Markägare vill ha riktlinjer för ridning

Sv: Markägare vill ha riktlinjer för ridning

Vad trött man blir...

Vet precis vilken markägare det handlar om och blir så arg och besviken på att han tar upp tävlingsridningen i sin motion.

Jag är med och arrangerar Rimboritten, en distansritt som går över ca 100m skogsstig på denne persons marker. Vi som arrangörer vet att markägares tillstånd alltid krävs för att kunna använda vägen/stigen i tävlingen. Alltså tar vi reda på vilka som äger markerna och ringer sedan runt för att få tillstånd att bedriva vår tävling.
När vi rider på allmän väg så krävs polistillstånd, vilket vi också ordnar.

Tävlingsarrangörerna är därmed de som mest av alla gör "rätt": tar reda på om det är OK att rida på markerna, tar på sig att sladda vägen eller på annat sätt återställa vägen OM det skulle bli några skador på den efter ritten.

Så ska man dras över samma kant som privatryttare som busrider eller klampar in mitt under älgjakten!?

Karln borde för sjutton ha hänvisat till oss som föredömen snarare än att klaga på tävlingsritter. Vi har aldrig nånsin tagit för givet att allemansrätten gäller för tävlingsritter. Gah!
 
Sv: Markägare vill ha riktlinjer för ridning

Vet inte hur det är på andra ställen men här bankar varenda ridskola, klubb och större privatstall in:
Det handlar bland annat om att välja att rida på tålig mark, vara extra uppmärksam när det är blött och mjukt i markerna under vår och höst samt att undvika ängar och hagar.
Även om det är lite "informellt" och inte nåt skriftligt tvång från nån myndighet så tycker jag att sådana "riktlinjer" redan finns, iaf på de ställen jag varit.
 
Sv: Markägare vill ha riktlinjer för ridning

Precis som Netty skrev.
Det finns ju redan riktlinjer.
Allemansrätten är visserligen rätt så "fri", men man får fortfarande inte förstöra någons mark, eller rida på åkrar.
Rider man fler än 3 (?) så räknas man som grupp och måste väl rådfråga markägaren?

Är man däremot ensam, så för det första förstör man inte mycket. Då förstår jag inte vad de ryttarna håller på med för jag (min häst) har aldrig lyckats trampa upp något så det blivit förstört, och då rider jag ut året runt ca 4-5 dagar i veckan, även när det är som blötast.

De markägare som kritiserar, får väl helt enkelt skicka ut det som ingår i allemansrätten till klubbarna/stallarna och om inget görs så får de väl göra något åt det.
 
Sv: Markägare vill ha riktlinjer för ridning

Så ska man dras över samma kant som privatryttare som busrider eller klampar in mitt under älgjakten!?

Det är jättebra att ni verkligen fixar med allt när ni ska ha tävlingar!
Jag hoppas inte att ni tycker att kritiken mot era tävlingar är ok!

Det är orättvist men vissa markägare kan ju inte se skillnad på små skitungar som är ute och busrider (även vuxna med lååååg IQ) och de som faktiskt sköter sig.
Jag skulle ALDRIG släppa min häst på ett sått/blött fält eller liknande, jag rider alltid i kanten i skritt.

När klubben ska anordna hubertus görs rundan efter vad markägare tycker, typ alla tycker att det är ok eftersom vi har skött oss alla andra år.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Om hästar ska få finnas i bebyggda områden i Uppsala har diskuterats flitigt under de senaste åren. Tidigare har man sagt att...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
860
Senast: Aylen
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) I oktober hittade dressyr*ryttaren Magdalena Skatt och fyraåriga valacken Sir Dee varandra. Deras samarbete är det första i sitt...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Snart kommer det att hända en allvarlig olycka! Ryttare som är ute och rider i det fria försöker i det längsta att undvika att...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 376
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp