Markarbete v48

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm, kom på att jag inte skrivit om förra veckans lektion, slarvigt.

Hade ingen lust rida alls egentligen eftersom min nacke krånglade med huvudvärk som följde.
När läget är så har jag även gröt i hjärnan vilket sällan brukar underlätta ridningen.
Stod uppsatt på Amigo, min instruktör sa att om jag absolut inte ville kunde jag prata med en anna tjej om hon ville byta (hon var inte så nöjd förra gången på sin häst).
Tänkte ett par varv (lätt med gröt i skallen) och bestämde mig för att det var bättre lulla runt på Amigo än studsa runt på Dejan när det nu var markbommar. Speciellt med tanke på hur jag mådde.
Måste i efterhand säga att det var ett klokt val.
Amigo var jättepigg (eeh, för Amigo alltså, en "normal" häst hade räknats som trög) kan ha berott på bommarna på marken, eftersom han får inte hoppa så ofta av två anledningar

1. Han är 20 år gammal och haft fång ett par ggr. Så de är lite rädda om hans ben.

2. De gånger han fått hoppa (vi pratar max 60) så har han slängt av sina ryttare 9 av 10 ggr

Han blir så glad när han får skutta över hinder så han brukar hoppa lite extra efter själva hindret. Dessutom har en en speciell stil när han bockar, huvudet lite lätt lutande snett neråt åt sidan så folk far som vantar.

Iallafall, han kändes ovanligt pigg redan första stegen, men jag hade bestämt mig inte kräva mer än att han gick någorlunda framåt.
Det var länge sen det funka så bra mellan oss.
Vi red en bana bestående av tre travbommar med två steg mellan bommarna på ena volten, sen byt om volt till andra varvet där man red serpentiner mellan koner avbrott till skritt och rida mellan bommar som låg i i 90graders vinkel.
Sen trav byt om volt och så travbommarna igen.

Första gången hade vi ingen fart över bommarna men sen lyfte han riktigt fint på tassarna.
Fegade ur lite när vi skulle galopper över bommarna, för han är kämpig hålla galoppen på och jag tycker det är läskigt om han hade snubblat.

Allt som allt blev det en bra lektion, på minus sidan låg att jag glömde ta mitt astma-spray.
Eftersom det var både kallt och fuktigt + att vi red i ridhuset med spånunderlag fick jag känningar av astman.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 218
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
1 946
Senast: Rosett
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 414
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp