Mår extremt dåligt på mitt arbete.

Har inte blivit någon märkbar förbättring på mitt nuvarande arbete mer än att jag börjat prata mer med de andra två kollegorna när "surgubben" var på semester. Men så fort han kom tillbaka så börja de kännas jobbigt igen. Han svarar inte ens när man säger god morgon eller hejdå.
Då hade jag glittrat lite extra bara för det; "hejdå, ha nu en riktigt härlig helg!" "gomorron, gomorron, äntligen måndag igen!" osv i all oändlighet. :devil: Då kommer det bli väldigt uppenbart för kollegorna vilken tramsgubbe han är, och det blir lättare för dig att vara den vuxna.
 
Fick nytt jobb för ett halvår sedan. Märkte direkt att gruppen var väldigt avvisande och inte speciellt välkomnande. Är en liten grupp på 5 personer. Jag hittade en kollega som jag höll ihop med och hon var väldigt utsatt innan jag kom. Fick fika själv, luncha själv, ingen att prata med osv. Så vi höll liksom ihop och både jag och hon märkte att de andra i gruppen inte ville eller försökte prata med oss. Bad man om hjälp fick man mest en suck till svar osv. Har tagit upp detta med chefen som säger i princip att det är så dem är, att man kanske får försöka lösa sakerna på egen hand och inte fråga så mycket. En av de som varit här längst hörde jag säga han inte ville hjälpa oss nya för han inte fick extra lön för de.. Då helt plötsligt ändrar chefen hans position och höjer lönen till honom, som att man berömmer dåligt beteende.
Har varit på semester nu en månad och får ett mess att min kollega sagt upp sig och tagit ett annat jobb. Kvar blir jag ensam med dessa sura människor som inte vill ha med mig att göra. Nu kommer det bli jag som går på lunch och fika ensam.

Jag har ett graviditets vikariat och min kollega hade en begränsad anställning. Vi båda ville ha fast. En som var studieledig sa upp sin fasta tjänst och chefen la ut den på intranätet min kollega sökte denna, jag valde att inte söka då hon varit här längre och jag ville hon skulle få den. Men så blev inte fallet. Hon frågade flera gånger vår chef hur de gick i processen och han sa hela tiden han inte vet ännu. Då valde hon att söka annat då hon inte kunde vänta.

Jag hörde för några månader sedan chefen gå och viska till min kollega om hennes vän, hur hon arbetade osv. Hade en känsla av att hennes vän kommer bli anställd.

Vips när min kollega sagt upp sig så kom de ut ett mejl från chefen att denna person som jag misstänkt fått den fasta tjänsten. Känns inte kul då de kommer bli ännu mer grupperat då hon redan är vän med en av de andra. Jag har yngst i min grupp är 27 medans de andra är 40 +.

Jag sökte samma jobb som kollegan men jag fick inte de. Har kollat runt på jobb men hittar inga i samma lön, vill inte gå ner flera tusenlappar men samtidigt känner jag att ingenting blir bättre. Kan man kontakta facket? Har lust att sjukskriva mig, men har inte råd med detta. Har aldrig mått så här dåligt har en klump i magen när jag går till jobb och är nära till gråt och ingen lyssnar. Min chef tycker mest jag är tramsig och tycker ansvaret ligger på mig att jag ska försöka komma in i gruppen genom att försöka småprata och le extra mycket.

Byt jobb! Är inte värt några 1000 i månaden att må dåligt
 
Det handlar inte om att vi måste gilla varandra, men man måste endå kunna ha en bra arbetsmiljö. Grupperingar ska inte finnas i en grupp på 5 personer. Nu är det jag mot de 4 andra då min vän har slutat. De känns inte kul att gå fika/luncha ensam. Men jag sätter mig med andra avdelningar då det alltid är folk i matsalen så man får lite sällskap.

Dessa personer vill INTE lära känna nya, det som är problemet. Frågar man hur helgen har varit svarar de kort och ger inga motfrågor. Så har gett upp lite att försöka.
Det där känns igen. :-(

Fast nu är det ju såhär.

Du kan inte ändra dem. Det är antagligen helt omöjligt.
Det du kan ändra är hur det påverkar dig.

Var professionell, god och glad men försök inte vara privat och social. Att fråga hur någons helg varit är privat och inte alla arbetsplatser blandar in sitt privatliv.
—-

Hur som helst så har din och de där kollegornas personligheter krockat och du kan iten ändra på det. Försök vara professionell och sköt ditt jobb tills du hittar ett annat.

Jag har slutat på ställen där det varit i stort sett omöjligt att jobba. Men tills jag kommit därifrån har jag gjort det bästa av min egen situation. Det går. Men är jobbigt rent psykiskt.

Försök hitta sådant du mår bra av på din fritid, unna dig saker och aktiviteter du trivs i. Så orkar du jobbet bättre.
Tack för bra råd som träffar även mig som också är lite bekymrad över hur jag har det på jobbet. Och funderar mycket på hur jag skall lösa det.
 
Det där känns igen. :-(


Tack för bra råd som träffar även mig som också är lite bekymrad över hur jag har det på jobbet. Och funderar mycket på hur jag skall lösa det.

Enklaste lösningen är att byta jobb. Ofta sitter dålig stämning i väggarna. Där dåliga ledare spridit negativt beteende och värderingar som andra med tiden internaliserat.
 
Enklaste lösningen är att byta jobb. Ofta sitter dålig stämning i väggarna. Där dåliga ledare spridit negativt beteende och värderingar som andra med tiden internaliserat.
Ja, jag har bara ett vikariat som jag är inne på sluthalvan av dessutom, så jag söker efter nytt jobb. Jag har bara en månads uppsägningstid, vilket är bra i sammanhanget.
 
Ja, jag har bara ett vikariat som jag är inne på sluthalvan av dessutom, så jag söker efter nytt jobb. Jag har bara en månads uppsägningstid, vilket är bra i sammanhanget.

Jag har också ett vikariat, jobbat av halva tiden, har ett år kvar. Men känner att jag inte kommer vilja vara kvar tiden ut. Letar jobb hela tiden men finns inte mycket ute nu.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 687
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 384
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp