Hur ska man ha råd?

Som jag nämnt innan i tråden så finns det arrende, antingen själv eller ihop med en eller flera andra.

Jag har själv på egen mark och även lånar mark (ville arrende men fick inte men fick låna).

Så länge det inte ska arrenderas vall så kommer en undan med en spotsyvel.
Är en som hållit till här i krokarna och fött upp swb och new forest (ett tag både ock och ett tag bara swb och nu bara new forest) sedan 60 eller tidigt 70tal och aldrig ägt mark utan arrenderat från olika personer. En annan driver stuteri på svenskridponny och innan hon flyttade var det arrende dom 15 första åren och nu mer vet jag inte.

Mina systrars pappa har haft villa med liten tomt men ägt hästar och får som gått på arrenderad mark.

Behövs inte äga mark för att få tillgång till mark.
 
Nu har jag bara läst halva tråden så jag vet inte om det kommit upp redan men det är sällan någon pratar om den inhyrdas arbetsinsats med någon slags timpenning, ur stallägaren perspektiv ”jag tar betalt 3000 kr/mån och får även motsvarande 3000 kr/mån i arbetsinsats från min inhyrda”.

Jag lägger i snitt 1,5 timme om dagen på att fodra, mocka, vattna, halma, kratta, visitera, laga staket osv i vår lösdrift. Säg att min häst ( 1 av 4-5 hästar) bidrar till en halvtimme av tiden så är det 1 timme om dagen stallägaren slipper lägga ner om de vill hålla samma standard/inte göra jobbet själv.

Hade jag lönearbetat samma tid hade jag tjänat ca 7000 kr innan skatt.

Så total ersättning till stallägaren är betydligt högre (för mig) än vad som står på fakturan (på fakturan står 3250 kr mån inkl 11 kg hö per dag och halm till ligghallen, inget ridhus och i Norrland). Trivs dock oerhört bra så hade varit kvar även om priset dubblats. 😊
 
Nu har jag bara läst halva tråden så jag vet inte om det kommit upp redan men det är sällan någon pratar om den inhyrdas arbetsinsats med någon slags timpenning, ur stallägaren perspektiv ”jag tar betalt 3000 kr/mån och får även motsvarande 3000 kr/mån i arbetsinsats från min inhyrda”.

Jag lägger i snitt 1,5 timme om dagen på att fodra, mocka, vattna, halma, kratta, visitera, laga staket osv i vår lösdrift. Säg att min häst ( 1 av 4-5 hästar) bidrar till en halvtimme av tiden så är det 1 timme om dagen stallägaren slipper lägga ner om de vill hålla samma standard/inte göra jobbet själv.

Hade jag lönearbetat samma tid hade jag tjänat ca 7000 kr innan skatt.

Så total ersättning till stallägaren är betydligt högre (för mig) än vad som står på fakturan (på fakturan står 3250 kr mån inkl 11 kg hö per dag och halm till ligghallen, inget ridhus och i Norrland). Trivs dock oerhört bra så hade varit kvar även om priset dubblats. 😊
Jag håller med dig. Den "hjälp" de inackorderade ger är absolut en betalning i sig.

Om man hjälper till, vill säga.
 
Nu har jag bara läst halva tråden så jag vet inte om det kommit upp redan men det är sällan någon pratar om den inhyrdas arbetsinsats med någon slags timpenning, ur stallägaren perspektiv ”jag tar betalt 3000 kr/mån och får även motsvarande 3000 kr/mån i arbetsinsats från min inhyrda”.

Jag lägger i snitt 1,5 timme om dagen på att fodra, mocka, vattna, halma, kratta, visitera, laga staket osv i vår lösdrift. Säg att min häst ( 1 av 4-5 hästar) bidrar till en halvtimme av tiden så är det 1 timme om dagen stallägaren slipper lägga ner om de vill hålla samma standard/inte göra jobbet själv.

Hade jag lönearbetat samma tid hade jag tjänat ca 7000 kr innan skatt.

Så total ersättning till stallägaren är betydligt högre (för mig) än vad som står på fakturan (på fakturan står 3250 kr mån inkl 11 kg hö per dag och halm till ligghallen, inget ridhus och i Norrland). Trivs dock oerhört bra så hade varit kvar även om priset dubblats. 😊

Fast det gäller ju bara om stallägaren hade haft den extra hästen/hästarna istället för dig.

En extra häst är mer hö och vatten att bära, mer att mocka, osv. Mer hö att hämta, mer slitage på hagen, osv osv.

Nu när jag bara har mina igen har min arbetsinsats mer än halverats - den inhyrda hästen var större och mer krävande än mina två ponnys.

Men det är definivt en fördel att ha en avbytare i form av en inhyrd, om man blir sjuk eller behöver åka bort.
 
Fast det gäller ju bara om stallägaren hade haft den extra hästen/hästarna istället för dig.

En extra häst är mer hö och vatten att bära, mer att mocka, osv. Mer hö att hämta, mer slitage på hagen, osv osv.

Nu när jag bara har mina igen har min arbetsinsats mer än halverats - den inhyrda hästen var större och mer krävande än mina två ponnys.

Men det är definivt en fördel att ha en avbytare i form av en inhyrd, om man blir sjuk eller behöver åka bort.
Ja självklart. Det var därför jag räknade bort 1/3 av tiden som avsåg min häst. Min stallägare mockar/fyller vatten 2-3 ggr i mån, resten sköter jag.

Jag är förövrigt jättetacksam att folk orkar ha inackorderingar. 😄
 
Jag håller med dig. Den "hjälp" de inackorderade ger är absolut en betalning i sig.

Om man hjälper till, vill säga.
Ja det är ju inte självklart att de inackorderade är till hjälp. I mitt förra stall hade jag inte räknat min arbetsinsats som någon ersättning till stallägaren. Alla fodrade lika ofta och vi mockade våra egna hagar osv. 😊
 
Nu har jag bara läst halva tråden så jag vet inte om det kommit upp redan men det är sällan någon pratar om den inhyrdas arbetsinsats med någon slags timpenning, ur stallägaren perspektiv ”jag tar betalt 3000 kr/mån och får även motsvarande 3000 kr/mån i arbetsinsats från min inhyrda”.

Jag lägger i snitt 1,5 timme om dagen på att fodra, mocka, vattna, halma, kratta, visitera, laga staket osv i vår lösdrift. Säg att min häst ( 1 av 4-5 hästar) bidrar till en halvtimme av tiden så är det 1 timme om dagen stallägaren slipper lägga ner om de vill hålla samma standard/inte göra jobbet själv.

Hade jag lönearbetat samma tid hade jag tjänat ca 7000 kr innan skatt.

Så total ersättning till stallägaren är betydligt högre (för mig) än vad som står på fakturan (på fakturan står 3250 kr mån inkl 11 kg hö per dag och halm till ligghallen, inget ridhus och i Norrland). Trivs dock oerhört bra så hade varit kvar även om priset dubblats. 😊
Även om man inte pratar om det så är det iaf något jag tänker på. Det är mer ekonomiskt fördelaktigt för mig att jobba på mitt vanliga jobb och betala för mer service än att ställa mig i kollektivstall och inte hinna jobba lika mycket (eller slita ihjäl mig om jag försöker hinna båda).

Jag lägger inte så många timmar på kollektiva åtaganden. 1-2 timmar per månad kanske om jag räknar ihop tiden för in/utsläpp och fodringar + lite smågrejer).
 
Även om man inte pratar om det så är det iaf något jag tänker på. Det är mer ekonomiskt fördelaktigt för mig att jobba på mitt vanliga jobb och betala för mer service än att ställa mig i kollektivstall och inte hinna jobba lika mycket (eller slita ihjäl mig om jag försöker hinna båda).

Jag lägger inte så många timmar på kollektiva åtaganden. 1-2 timmar per månad kanske om jag räknar ihop tiden för in/utsläpp och fodringar + lite smågrejer).
Det är tyvärr så att snålheten kan bedra visheten.
Jag hade hästarna väldigt billigt, dvs hyresfritt, under fyra månader på lösdrift.

Det orsakade närmast magsår av stress hos mig, plus en väldigt dyr bensinräkning, dyra eltrådar och stolp på annans mark, samt uppförande av vindskydd.

Det hade varit "billigt" om allt fungerade, men då det inte gjorde det, var det en brakförlust och ett mycket dåligt val.

Jag vill inte räkna på vad det kostade, jag vill bara lägga hela projektet bakom mig.

Så, köp av service för ett bekvämare liv är helt klart ett MYCKET bättre alternativ.
 
Jag har tidigare hyrt av en granne, nu när allt blivit så dyrt så har han gett mig hyresfritt efter alla år med försumbar hyra. Å andra sidan gör jag allt själv, stängslar om hagar, röjer, kör foder, kör bort ensilageplast och sopor, vattnar och håller vindskyddet som jag byggt själv i gott skick. Jag tar även posten och bär hans egna sopor till tunnan om de står ute då gubben blivit gammal och mer orörlig.

Han är så glad i mina hästar och talar alltid om hur trevliga de är och hur roligt det är att se dem i hagen och han vet hur jag sliter för att de ska må bra och håller ordning. Jag jobbar mycket men har ordnat det så det är väldigt lättskött och har bra tumme med foderleverantörerna, skulle det köra ihop sig så har de erbjudit sig att lägga in en bal i foderbordet när de ändå lossar så jag behöver inte ens vara på plats, även om jag nästan alltid är det.

Fodret är min akilleshäl och minska ner på antalet hästar blir inte bra för deras del. Nu har jag två egna uppfödningar och en shettis, färre än tre vill jag inte ha när jag står ensam. Min hovslagare har slutat sko åt andra, men han har sagt att mina har livstidskontrakt så han kommer på helgerna när jag behöver. :up:
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 281
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 172
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 890
Senast: sona
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 808
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp