Mår extremt dåligt på mitt arbete.

Mötet avklarat, satt där en timme och började gråta när jag berättade om allt. Hon fick en chock då chefen inte hade nämnt detta. Sen berätta hon att dessa personerna gjort såhär innan mot nya att detta måste få ett stopp. Hon tar detta väldigt allvarligt med mobbning på arbetsplatsen och kommer ta detta med min chef, hon visste heller inte om de anställt någon utifrån ist för någon av oss internt. Hon bara så ska de inte gå till att gruppen ska bestämma om detta. Hon frågade även om jag ville gå i terapi som företaget betalar för och på arbetstid, jag har bett min chef om detta innan men han sa de inte gick. Hon bara va? Klart de går jag ordnar detta. Så känns som jag har stöd från HR nu iallfall de är helt på min sida.
 
Mötet avklarat, satt där en timme och började gråta när jag berättade om allt. Hon fick en chock då chefen inte hade nämnt detta. Sen berätta hon att dessa personerna gjort såhär innan mot nya att detta måste få ett stopp. Hon tar detta väldigt allvarligt med mobbning på arbetsplatsen och kommer ta detta med min chef, hon visste heller inte om de anställt någon utifrån ist för någon av oss internt. Hon bara så ska de inte gå till att gruppen ska bestämma om detta. Hon frågade även om jag ville gå i terapi som företaget betalar för och på arbetstid, jag har bett min chef om detta innan men han sa de inte gick. Hon bara va? Klart de går jag ordnar detta. Så känns som jag har stöd från HR nu iallfall de är helt på min sida.

Låter ju bra. Men hur kan det vara en chock när hon visste att dessa personer gjort så här mot nya innan?
 
Säg upp dig. Oavsett.

Näää... inte om inte ts vill tycker inte jag.

Och de andra borde ju gå att göra folk av om bara chefen eller någon annan tar tag i det och kanske bryter gruppen lite.

Lät ju som ett lovande möte med HR. De lär ju vilja stoppa de elaka oavsett nu, för annars händer det ju igen och igen.

Själv tycker jag det är svårt ibland med nya om man inte har något gemensamt att prata om. Men skillnaden är ju att bara båda parter försöker så kan man lära känna varann såpass att man kan småprata trevligt ändå. Det borde även ts kollegor lära sig!
 
Desvärre kan jag inte bara säga upp mig, utan att ha ett nytt jobb då jag har räkningar att betala. Så får härda ut tills jag får ett annat.
 
Det handlar inte om att vi måste gilla varandra, men man måste endå kunna ha en bra arbetsmiljö. Grupperingar ska inte finnas i en grupp på 5 personer. Nu är det jag mot de 4 andra då min vän har slutat. De känns inte kul att gå fika/luncha ensam. Men jag sätter mig med andra avdelningar då det alltid är folk i matsalen så man får lite sällskap.

Dessa personer vill INTE lära känna nya, det som är problemet. Frågar man hur helgen har varit svarar de kort och ger inga motfrågor. Så har gett upp lite att försöka.
 
Det handlar inte om att vi måste gilla varandra, men man måste endå kunna ha en bra arbetsmiljö. Grupperingar ska inte finnas i en grupp på 5 personer. Nu är det jag mot de 4 andra då min vän har slutat. De känns inte kul att gå fika/luncha ensam. Men jag sätter mig med andra avdelningar då det alltid är folk i matsalen så man får lite sällskap.

Dessa personer vill INTE lära känna nya, det som är problemet. Frågar man hur helgen har varit svarar de kort och ger inga motfrågor. Så har gett upp lite att försöka.
Fast nu är det ju såhär.

Du kan inte ändra dem. Det är antagligen helt omöjligt.
Det du kan ändra är hur det påverkar dig.

Var professionell, god och glad men försök inte vara privat och social. Att fråga hur någons helg varit är privat och inte alla arbetsplatser blandar in sitt privatliv.

Jag har haft kollegor som jag gillat högt och ren t och jobbat fantastisk bra med. Men jag har itne vetat hur de bor, vad deras ev partner heter och om de har barn. Men i arbetssituationen har vi pratat. Tänk efter vad du frågar om och försök inte vara "social". Alla uppskattar det inte. Det kan tyvärr till och med uppfattas som nån sorts snokande.

Hur som helst så har din och de där kollegornas personligheter krockat och du kan iten ändra på det. Försök vara professionell och sköt ditt jobb tills du hittar ett annat.

Jag har slutat på ställen där det varit i stort sett omöjligt att jobba. Men tills jag kommit därifrån har jag gjort det bästa av min egen situation. Det går. Men är jobbigt rent psykiskt.

Försök hitta sådant du mår bra av på din fritid, unna dig saker och aktiviteter du trivs i. Så orkar du jobbet bättre.
 
Det handlar inte om att vi måste gilla varandra, men man måste endå kunna ha en bra arbetsmiljö. Grupperingar ska inte finnas i en grupp på 5 personer. Nu är det jag mot de 4 andra då min vän har slutat. De känns inte kul att gå fika/luncha ensam. Men jag sätter mig med andra avdelningar då det alltid är folk i matsalen så man får lite sällskap.

Dessa personer vill INTE lära känna nya, det som är problemet. Frågar man hur helgen har varit svarar de kort och ger inga motfrågor. Så har gett upp lite att försöka.

Man kan hamna med folk som man har noll gemensamt med. Det bästa är att försöka hitta allmängiltiga ämnen som alla kan ha något att säga om. Vädret är ju alltid högaktuellt. Som @tanten skriver så vill en del inte vara det minsta personlig på sin arbetsplats. Vem vet hur din kollegas helg har varit, kanske har man fått ett tungt besked som man varit tvungen att ta till sig, kanske har man blivit slagen av sin partner eller något annat som man inte vill skrika ut till hela världen.. Eller så har man inga vänner och har suttit hemma hela helgen och varit ledsen och det är inte heller något man vill exponera.

Sen finns det förstås de som inte ens vill anstränga sig. Jag har varit på en arbetsplats där man vid ena bordet bara pratade om sina barn och vid andra bordet bara om sina barnbarn. Det tyckte jag var helt olidligt och det gick inte att få dem att prata om annat, så jag gav upp och åt på rummet. Detta var innan smartphonens tid, annars hade jag kunnat sitta vid samma bord som dem och pillat på telefonen.

För den egna sinnesfridens skull är det bäst att inte reta sig för mycket på andras beteende utan istället hitta något att göra själv.
 
Jag är en sådan som har ett privatliv och ett jobbliv. Vad jag gör privat har ingen på jobbet med att göra och jag skulle vara väldigt kort i tonen och inte säga många ord om någon började fråga ut mig om hur min helg var. Väldigt få på jobbet vet något om vad jag gör när jag är ledig, hur jag bor, vad mina intressen är och sånt. Jag vill inte blanda dessa två "liv". Har alltid hållt de isär på alla arbetsplatser jag varit på.
 
Förvisso har jag en relativt hög integritet och skiljer gärna på jobb och privatliv - men ”Hur var helgen?” ser jag mer som en artighetsfras än något som inkräktar på mitt privatliv.
Precis på samma sätt som ”Hur är läget?”.

Är man inte intresserad av att dela med sig räcker det ju att svara ”Tack bra” och antingen lämna det där eller motfråga, allt beroende på hur socialt smidig man ids vara.
 
Jag är en sådan som har ett privatliv och ett jobbliv. Vad jag gör privat har ingen på jobbet med att göra och jag skulle vara väldigt kort i tonen och inte säga många ord om någon började fråga ut mig om hur min helg var. Väldigt få på jobbet vet något om vad jag gör när jag är ledig, hur jag bor, vad mina intressen är och sånt. Jag vill inte blanda dessa två "liv". Har alltid hållt de isär på alla arbetsplatser jag varit på.
Fast när någon annan frågar så babblar de på om allt.. så tror att det är mer riktat mot mig och min fd kollega att de inte Vill känna oss
 
Näää... inte om inte ts vill tycker inte jag.

Och de andra borde ju gå att göra folk av om bara chefen eller någon annan tar tag i det och kanske bryter gruppen lite.

Lät ju som ett lovande möte med HR. De lär ju vilja stoppa de elaka oavsett nu, för annars händer det ju igen och igen.

Själv tycker jag det är svårt ibland med nya om man inte har något gemensamt att prata om. Men skillnaden är ju att bara båda parter försöker så kan man lära känna varann såpass att man kan småprata trevligt ändå. Det borde även ts kollegor lära sig!
Det kommer antagligen inte ske. Det enda man kan ändra på är sig själv. Man ska inte slösa bort sitt värdefulla liv på en sådan arbetsplats.
 
Fast när någon annan frågar så babblar de på om allt.. så tror att det är mer riktat mot mig och min fd kollega att de inte Vill känna oss
Fast lägg ingen energi på det!

Konstatera att så är det, och sköt du ditt! Om du ska gå och känna dig utanför och illa omtyckt blir ditt liv ju outhärdligt. Skit i dem!

Visst har du andra människor omkring dig som vill pata med dig, som vill fika, ses, och umgås?
Eller är jobbet din enda sociala situation?
 
Idag var en kollega från en annan ort på besök som jag träffat tidigare och jag satt mig med henne och fikade och berättade min kollega fått sluta, då hon inte fick fast så hon tog ett annat jobb. Hon tyckte de va konstigt då de alltid anställer internt annars. Sen frågar hon min kollega här nere varför hon inte är kvar, hon säger då ja de var ju för de inte funkade med gruppen, jag hade inga problem med henne men de andra hade.. Trodde jag hörde fel först. Asså vafan säger hon?! Min kollega var MOBBAD och utfryst och hon får GÅ för att de ska bli bättre i gruppen? Alltså har kollegorna övertalat chefen att ta bort henne härifrån... Fyfan... Kommer ta upp detta med både chefen och HR när han är tillbaka från semestern. Detta är fan inte ok någonstans...
 
Idag var en kollega från en annan ort på besök som jag träffat tidigare och jag satt mig med henne och fikade och berättade min kollega fått sluta, då hon inte fick fast så hon tog ett annat jobb. Hon tyckte de va konstigt då de alltid anställer internt annars. Sen frågar hon min kollega här nere varför hon inte är kvar, hon säger då ja de var ju för de inte funkade med gruppen, jag hade inga problem med henne men de andra hade.. Trodde jag hörde fel först. Asså vafan säger hon?! Min kollega var MOBBAD och utfryst och hon får GÅ för att de ska bli bättre i gruppen? Alltså har kollegorna övertalat chefen att ta bort henne härifrån... Fyfan... Kommer ta upp detta med både chefen och HR när han är tillbaka från semestern. Detta är fan inte ok någonstans...

Fast nu sitter du och spekulerar? Vet du detta? Varför lägger du ner energi på det?
 
Idag var en kollega från en annan ort på besök som jag träffat tidigare och jag satt mig med henne och fikade och berättade min kollega fått sluta, då hon inte fick fast så hon tog ett annat jobb. Hon tyckte de va konstigt då de alltid anställer internt annars. Sen frågar hon min kollega här nere varför hon inte är kvar, hon säger då ja de var ju för de inte funkade med gruppen, jag hade inga problem med henne men de andra hade.. Trodde jag hörde fel först. Asså vafan säger hon?! Min kollega var MOBBAD och utfryst och hon får GÅ för att de ska bli bättre i gruppen? Alltså har kollegorna övertalat chefen att ta bort henne härifrån... Fyfan... Kommer ta upp detta med både chefen och HR när han är tillbaka från semestern. Detta är fan inte ok någonstans...
Jag uppfattade det som att din kollega sökte en fast tjänst, men valde att tacka ja till en tjänst på ett annat företag innan hon fått besked om hon fick den fasta eller inte.
Det kan ju vara så att gruppen inte tyckte att hon funkade med dem, chefen var medveten om det och det var därför hon inte fick fast tjänst. Att hon inte funkade med gruppen kan ju i sin tur bero på att hon var mobbad, det kan också bero på något annat. För din egen sinnesfrids skull tycker jag du ska söka dig någon annanstans omgående, innan du blir bitter och förgrämd. Nu har du ju uppmärksammat HR på problemet - släpp det.
 
Jag söker jobb men finns inte mycket ute just nu... Så svårt. Har inte hört något från de förra jobbet jag blev uppringd på. Då jag inte hade erfarenheten av de system de efterkrävde.
 
Har inte blivit någon märkbar förbättring på mitt nuvarande arbete mer än att jag börjat prata mer med de andra två kollegorna när "surgubben" var på semester. Men så fort han kom tillbaka så börja de kännas jobbigt igen. Han svarar inte ens när man säger god morgon eller hejdå. Haft möte med en chef här som säger vi ska samlas i en grupp och prata om de, men tror inte alls han kommer ändra sitt beteende och cheferna backar honom då han är mest "kunnig" i gruppen..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
610
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp