Månadskostnad som hästägare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kilauea

Trådstartare
Om det finns såna här trådar ber jag om ursäkt...

Undrar lite vad folk betalar som hästägare, per månad?
Stallhyra?
Försäkring?
Hovslagare?
Övrigt?

Vad ingår, vad kostar det?

Har funderingar på att ev köpa min medryttarhäst senare i år, men allt beror på vad jag kommer fram till i kostnad.
Vill ju inte köpa nåt jag inte har råd att ta hand om på bästa sätt.
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

(Tips är att inte räkna för mycket - då har man inte råd!

hahhahaha! jag skulle aldrig våga räkna efter exakt vad min häst kostar mig men mycket blir det.. Samtidigt är det ett billigt pris att betala för den glädje hon och stallet ger mig:love:
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Stallhyra?
Försäkring?
Hovslagare?
Övrigt?

Jag har två halvblod och två små shettisar. Jag har eget stall och slipper därmed betala stallhyra. Jag köper in hösilage relativt billigt. Hovslagaren tar 450 kronor för en halvskoning och 850 kronor för en helskoning. Verkning kostar 250 kronor. Försäkringarna på mina hästar är väldigt billiga i och med att vi har både hästarna, hunden, gården, fordonen och hela alltet försäkrade i samma bolag. Därför får vi mycket rabatt! Jag har räknat ut att mina fyra hästar kostar cirka 2 000 kronor i månaden och då är allt inräknat. Jag tävlar eller tränar ingen häst i dagsläget så jag betalar inga tävlings eller tränaravgifter.
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Jag har ett halvblod och en C-ponny, inackorderade. Stallhyran går på 500/box (kallhyra).
Kraftfoder och mineraler kostar oss ungefär 400 kronor/2 månader under vinterhalvåret då de inte går så hårt.
Spånet är 1100 för 18 spånbalar, torven 60 kronor/säck.
Höet är jätte, jättedyrt för oss just nu, 600-700 kronor i månaden då vi delar med andra, så nästa år ska vi ha eget och då kommer det ungefär bli 400 kronor i månaden.
Hovslagaren 1400 för båda hästarna var åttonde vecka.
Eftersom vi har båda hästarna på foder betalar halvblodets ägare hennes försäkring, ponnyns betalar vi men jag vet dock inte hur mycket.
Sen får man ju räkna med veterinär, träningar och sånt som kanske inte räknas in i den månatliga kostnaden.
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Stallhyra? 4000.-
Försäkring? Har inte hästen försäkrad. Har däremot en buffert som jag tidigare lagt undan pengar till förut. Nu är den dock såpass stor att jag inte bygger på den.
Hovslagare? 1200.-/gång, vilker gör 600.-/månaden
Övrigt? Köper in extrafoder såsom Cortaflex, olja, salt och B-vitamin. Eventuella träningar (vilket vi inte kommit igång m ännu), vaccinationer och avmaskningar, samt allt nytt i utrustningsväg man bara måste köpa, fast man egentligen inte behöver det.
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

ja räkna inte för mycket för då är det kört hihihi.

jag har hästarna hemma alltså ingen hyra . varje månad men skötsel och sådant .

foder 50 kg korn kross 140 kr
ensulage 350 bal
hovis 800 kr
ridhus 200 kr mån
spån 200 kr för ca räcker ca 3 mån

sen blir det ju annat med tandläkaren , försäkringar , veterinär . licens kanske och ridhuskort m,m

men det är värt varenda krona :love:
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Har tre hästar, två hemma och en uppstallad...

1+2
Stallhyra? 0:- (men vi har lån på gården så det kostar ändå...)
Hovslagare? 1250:-/häst var sjätte vecka
Övrigt?
Foder, hö ca 600-700:-/häst/månad.
Kraftfoder ca 250:-/mån för bägge två(lättfödda).
Strö: Halmpellets ca 400:-/mån
Ev. renoveringar/tillbyggnader etc får man bekosta ur egen plånbok...
Jag får själv stå för alla fodringar, allt vattnande, mockande -rubbet!

3
Stallhyra? 2500:- inkl 8kg hösilage o alla fodringar utom en helg/år. Lösdrift -ej boxplats! finns ridhus, paddock, rundpaddock, preparerad ridslinga, ovalbana...= lyx!
Hovslagare? 1250:- var sjätte vecka.
Övrigt? Bensin? Kraftfoder 350:-/mån. Har en medryttare/halfodervärd som betalar halva stallhyran mot 3-4dgr/v(inkl att hon får träna/tävla som hon vill)

Vad gäller försäkringarna så har jag inte stenkoll på vilken häst som kostar vad, men det dras 1300:- varje månad på autogirot för alla tre... Den dyraste av dom kostar 600:-/mån vill jag minnas

Sen allt shoppande... Jag gillar hästgrejer :angel: kostar multum...

Jag vågar inte räkna ihop allt mina hästar kostar, men det här var ett litet "hum" iaf..

Klart du skall köpa loss din medryttarhäst! Har man inte råd så tar man sig råd. Jag hade häst uppstallad när jag plugga o gick på studielån... Allt funkar man får bara anpassa standarden efter plånboken. Lycka till!
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Jo, det känns väldigt lockande. Känner hästen väl efter dryga året med honom nu.
Sitter och räknar på allt och hoppade av lycka idag av att få gå upp i tid på jobbet (jobbar endast deltid i nuläget).
Ska redan nu börja kolla lite grann på stallhyror runtomkring...
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Sen allt shoppande... Jag gillar hästgrejer :angel: kostar multum...

Känner igen det där...är rätt bra på att köpa onödigt redan nu till honom. Om man struntar i det framöver (för han har ju ändå allt som behövs + lite till) så spar man ju in några kronor där.

Är för övrigt samma sak med hunden, älskar hundgrejer :d.
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Mina 3 hästar kostar mig 10400 kr denna månad!
(jag satt o räknade igår..o det är alltid jobbigt o se den exakta summan)
delar man det på 3 så blir det 3466 kr per häst...
då är inte hovis medräknad denna månad!

tror det beror lite på vart man bor o så...
sedan så tillkommer det ju ofta extra kostnader tex vaccinationer m.m och därför kan det dra iväg vissa månader.
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Jag räknar på mellan 3500 och 4500 kr/månad. Lite billigare på sommaren :)

Lycka till!
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Om det finns såna här trådar ber jag om ursäkt...

Undrar lite vad folk betalar som hästägare, per månad?
Stallhyra?
Försäkring?
Hovslagare?
Övrigt?

Vad ingår, vad kostar det?

Har funderingar på att ev köpa min medryttarhäst senare i år, men allt beror på vad jag kommer fram till i kostnad.
Vill ju inte köpa nåt jag inte har råd att ta hand om på bästa sätt.

Stallhyra? Ingen officiell stallhyra. Har hästarna hemma så el och underhåll av stallet ingår i husets underhåll mm.
Försäkring? Jag har två av tre hästar försäkrade. Det blir ca 3000 kr/år =250kr/mån
Hovslagare? 600/mån
Övrigt? Strö, grovfoder, kraftfoder = 400+1700+250=2350 kr/mån
Summa summarum... 3200kr/månad för tre hästar
Runt 3500 till 4000 kronor är väl inte helt onormalt om man har hästen uppstallad :)
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Månadskostnad när jag har hästen installad i litet kollektivstall utan ridhus men har belyst ridbana. Det är en islänning som inte kräver mycket foder.

Stallhyra 500Kr/mån
Strö 300kr/mån
Foder 300kr/mån
Skoning 500kr/mån
Vaccinering/tänder 1 gång per år ca 2500kr = ca 208kr/mån
Försäkring ca 4000kr/år = ca 333kr/mån
Oväntade utgifter 2000kr/månad
Utrustning ca 1000kr/månad
Träningar ca 1000kr/månad

SUMMA: ca 6141kr/månad ibland lite mer och ibland lite mindre men om man slår ut det på ett år blir det ungefår så.

Så det blir en del pengar varje månad, och konstigt nog verkar det alltid hända oväntade saker som att ett träns går sönder eller en grimma/täcke och då är det ju direkt 1000kr för att köpa ett nytt om det inte går att laga, eller så har hästen gjort illa sig och behöver veterinärvård och det blir snabbt en ganska hög slant så att ha ett konto för oväntade utgifter med ett par tusenlappar på varje månad tror jag är bra at ha.

Sen kan man ju bestämma kostnaden för sin häst ganska mycket själv beroende på om man väljer ett billigt kollektivstall där man får jobba mer eller stå på en anläggning med helinackordering, sen måste man ju inte köpa det dyraste täcket eller tränset/grimman man kan ju köpa budget med som många ggr fungerar lika bra som det dyra.
 
Senast ändrad:
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Stallhyra?
400kr

Försäkring?
1900kr/6 månader

Hovslagare?
Vet inte, har inte haft ut någon sedan jag flytta än men hästen är barfota så jag tippar på max 500kr och då är det mest milersättning var 3e månad

Övrigt?
Hösilage och hö, 3000kr/8 månader
Kraftfoder, min får bara 2dl havre/dag så det går ju inte åt många ören per dag där...

Sedan har jag en mineralsten som hästen slickar på när han själv vill, den kostar väl typ 30kr och håller ett år minst?


Vi hjälps åt i stallet med insläpp och utsläpp och nu på vintern att vattna minst tre gånger om dagen!
Mockar själv men skulle det vara nåt så hjälps vi åt med det med, tjänster och gentjänster :)
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Varför måste ett så härligt intresse kosta så mycket?
Att det är dyrt med häst, det har jag insett sedan länge, men nu har jag i alla fall fått en lite mer uppfattning om variationerna och vad man kan tänka sig.
Håller på att räknar och räknar och kollar och kollar, för det vore trevligt att köpa loss en häst jag känner nu när jag har chansen....

Frågan är bara om man vågar? Inte pengamässigt, utan kunskapsmässigt...
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Om det finns såna här trådar ber jag om ursäkt...

Undrar lite vad folk betalar som hästägare, per månad?

Stallhyra? Har ingen stallhyra för min häst längre, får gratis boxplats där jag jobbar. Däremot så betalar jag för foder och strö. Räknar med att jag lägger ner ca 1500 kr på detta.

Sköter ju all mockning, strö, utfodringar, in/utsläpp själv i stort sett men har ju möjlighet att göra det på arbetstid också. När jag är ledig (varannan helg) och vill åka från gården så sköter de andra som jobbar min häst. På sätt och vis är det guld värt att bara kunna knalla ut genom dörrn och gå till stallet, ut till hästen när man känner för det. Å andra sidan så har vi lite dåliga ridmöjligheter nu vintertid t.ex. och jag har haft lite riduppehåll ett tag pga tidsbrist och kyla (hästar som ska in tidigare när det är så pass kallt ute, det blir mörkt tidigare ) men det kan jag ta. Stallet och hagarna är fantastiska så hon lever ett oerhört bra hästliv tror jag.

Försäkring? Kostar ca 550 kr/mån, men betalar den halvårs vis.

Hovslagare? Kostar ca 1000 kr/skoning för helskoning i genomsnitt. Ibland lite billigare och ibland lite dyrare, beror på lite. Nu till vintern är det ju t.ex. behov av snösulor, extra broddhål osv.. så då blir det lite dyrare. Men min häst brukar klara sig med att bli skodd var 8:e vecka så det ger ju en månadskostnad på ca 500 kr

Övrigt? Själv köper jag ganska mycket utrustning till min häst , förmodligen mer en det nödvändiga :p men så blir det så när det är 10 m mellan stallet och ridsportbutiken. Men man ska tänka på att utrustningen kostar i inköp, grejer kan gå sönder och man bör hellre satsa på lite dyrare grejer som har bra passform och kvalité. Hellre bra beg träns och sadel, en nya grejer som är plastiga eller en dålig sadel.. se det hela som en investering. Se till att få professionell hjälp med sadelutprovningen, stoppa om den en gång om året, håll efter och sköt grejerna väl. Tänk på att man behöver ha lite extra grejer om något går sönder utav de mest nödvändiga prylarna. Ett stallapotek bör man också ha tillgång till, sånna skötselprylar kan vara ganska dyra.

Det kostar också att kontrollera hästens munstatus, vaccinationer m.m.

Vill man träna och tävla får man ju lägga på en del extra för det. Instruktören kostar, licenser, anmälnings och startavgifter kostar. Har man inte eget stall ska man också räkna med att det kostar att ta sig till stallet och om man tränar/tävlar så kostar det också med extra bensinpengar.



Jag uppskattar nog att min häst kostar mig ca 3500 kr/mån genomsnitt för tillfället. Då har jag som sagt inga utgifter för själva boxplatsen och i dagsläget så tränar (eller tävlar jag) ingenting.
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Tävling blir det inte, då han är t-märkt.
Har fått hjälp av ägaren att räkna lite grann och kommit fram till ungefär 3500kr i månaden i nuläget. Då kanske det är väldigt billigt, eftersom du betalar det utan att ha räknat med stallhyra.
Har jag missat nåt tro? (*tänker så det knakar*)
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Nja, stallhyran baseras ju också på beroende på var i landet man bor och vad som ingår i hyran. Är det kallhyra eller full service?

Att tänka på är ändå att räkna på ett par hundralappar extra varje månad. Ha gärna en buffert också, i fall man t.ex. måste åka iväg till veterinären är det skönt att ha lite pengar undanstoppade! Eller om sadeln måste stoppas om, eller tänderna ska kontrolleras.. osv...
 
Sv: Månadskostnad som hästägare?

Hej.
Jag betalar 500:- i kallhyra
sen köper jag hö/foder i mängder så det räcker för ca 2000:-
spån kan man skotta på en såg.
sen försäkringen ca 400:-
i mänaden totalt betalar jag : 1400:- och iblan :3000:- beror på hö.
men det akn bli bättre att stå på helinackordering för ca: 1400:- - 2500:-
Beror på vad man kräver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 898
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp