många som vänjer av 5mån föl varför?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 088
Sv: många som vänjer av 5mån föl varför?

Det beror ju förstås på NÄR i hästens liv det kollas. Gör man en studie bland ettåringar tex där hälften är avvanda vid 4-6 mån och hälften mellan 8-10mån och de under studietiden hålls likadant. Då borde man ju kunna dra paralleller till hur de är avvanda om resultatet överväger åt den ena eller andra gruppen.

Men att kolla när de är 10 år blir ju betydligt svårare.

*KL*

OM det nu skulle vara så att för tidigt avvanda föl får magsås så bör de flesta av våra ridhästar idag ha magsår, iaf de som är en 10+

Förr vande man av tidigare än vad man gör idag och det kan bli intressant att se om magsårproblemet i sådana fall skulle vara borta om tio år?

Bara en fundering...
Håller med du...

Och jag som envisas med att tjata om alla dessa föl som faktiskt blir tvångsavvanda redan i späd ålder, för att deras mödrar rycks ifrån dem, undrar om det finns några studier gjorda på alla dessa stackare, för där borde ju nästan allihop ha magsår då...

(jag hävdar fortfarande att det beror mer på HUR man avvänjer och hur man får i dem näring, än när man vänjer av dem)

Det är en sak att vara tvungen att avvänja vid en viss ålder eller om de mist sin mamma. Men vad finns det för rimlig anledning om stoet mår bra o fölis också att vänja av vid 5 mån???

Personligen tycker jag att kan man inte ge stoet o fölet den tid de enligt rönen behöver så ska man inte hålla på med avel.
Då tänker man ju mer på sig själv än individen.

Sen att det gått bra ialla tider osv osv....det gick bra att föda utan smärtstillande också....o inte f*n vill jag göra om det.
(Gjort en gång men inte de andra 3.)

Visst, jag vet många som betäcker och får föl som redan efter en vecka börjar tjata om att rida stoet. När de sedan gör så blir de irriterade för att fölet gapar och stoet vill hem. Var sak har sin tid och om inte nöden kräver, varför dela på dem för tidigt?

Det är en sak att vara tvungen att avvänja vid en viss ålder eller om de mist sin mamma. Men vad finns det för rimlig anledning om stoet mår bra o fölis också att vänja av vid 5 mån???

Den enda egentligen hållbara anledningen jag kan se i de fallen är att stoet uppvisar beteenden som man INTE anser det är önskvärt att fölet lär sig mer än nödvändigt av.

Annars så har jag svårt komma på någon bra anledning. Däremot kan jag komma på en massa anledningar till att man vid 5 månaders ålder vill separera dem nattetid, men det är ju inte hel avvänjning.

Jag låter stoet sköta den saken själv. Så länge det inte tar för hårt på stoet ser jag inga problem med att fölet får gå kvar. Hingstarna har gått kvar tills de börjat klättra på andra ston och stona har fått gå kvar hela tiden. Jag tror det är bra för fölet om mamman får fostra det så länge som möjligt samt att det är en stor trygghet. Har man dem på box kan man gott skilja dem åt på nätterna vid 6 mån för det blir gärna lite trångt annars.

-KL-

vi har ett hingstföl här hemma. han är nu 5 månader och jag har börjat rida hans mamma, dvs de är ifrån varandra korta stunder vilket inte är några problem. vi har även tänkt ställa han i en box brevid mamma då hon bla tycker han är jobbig. vi kommer nog vänja av honom helt vid 6 månader.

förra årets föl däremot vande vi av vid 7-8 månader, ett stoföl.

motfråga: VEM är det som avgör om avvänjning ska ske?
VEM vet hur uppfödaren resonerar? Uppfödaren själv kanske har ett väldigt bra svar på frågan om varför, om man bara ställer den!
Det kanske ÄR så att stoet inte mår bra, även om det inte syns för den som kör förbi hagen. Det kanske ÄR så att stoet själv börjat vänja av fölungen. Det kanske ÄR så att stoet inte kan hålla hullet själv trots massor av tillskottsfoder och dessutom inte ger tillräckligt med di åt fölet (ett aktuellt fall i min egen omgivning).

Man ska inte döma innan man vet ALLA förutsättningar.
Det kan visst vara ogenomtänkt, men var snälla och utgå INTE ifrån att det alltid är det!

Jag kan säja att med facit i handen så är jag TACKSAM att jag förra sommaren valde att snabbavvänja min 3½ månaders fölunge vars mamma hade en gigantisk ägstockstumör som skulle opereras bort. Visst, jag hade kanske kunnat vänta med operationen och då kanske riskera stoets liv och hälsa. Stoet ifråga dog några dagar efter operationer pga medicinbiverkningar. DET märkte fölet inget av eftersom han då gick kvar med sin fölkompis, hennes mamma och ett till sto, som han alltså kände väl sen innan och var trygg med. Det hade känts betydligt värre om stoet hade dött ifrån honom utan avvänjning...

Läs mitt inlägg igen.
Alla dina frågor är obefogade.
Jag skrev"Det är en sak att vara tvungen att avvänja vid en viss ålder eller om de mist sin mamma. Men vad finns det för rimlig anledning om stoet mår bra o fölis också att vänja av vid 5 mån???
Det säger sig väl självt att om någon av dem inte mår bra får man göra något åt det. O behöver ett sto opereras så mår hon väl inte bra, eller hur?
Även om om stoet börjat vänja av fölungen själv så är väl inte det en anledning till att människan också ska gå in o hjälpa till med et, om inte stoet är rent elakt.
Bättre finns väl inte än om stoet får sköta den avvänjningen självt. Ps. Jag har inte dömt någon.Ds. Ifrågasatt ja..

Netted...många är de ston (Om inte alla)som upplever sina föl vara jobbiga stundtals... men det betyder ju inte att de vill "bli av med dem på heltid".
Säg den småbarnsförälder som inte bara vill sätta sig ner o gråta ibland för att man bara blir så trött på sitt barn, men inte sjutton lämnar vi bort dem på heltid.
Fixa en barnvakt o gör något kul o sen har man ork igen.
Detsamma gäller stoet...gör något roligt eller omväxlande utan fölis, så får hon ork o energi igen.
Vi börjar rida stona när fölen är 1 mån. I början tar vi bara ut dem 15-20 min. Men efter 1 månad kan fölen gå själva kvar i hagen utan spring o skrik(i trygg flock). Stona tycker det är jättekul att bli ompysslade o komma ut på något annat.

Jag har all respekt för allas åsikter om hur de vill sköta sin avvänjning. Jag har som sagt påbörjat en avvänjning av en 6 månaders hingst unge här som inte är min, men det har gått jättebra. Idag kom stoet o gnäggade när jag kom för att hämta henne, annars är hon skitsvår att ta.
Men själv vill jag låta stona sköta avvänjningen själva.

En tanke.... om man skaffar barn...så tror jag de flesta iskallt räknar med att ha dem kvar åtminstonde tills de är 18 år. (Vissa är ju dessvärre kvar tills de är 35.)
För ingen tänker väl att vi skaffar barn o när de är 10 så får de flytta?
Men när man skaffar föl så tycker man att man kan ta det från mamma 3-4 månader innan hon självt skulle "bett det flytta".
Ja jag vet...man kan inte jämföra människor med djur, men i viss mån är det möjligt tycker jag....iaf som en tankeställare.

Senast ändrad:

DU ifrågasätter och jag frågar tillbaka ;)

VEM är DU (eller vem som helst annars) att döma den som vänjer av tidigt innan du vet anledningen?
Det kanske inte är så vanligt som vissa tror att det görs utan anledning. Anledningen kanske FINNS även om den inte skyltas med!
Det var DET jag ville belysa!

ok.
Kul med blåa pilen...som du tipsade om i den andra tråden. Den hade jag missat totalt. Kanon...

Netted...många är de ston (Om inte alla)som upplever sina föl vara jobbiga stundtals... men det betyder ju inte att de vill "bli av med dem på heltid".
Säg den småbarnsförälder som inte bara vill sätta sig ner o gråta ibland för att man bara blir så trött på sitt barn, men inte sjutton lämnar vi bort dem på heltid.
Fixa en barnvakt o gör något kul o sen har man ork igen.
Detsamma gäller stoet...gör något roligt eller omväxlande utan fölis, så får hon ork o energi igen.
Vi börjar rida stona när fölen är 1 mån. I början tar vi bara ut dem 15-20 min. Men efter 1 månad kan fölen gå själva kvar i hagen utan spring o skrik(i trygg flock). Stona tycker det är jättekul att bli ompysslade o komma ut på något annat.

Jag har all respekt för allas åsikter om hur de vill sköta sin avvänjning. Jag har som sagt påbörjat en avvänjning av en 6 månaders hingst unge här som inte är min, men det har gått jättebra. Idag kom stoet o gnäggade när jag kom för att hämta henne, annars är hon skitsvår att ta.
Men själv vill jag låta stona sköta avvänjningen själva.

En tanke.... om man skaffar barn...så tror jag de flesta iskallt räknar med att ha dem kvar åtminstonde tills de är 18 år. (Vissa är ju dessvärre kvar tills de är 35.)
För ingen tänker väl att vi skaffar barn o när de är 10 så får de flytta?
Men när man skaffar föl så tycker man att man kan ta det från mamma 3-4 månader innan hon självt skulle "bett det flytta".
Ja jag vet...man kan inte jämföra människor med djur, men i viss mån är det möjligt tycker jag....iaf som en tankeställare.

som jag skrev, jag rider henne redan. men jag började inte förrän våran var 5 månader, det tog ett par dagar sen var det lugnt när vi är borta. däremot tycker JAG att det är fel att börja rida ett sto som har en 1 månad gammalt föl. ska de inte få vara lite mammor? men det hör egentligen inte till tråden.

sen håller jag med ameo:

VEM är DU (eller vem som helst annars) att döma den som vänjer av tidigt innan du vet anledningen?
Det kanske inte är så vanligt som vissa tror att det görs utan anledning. Anledningen kanske FINNS även om den inte skyltas med!

huvudandledningen för oss är inte att hon tycker han är jobbig. det är att han inte har några jämnåriga här hemma, visst, han har en lekfabror men det räcker knappast. så därför ser jag hellre att vi vänjer av honom lite tidigare så han får komma och bli stimulerad genom att leka med andra föl, för vi vill inte att han ska bli så understimulerad att han blir jobbig i hanteringen. dessutom tror jag de mår bäst av att vara med jämnåriga.

dessutom kan du inte förmänskliga fölstoen, hur mkt du än vill.

DU ifrågasätter och jag frågar tillbaka ;)

Men det är väl ingen större vits med att fortsätta argumentera FÖR tidig avvänjning :confused:. Låter bara som ett desperat försvarstal :smirk:.

kicket; Vad för blå pil??

Men det är väl ingen större vits med att fortsätta argumentera FÖR tidig avvänjning :confused:. Låter bara som ett desperat försvarstal :smirk:.

kicket; Vad för blå pil??

Ursäkta...men var kan du läsa att ameo argumenterar FÖR tidig avvänjning??? Jag tolkar det som att man inte ska döma de som av olika anledningar måste göra det...Viktigast är ju då att det sker på ett för fölet, så bra och lugnt sätt som möjligt för att bibehålla tryggheten hos fölet...:cool:

*knapplån*
Ni som har era hästar på lösdrift?
Hur gör ni med avvänjningen av fölen ?
Har funderingar kring nästa år = )

Detta var en ganska intressant diskution.
JAG tycker att man får göra en avvägning efter individens & situationen..
Själv så sköter mitt sto avvänjningen, MEN dom går ihop på dagarna tills det är dags för nästa fölning (då mitt sto är dräktig).
Jag har haft 3 hingstar på raken & i år ett sto. Mitt sto har sagt helt NEJ till fölen att dia i januari - februari året efter dom är födda.
Sedan har hon fölat & förra årets avkomma och flocken introduseras med den nya avkomman. Detta sker självklart efter att stoet är ombetäckt. Mitt sto visar tydligt att hon inte är intresserad utav sina söner även när hon brunstar.

Nu i år för sto fölets skull så har jag inte släppt ihop henne & deras mamma med en 1 års hingst & en 2 års hingst..

Men på hösten när det är dags för installning så har jag fölet i egen box under natten. Orsaken till det är att jag vill att fölet ska ha en chans att äta "sin" egen mat i lugn och ro.
Jag har också märkt på stoet att hon tycker det är skönt att få vara ifred. Stoet är en kanon bra mamma & går med på mycket.

(För någon vecka sedan regnade det små spik här & dom stod inne några timmar.... När jag sedan släppte ut dom var stoets svans hälften så lång & tjock.... Morrr :devil:).

Sedan så tycker även fölen att det är bra i egen box bredvid mamma... Inga större men här i alla fall....

(jag hävdar fortfarande att det beror mer på HUR man avvänjer och hur man får i dem näring, än när man vänjer av dem)

Och jag håller fullkomligt med!!!

Det finns ju tex ex antal föl som förlorar sin mamma i tidig ålder, även detta blir en form av avvänjning. Men de mår kanonfint om man bara löser det på ett sätt som gynnar fölet.

ALLA föl blir ledsna och oroliga när mamsen försvinner, oavsett ålder...

Ok.... detta vart en het diskution:angel:
Mitt sto har avvant fölis själv då han var 4,5 månader.
När han vill dia så drar hon öronen bak och kickar honnom.
När han vill leka med henne så biter hon honnom! de står låångt från varandra varsin del av hagen eller så går han till vallackerna som leker med honnom.
Han äter massor av fölpellets + hö(själv i box)
Nu är han snart 5,5 mån och går med ett annat sto som leker med honnom han bryr sig inte i mamma trotts att hon går i hagen brevid!
Det är alltså stoet i detta fallet som avvant honnom tidigt!
Han mår bra trotts det är i fint hull är pigg mm..
Inte mkt jag kan göra är rädd at stoet får in en fullträff om jag sätter i hop dem:(

Liknande trådar

Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och... 2
Svar
22
· Visningar
2 914
Senast: vallhund
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 991
Senast: Fenestra
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025