Manen åt den starka sidan?

Sv: Manen åt den starka sidan?

Jag gjorde en grov generalisering.

Hade din häst manen på vänster sida även när den travtränades? Den kan ju bytt sida när den började ridas? Och naturligtvis behöver inte alla hästar vara lika med hur de lägger manen efter muskler.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

*kl*

Sen är det ju det där med att konstatera vilken av hästens sidor som är den starka.....

Är den starka sidan den vars varv det är enklast eller svårast att rida i?

Är det lättare att rida i hästens svagas sida varv? Eller går hästen bättre i det varv där den är stark?

Jag blir gärna undervisad :bow:
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Det finns säkert hundra olika varianter, men jag har fått påstått för mig att om hästen är starkare i höger sida går den sämre i höger varv. Hon som sa det menade att musklerna då har svårt att "trycka ihop" sig.

Men jag har säkerligen hört fler varianter från andra tränare. Egentligen lägger jag inte så stor vikt vid det, utan försöker rida honom så liksidig som möjligt. Går mest på känsla tror jag. Sen använder jag nog oftare uttryck som "han känns lättare/bättre i x varv"
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Min häst har manen åt den svagare sidan. ( förra hästen hästen hade man åt den starkare sidan) Sen ska man komma ihåg att när vi pratar om hästen starkare/svagare sidor pratar vi oftast om bakdelen. Vilken ben hästen bär bättre resp sämre med. (eller det bakben hästen skjuter på mera med? Den sida hästen har lättast för att länga? Den sida hästen har lättast för att korta? Det finns många beskrivningar och varianter av just uttrycket "stark sida"Manen finns ju i andra änden av hästen. Visst byter hästar sida ibland och det hänger oftast ihop med att det faktiskt skett en utveckling.
Tror det hänger mer ihop med virvlar i mankammen än styrka i bakdelen i alla fall.
Det jag hört många säga är att de tror hästen har manen åt den svagare sidan och inte den starka som du skrev, men som sagt tror jag det beror på andra saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Manen åt den starka sidan?

Jag tror starkt på det när det gäller vår nordsvenska hingst.
Han har en rejäl hingstnacke och all man (mycket!) på höger sida.
Både vid ridning och körning går han lite högerställd om man inte verkligen jobbar honom och "säger till honom" att han ska gå rakställd.
Annars tycker jag själv att det flesta hästar är lite vänsterställda, förklaringen till det har jag hört är att de som föl ligger lite vridna åt vänster i mammas mage.
Låter inte helt tokigt tycker jag.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

jag har också hört det^^ och det kan nog ligga lite i det, min häst hade manen på vänster sida när jag köpte henne förra vintern och i våras när jag tränade henne som mest så hade hon manen på båda sidorna (la sig så naturligt och gick inte att kamma över). men sen hon blev halt så gick manen tillbaka till vänster sida. har märkt att hon har lättare att gå i form i vänster varv och då man longerar i höger så vill hon byta till vänster och blir lätt utråkat.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Finns tydligen många olika deifinitioner på den starka sidan. Som jag tänker är det att min häst har lättare att jobba och trampa under sig i hö varv och då kallar jag höger för hans starka sida och det är samma sida som manen ligger på.

Sedan behöver ju inte en häst vara enormt oliksidig och beror ju inte alltid på hantering/ridning. Hästar är väl medfött oliksidiga liksom vi är höger- eller vänsterhänta?
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

*kl*

Jag har fått lära mig att hästan har manen åt det håll den är minst mjuk.

Om hästen har lättare för att böja sig åt höger har den manen på vänster sida. Detta för att vildhästarna, som ofta har stor och buskig man, vänder sig åt andra hållet när den ska titta på något bakom sig, så inte manen är ivägen.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Manen ligger åt den svagare sidan är vad jag har lärt mej.... Eftersom den starkare sidan har oftast mer muskler och "knuffar" på så sätt manen över till andra sidan...

Det stämmer på mina hästar ialla fall....sen om det är riktigt egentligen vet jag inte, bara vad jag hört.

Mvh Domino_s
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Min medryttarhäst har manen på min starka sida ;), själv är hon väldigt jämn, en pytteaning svårare i vänster sidan... men det låter ju jättekonstigt att manen skulle påverkas av det?
 
Senast ändrad:
Sv: Manen åt den starka sidan?

Min tränare brukar säga att hästen är lika dålig i de båda varven, bara dålig på olika sätt. :D

Som Jempa säger, i ena varvet blir den "tom" på insidan, i andra varvet blir den lite "styvare" på insidan. Vilket som är kasst.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Jo han hade manen på samma sida då. Den har legat på samma sida i alla år och han har bytt vilken sida som han är starkare i många gånger. Alltid har manen legat på vänster sida.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

På min ponny stämmer det. Hon är väligt svag i väster varv men i höger går det bra, manen ligger åt höger :)
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

knappen


först får vi nog definiera vad svag resp stark sida är. Då olika personer kallar samma sak för stark resp svag ..

Såhär:
"min häst har manen till höger, är svår att ställa till vänster = svag i höger = manen till den svaga sidan"
och en annan säger
"min häst har manen till höger, är svår att ställa till vänster = svag i vänster = manen till den starka sidan"

:angel:
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

*kl*

jag tcker ofta det råder förvirring kring stark/svag sida, som några redan påpekat.
på min häst faller manen till höger. höger är hans svaga sida.

det innebär vid ridning att han har svårt att räta ut högersidan och han blir gärna böjd/ställd åt höger, lite "banan" eller som ett c kanske.
vänster är hans starka sida men där finns (som någon annan också beskrev, på sida 1) problemet att han är svår att ställa åt det hållet och att han gärna går mot handen på den sidan.

för mig känns det mest logiskt att manen faller åt det svaga hållet.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Stämmer på min häst att han har manen på svaga sidan.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Vilken sida manen ligger på har inget att göra med hästens starka/stela eller svaga/mjuka sida att göra. Dock är det en ganska spridd föreställning.
Några hippologer gjorde en studie av detta på Strömsholm.
Ett större antal hästar förbereddes på ett sådant sätt att ryttaren inte kunde se åt vilket håll manen låg. En skicklig tränare fick rida hästarna för att fastställa vilken sida som var respektive hästs starka / svaga sida.
Resultatet av undersökningen var att det INTE finns någon korrelation mellan hur manen ligger och stark/svag sida hos hästen.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Aldrig hört talas om detta men på hästen jag rider stämmer de skit bra=)
Har manen åt höger o går mycket bättre i höger varv än vänster :laugh:
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Eftersom jag också hade hört att manen kunde indikera stark/svag sida, tyckte jag det var intressant att man på Strömsholm hade gjort en seriös undersökning av frågan, som jag beskrev ovan.
Själv föredrar jag fakta mer än lösa tyckanden.
I brist på fakta har man naturligtvis sin fulla frihet att gissa/tycka/antaga.
Som ni ser är jag ny här på forumet, och jag häpnar stundtals (dock inte alltid, det finns tveklöst mycket kunnigt folk här också) över hur resonemangen går.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Intressant...

gillar forskning det är klart mycket bättre än att behöva gissa:idea:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 014
Senast: jemeni
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 478
Senast: Sixten
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp