Sv: många som vänjer av 5mån föl varför?
Man måste kunna använda sitt sunda förnuft när det gäller hästar.
Just det här med avvänjning är ett laddat ämne, och många har för sig att det vid tidig avvänjning ger stressade individer osv.
Något som det inte finns ngt som helst vetenskapligt belägg för(jag pratar nu om avvänjning vid 4-5 månaders ålder)
Givetvis är varje fall unikt, och jag håller med Ameo att det är viktigt att de vid avvänjningen får en ny flock att bli trygg i.
Att låta ett 5 månadersföl bli "ensamhäst" vore säkert ett dåligt alternativ.
Om man har stadigvarande uppfödning och stona i princip "alltid" är dräktiga, så är det många av dom som inte "vill" dige sina föl längre, de stöter helt bort dom.
Äldre ston kan ibland ha jobbigt med att freda sig mot busiga hingstföl, och de blir onödigt slitna.
Vissa ston är oerhört svåra att hålla i hull under digivning/ny dräktighet trots god foderstat och en massa extra.
Stona fölar vid lite olika tidpunkter på våren, och om man ska ha fölen i flock på vintern så är det bästa oftast att avvänja dom samtidigt, därför kan det skilja lite i åldrar.
Så det finns en massa olika anledningar till att föl avvänjs vid olika åldrar.
Vi avvänjer numera mellan 5-7 månaders älder(tidigare 4-5),och jag har inte märkt någon som helst skillnad på de tidigare avvänjda individerna mot des om gått ett ½år med sin mamma.
Däremot hade vi en inridningshäst för några år sedan som gått med stoet i nästan 2 år, och den var hemsk att hantera.
Så jag föredrar en tidigare avvänjning än en som blivit allt för sen.