Bukefalos 28 år!

Månadens fokus: fritt följ och frestelser

Lejonelle

Trådstartare
Jag tänkte ägna en månad åt att särskilt träna på kontakt och position i det fria följet. Särskilt starten och i närvaro av frestelser. Någon som vill hänga på?
Var och en utifrån sina mål och med daglig rapportering?
 
Jag! Perfekt med utmaningar, jag har lite svårt att hålla igång ordentligt nu när jag haft semester...

Jag kommer nog fokusera på kontakt och attityd i fria följet. Jag har en hund som lätt går upp i varv så för mig är det lätt att försöka jobba för att hålla henne lugn men senaste träningen busade jag upp henne ordentligt istället och fick väldigt fint fokus.

Och frestelser då, förra veckan körde vi störningsträning med koner, leksaker och kattmat...
 
Härligt @Jenka vad kul att få sällskap.
Jag har två unga hundar som båda kan gå jättefint men som är störningskänsliga så det blir inte alltid när JAG vill.
Jag har slarvat förstås och tillåtit att man släpper kontakten.

Nu tänkte jag fokusera på starten. De första två tre stegen. Att behålla den kontakten no matter what. Träna med daglig närvaro av frestelseburk och markeringsband och koner (måste skaffa lite såna prylar imorgon).
Daglig träning om det så bara blir fem minuter - och gärna flera gånger om dagen för det tar ju inte mycket tid.

Jag tenderar också till att gå alldeles för fort fram så därför skriver jag här att under hela denna vecka är det 1-5 steg som gäller. För att nästa vecka kanske få en vändning och 6-8 steg.

För tiken är det tävlingsfritt fram till "examen" i slutet av månaden då det förhoppningsvis åtminstone fungerar bättre än det gjorde i helgen då vi blev diskade två gånger.
 
Den andra hunden bör väl också få vara med förresten ;) där handlar det framförallt att få bort släpp och att lära mig själv hur mycket jag behöver peppa honom.
Rallylydnadsdebut 22/8 för båda hundarna :)
 
Jag är gärna med, tränar dock som oftast varannan dag för att behålla glädje och motivation :) tränar vi varje dag går det bakåt istället för framåt med träningen. Vi behöver mest träna uthållighet och träna med störning i alla tänkbara former.
 
Fem minuter morgonträning med frestelse i form av en köttbulle i en glasburk. Frestelsen lades ut innan hundarna kom ut.
J: började bara med att hon skulle komma in i en bra position och sitta kvar med kontakt. Vi var då c:a 5 m från frestelsen. Ökade till 1 steg-sitt och allt närmare frestelsen. Slutade i 2-3 steg nära frestelsen med bra kontakt. Fin tjej!
I: Började lysande med jättemotiverad och sugen hund. Inget fokus på frestelsen bara på mig och bra position och kontakt. Men: så började han ljuda och ville fortsätta med det så fick backa tillbaka till sitta i position - 1 steg - sitt utan ljud. När jag fått några meter med bra fokus, fina vändningar och inget ljud avbröt jag så det blev nog inte riktigt fem minuter med honom.

Slutsatser.
I: Måste vara supernoga med att bryta när han ljudar, och bara belöna raka sitt spec i högersväng.
J: Aldrig träna utan frestelse. Externbelöning, så hon går på kommando och inte på godis i hand eller ficka. 1-2 steg med dessa förutsättningar är svårt nog. Hon ska lyckas 8-9 ggr av 10.

Senare idag åker jag in till stan och skaffar lite koner och band och grejer. Kanske ett träningspass på klubben ungefär som på morgonen när jag ändå är i stan.
 
Jag tänkte ägna en månad åt att särskilt träna på kontakt och position i det fria följet. Särskilt starten och i närvaro av frestelser. Någon som vill hänga på?
Var och en utifrån sina mål och med daglig rapportering?

Jag är på! Vi jobbar ju på inför att starta appellen bara Dorisen tar och bestämmer sig för att bli friskförklarad, förhoppningsvis blir hon friskförklarad på Tisdag nästa vecka och då satsar vi på att göra första start på min födelsedag i september.
Eftersom Doris har "ansträngningsförbud" har vi ju tränat mycket kontakt/position. Detta har gått hur bra som helst även mitt på klubben med alla hundar och människor som korsar till höger och vänster men så bad jag mamma och dirigerings-störning dvs hon ställde upp sig och började dirigera och plötsligt var allt det vi tränat som bortblåst. Doris kollar enbart och endast på Mamma som står där och gastar O_o
Så där är vi i skrivande stund :angel: Vi jobbar vidare.....
 
jag är med!

Jag behöver öva på att ha armar och händer korrekt! Har den fula ovanan att ha böjda armar med händerna placerade strax under brösthöjd. (Från 9kg amerikansk cocker till 30kg schnauzer var inte helt lätt för mig som förare, vart i hela friden gör man av armarna när man har stor hund?! Dom får ju inte plats om jag inte ska dutta honom i huvet hela tiden ;))

I alla fall, armarnas placering har lett till att Lego följer och har kontakt med mina händer, vänster framförallt. Och så måste jag sluta ge han massa extra hjälp, han behöver inte hjälp av vänste hand (klapp på mitt ben eller pek) för att hitta fotposition men jag har så svårt att hålla handen i styr! :banghead:Kanske ska slivertejpa fast den mot kroppen så jag inte kan vara där och vifta!

Vi har nu börjat öva med vänster hand bortplockad, tillsvidare bakom ryggen och höger arm hängande rakt ner. Det blir klurigt för oss båda så vi har backat tillbaka till fina ingångar i fotposition och starter. Han hamnar långt bak nu i sökandet efter vänsterhanden men vid gårdagens pass gick det väldigt bra och mot slutet så släppte det väldigt fint, vi fick till fina ingångar och starter.
 
Jag har varit dålig på att skriva men jobbar på med våra övningar varje dag.
Hemma på tomten och ute på promenader funkar det ganska bra. Frestelseskål och koner kan förekomma i träningen.

Pojken börjar fatta att han ska söka min blick och att det inte duger med vad skit som helst när det gäller sättande. Han visar glädje och tycker det är kul.

Flickan har inte fullt ut fattat att det är på mina villkor och inte hennes. Position och ett steg, kanske med vändning, tycker jag fungerar men jag vill ju komma vidare och då är det lätt hänt att öka kraven för snabbt så att hon misslyckas. Måste göra det roligare för henne. Och befästa det ordentligt. Idag har vi tränat med frestelseskål och koner, dels sjäva 8:ans frestelse och dels andra moment i rally bredvid frestelsen. Har gått ganska bra men jag känner att den stora risken är att jag ställer för höga krav för tidigt. Får verkligen försöka vakta mig själv och komma ihåg att det är 1-3 steg som gäller denna vecka. Och veckan är inte slut än!!
 
Hur går det för er? Här går det lite fram och tillbaka, skulle önska att det gick fortare fram. Försöker påminna mig själv om att det handlar om en framtidsinvestering. Hanen tävlade lydnad i veckan och fick bara 6,5 på linförigheten så jag behöver ju verkligen jobba på det.

Tiken: vill gärna släppa blicken i svängar och tappar lätt sugen om jag är för petnoga. Däremot har positionen blivit bättre och hon är inte lika långt fram som när vi började projektet. Hon tränger dock (hanen också). Jobbar nu på 6-7 steg med svängar till höger och vänster. Skulle vilja ha mera glädje, hon blir lätt lite låg om kraven blir för höga. Måste hela tiden komma ihåg att göra det lätt för henne att göra rätt!

Hanen: Tränger ibland, sätter sig snett, tappar fokus vid störning men kan verkligen gå jättefint när han är fokuserad. Nu ska han tävla i helgen och då får man acceptera att man sabbar lite för sig själv eftersom det blir belöning för inte-helt-rätt.
 
Fått bra råd på träningen igår och ska verkligen försöka släppa att gå och titta på hunden hela tiden. Det ger dåligt flyt och avdrag för dubbelkommandon. Tränat på detta nu ett par dagar. Annars har jag börjat utöka sträckorna med tiken. Tycker inte att jag riktigt fått till det där jag vill, att hon ska utstråla glädje och självförtroende i det fria följet. Utom ibland. Jag mal nog lite för mycket. Behöver leka mer med henne, bygga vi-känsla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 960
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 333
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 261
Senast: Migo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 552
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp