Många anmälningar och lång handläggning

Sv: Många anmälningar och lång handläggning

helt sjukt!! jag tycker att alla som vanvårdar hästar ska få förbud mot att ha djur.hoppas dom agerarmer allvarligt och snart!
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Det är inga problem att förbjuda dom.
Men det finns inget som hindrar dom från att skaffa djur på nytt tyvärr..
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

usch stackars liten:(
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Jag blir så sjukt förbannad när jag läser sånt här! :mad:
Kan man inte förbjuda folk att hålla djur? Jag trodde det fanns en lag för det.
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

DETTA ÄR INTE HELA ARTIKELN!!!

en av bilderna som visades i tidningen som en person hade skickat in var på ett sto som nyss fölat. På henne syns några revben, vilket kanske inte är något direkt onormalt vid digivning.


Så när vi på stallet läste tidningen så satt vi mest och dkrattade åt dom dumma människorna som tror att hästen är vanvårdad därför att den är mager efter fölning. Dessutom var den bilden lika stor som ett A4, så dat var allt man såg...


för "den lilla bilden" har jag ingen komentar...
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Ska en häst verkligen se ut såhär:

69991.jpg


efter fölning?
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

självklart inte, men kanske hästen är sjuk för tillfället? de kan falla ur ganska kraftigt, framförallt äldre hästar..

har själv en äldre dam installad hos mig som är svår att hålla i hull och som mycket väl kan se väldigt kass ut, framförallt på vårkanten, men hon äter till sig ganska fort under sommaren.

Och jag kan garantera att denna häst får mat så det räcker.. den i mitt stall dvs, inte den på bilden ;)
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Och om dom anmäler så får dom kanske 500kr i böter! dom ska ju minst få 3 år i fängelse.. SKÄRP STRAFFEN NUUUUUU!:devil:
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Hästen på bilden är 25+ och troligtvis är det efter sista fölet bilden är tagen. Stoet avlivades kort efter att fölungen avvants, eftersom hon inte gick upp i vikt.
Sedan ska inte en häst se ut sådär trots nyfölad/digivning, men att avliva ett sto som faktiskt burit fram ett friskt föl och istället föda upp fölet på flaska verar absurt. Tycker jag.
För övrigt är det fantastiskt att vissa människor lyckas ta bilder i precis rätt ögonblick, och ägnar sig åt påstötningar på både myndigheter och media bara för att de har en gås oplockad med någon annan.
Det kan ju inte förnekas att hästen på bilden vid just det ögonblicket såg ut sådär, men å andra sidan är det nog fler än jag som har bilder på våra annars välmående hästar där de ser slaktfärdiga ut.

[Bör kanske påpeka att det inte är mina hästar på bilden, eller att jag har något med hästägarens verksamhet att göra, däremot har jag passerat hästarna dagligen i flera års tid]
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Märkligt att så många här tycker att det är OK med hästar som ser ut som den på bilden! Jag har tagit hand om flera hästar som vanvårdats och sett ibland värre ut än den på bilden, men ALLTID tagit kontakt med veterinär och Miljö och Hälsa för att meddela läget och slippa onödiga anmälningar på mig. Hur många har föresten ston som är 25+ i avel???
Om du har åkt förbi dessa hästar dagligen så tycker jag att det är tråkigt att du inte reagerat kraftigare än du verkar göra. men det kanske har med grannsämjan att göra??:devil:
Vad gäller bilder så tycker jag oftast att det är svårare att visa att en häst är rejält mager på bilder. Det tenderar oftast att försvinna i "hanteringen".
Folk som så uppenbart inte klarar av att sköta hästar ska inte få ha några! Det trodde jag att vår lag skulle se till, faktiskt.
Ponnymorsan
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Ponnymorsan skrev:
Märkligt att så många här tycker att det är OK med hästar som ser ut som den på bilden! Jag har tagit hand om flera hästar som vanvårdats och sett ibland värre ut än den på bilden, men ALLTID tagit kontakt med veterinär och Miljö och Hälsa för att meddela läget och slippa onödiga anmälningar på mig. Hur många har föresten ston som är 25+ i avel???
Om du har åkt förbi dessa hästar dagligen så tycker jag att det är tråkigt att du inte reagerat kraftigare än du verkar göra. men det kanske har med grannsämjan att göra??:devil:
Vad gäller bilder så tycker jag oftast att det är svårare att visa att en häst är rejält mager på bilder. Det tenderar oftast att försvinna i "hanteringen".
Folk som så uppenbart inte klarar av att sköta hästar ska inte få ha några! Det trodde jag att vår lag skulle se till, faktiskt.
Ponnymorsan

Men om övriga hästar är i gott hull, samt att hästen i normalt fall ser bra ut, så kan man ju misstänka sjukdom/ålder. Vi hade i travstallet jag jobbade, en häst som på 2 månader magrade till ett skellett, veterinärer, alla stod frågande, prover togs, allt gjordes, detta var en värdefull häst, så man la alla resurser man kunde, men under 2 månader såg hon ut som det värsta vrak du kan tänka dig..

Tillslut blev det avlivning, och vid obduktion visade det sig vara höns tuberkolos, vilket då inte är någon vanlig diagnos..

Summa summarum, bara för man sköter sina hästar enligt allt konstens regler, innebär inte det att hästen inte kan insjukna och se för djävlig ut.. så enkelt är det.. därför ska man itne döma..

men det är rätt att anmäla, det tycker jag, för oftast ringer djurskydd till ägaren, ägaren får en chans att förklara, djuskydd kan få namn på vet osv... så är saken utredd, kommer det fler anmälningar så vet djurskydd vad det handlar om, bättre att vara på säkra sidan.
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Det var inte den bilden jag menade.

jag tycker att den hästen ser ganska gamal ut, sen vet jag inte mer om det.

Men på den stora bilden som var nästan lika stor som ett A4 (jag mätte!!) var det iaf en bild på ett sto med föl. och stoet var mager, inte så konstigt!!
Dom fick iaf hela artikeln att handla omden stora bilden!!
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

SOm sagt.. hade du läst HELA artikeln i Sundsvalls tidning hade du nog oxå tyckt annorlunda...:smirk:

Den "riktiga" bilden finns inte på internet!!!!! men den kan jämföras med bilden högre upp på sto + föl.
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Ponnymorsan skrev:
Hur många har föresten ston som är 25+ i avel???

Det är faktiskt inte helt ovanligt...

<<<-----Har både vuxit upp och jobbat på ett stuteri.
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

ankans skrev:
Men om övriga hästar är i gott hull, samt att hästen i normalt fall ser bra ut, så kan man ju misstänka sjukdom/ålder. Vi hade i travstallet jag jobbade, en häst som på 2 månader magrade till ett skellett, veterinärer, alla stod frågande, prover togs, allt gjordes, detta var en värdefull häst, så man la alla resurser man kunde, men under 2 månader såg hon ut som det värsta vrak du kan tänka dig..

Tillslut blev det avlivning, och vid obduktion visade det sig vara höns tuberkolos, vilket då inte är någon vanlig diagnos..

Summa summarum, bara för man sköter sina hästar enligt allt konstens regler, innebär inte det att hästen inte kan insjukna och se för djävlig ut.. så enkelt är det.. därför ska man itne döma..

men det är rätt att anmäla, det tycker jag, för oftast ringer djurskydd till ägaren, ägaren får en chans att förklara, djuskydd kan få namn på vet osv... så är saken utredd, kommer det fler anmälningar så vet djurskydd vad det handlar om, bättre att vara på säkra sidan.


Ja, du har redan skrivit ungefär det jag tänkt svara, så jag nickar bara bifall.
Vill bara tillägga att det inte hade något med "grannsämja" att göra, utan med att jag kände till omständigheterna och såg därmed inget att förfasas över då jag kände till vad som gjordes för/med hästen.
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Jo så ska det vara, att gamla ska avlivas när dom börjar tappa hullet. Tänk vad mycket pengar vi skulle spara på det som skulle kunna användas till ungdoms plusjobb innom åldringsavlivningen.

Har en bekant som har en Welsh som är en bit över 30 år och har inte haft något hull på flera år. Friskare häst får man leta efter. Han lyfter benen för hovis som om han vore nyfödd. Springer på bete varje år med travar märrar och deras föl och är "pappa".
Hästen fodras självklart med olika tillskott och foderslag.
Men fick ni som bedömmer livskraft efter fetlager bestämma skulle väl allt som är normal hull vara skadligt och gräns för avlivning.

Allt är inte alltid vad man tror eller framförallt vill att det ska vara.
 
Sv: Många anmälningar och lång handläggning

Jag läste faktiskt hela atikeln i Sundsvalls tidning. Fick i alla fall det intrycket att det inte enbart handlade om en häst utan om flera olika hästar och många besök under flera års tid. kanske har jag tappat förmågan att läsa??
Ponnymorsan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur tänker ni och agerar kring hästägare som inte sköter om sina hästar? Hästarna får inte mat, de har börjat rymma från sin hage för...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: cassiopeja
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp