinnor blir misshandlade av män, våldtagna av män och att man lyssnar mindre på kvinnor generellt.

Ja precis, tack. Orkade inte utveckla lika mycket, är trött på flygplats. Även till synes harmlösa normer är en del av större strukturer och bidrar till att upprätthålla dem.
 
Nej? Många anser ju fortfarande att killen ska bjuda på första dejten, att de ska bli uppvaktade, drömmer om att gifta sig så lilla pappa får leda in dem som en ko till sin nya ägare framme hos prästen. :laugh:
Ja vi blir ju inte jämställda över en natt. Självklart finns det grupper som släpar mer än andra. Men generellt går vi ju framåt med fler och fler som ser jämställdhet som något självklart och eftersträvansvärt.
 
Ja vi blir ju inte jämställda över en natt. Självklart finns det grupper som släpar mer än andra. Men generellt går vi ju framåt med fler och fler som ser jämställdhet som något självklart och eftersträvansvärt.
Spinner vidare påmig själv.
Man ska nog inte blanda ihop uttryck och samhällsstruktur. Idag är vi mer jämställda än tidigare. Det finns fortfarande de som lever ojämställt på olika sätt. Ojämställdhetens uttryck kan ju ha förändrats, men det betyder inte att det är sämre nu.

Idag vill någon ha brudöverlämning, det förekom inte förr men då fanns säkerligen ett annat uttryck.
 
Ja vi blir ju inte jämställda över en natt. Självklart finns det grupper som släpar mer än andra. Men generellt går vi ju framåt med fler och fler som ser jämställdhet som något självklart och eftersträvansvärt.
Fast de grupperna går ju krabbgång eller två steg framåt och ett bakåt? Att gifta sig var mossigt, de som gjorde det höll det oftast väldigt enkelt och ingen gavs bort utan gick tillsammans in eller så gifte man sig borgerligt.

En knäböjande man som friar och det filmas och läggs ut, hysteriska bridezillas, babyshowers, gigantiska bröllop som även det läggs ut eller ännu hellre säljs, inbjudningar där det blivande paret antingen har en önskelista i paritet med ett mindre lands statsskuld eller krav på pengagåvor för att ens få komma på vigseln ... Nej, det förekom inte förr, det är varken jämställt eller eftersträvansvärt. Det är masshysteri. :nailbiting:
 
Fast de grupperna går ju krabbgång eller två steg framåt och ett bakåt? Att gifta sig var mossigt, de som gjorde det höll det oftast väldigt enkelt och ingen gavs bort utan gick tillsammans in eller så gifte man sig borgerligt.

En knäböjande man som friar och det filmas och läggs ut, hysteriska bridezillas, babyshowers, gigantiska bröllop som även det läggs ut eller ännu hellre säljs, inbjudningar där det blivande paret antingen har en önskelista i paritet med ett mindre lands statsskuld eller krav på pengagåvor för att ens få komma på vigseln ... Nej, det förekom inte förr, det är varken jämställt eller eftersträvansvärt. Det är masshysteri. :nailbiting:
Fast det fanns ju sådana grupper under 70 och 80-talet med. Alla var ju inte hippies och feminister då heller.
 
Fast de grupperna går ju krabbgång eller två steg framåt och ett bakåt? Att gifta sig var mossigt, de som gjorde det höll det oftast väldigt enkelt och ingen gavs bort utan gick tillsammans in eller så gifte man sig borgerligt.

En knäböjande man som friar och det filmas och läggs ut, hysteriska bridezillas, babyshowers, gigantiska bröllop som även det läggs ut eller ännu hellre säljs, inbjudningar där det blivande paret antingen har en önskelista i paritet med ett mindre lands statsskuld eller krav på pengagåvor för att ens få komma på vigseln ... Nej, det förekom inte förr, det är varken jämställt eller eftersträvansvärt. Det är masshysteri. :nailbiting:
Men det är bara andra beteenden. Nya beteenden, samma problem. Och om du tror att vi blivit mindre jämställda så behöver du nog öppna ögonen lite.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 577
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp