Mår förjävligt

Lyan

Trådstartare
Vad gör man när man mår skit och inget hjälper? Har försökt så länge nu och jag har inget hopp om att det någonsin kommer bli bra. Hade nöjt mig med att bara kunna klara vardagen men klarar bara med nöd och näppe av det allra viktigaste och knappt ens det.
Vet inte ens varför jag skriver detta
 
Du skriver antagligen för att du vill ha en förändring.

Frågan är ju varför du mår skit. Har du en massa skit i bagaget eller är det någon sjukdom eller funktionshinder som sätter käppar i hjulet på dig? Och vad har gjorts för att få bukt med det?

Hittar man svaren på de frågorna, kan man ju börja fundera på vad man kan göra för att komma vidare och bryta dödläget. Jag slår vad om att det finns någon tråd man inte dragit i än och någon sten som inte vänts, men det är svårt att veta vad då din info är knapphändig.
 
29år, bipolär men med i princip endast depressivitet som är extremt svårbehandlad, aspergers, ångest, självskador, ätstörningar, sömnproblem, självmordsförsök, inlärd hjälplöshet, har även fått koncentrationssvårigheter sedan något år tillbaka. Har velat dö sedan jag var tillräckligt stor för att veta vad döden var (dvs i princip hela mitt liv) men sedan jag började med de mediciner jag äter nu så vill jag inte längre dö, vill bara inte elva. Provat fler mediciner än vad jag kommer ihåg, gått på samtal sedan 2006. Äter nu lamictal, voxra, seroquel, propavan, stesolid och ett antal kosttillskott som sägs hjälpa. Gick ur gymnasiet 2004, varit sjukskriven/aktivitetsresättning sedan 2005. Jag har inga vänner och det finns ingenting som jag tycker är roligt (ens när jag mår bra). Eller jo, att ställa ut mina marsvin, men det är så pass sällan att det kan knappt räknas och jag har inte råd att ställa så mycket som jag hade velat men det är också väldigt mycket ångest trots att jag tycker att det är roligt.

Jag har konstant dåligt samvete för marsvinen och hunden. Marsvinen klarar sig, de har stora fina burar, mat och varandra, men jag vill ändå klara att umgås med dem. Hunden gör knappt annat än sover. Jag vill vara hos marsvinen, jag vill promenera och träna med hunden men jag orkar inte och om jag skulle ha tillräckligt med energi någon dag så får jag aldrig tummen ur röven för jag har ingen egen startknapp och jag har noll självdisciplin.

Just nu är jag inne i en jättedipp och har absolut noll energi. Har haft konstant ångest, från det att jag vaknar till jag äntligen somnar, i två veckor men är så orkeslös att jag inte ens orkar skada mig. Om jag gör något extra, tex utställning, så är jag helt slut långt efteråt, även om jag mår någorlunda bra. Lika om jag har några bra dagar där jag gör annat än det absolut nödvändiga så är jag helt slut. Har tappat nästan alla muskler och kondition eftersom jag inte har klarat att göra något sedan i våras och det gör ju knappast att jag orkar mer.

Har en underbar pojkvän men orkar knappt träffa honom just nu.

Det enda som kan hjälpa mig är att jag ändrar mig själv till att skaffa självdisciplin att tvinga mig att göra saker men det klarar jag inte.
 
Det låter ju onekligen som om du har fått en rejäl skopa att hantera och jag skulle tro att det mesta är en följd av de två första diagnoserna du nämner.

Att du inte har någon ork beror så klart på att du är sjuk och det tar all din energi, men du kan också få ork genom att göra saker. En boendestödjare kanske kan vara en hjälp för dig och vara din startknapp och stöd i vardagen. En verksamhet för dem med psykiska funktionshinder kanske också kan vara något. Jag har själv gått på en sådan verksamhet och då kunde man välja vad man ville göra och hur mycket man ville/kunde vara där. Jag trivdes mycket bra där. Det är kommunens biståndshandläggare som i så fall kan ordna så man kan komma dit.

Jag skulle också vilja rekommendera medicinsk yoga men egentligen är all yoga bra. Yoga har en potential att lindra de besvär du lider av (men givetvis som komplement till annan vård du får). Jag känner till ett svenskt forskningsprojekt på personer med asperger där de flesta tyckte att yogan var bra. I mitt jobb kommer jag också ibland i kontakt med personer som blivit hjälpta. Ett fall jag kommer att tänka på just nu är en person som är bipolär och som genom yogan fick ett så pass bra mående att hon till slut kunde upphöra med sina mediciner.
 
Depressioner suger totalt energin ur kroppen och man isolerar sig ju gärna precis som du skriver och det kan kräva en enorm prestation bara att komma utanför dörren. Åtminstone för mig så hjälper det oerhört att tvinga mig att umgås med andra även då jag känner mig som en tråkig ointressant looser.

Hanna Hellquist skrev en krönika häromdagen som träffade mitt i prick kring hur jag känner mig ibland. http://www.dn.se/nyheter/sverige/ha...-ratt-och-slatt-bryta-ihop-darinne-pa-hemkop/

Jag har ingen diagnos och tror inte att det finns någon sjukdom bakom mina dippar, mitt mående bottnar nog till stor del i att jag mellan varven känner mig fruktansvärt ensam av olika anledningar.
Jag förstår att det förmodligen är annorlunda för dig. Men saker som hjälpt mig mycket är att jag har börjat våga tala om för folk i min omgivning hur jag mår och ta små steg till att våga knyta nya kontakter och göra nya saker som får mig att växa som person och ta mig tillbaka. Och framförallt göra saker som ger mig energi.

Du skriver att du inte har några vänner. Kanske kan det vara en del av det som gör dig sjuk/ deprimerad? Och att en liten del på vägen upp ur mörkret kan vara att bli en del av ett socialt sammanhang, eller hitta vänner. Jag har märkt att mitt eget mående är helt beroende av att jag åtminstone får en kram då och då, är behövd och omtyckt, och har möjlighet att få berätta för någon hur jag mår. Du skriver att du har en underbar pojkvän som du knappt orkar träffa just nu. Kanske är det just det du skall göra ändå och prata med honom om att du behöver hjälp att ta dig ur eländet.

Jag antar att ni redan pratar om det och att han vet precis hur dåligt du mår. Annars kan det vara bra att berätta det. Jag kan ju bara utgå från mig själv, men det har hjälpt MIG väldigt mycket att jag hittat en person som jag vågar tala om mitt mående med. Av att våga öppna mig för fler personer har jag lärt mig att jag inte är ensam med mina tankar och känslan av isolation och utanförskap.

Jag behöver ladda upp mina sociala batterier för att inte hamna i för många tunga tankar i min ensamhet.

Hitta vänner i vuxen ålder är inte det lättaste och det kräver ju en viss insats, vilket kan vara svårt på gränsen till omöjligt när man mår som du gör. Kanske har din pojkvän vänner och bekanta som ni kan göra saker tillsammans med? Skulle det gå att ni bjuder hem någon/ några som ni trivs med på en opretentiös middag, eller att se på film, eller något sådant.

Min erfarenhet har blivit att väldigt många människor känner sig isolerade och ensamma (även de som lever i parrelationer) och att små saker kan göra stor skillnad. Som att bli tillfrågad om att komma hem på en bit lasagne, eller en kopp thé en torsdagkväll. Det är tufft de första gångerna, och det kan vara psykiskt slitsamt om man inte är nära bekanta, men efteråt har det i vart fall gett mig en energipåfyllning och det blir lättare och lättare att fråga och bjuda in.

Jag struntar i om jag blir tillbakabjuden eller inte. Det är inte det som är poängen utan att jag vågar få något att hända.

Detta svar blev väldigt fokuserat på ensamhet, och att bryta den, men jag tror att just social interaktion med andra människor är oerhört centralt för välbefinnandet.
 
Vad är "inlärd hjälplöshet"?

Jag skulle börja med att se över medicinerna om jag var du. Du äter stabiliserande, antipsykotiskt, antidepressivt och ångestdämpande men mår ändå åt helvete, så där måste det gå att göra ngt. Är det länge sedan medicinerna sågs över?

Har du läst på om Seroquel och är medveten om dess biverkningar? Att den kallas 'zombiemedicinen' osv (din orkeslöshet kan mkt väl komma från den tex.)

Jag håller själv på och ställer in ny medicin nu (bort med all skit och in med Orfiril). :)
 
Det låter ju onekligen som om du har fått en rejäl skopa att hantera och jag skulle tro att det mesta är en följd av de två första diagnoserna du nämner.

Att du inte har någon ork beror så klart på att du är sjuk och det tar all din energi, men du kan också få ork genom att göra saker. En boendestödjare kanske kan vara en hjälp för dig och vara din startknapp och stöd i vardagen. En verksamhet för dem med psykiska funktionshinder kanske också kan vara något. Jag har själv gått på en sådan verksamhet och då kunde man välja vad man ville göra och hur mycket man ville/kunde vara där. Jag trivdes mycket bra där. Det är kommunens biståndshandläggare som i så fall kan ordna så man kan komma dit.

Jag skulle också vilja rekommendera medicinsk yoga men egentligen är all yoga bra. Yoga har en potential att lindra de besvär du lider av (men givetvis som komplement till annan vård du får). Jag känner till ett svenskt forskningsprojekt på personer med asperger där de flesta tyckte att yogan var bra. I mitt jobb kommer jag också ibland i kontakt med personer som blivit hjälpta. Ett fall jag kommer att tänka på just nu är en person som är bipolär och som genom yogan fick ett så pass bra mående att hon till slut kunde upphöra med sina mediciner.

Boendestöd har jag provat och det funkade inte alls. Hade två gånger i veckan och började få tokångest inför nästa tillfälle så fort dörren stängdes när hon gick. Jag är på praktik i ett kök två timmar om dagen och har tidigare trivts mycket bra där men nu har det hänt så mycket att jag känner stor ångest för att gå dit och är gråtfärdig under tiden jag är där. Är helt slut när jag kommer hem och kollapsar framför datorn. Där kan jag sedan inte ta mig ifrån även om jag gärna vill. Det var jättefint väder tidigare i veckan och jag ville ut och gå med hunden i solen men som vanligt så kom jag inte iväg vilket ger ännu mer ångest.
Datorn är både bra och dålig, den hjälper mig att hålla ångesten borta för då har jag annat att tänka på, men den ger samtidigt ångest eftersom jag inte klarar att ta mig därifrån för att göra någon nytta. Samma med böcker, fastnar och får ingenting gjort.
Jag hade gärna velat göra något sådant som tex yoga men det slutar alltid med ångest om jag blir "tvingad" att göra något, tex om jag skulle gå på yoga en gång i veckan.
 
Depressioner suger totalt energin ur kroppen och man isolerar sig ju gärna precis som du skriver och det kan kräva en enorm prestation bara att komma utanför dörren. Åtminstone för mig så hjälper det oerhört att tvinga mig att umgås med andra även då jag känner mig som en tråkig ointressant looser.

Hanna Hellquist skrev en krönika häromdagen som träffade mitt i prick kring hur jag känner mig ibland. http://www.dn.se/nyheter/sverige/ha...-ratt-och-slatt-bryta-ihop-darinne-pa-hemkop/

Jag har ingen diagnos och tror inte att det finns någon sjukdom bakom mina dippar, mitt mående bottnar nog till stor del i att jag mellan varven känner mig fruktansvärt ensam av olika anledningar.
Jag förstår att det förmodligen är annorlunda för dig. Men saker som hjälpt mig mycket är att jag har börjat våga tala om för folk i min omgivning hur jag mår och ta små steg till att våga knyta nya kontakter och göra nya saker som får mig att växa som person och ta mig tillbaka. Och framförallt göra saker som ger mig energi.

Du skriver att du inte har några vänner. Kanske kan det vara en del av det som gör dig sjuk/ deprimerad? Och att en liten del på vägen upp ur mörkret kan vara att bli en del av ett socialt sammanhang, eller hitta vänner. Jag har märkt att mitt eget mående är helt beroende av att jag åtminstone får en kram då och då, är behövd och omtyckt, och har möjlighet att få berätta för någon hur jag mår. Du skriver att du har en underbar pojkvän som du knappt orkar träffa just nu. Kanske är det just det du skall göra ändå och prata med honom om att du behöver hjälp att ta dig ur eländet.

Jag antar att ni redan pratar om det och att han vet precis hur dåligt du mår. Annars kan det vara bra att berätta det. Jag kan ju bara utgå från mig själv, men det har hjälpt MIG väldigt mycket att jag hittat en person som jag vågar tala om mitt mående med. Av att våga öppna mig för fler personer har jag lärt mig att jag inte är ensam med mina tankar och känslan av isolation och utanförskap.

Jag behöver ladda upp mina sociala batterier för att inte hamna i för många tunga tankar i min ensamhet.

Hitta vänner i vuxen ålder är inte det lättaste och det kräver ju en viss insats, vilket kan vara svårt på gränsen till omöjligt när man mår som du gör. Kanske har din pojkvän vänner och bekanta som ni kan göra saker tillsammans med? Skulle det gå att ni bjuder hem någon/ några som ni trivs med på en opretentiös middag, eller att se på film, eller något sådant.

Min erfarenhet har blivit att väldigt många människor känner sig isolerade och ensamma (även de som lever i parrelationer) och att små saker kan göra stor skillnad. Som att bli tillfrågad om att komma hem på en bit lasagne, eller en kopp thé en torsdagkväll. Det är tufft de första gångerna, och det kan vara psykiskt slitsamt om man inte är nära bekanta, men efteråt har det i vart fall gett mig en energipåfyllning och det blir lättare och lättare att fråga och bjuda in.

Jag struntar i om jag blir tillbakabjuden eller inte. Det är inte det som är poängen utan att jag vågar få något att hända.

Detta svar blev väldigt fokuserat på ensamhet, och att bryta den, men jag tror att just social interaktion med andra människor är oerhört centralt för välbefinnandet.

Jag klarar inte att umgås med folk eftersom även det ger ångest. Jag vill så gärna kunna göra det men om jag tex följer med pojkvännen till han familj så slutar det nästan alltid med att jag sitter och gråter i bilen för att jag inte vill gå in. När jag väl är där så är jag fruktansvärt blyg och får halv panik om pojkvännen går någonstans utan mig. Jag sitter mest i ett hörn och vill hem. Jag kan även ha svårt att umgås med min egen familj men där känner de ju mig bättre så där kan jag gå och sätta mig med en bok eller liknande och stänga av omgivningen för att klara ångesten. Men om det är andra än min familj så kommer jag inte, tex om mammas sambos barn kommer.

Brukar hjälpa mormor med att tex handla och så brukar vi äta något ihop och sedan stannar jag till kvällen. Har tidigare tyckt att det har varit roligt men inte längre. Får ångest av att äta och har börjat bli irriterad på jättemycket, tex om hon håller på och jollrar med hunden.

Eftersom jag inte har några intressen förutom marsvinen så har jag inget annat än dem att prata om så jag är inte rolig att umgås med för människor som inte har marsvin och jag har inga marsvinsvänner jag kan umgås med förutom på utställningarna.

Jag tycker inte att mycket är roligt så jag är jättesvår att ha med på aktiviteter. Jag klarar inte av alkohol utan får ångest om jag har folk omkring mig som dricker, det räcker med att någon tar en öl eller ett glas vin för att jag ska känna obehag.

Så har även en skvätt social fobi tillsammans med allt annat.
 
Vad är "inlärd hjälplöshet"?

Jag skulle börja med att se över medicinerna om jag var du. Du äter stabiliserande, antipsykotiskt, antidepressivt och ångestdämpande men mår ändå åt helvete, så där måste det gå att göra ngt. Är det länge sedan medicinerna sågs över?

Har du läst på om Seroquel och är medveten om dess biverkningar? Att den kallas 'zombiemedicinen' osv (din orkeslöshet kan mkt väl komma från den tex.)

Jag håller själv på och ställer in ny medicin nu (bort med all skit och in med Orfiril). :)

Inlärd hjälplöshet är när man har lärt sig att det spelar ingen roll vad man gör för man kan ändå inte påverka vad som sker. Jag hade en lång period där det hände väldigt mycket som påverkade mitt liv kraftigt men som jag inte hade någon kontroll över, lärde mig stänga av för att klara mig. Detta höll på i 1,5-2år. Bland annat så blev min förra hund sjuk. Han hade patella luxation som behövde opereras men det blev aldrig bra. Han opererades sammanlagt tre gånger och jag fick både sälja allt av värde jag hade och låna mycket pengar. Det krävdes till slut att jag sålde bilen för att få ihop pengar men han fick ändå avlivas. Jag älskade den hunden över allt annat, det går inte att beskriva hur mycket han betydde för mig.

På grund av detta så ger jag upp direkt om något går mig emot för det känns som att det inte är lönt att kämpa. Varför lägga energi på något som jag ändå inte klarar att lösa.

Det har krävts väldigt mycket för att hitta den medicinkombination jag äter nu och tack vare den så mår jag mycket bättre, vilket säkert ser helt sjukt ut med tanke på hur jag mår. Jag och min läkare pratar ofta om medicinerna men vi vet inte vad vi ska göra för att ändra. Hon har slut på idéer och jag vågar inte ändra något i rädsla för att det ska bli värre.

Seroquel har hjälpt mig otroligt mycket, både med att minska ångest och med sömnen, har inte känt av någon trötthet på dagen av den tidigare så tror inte att orkeslösheten beror på den.

Jag har gett upp om att må bättre. Har provat så många mediciner att det känns inte lönt att fortsätta prova nya för risken är jättestor att jag börjar må ännu sämre. Medicinerna slutar alltid att verka efter ett tag så jag måste höja men nu vågar jag inte höja mer. När medicinerna funkar så kan jag må ganska bra ett tag, med mer energi och glädje, men det håller aldrig i sig, därför har jag gett upp och vill bara att livet ska gå så fort som möjligt så det tar slut snart.
 
Jag hade gärna velat göra något sådant som tex yoga men det slutar alltid med ångest om jag blir "tvingad" att göra något, tex om jag skulle gå på yoga en gång i veckan.

Ångest är inte farligt och ett visst mått av "tvång" kan ibland vara nödvändigt för att bryta en negativ spiral. Sen är inte yoga en gång i veckan särskilt mycket alls. Du skulle behöva det varje dag för att få effekt inom rimlig tid och det fina med yoga är att du kan göra det hemma på egen hand. Det finns cd-skivor med instruktioner att följa. I början är det bra att få instruktioner av en instruktör, sedan klarar man sig själv hemma. Om det uppstår frågor är det också bra om man kan ha någon att fråga.

Ett sätt att få det gjort varje dag kan vara att sätta väckarklockan på en viss tid varje morgon, gå upp (tvinga sig upp?) och göra yoga en halvtimme och sedan fortsätta med dagen som vanligt. Förmodligen är det jobbigt i början men när det blir en rutin blir det lättare.

Och om det bara är en grej som du gör av yogan så är det andningstekniken jag rekommenderar. Den är en riktigt god hjälp när det gäller att bryta ångest.
 
Hade nöjt mig med att bara kunna klara vardagen men klarar bara med nöd och näppe av det allra viktigaste och knappt ens det.

Men du, du klarar ju av vardagen och mer därtill.
Brukar hjälpa mormor med att tex handla och så brukar vi äta något ihop och sedan stannar jag till kvällen.
Jag är på praktik i ett kök två timmar om dagen.

Men helt klart är att din ångest stjäl en stor del av din energi. Jag kan förstå att det kan kännas hopplöst att ändra på medicinerna, men frågan är om det dock inte vore ett försök värt. Så länge som ångesten är så hög, blir det ju inte mycket energi över till något annat och det du gör blir bara ångestfyllt.

Jag tror dock inte att det här är rätt väg.
Det enda som kan hjälpa mig är att jag ändrar mig själv till att skaffa självdisciplin att tvinga mig att göra saker men det klarar jag inte

Det låter mest som en förstärkning för de saker du inte tycker om eller accepterar hos dig själv.
Samma sak med det här.
Jag har konstant dåligt samvete för marsvinen och hunden.

Jag kan fullt förstå att du känner dåligt samvete. Men vare sig du, hunden eller marsvinen är hjälpta av det. Försök att acceptera att läget är just nu så att du inte orkar mer och "straffa" inte dig själv med dåligt samvete.
 
Senast ändrad:
Ångest är inte farligt och ett visst mått av "tvång" kan ibland vara nödvändigt för att bryta en negativ spiral. Sen är inte yoga en gång i veckan särskilt mycket alls. Du skulle behöva det varje dag för att få effekt inom rimlig tid och det fina med yoga är att du kan göra det hemma på egen hand. Det finns cd-skivor med instruktioner att följa. I början är det bra att få instruktioner av en instruktör, sedan klarar man sig själv hemma. Om det uppstår frågor är det också bra om man kan ha någon att fråga.

Ett sätt att få det gjort varje dag kan vara att sätta väckarklockan på en viss tid varje morgon, gå upp (tvinga sig upp?) och göra yoga en halvtimme och sedan fortsätta med dagen som vanligt. Förmodligen är det jobbigt i början men när det blir en rutin blir det lättare.

Och om det bara är en grej som du gör av yogan så är det andningstekniken jag rekommenderar. Den är en riktigt god hjälp när det gäller att bryta ångest.

Yoga varje dag finns inte på världskartan att jag skulle klara av. Stiga upp klarar jag inte heller hur mycket jag än försöker. Det är så extremt mycket ångest i att vakna och stiga upp att jag inte ens har tid att rasta hunden eller mata marsvinen ordentligt innan jag måste rusa till praktiken.

Nya rutiner GÅR inte. Jag har verkligen försökt så sjukt mycket! Det funkar kanske någon dag men sedan antingen glöms det bort trots komihåglappar och alarm eller så klarar jag inte att fortsätta pga ångest.

Jag vet att ångest inte är farligt men jag är alldeles för svag och har för dålig självdisciplin för att klara att gå emot den.

Vad jag än gör så misslyckas jag, det är inte ens lönt att försöka
 
Men du, du klarar ju av vardagen och mer därtill.


Men helt klart är att din ångest stjäl en stor del av din energi. Jag kan förstå att det kan kännas hopplöst att ändra på medicinerna, men frågan är om det dock inte vore ett försök värt. Så länge som ångesten är så hög, blir det ju inte mycket energi över till något annat och det du gör blir bara ångestfyllt.

Jag tror dock inte att det här är rätt väg.


Det låter mest som en förstärkning för de saker du inte tycker om eller accepterar hos dig själv.
Samma sak med det här.


Jag kan fullt förstå att du känner dåligt samvete. Men vare sig du, hunden eller marsvinen är hjälpta av det. Försök att acceptera att läget är just nu så att du inte orkar mer och "straffa" inte dig själv med dåligt samvete.

Nej, jag klarar inte vardagen. Hade jag gjort det så hade jag inte behövt ha dåligt samvete för djuren, jag hade inte haft ångest varje dag för att jag inte klarar att stiga upp och jag hade inte suttit timmar framför datorn bara för att jag inte klarar att ta mig därifrån. Eller som idag där jag har tvättat om samma maskin tvätt för tredje gången på två veckor för att jag inte har orkat hänga upp den så den har börjat lukta i maskinen.

Jo, det är enda sättet jag känner till. Om jag tex ska klara av kbt så måste jag ha tillräckligt med självdisciplin, lika med om jag ska klara att gå ut med hunden eller yoga som Magiana tog upp. Inget funkar utan självdisciplin.

Varken jag eller läkaren vet hur vi ska gå vidare med mediciner om jag bestämmer mig för att försöka ändra på det.




Jag har alldeles för mycket i bagaget, jag klarar inte att ändra på mig. Jag har gett upp om att det någonsin kommer att bli bättre
 
Det låter som att du kan behöva ta en paus eller minska/förändra på praktiken just nu. Vad säger din läkare om din praktik när du mår såhär??

Det runt om praktiken är mycket viktigare, det är det som är ditt liv!!!!!!
 
Jag vet att ångest inte är farligt men jag är alldeles för svag och har för dålig självdisciplin för att klara att gå emot den.

Ångest går man inte emot. Den går man med. Man accepterar att det känns förjävligt. Det är då den tappar makten över dig och minskar. Det låter som en paradox men det är så det funkar.

Vad var det med boendestödet som inte fungerade? För mycket krav? Går det att göra ändringar så att det skulle kunna fungera för dig? Om 9 av 10 grejer inte fungerar, gör den tionde som fungerar. Försök hitta de små grejerna som är möjliga. Skulle en boendestödjare kunna hjälpa dig med yogan så att ni yogar tillsammans enligt instruktioner på en cd-skiva? Skulle någon i din familj kunna hjälpa dig med det här? Din pojkvän kanske?

Sen skulle jag önska att du på något sätt kunde lära dig andningstekniken i medicinsk yoga. Det är något du kan göra när du kommer ihåg att göra det, eller när du har ångest. Det kommer att lindra ångesten.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 604
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
471
Samhälle Rent krasst, vilken tidning ska unga läsa? Jag känner ingen som har papperstidning längre. Inte ens mina föräldrar som alltid hade när...
2
Svar
39
· Visningar
1 205
Senast: tanten
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp