Hur ska man ha råd?

jag trivs mycket pga jag får göra "som jag vill" med tanke på min fånghäst. Jag får dela av hagar (här finns bara stora hagar) och använda vinterhagen på sommaren osv och även använda box i stallet när de andra går ute dygnet runt så mina hästar kan vara i stallet på nätterna. Så jag värderar det väldigt högt.
Men ja, jag förstår dig och jag tror generellt att det är "få" som har häst som kan tänka sig detta. Nu har det kommit upp en "ny" (begagnad) kran efter flera månader av söndrig kran så det sprutade vatten rakt in i en box så den ägaren fick nästan mocka ut halva boxen varje dag.

Men jag har sagt att nästa gång jag ska flytta så ska jag ha en egen liten gård :D Och det beror inte på stallägaren utan de andra inackorderade...
Jag fattar. Själv väljer jag då hellre stall som passar mina ”specialbehov”, men ibland är det ju inte så lätt att hitta.

Håller förövrigt med om att andra inackorderade kan vara ett kapitel i sig😅
 
det beror väl helt på vad man gör? I stallen jag har stått de senaste gångerna kan jag garantera att ägarna lägger inte ens en arbetsvecka om året i underhåll. Knappt en halv vecka heller om jag tänker efter....

Jag har även den erfarenheten.
Där man själv lagar staket för de hänger trådar hursom, elen är dålig, vattenkar saknas så jag har ofta köpt nya.
Paddocken görs de inget med. Parkering = ställ bilen på en gräsplätt.
Haft sadel på en bock på golvet mm

Säger inte att saker är gratis eller billigt men att de vore så dyrt att var o varannan typ går back på att ha inhyrda känns ju helt sjukt?
Varför har man då stall?
 
Vi har aldrig fått halkbekämpat om vi inte gjort det själva. Eget salt köptes in för stallägaren köper inget, men de använder gärna vårt. Staketen håller ju hur länge som helst, vill man ändra nåt får man köpa egna stolp. Hagarna sattes upp runt 2010. Ägaren harvar ridbanan nångång i veckan o kör upp gödsel nångång i månaden/varannan månad, kanske sammanlagt 5-10 min för båda körningarna.

Jag trivs med stallägarna så inget emot de alls, men alla stall sköts inte som det verkar bekrivas i tråden.
Jag hjälper till extremt mycket och har alltid gjort. Gratis. Men nu är det på gränsen till att folk tar det för givet så jag måste lugna mig lite (nu är det nära så att det finns en förväntan att jag tar in hästarna varje kväll fast jag inte har intag egentligen men jag gör det pga jag måste kolla min hästs hovar. Och då kommer inte den som ska ta in hästarna längre, dvs stallägaren). Är andra ägare där tar de knappt sina egna utan kan släppa ut hästarna igen fast det är 30 min t insläpp…
Jag är ansvarsfull och vill ha ordning för hästarnas säkerhet.
Vi betalar för utsläpp, fodringar och insläpp. Utsläpp går på schema på helger. Och så kallhyra då med slitage, el och vatten.
Jag har varit i exakt samma sits. Jag tog kvällsfodring varje vardag, eftersom jag ändå var där sent efter jobbet. Jag fixade slangen eftersom den ofta låg lite hipp som happ, när jag ändå hade längst till mina vattenkar osv.

Inget extra egentligen, och jag hade inga problem med det, men då och då, kändes det som om jag "räknades med", så andra kunde vara lite nonchalanta.
 
jag trivs mycket pga jag får göra "som jag vill" med tanke på min fånghäst. Jag får dela av hagar (här finns bara stora hagar) och använda vinterhagen på sommaren osv och även använda box i stallet när de andra går ute dygnet runt så mina hästar kan vara i stallet på nätterna. Så jag värderar det väldigt högt.
Men ja, jag förstår dig och jag tror generellt att det är "få" som har häst som kan tänka sig detta. Nu har det kommit upp en "ny" (begagnad) kran efter flera månader av söndrig kran så det sprutade vatten rakt in i en box så den ägaren fick nästan mocka ut halva boxen varje dag.

Men jag har sagt att nästa gång jag ska flytta så ska jag ha en egen liten gård :D Och det beror inte på stallägaren utan de andra inackorderade...
Det är inte en märklig slump att nyblivna gårdsägare är hästägare som varit inackorderade.

:idea:
 
De som har gården vi har sommarstugan vid tar inte ens betalt för bete 😮
För hästarna håller hagarna ”öppna”
Finns stall o vatten ingår (kommer från sjön)
Hagarna har varit där i minst 30år
 
Säger inte att saker är gratis eller billigt men att de vore så dyrt att var o varannan typ går back på att ha inhyrda känns ju helt sjukt?
Varför har man då stall?

För att man älskar hästar och har egna hästar. Men allt fler av oss med "hemmastall" väljer bort att ha inhyrda numera.

Av de större inhyrningsstallen i mitt område, som ändå inte är proffsiga anläggningar, så är majoriteten ägda av travgubbar som oftast inte längre har egna hästar kvar, eller någon enstaka pensionärshäst. Där kan det verkligen bli eftersatt på mark och hagar, och de är oftast kollektivstall. Dom har stall för att dom har byggnaden på sin mark och kan få in pengar för att täcka gårdens kostnader.
 
För att man älskar hästar och har egna hästar. Men allt fler av oss med "hemmastall" väljer bort att ha inhyrda numera.

Av de större inhyrningsstallen i mitt område, som ändå inte är proffsiga anläggningar, så är majoriteten ägda av travgubbar som oftast inte längre har egna hästar kvar, eller någon enstaka pensionärshäst. Där kan det verkligen bli eftersatt på mark och hagar, och de är oftast kollektivstall. Dom har stall för att dom har byggnaden på sin mark och kan få in pengar för att täcka gårdens kostnader.
Jag har gjort samma iakttagelse.

Det finns inte på kartan att jag kommer ha inackorderade annat än om det är 1) min älskade medryttare sedan flera år, och numera goda vän eller 2) dotterns kompis som kommer och rider med henne ibland, vars föräldrar är fantastiskt trevliga.

Jag tror varken alternativ 1 eller 2 kommer att inträffa, men OM, så kommer jag inte begära någon fantasisumma, men jag vill inte betala för deras hästar.

Mer pålitliga personer kan jag inte hitta.

Men även vid detta scenario så hade jag gjort ett noggrant kontrakt med vad som förväntas av var part.
 
Jag har gjort samma iakttagelse.

Det finns inte på kartan att jag kommer ha inackorderade annat än om det är 1) min älskade medryttare sedan flera år, eller 2) dotterns kompis som kommer och rider med henne ibland, vars föräldrar är fantastiskt trevliga.

Jag tror varken alternativ 1 eller 2 kommer att inträffa, men OM, så kommer jag inte begära någon fantasisumma, men jag vill inte betala för deras hästar.

Mer pålitliga personer kan jag inte hitta.

Jag vill också ha en hästbästis i stallet :(. Oavsett om medryttare eller inhyrd. Men ack så svårt att hitta någon. Det gäller ju att man matchar värdegrundsmässigt gällande både hästarna och vilken standard man vill ha på "verksamheten".

Alla jag matchar med har redan egna små stall 😂.
 
Jag har varit i exakt samma sits. Jag tog kvällsfodring varje vardag, eftersom jag ändå var där sent efter jobbet. Jag fixade slangen eftersom den ofta låg lite hipp som happ, när jag ändå hade längst till mina vattenkar osv.

Inget extra egentligen, och jag hade inga problem med det, men då och då, kändes det som om jag "räknades med", så andra kunde vara lite nonchalanta.
Ja, precis. Jag gör gärna det, egentligen, för jag gillar att vara i stallet. Jag fixar också att sopa i sadelkammaren, för det är för skitigt. Eller slänger sopsäcken för den är överfull. Eller tar bort is på vatten, inte bara i min hage, för alla ska kunna dricka. Jag har provat att sluta ta bort sopsäcken när den är full, men den försvinner aldrig "av sig själv". istället lägger de skiten på andra ställen. Jag hackade is i alla hästars hovar vid insläpp förra vintern, för de skulle slippa stå i "högklackat" hela tiden. Men det tog priset när en annan sa "hovslagaren sa att min hästs hovar är dåliga, o det är stallägarens fel pga leran (vi har mycket lera). Kan du kratsa hovarna när du tar in hästarna så inte hon står med lera i hovarna hela natten?". Då bor denna person 150 meter från stallet. Jag gjorde det, för jag tyckte ju synd om hästen! Sen slog det mig...va fan gör jag? Så jag meddelade att hon fick komma upp o fixa själv. Såklart hände det inget...

Nu senast (förutom att de aldrig släcker, de låter vattnet vara på rinnande osv) fick jag en bild på mitt ena sto som har boots på sig då vi väntar på att hoven ska växa ner mer (hon har fått sulläderinflammation o är så jäkla nedverkad, hon stod inte hos mig när det hände). Bootsen hade på nåt sätt vänt sig/vridit sig så sulan stod rakt fram på hovväggen så hon gick ju barfota då. Då skickade de en bild t mig o skrev "detta ser konstigt ut" o jag skrev "kan ni ta av den?" (jag var på jobbet 4 mil bort) o då fick jag "nä, vi är hemma".

Som sagt, jag hjälper gärna till för att det ska bli bra och kräver aldrig nåt tillbaka. Hade jag gjort det hade jag nog haft gratis kallhyra för all framtid i detta stall. För insläpp tror jag att på 6 år nu kanske missat 7 insläppskvällar (pga jobbet).

Nu blev det kanske lite OT :D
 
Skulle säga att 6000 kr i försäkring är billigt om det är ett halvblod. Min häst är lågt försäkrad (bara 50 liv och 80 vet) och hennes årspremie ligger på ungefär det dubbla. (Då får jag ändå 5+10% rabatt)
Jag hade en årspremiär på ca 16000 kr på mitt importerade halvblod och då hade jag bara 80000 vet vård, 70000 rid- och användbarhet och 30000 begränsad liv. Fick ut ca 13000 i vetvård, 6000 avlovningskostnad och 70000 användbarhet nu när han fick somna in.
 
Det verkar som om du i alla fall har några olika alternativ.

Men en allmän fundering, nu när vi är på ämnet, hur kommer det att bli med ekonomin?

De stallägare som är beroende av inkomsten från sina inhysta och som samtidigt har skyhöga räntor och dyra levnadskostnader, hur gör de om hästägarna antingen flyttar eller säljer sina hästar?

Då behöver de istället sänka hyran för att ha inhysningarna kvar, alternativt sälja gården (och det skall nog mycket till).

Jag är bekymrad över utvecklingen och tror att vi bara sett början...

Vad tänker ni andra?

Vi hade ju turen att vi band våra lån på 5 år när vi köpte gården för 1.5 år sedan. Sen jobbar vi båda på sidan om.
Men vi har ändå ganska stort stall med 14 boxar och ridhus, dock har jag valt att bara ha max 9 hästar här. Blir för mkt folk annars.
Jag har 3 hästar och kostnaderna för dom har dubblerats sen vi flyttade in. Så egentligen har jag inte råd med 3 längre.

Det var billigare innan vi började med inackorderingar och så resonerar dom flesta i den facebookgrupp för stallägare som jag är med i. Tror inte folk fattar hur sjukt dyrt det är att ha inackorderingar.

Jag tar samma pris året om, trots att dom går på bete eller gräs på sommaren. (Hö och spån ingår)Den som tror att gräs och bete är gratis kan ju tänka om 🤣 Vet att många tar lägre pris på sommaren men då skulle jag få höja hyran såpass mkt på vintern att ingen hade haft råd att stå här. I den här snålkommunen vill folk helst betala 1500 inklusive hö och service och ja, finns många häromkring som tar det priset. Men dom skattar nog inte utan kör svart.
 
Vi hade ju turen att vi band våra lån på 5 år när vi köpte gården för 1.5 år sedan. Sen jobbar vi båda på sidan om.
Men vi har ändå ganska stort stall med 14 boxar och ridhus, dock har jag valt att bara ha max 9 hästar här. Blir för mkt folk annars.
Jag har 3 hästar och kostnaderna för dom har dubblerats sen vi flyttade in. Så egentligen har jag inte råd med 3 längre.

Det var billigare innan vi började med inackorderingar och så resonerar dom flesta i den facebookgrupp för stallägare som jag är med i. Tror inte folk fattar hur sjukt dyrt det är att ha inackorderingar.

Jag tar samma pris året om, trots att dom går på bete eller gräs på sommaren. (Hö och spån ingår)Den som tror att gräs och bete är gratis kan ju tänka om 🤣 Vet att många tar lägre pris på sommaren men då skulle jag få höja hyran såpass mkt på vintern att ingen hade haft råd att stå här. I den här snålkommunen vill folk helst betala 1500 inklusive hö och service och ja, finns många häromkring som tar det priset. Men dom skattar nog inte utan kör svart.
Mot svarta inkomster är man chanslös.

Och du har rätt, med fler hästar, mer gödsel, mer slitage.

Nu har vi sex hästar, det är minst en för mycket.
Egentligen vill jag ha bara fyra.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag hade en årspremiär på ca 16000 kr på mitt importerade halvblod och då hade jag bara 80000 vet vård, 70000 rid- och användbarhet och 30000 begränsad liv. Fick ut ca 13000 i vetvård, 6000 avlovningskostnad och 70000 användbarhet nu när han fick somna in.
Ja det är himla dyrt. Jag skulle egentligen vilja höja livvärdet på min men då skenar premien så det känns inte värt det..
 
Ja det är himla dyrt. Jag skulle egentligen vilja höja livvärdet på min men då skenar premien så det känns inte värt det..
Jag fick en fundering av min kompis igår, senast.

Vi pratade om kostnader och häst, och försäkringspremie för livvärde, som man dessutom kanske aldrig får ut.

Om man räknar på vad det kostar, så kan man kanske då få något annat värdefullt för samma summa. Typ en hästtransport istället.
 
I hear you. Tänker på detta ofta i såna här trådar. Vilka stallägare folk verkar som skottar, halksäkrar, ser till att parkeringen är bra, fixar staket osv osv. Det engagemanget från stallägarens sida har inte alla.

Jag gör det! Jag plogar, saltar och sandar. Lagar alla staket och trådar. Ingen annan kommer i närheten av mina staket för då blir det bara massa knutar och trassel. 🤣 Det ska skarvas ordentligt.

Jag började ju förra våren med att byta ut alla gamla trådar med tusen knutar och trassel, alla isolatorer och en del stolp. Det kostar en hel del att stängsla om 10 hektar om man ska ha band och tråd i bra kvalité med lågt motstånd så elen tar sig runt. Nu har jag kanske 2 hektar kvar till denna vår.
 
Jag fick en fundering av min kompis igår, senast.

Vi pratade om kostnader och häst, och försäkringspremie för livvärde, som man dessutom kanske aldrig får ut.

Om man räknar på vad det kostar, så kan man kanske då få något annat värdefullt för samma summa. Typ en hästtransport istället.
Det beror ju på hur viktigt det är för en att få igen pengar om hästen går bort. Jag vill inte vara utan det, men finns inte en chans att jag fullförsäkrar. Hade hon varit köpt för lånade pengar hade jag dock tänkt annorlunda.
 
För att man älskar hästar och har egna hästar. Men allt fler av oss med "hemmastall" väljer bort att ha inhyrda numera.

Av de större inhyrningsstallen i mitt område, som ändå inte är proffsiga anläggningar, så är majoriteten ägda av travgubbar som oftast inte längre har egna hästar kvar, eller någon enstaka pensionärshäst. Där kan det verkligen bli eftersatt på mark och hagar, och de är oftast kollektivstall. Dom har stall för att dom har byggnaden på sin mark och kan få in pengar för att täcka gårdens kostnader.

Okej. Det trodde jag mest berodde på att inhyrda var besvärliga.

Jag vet inte hur man ska göra när en inte har råd med egen gård.
Jag tycker inte heller jag är besvärlig och betalar det stallägaren vill ha + extra.
Hjälper gärna till om stallägaren åker bort en vecka eller så mm mm.
Ja vi får se hur framtiden ser ut
 
Jag gör det! Jag plogar, saltar och sandar. Lagar alla staket och trådar. Ingen annan kommer i närheten av mina staket för då blir det bara massa knutar och trassel. 🤣 Det ska skarvas ordentligt.

Jag började ju förra våren med att byta ut alla gamla trådar med tusen knutar och trassel, alla isolatorer och en del stolp. Det kostar en hel del att stängsla om 10 hektar om man ska ha band och tråd i bra kvalité med lågt motstånd så elen tar sig runt. Nu har jag kanske 2 hektar kvar till denna vår.
Det är nog rätt stor skillnad på stallägare som själv har häst. Det har inte min stallägare. Första två åren var jag ensam på gården och jag tror min stallägare verkligen gillade det😅. För han behövde inte göra ett dugg. Allt hö jag behövde fanns på logen och gödselstacken fylldes inte särskilt fort. Men sen fylldes även det andra stallet på gården med sju hästar och det blev det lite mer jobb och därmed lite gnäll från alla håll. Är SÅ glad att jag kunnat hålla mig på min lilla kant. Min lösning på allt är annars att säga "fixar det själv". Avskyr verkligen när det blir en jobbig stallmiljö att vistas i.
 
Okej. Det trodde jag mest berodde på att inhyrda var besvärliga.

Jag vet inte hur man ska göra när en inte har råd med egen gård.
Jag tycker inte heller jag är besvärlig och betalar det stallägaren vill ha + extra.
Hjälper gärna till om stallägaren åker bort en vecka eller så mm mm.
Ja vi får se hur framtiden ser ut
Som jag nämnt innan i tråden så finns det arrende, antingen själv eller ihop med en eller flera andra.

Jag har själv på egen mark och även lånar mark (ville arrende men fick inte men fick låna).

Så länge det inte ska arrenderas vall så kommer en undan med en spotsyvel.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 281
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 172
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 890
Senast: sona
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 808
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp