Manen åt den starka sidan?

Sv: Manen åt den starka sidan?

Jag vill gärna ha en ordentlig referens till ditt påstående. Var hittar jag resultat av den forskning du nämner?

Vidare anser inte jag mig vara något proffs som tycker att allt det jag säger är lag. Man får alltid komma ihåg att det som skrivs på nätet inte stämmer alla gånger. Gällande hur manen faller så ÄR det faktiskt en ganska allmän uppfattning att den faller åt olika håll beroende på hur den är musklad/starka-svaga sidan.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

min häst man ligger på båda sidorna. är hon svag/stark på båda sidorna då eller? xD
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Så kul att man faktiskt gjort en studie om detta! Tycker ofta det är svårt att hitta underbyggda fakta om sådana här saker, då de ofta inte är tillräckligt "viktiga" för att finansiera en riktig studie.

Kan du länka till den? Vet du var man kan hitta andra hästrelaterade studier/artiklar? Har försökt leta på nätet (angående olika saker), finns ju en del på medicinska artikelsidor, men då mer veterinärmedicinskt inriktade.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Den undersökning jag hänvisade till har gjorts av två hippologer som ett fördjupningsarbete. Jag känner inte dessa två personer personligen, utan fick höra talas om deras undersökning av deras handledare på Strömsholm.
Hur som helst är titeln på fördjupningsarbetet, som godkändes 2005-03-21: ' Är hästen svagare i den sida manen faller åt?', dvs rakt motsatt mot rubriken på denna tråd, vilket kanske kan sägas illustrera förvirringen på området.
Det finns en förteckning över hippologernas fördjupningsarbeten/examensarbeten på : http://www2.hipp.slu.se/fda/forteckning.pdf.
Som man kan se där finns det en stor mängd undersökningar i många olika ämnen. De är elevarbeten och ska givetvis inte förväxlas med regelrätt forskning, men de är utförda enligt vissa vetenskapliga metoder under handledning av handledare på skolan, så jag tror ändå man kan säga att de har en hög grad av trovärdighet.
Dock har jag inte hittat själva dokumenten för nedladdning, utan fått det refererat av deras handledare.
Slutsatsen var som jag tidigare nämnt att det inte finns någon korrelation mellan stark/svag sida och hästens 'man-sida'. Däremot är ju sannolikheten att 'teorin' (vilken den nu än är) ska stämma på en viss häst, hela 50%. Det bidrar säkert till att det är populärt att spekulera kring.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Jag hörde häromdagen att en hästs man lägger sig åt det hållet som hästen har sin starka sida på. En person berättade att hennes hästar alltid blir starkare åt ena hållet just för att hon själv är oliksidig pga skada trots försök att kompensera upp det. Hon hade varit med om att en hästs man bytt sida pga detta efter att hon köpt den.

Jag har aldrig hört detta förut och undrar om det stämmer. På min häst stämmer det, men chansen för det är ju 50%...:grin:


(Vet inte om detta ska ligga på hästhantering eller ridning, hoppas det blir rätt här...)

Jag satt faktiskt och lyssnade till just en sådan diskussion från läktaren när en ridgrupp red lektion. Läraren menade att unga hästar har manen åt den starka sidan, men att det efter tiden kan bli "lite så och så" med den saken allt eftersom hästen åldras och utbildas.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Jag har hört att hästar som har manen delat, så lite på ena sidan och lite på andra har en jämn balans i kroppen..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 186
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 478
Senast: Sixten
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp