Män som förväntas fria

Jag tänker mig att de som sitter och ”väntar” på att bli friade till, eller ställer ultimatum som ; friar du inte så är det slut. Lever i ganska kärlekstorftiga relationer där mannen kanske har en mer undvikande känslomässig uttrycksstil eller helt enkelt inte är lika engagerad i relationen. Kanske inte har samma starka känslor osv. Då tror jag att som partner till denne kan det kännas frustrerande och som att man behöver ta relationen till ”the next level” för att få den bekräftelse en trängtar efter? Det ultimata beviset på att inte vara totalt förgänglig?

Har två väninnor som befunnit sig i liknande situation och båda gångerna har relationen brutits i början av bröllopsplanerna när kvinnan tröttnar på uteblivande engagemang och inser att relationen inte blir bättre eller mer kärleksfylld pga förlovning eller som i andra fallet, mannens insikt om att han inte var lika intresserad av ett samliv som kvinnan.
Så absolut vill hålla med den personen som skrev att dessa kvinnor ofta är osäkra. Om de sen är osäkra i sig själva eller osäkra i relationen kan säkert skifta efter person och par.
Men jag har iaf upplevelsen av att kvinnor som ställer det kravet liksom står och väger i ett gränsland där de inte får ut vad de vill ha ut en relation och griper efter halmstrån för bekräftelse.
Som att mannen plötsligt inser att ojdå det krävs lite av en relation för att den ska funka och att vara sambo innebär inte enbart att man har någon som tar hand om hus och hem och ens sexuella behov.
 
Alltså - hur mycket av ett sanningsvittne jag är vet jag ju inte. :confused:

Men - jag har faktiskt knappt hört om nån som friat på det där låtsat gammeldags viset. Utan just snarare att man pratat ihop sig och kommit överens.

För mig känns det helt sjukt att mannen ska fria. Vigsel är en gemensam handling som borde föregås av ett väl genomtänkt och diskuterat gemensamt beslut.
Och jag tror ändå att det där ”prata ihop sig och komma överens” oftast har skett på mäns initiativ och kvinnor har väntat.
 
Och jag tror ändå att det där ”prata ihop sig och komma överens” oftast har skett på mäns initiativ och kvinnor har väntat.
Då har du en betydlig mer dyster bild av kvinnors självständighet och drivkraft än jag har. :)

Jag är ett landsbygdsbarn. Har bott större delen av mitt liv på landet. Kanske kan det spela in?
 
Bara realistisk. Vi går framåt hela tiden i jämställdhetsfrågan, självklart var det inte bättre förr.
Vi är nog överens.
Feministtanten är full medveten om att det inte var bättre förr. Generellt - herre gud nej!

Däremot ser jag detta med fria, bröllop, överlämnande - som en tillfällig backlash.

Jag kan med viss fövåning konstatera att sånt som jag betraktade som rätt självklart i mina vila ungdomsår behöver kämpas för inge. Jag sörjer det.

Men till trådämnet . - näe, inte gick män ner på knä eller kvinnor väntade på frieri j.när jag var i mina 20-år. :) Om det hände så betraktades det mest som en ploj
 
Vi är nog överens.
Feministtanten är full medveten om att det inte var bättre förr. Generellt - herre gud nej!

Däremot ser jag detta med fria, bröllop, överlämnande - som en tillfällig backlash.

Jag kan med viss fövåning konstatera att sånt som jag betraktade som rätt självklart i mina vila ungdomsår behöver kämpas för inge. Jag sörjer det.

Men till trådämnet . - näe, inte gick män ner på knä eller kvinnor väntade på frieri j.när jag var i mina 20-år. :) Om det hände så betraktades det mest som en ploj
Jag tror att @MiniLi har rätt. Jag skulle verkligen också gissa att män sas möjliggjorde att samtal om att gifta sig inleddes, men inte genom att gå ner på knä på tex 70-talet. Sen var det högst troligt kvinnan som var projektledare för eventet.

Alltså, INGET tyder på att landsbygd generellt är mer jämställd än städer globalt. Så varför i Sverige?

Sen håller jag med om att det är SKIT att saker som under några decennier var rätt självklara, nu åter hotas.
 
Min egen personliga uppfattning är att frierier och bröllop är något som blivit mer cirkus nu än på 80- och 90-talet. Om det är alla dåliga såpor, bloggar, vloggar som det beror på eller om det är att ungar delas in mer nu än vad jag tycker de gjordes förr vet jag inte, men jag tycker utvecklingen tagit ett jättekliv bakåt med kläder, leksaker mm. Jag upplever att det var inte lika hysteriskt tidigare innan Internet med alla tips och extrema marknadsföring av allt möjligt slog igenom på bred front.
 
Min egen personliga uppfattning är att frierier och bröllop är något som blivit mer cirkus nu än på 80- och 90-talet. Om det är alla dåliga såpor, bloggar, vloggar som det beror på eller om det är att ungar delas in mer nu än vad jag tycker de gjordes förr vet jag inte, men jag tycker utvecklingen tagit ett jättekliv bakåt med kläder, leksaker mm. Jag upplever att det var inte lika hysteriskt tidigare innan Internet med alla tips och extrema marknadsföring av allt möjligt slog igenom på bred front.
Det tror jag också! Det tävlas i vem som fått, är och har mest.. Sen om det är skönhet, aktiviteter, romantik mm det kvittar.. Jag tror många gånger det görs för att få likes och inte så mycket för partnern egentligen.. MEN jag minns ett TV-program som hette "kär och galen" var nog 90-tal med Lotta Engberg som anordnade sagobröllop..:wtf: Någon kanske minns mer? Men visst var det massa olika sätt att fria på också, eller har jag snurrat till det?
 
Det tror jag också! Det tävlas i vem som fått, är och har mest.. Sen om det är skönhet, aktiviteter, romantik mm det kvittar.. Jag tror många gånger det görs för att få likes och inte så mycket för partnern egentligen.. MEN jag minns ett TV-program som hette "kär och galen" var nog 90-tal med Lotta Engberg som anordnade sagobröllop..:wtf: Någon kanske minns mer? Men visst var det massa olika sätt att fria på också, eller har jag snurrat till det?
Ja minns att det var något program med henne... Där de skulle spela minigolf på slutet?:confused:
 
Det tror jag också! Det tävlas i vem som fått, är och har mest.. Sen om det är skönhet, aktiviteter, romantik mm det kvittar.. Jag tror många gånger det görs för att få likes och inte så mycket för partnern egentligen.. MEN jag minns ett TV-program som hette "kär och galen" var nog 90-tal med Lotta Engberg som anordnade sagobröllop..:wtf: Någon kanske minns mer? Men visst var det massa olika sätt att fria på också, eller har jag snurrat till det?
Jag vet att det fanns något som hette så men jag tittade aldrig på det så jag vet inte vad det handlade om egentligen, eller om det var Lotta som var programledare men det kan nog stämma. Dåtidens svar på vad hon hon nu heter som har Farmen, Bonde söker fru och all annan skit. :yuck:
 
Jag vet att det fanns något som hette så men jag tittade aldrig på det så jag vet inte vad det handlade om egentligen, eller om det var Lotta som var programledare men det kan nog stämma. Dåtidens svar på vad hon hon nu heter som har Farmen, Bonde söker fru och all annan skit. :yuck:
Hahaha japp precis så :)
@stjarnhimmel minigolf?? Kommer jag inte ihåg men skulle inte förvåna mig alls.. tror hon varit inblandad i lekprogram också.
 
Min egen personliga uppfattning är att frierier och bröllop är något som blivit mer cirkus nu än på 80- och 90-talet. Om det är alla dåliga såpor, bloggar, vloggar som det beror på eller om det är att ungar delas in mer nu än vad jag tycker de gjordes förr vet jag inte, men jag tycker utvecklingen tagit ett jättekliv bakåt med kläder, leksaker mm. Jag upplever att det var inte lika hysteriskt tidigare innan Internet med alla tips och extrema marknadsföring av allt möjligt slog igenom på bred front.
Ja. Det handlar ju om konsumtion ytterst. De som tillhör dem som fått det allt bättre ekonomiskt ska ju helst lägga pengarna på att konsumera, det är ju dyrt nuförtiden med bröllop. Och barnkalas också förresten. ( håller på att bli galen på dessa barnkalas men nu ska jag inte gå OT )
 
Ja. Det handlar ju om konsumtion ytterst. De som tillhör dem som fått det allt bättre ekonomiskt ska ju helst lägga pengarna på att konsumera, det är ju dyrt nuförtiden med bröllop. Och barnkalas också förresten. ( håller på att bli galen på dessa barnkalas men nu ska jag inte gå OT )
Fast så mycket konsumtion är inte det jag tänker på utan att kvinnor tar flera steg tillbaka, det är hans sak att fria, pappa ger bort bruden, småflickor ska spökas ut till små prinsessor med glittriga pasteller i trånga storlekar som det inte går att leka i osv. Det är ju bara att se diskussionerna som ibland dyker upp här hur många som tycker att han ska betala på första dejten, att det är fult att vara feminist mm.

Var tog alla självständiga kvinnor vägen som kan betala själv, de som går genom livet utan att bäras över några trösklar a la dåliga amerikanska filmer?

Snacka om backlash! :crazy:
 
Fast så mycket konsumtion är inte det jag tänker på utan att kvinnor tar flera steg tillbaka, det är hans sak att fria, pappa ger bort bruden, småflickor ska spökas ut till små prinsessor med glittriga pasteller i trånga storlekar som det inte går att leka i osv. Det är ju bara att se diskussionerna som ibland dyker upp här hur många som tycker att han ska betala på första dejten, att det är fult att vara feminist mm.

Var tog alla självständiga kvinnor vägen som kan betala själv, de som går genom livet utan att bäras över några trösklar a la dåliga amerikanska filmer?

Snacka om backlash! :crazy:
Som det är nu så kan man vara självständig om man vill det och få en betald första dejt om man vill det. Lite både äta kakan och ha den kvar helt enkelt.
 
Var tog alla självständiga kvinnor vägen som kan betala själv, de som går genom livet utan att bäras över några trösklar a la dåliga amerikanska filmer?

Snacka om backlash! :crazy:
De finns väl överallt? Fler än någonsin?
Dagens tonåringar är ju lååångt mer medvetna än någon annan generation?

Sen släpar det ju, och säkert ser vi mer iom sociala medier osv. Vi ser ju också mer när vi blir mer och mer medvetna. Det betyder inte att problemet ökar.
 
Jag hade alla dagar i veckan betalat min egen mat med mina egna självständigt intjänade pengar på mitt egna intressanta jobb än att bli betalad för och friad till som om jag var/ är ett slags objekt.
Fast då kan du ju göra det? Du kan välja om du vill vara självständig eller om du vill bli uppvaktad. Om det bara fanns att bli uppvaktad och passiv som alternativ ja då skulle det finnas ett problem men nu gör man som man vill.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 560
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 753
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp