många som vänjer av 5mån föl varför?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 088

raggarn

Trådstartare
:eek: Hej jag har fått mitt första egna föl i år, så jag läser en del om hur andra har gjort..
Jag har hittar massor av folk som vänjer av 5 månaders föl!????
Läste på jordbruks v att man hällst inte ska vänja av före 5 mån. och vissa här säger inte före 8 mån!:confused: är det så olika???
på blocket har det funnits föl som stått till salu och hämtas vid 5 mån?? varför så olika???
Hur gör ni?? vilken ålder??
Kanske beror på hur fölen är??
Tacksam för svar

Sv: många som vänjer av 5mån föl varför?

Det finns många faktorer som avgör när det är lämpligt att vänja av det enskilda fölet.

När jag fick mitt första föl var den gängse rekommendationen att man skulla vänja av vid 4-6 månaders ålder. Och MÅÅÅÅÅÅÅNGA är de föl som vants av vid denna tidpunkt och ändå blivit vettiga individer.
Idag går man mot senare avvänjning, generellt. Men sen finns det gånger då man behöver vänja av tidigare, som sagt. Vissa ston stöter själva bort fölen så tidigt. Andra ston faller ur så förskräckligt mycket, trots tillskott, att man helt enkelt måste låta henne ta hand om näringen själv om man ska hinna få upp henne i hull innan nästa föl kommer.
Hingstföl vänjer jag aldrig av senare än 6 månaders ålder, för jag vill inte ens att risken ska finnas, att de skulle kunna betäcka.

Det finns två saker som jag anser vara de viktigaste för ett ungt föl.
1 - Att få växa upp i en flock där den är trygg och får lära sig att bete sig som en häst
2 - Att få i sig den näring som behövs.

Båda dessa går att tillgodose utan att mamman finns tillgänglig.

Man måste kunna använda sitt sunda förnuft när det gäller hästar.
Just det här med avvänjning är ett laddat ämne, och många har för sig att det vid tidig avvänjning ger stressade individer osv.

Något som det inte finns ngt som helst vetenskapligt belägg för(jag pratar nu om avvänjning vid 4-5 månaders ålder)

Givetvis är varje fall unikt, och jag håller med Ameo att det är viktigt att de vid avvänjningen får en ny flock att bli trygg i.
Att låta ett 5 månadersföl bli "ensamhäst" vore säkert ett dåligt alternativ.

Om man har stadigvarande uppfödning och stona i princip "alltid" är dräktiga, så är det många av dom som inte "vill" dige sina föl längre, de stöter helt bort dom.

Äldre ston kan ibland ha jobbigt med att freda sig mot busiga hingstföl, och de blir onödigt slitna.

Vissa ston är oerhört svåra att hålla i hull under digivning/ny dräktighet trots god foderstat och en massa extra.

Stona fölar vid lite olika tidpunkter på våren, och om man ska ha fölen i flock på vintern så är det bästa oftast att avvänja dom samtidigt, därför kan det skilja lite i åldrar.

Så det finns en massa olika anledningar till att föl avvänjs vid olika åldrar.

Vi avvänjer numera mellan 5-7 månaders älder(tidigare 4-5),och jag har inte märkt någon som helst skillnad på de tidigare avvänjda individerna mot des om gått ett ½år med sin mamma.
Däremot hade vi en inridningshäst för några år sedan som gått med stoet i nästan 2 år, och den var hemsk att hantera.

Så jag föredrar en tidigare avvänjning än en som blivit allt för sen.

Stoföl kommer gå kvar i stoflocken så får mamman vänja av själv (är dräktig igen). Hingstfölet går kvar så länge det går men MINST 8 månader...dock kommer han få börja som smått med egen box på natten efter 6-7 månader eftersom han är gigantisk och boxen börjar bli trång.

Skall tillägga att det även går andra hästar i flocken så det är inte bara mamma och föl.

Personligen förstår jag inte alls hysterin med att vänja av tidigt. Vad vinner man på det?

Senast ändrad:

Det handlar mest om en bevarad sedvänja från jordbrukstiden. Om stoet skulle användas i skogsbruket var det kanske inte så lämpligt att ha fölungen springande där. Oftast hade man stona kvar i skogen under hela veckan. Det finns alltid en praktisk förklaring till varför saker och ting förhåller sig på ett visst vis.
Detta förhållande har sedan fortsatt av bara farten. Det finns magsårshästar. Dessa har oftast blivit tidigt avvanda. De agerar inte ut sin stress utåt. De upplevs som mycket coola och välanpassade men håller sin stress inom sig utan att visa den.
Allt är inte som det ser ut att vara. Förnuft och känsla för vad man ska göra i de olika situationerna är ett måste. Ingen kan ute på nätet ge råd till sådant. Varje avvänjning är specifik. Snegla gärna på hur det sker i naturliga livet.

Jag anser att man gör vad man tror är bäst för sto och föl. Jag har ett stoföl som jag kommer att vänja av strax innan det är 6 månader. Jag har valt att vänja av så tidigt då mamman faktiskt är trött på fölet, och fölet är väldigt självständigt och har så varit i flera månader (knallar ut ur hagen och lämnar mamma mm så fort strömmen är av korta stunder). Mamman ska ut på foder då hon inte vill bara gå hos mig och lulla (är en B-ponny och jag har ingen ryttare som passar här hemma).

Men mitt hingstföl får gå kvar med mamman ett tag till (mamma är dräktigt pånytt) då hans mamma inte är redo för en avvänjning än. Han är visserligen oxå självständig men inte lika mkt som stofölet och som sagt mamman vill gärna ha lite koll på honom fortfarande.. Där låter jag nog de själva avgöra när de ska vänjas av (däremot så kommer de snart inte stå i samma box nattetid).

Om inte naturen av olika anledningar säger till, så vänjer jag av när fölen kan äta ordentligt av vanligt foder. Det brukar vara vid 7 - 8 månader. I vassa fall har de fått gå kvar längre då fram till stoet själv säger att det är stop. Det har då rört sig om föl som är helt ointresserade av att äta vanligt foder och behöver stoetsmjölk för att inte falla ur.

Detta förhållande har sedan fortsatt av bara farten. Det finns magsårshästar. Dessa har oftast blivit tidigt avvanda. De agerar inte ut sin stress utåt. De upplevs som mycket coola och välanpassade men håller sin stress inom sig utan att visa den.
Kan du komma med en källa som visar att detta stämmer? :idea:
För jag tvivlar nämligen.... Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag får bättre belägg för det än några nerklottrade ord på ett internetforum...;)

Kan du komma med en källa som visar att detta stämmer? :idea:
För jag tvivlar nämligen.... Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag får bättre belägg för det än några nerklottrade ord på ett internetforum...;)

Eftersom du pratar om källor så kanske du kan hänvisa till din källa där det står att hingstföl ska tas före 6 mån ålder, annars börjar de betäcka. Har haft en hel del föl och avvänjer aldrig tidigt, och har heller inte haft problem med några betäckningar i tidig ålder. Men jag är inte sämre än att även jag kan ändra mig om jag får bättre belägg för det än några nedklottrade ord på ett internetforum.

Jag har aldrig sagt att de SKA tas vid den åldern, jag har bara sagt att JAG vänjer av dem ungefär vid den åldern. Och jag gör så för att jag VET flera fall där 8-månaders hingstföl har gjort ston dräktiga. Och jag vill ha lite marginal.

Om man ger sig tid och tittar på sina föl så kan man själv se när det är dax för att skilja sto och föl.
En del föl är väldigt självständiga tidigt och diar inte sin mamma så ofta för att det finns gräs eller hö tillräckligt.
En del andra är inte så, utan behöver en längre tid på sig för att finna en självsäkerhet inombords.
En del föl är små och kommer inte i gång förren vid 3 månaders ålder med att växa andra börjar att växa redan efter födslen.

Jag tror inte man kan säga att före en viss ålder kan man inte skilja av, det är fölet själv som visar pett ungefär när det börjar att bli dags.

Men jag brukar skilja av oftast vid fem månader i varjefall på natten.

Det finns en otroligt duktig agronom här på SLU som forskat mycket på hästar som bla hävdar detta med magsår och beteendestörningar hos för tidigt avvanda föl. Vet inte om hon har gjort nån specifik forskning på just magsår dock. Däremot är jag ganska säker på att hon forskat på beteendestörningar där just stress hos fölen är en anledning till beteendestörningar senare i livet. Och jag vet att det finns forskning på att ofta är magsår en bidragande orsak till beteendestörningar såsom krubbitning, inte tvärtom som man tidigare hävdat...

Själv väntar jag mitt första föl till våren och eftersom stoet kommer betäckas om kommer jag inte att avänja alls utan hoppas på att stoet naturligt kommer göra det.

...och jag pratade med en rådgivare häromdagen som har fött upp nära 100 hästar de senaste 20 åren som alla fått gå med sina mammor tills de vant av själva = nästa vår som regel. Där har ALDRIG någon betäckt!

Så här kommer hingsten få gå kvar i flocken åtminstone tom feb-mars.

Jag har aldrig sagt att de SKA tas vid den åldern, jag har bara sagt att JAG vänjer av dem ungefär vid den åldern. Och jag gör så för att jag VET flera fall där 8-månaders hingstföl har gjort ston dräktiga. Och jag vill ha lite marginal.
Låter märkligt att de får ston dräktiga vid 8 mån ålder. Jag menar flera fall?

Det finns en otroligt duktig agronom här på SLU som forskat mycket på hästar som bla hävdar detta med magsår och beteendestörningar hos för tidigt avvanda föl. Vet inte om hon har gjort nån specifik forskning på just magsår dock. Däremot är jag ganska säker på att hon forskat på beteendestörningar där just stress hos fölen är en anledning till beteendestörningar senare i livet. Och jag vet att det finns forskning på att ofta är magsår en bidragande orsak till beteendestörningar såsom krubbitning, inte tvärtom som man tidigare hävdat...
Jag har också hört talas om detta och för mig låter det logiskt, jag skulle t.o.m påstå att det inte ens, generellt sett, är bra att börja rida stoet för tidigt och lämna fölet utan sin mamma.

Tack så mycket för alla svar väldigt lärorikt.
Har tidigare hört om föl som betäckt tidigt jag med!
Har även hört om teorin med tidigt avv föl(undrar om de testat föl som avvants sent med??) vet en häst som vandes av vid 1 års ålder och han har magsår!? + fel på tarmarna.
Jag tror (eller det känns som)
att man nog ska kolla hur föl + mamma är.
tror att vissa föl klarar bra att vänjas av tidigt andra inte.
Min fölis försöker betäcka brunstiga ston.
Han har fått beröm av div veterinärer för hur fin han är en vet trodde han var en ponny(färdigväxt),de har även berömt hans självständig het så han skulle jagg kunna ta till hans hingstflock nu för mamma har vant av honnom.
Tror även jag efter vad jag hört och läst att föl ska gå i flock och präglas lite!

Har även hört om teorin med tidigt avv föl(undrar om de testat föl som avvants sent med??) vet en häst som vandes av vid 1 års ålder och han har magsår!? + fel på tarmarna.
Jag tror (eller det känns som)
att man nog ska kolla hur föl + mamma är.

Om hästen har fel på tarmarna så kan man nog inte dra någon slutsats om magsår- äldre föl, och en häst är ingen. Det som skiljer hästar från en del andra djur är att de är gjorda till att alltid ha koll på avkomman. Ett normalt sto lämnar inte sitt föl och fölet är inte heller gjort för att vara från sin mamma, till skillnad från ex kossor och rådjur som lägger sin avkomma, gömd, för att gå rätt långt ifrån.

Eftersom du pratar om källor så kanske du kan hänvisa till din källa där det står att hingstföl ska tas före 6 mån ålder, annars börjar de betäcka. Har haft en hel del föl och avvänjer aldrig tidigt, och har heller inte haft problem med några betäckningar i tidig ålder. Men jag är inte sämre än att även jag kan ändra mig om jag får bättre belägg för det än några nedklottrade ord på ett internetforum.

Jag startade en tråd för inte så länge sedan där jag skrev att min 4.5 månaders hingstunge betäckt ett sto i hagen. Inte för att veterinären trodde det kunde bli något...men det finns alltid en skaderisk o definitivt risk för infektioner hos stona om hingst"bebisarna" börjar göra så.
Så han o hans mor o en till hingstunge med mor fick byta hage.
Båda stona dräktiga o han har inte fått komma i närheten av att klättra där inte.
Det stoet han lyckades betäcka var mega brunstig...annars ställer de sig inte får en sådan lågrangad hingst.
Ska för övrigt börja avvänjning imorgon med den andra hingstungen...då 6 månader....(den är inte min o stoet ska säljas).
Mitt sto kommer få gå kvar i uppfostrings- o trygghetssyfte tills hennes föl är 8 månader.Hon är dräktig igen.
De är mycket trygga med det stoet.
Här är hon med hingstfölen... (taget från sovrumsfönstret...trädet var ivägen)
28juni004.jpg

Senast ändrad:

Om hästen har fel på tarmarna så kan man nog inte dra någon slutsats om magsår- äldre föl, och en häst är ingen. Det som skiljer hästar från en del andra djur är att de är gjorda till att alltid ha koll på avkomman. Ett normalt sto lämnar inte sitt föl och fölet är inte heller gjort för att vara från sin mamma, till skillnad från ex kossor och rådjur som lägger sin avkomma, gömd, för att gå rätt långt ifrån.

Oki...?
det jag menade lite var att undrar om de testat både sent och tidigt avv föl??
Undrar hur fölen kunde bli normala förr i tiden(de som vart avv vid 4 mån ålder:confused:
undrar även varför hästarna förr i tiden klarade sig på hö,havre och gräs.
undrar även hur de vilda hästarna klarar sig på det naturen har att erbjuda medans dagens hästar ska ha massor av olika special foder.
Kanske är det lättare att ta en fölunge vidca 5 månader med allt nytt foder som finns eller också så kanske det är allt nytt maskin framställt foder som ger dem magsår?? mycket snurrar i mitt huvud!

Liknande trådar

Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och... 2
Svar
22
· Visningar
2 914
Senast: vallhund
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 991
Senast: Fenestra
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31