Men att ha extra känsligt nervsystem och reagera starkare på stimuli kan väl också bli väldigt handikappande, om man t ex inte orkar med att jobba eller röra sig i samhälle pga det?
Vad ADHD är har jag ganska god koll på då jag har flera i min omgivning som har olika varianter av den diagnosen. HSP däremot har jag inte läst så mycket om tidigare, annat än att jag då och då läser om folk som har fått den personlighetsbenämningen eller vad man ska kalla det (jag har uppfattat det som en diagnos). När jag googlade på HSP i samband med denna tråden så tyckte jag att de symptomen stämde ganska väl överens med det som ett par stycken av mina vänner med ADHD beskriver som karaktäristiskt för deras problem, det där med överreaktion på stimuli t ex. Och att det då skulle handla om skalor snarare, en ADHD-diagnos får man väl först när man har problem i sin vardag, men att det i grunden är väldigt lika personlighetsdrag. Kan det vara så? Att det i grunden är ganska lika personlighetstyper man pratar om, men att det benämns olika beroende på vem man träffar? Det verkar som att HSP används inom lite mer "alternativ" inriktning (kom in på nån sida som ville sälja skumma saker som hjälp för bl a HSP-personer

) och ADHD-diagnoser får väl bara läkare sätta förutsätter jag.
Jag vet inte, jag bara spånar. Jag vet som sagt ingenting om HSP innan jag googlade i samband med den här tråden, så jag hoppades att det skulle finnas någon här med mer kunskap om båda diagnoserna (fast det är bara den ena som är en medicinsk diagnos då...).